۵ روش مهم براي عكاسي بهتر با دوربين گوشي موبايل

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

۵ روش مهم براي عكاسي بهتر با دوربين گوشي موبايل

۵ روش مهم براي عكاسي بهتر با دوربين گوشي موبايل

براي گرفتن عكس‌هايي فوق‌العاده با استفاده از دوربين گوشي موبايل چه چيزي نياز داريم؟ شايد اپليكيشن‌هاي عكاسي متنوع براي ويرايش عكس و افزودن جلوه‌هايي ويژه مفيد باشند ولي مي‌توانيد تنها با استفاده از اپليكيشن پيش‌فرض دوربين گوشي خود و رعايت چند نكته‌ي ساده در زمينه‌ي تركيب‌بندي هم تصاوير بسيار زيبايي خلق كنيد. در اين آموزش با ۵ نكته آشنا خواهيد شد كه كمك مي‌كند با دوربين گوشي موبايل چنان عكس‌هاي جذابي خلق كنيد كه انتشار آن‌ها روي اينستاگرام يا نمايش دادنشان به دوستان باعث افتخارتان باشد. مدرسه عكاسي موبايل ديجي‌كالا مگ را تا انتهاي اين مقاله همراهي كنيد تا با هم ببينيم چگونه با ايجاد برخي تغييرات كوچك در تكنيك‌هاي عكاسي مي‌توان ابزار لازم براي تبديل شدن به يك عكاس موبايل فوق‌العاده را در اختيار داشت.

نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل - اصلي

‌۱. تمركز تصوير را از مركز كادر دور كنيد

ما اغلب به صورت غريزي تمايل داريم زمان گرفتن عكس با دوربين گوشي موبايل سوژه را در مركز كادر قرار دهيم. شايد دليل اين موضوع اين فرض اشتباه باشد كه دوربين هم بايد به همان شكل كه ما از چشمانمان استفاده مي‌كنيم روي سوژه تمركز كند. عكسي كه به اين شيوه گرفته شود ممكن است خوب به نظر برسد ولي كاملا معمولي خواهد بود. با جابجا كردن نقطه‌ي تمركز عكس از مركز كادر مي‌توانيد به‌راحتي سوژه‌هاي جالب را در محلي غيرمنتظره قرار داده و عكس جذاب‌تري توليد كنيد.

۰۱ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

چرا در عكس بالا آسياب بادي را در مركز عكس قرار ندهيم؟ به اين دليل كه با قرار دادن سوژه در محلي متمايل به لبه‌ي سمت چپ كادر مي‌توانيد تصوير غني‌تري بسازيد كه چشم بيننده را به سمت انعكاس‌هاي جذاب درون آب و منظره‌ي زيباي شهر بندري در پس‌زمينه مي‌كشد.

۰۲ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

تنها با منتقل كردن نقطه‌ي تمركز به سمت يكي از دو لبه‌ي كادر، شما به‌صورت خودكار ابعاد جديدي را از محيط طبيعي سوژه آشكار خواهيد كرد. اين روش، روشي مؤثر است كه اجازه مي‌دهد بيننده ديد وسيع‌تري نسبت به زيبايي منبع الهامي داشته باشد كه باعث شده شما دكمه‌ي شاتر دوربين گوشي موبايل را بزنيد. نقطه‌ي تمركز در عكس پايين يك مجسمه‌ي گيراست كه بر فراز شهر بوداپست قرار دارد. اگر مجسمه را در مركز تصوير قرار داده بوديم به يك سيلوئت زيبا از آن مي‌رسيديم، ولي تمام عكس در همين خلاصه مي‌شد.

۰۳ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

با منتقل كردن مجسمه به سمت راست كادر، موفق شديم شكوه سوژه را به‌طور كامل حفظ كنيم و علاوه بر آن نمايي مسحوركننده از غروب خورشيد بر فراز شهر را هم در عكس بگنجانيم. تغييري به همين كوچكي اجازه مي‌دهد با آشكار كردن بخش‌هاي بيشتري از محيط اطراف سوژه، تجربه‌ي كامل‌تري را از چنين لحظه‌هاي جادويي با بينندگان خود به اشتراك بگذاريد.

۰۴ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

كادربندي مركزگريز تقريبا در هر شرايطي براي ايجاد يك زاويه ديد نو خوب عمل مي‌كند. دفعه‌ي بعدي كه قصد عكاسي با موبايل را داشتيد از مركز كادر دوري كنيد تا ببينيد چه اتفاقات غافلگيركننده‌اي در عكس‌هايتان رخ مي‌دهد.

۲. از كادرهاي طبيعي خاص استفاده كنيد

كادربندي اطراف تصوير مي‌توانيد به يك عكس زيبا جذابيت بصري بيشتري ببخشد. اپليكيشن‌هاي متعددي وجود دارند كه از آن‌ها مي‌توانيد براي افزودن فريم به عكس‌هاي موبايلي استفاده كنيد، اما بسيار جالب‌تر خواهد بود كه از عناصر طبيعي يا دست‌ساز بشر در عكس به‌عنوان كادرهايي منحصربه‌فرد بهره بگيريد. كادر يا فريم ساختاري است كه نقطه‌ي تمركز عكس را احاطه مي‌كند. كادر مي‌تواند از هر چيز طبيعي يا مصنوعي كه متناسب با هدف بصري شما است ساخته شده باشد. با ساختن يك مرز كامل يا جزئي در اطراف سوژه مي‌توانيد توجه بيننده را به تصوير داخل آن كادر جلب كنيد.

۰۵ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

عكاس در عكس بالا با قرار دادن بخشي از حاشيه‌ي رودخانه در داخل يك كادر طبيعي به ما مي‌گويد كه اين بخش اهميت خاصي دارد.

۰۶ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

بنابراين چگونه مي‌توانيم براي عكاسي با دوربين گوشي موبايل، يك فريم مناسب پيدا كنيم؟ ابتدا دوربين گوشي را مستقيما به‌سوي مركز تمركز تصويري بگيريد كه قصد ثبت كردن آن را داريد. سپس چند قدم عقب‌تر برويد و در لبه‌هاي كادر به دنبال هرگونه خط يا بافتي بگرديد كه مي‌تواند نقش حاشيه را براي شما بازي كند. پنجره‌ها، درها و حصارها برخي از آشناترين كادرهايي هستند كه در زندگي روزمره به آن‌ها برخورد مي‌كنيم. ولي در طبيعت به كادرهاي انتزاعي‌تري نظير درختان، سايه‌ها، رودها و حتي ابرهاي آسمان برخورد خواهيم كرد. اين كادرهاي انتزاعي مي‌توانند چاشني خلاقيت را به عكس‌هاي شما بيفزايند و آن‌ها را خارق‌العاده كنند.

۰۷ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

در عكس بالا كوه و منظره‌ي سرسبز اطراف آن توسط ابرهاي آسمان و سايه‌هاي روي زمين كادربندي شده است. در عكس زير اين تنه‌ي درخت و ساقه‌هاي آن هستند كه سوژه‌ي اصلي (فردي كه روي چمن‌ها در حال مطالعه است) را در كادري طبيعي قرار داده‌اند.

۰۸ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

هيچ قانون سفت‌وسختي در مورد ظاهر كادرها وجود ندارد. هر چيزي كه مركز تمركز عكس شما را تقويت كند مي‌تواند به‌عنوان يك كادر در نظر گرفته شود.

۳. كادر عكس را تا لبه پر كنيد

كادرها يا حاشيه‌هاي بصري تنها يك روش براي متمركز كردن نگاه بيننده هستند. گزينه‌ي ديگر اين است كه به‌كلي از حضور كادر در عكس صرف‌نظر كنيد. به‌جاي استفاده از حاشيه‌ها مي‌توانيد كادر تصوير را كاملا با سوژه‌ي اصلي پر كنيد تا تمركز بيشتري روي آن ايجاد شود. با اين روش چشم بيننده ديگر هيچ ترديدي در مورد سوژه‌ي اصلي عكس نخواهد داشت.

۰۹ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

اين روش به‌ويژه براي نمايش دادن مجموعه‌اي از اشياء مشابه مناسب است. زماني كه اجازه دهيد سوژه از لبه‌هاي كادر بيرون برود در واقع به ذهن بيننده اين فرصت را داده‌ايد تا بخش‌هايي را كه نمي‌بيند تصور كند. اين موضوع مي‌تواند موجب پيدايش نوعي حس كثرت، نامتناهي بودن و مرموز بودن شود.

۱۰ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

براي استفاده از اين تكنيك بسيار مهم است كه از ايجاد هرگونه فضاي خالي در لبه‌هاي كادر خودداري كنيد تا سوژه كل عكس را به‌طور كامل بپوشاند. بدين ترتيب تاثير تصوير به بيشترين حالت خواهد رسيد. تفاوت نمي‌كند يك سوژه چقدر بزرگ يا كوچك باشد، در تعداد زياد هر سوژه‌اي مي‌تواند نتايجي شگفت‌آور توليد كند و عكس‌هاي موبايلي جذابي بيافريند.

۴. به دنبال الگوهاي تكرارشونده بگرديد

حلقه‌هاي تنه‌ي يك درخت، امواج اقيانوس و كليدهاي پيانو در چه چيزي با هم اشتراك دارند؟ همه‌ي آن‌ها از الگويي تكرارشونده پيروي مي‌كنند. جهان ما سرشار از الگو و تكرار است، ولي ازآنجاكه چشم ما به اين الگوها عادت كرده ممكن است به‌سادگي از زيبايي آن‌ها عبور كنيم.

۱۱ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

هرگاه متوجه حضور اين فرم‌ها و حركات تكرارشونده در جهان شويد در واقع روشي كاملا جديد براي گرفتن عكس‌هاي جذاب با دوربين گوشي موبايل كشف كرده‌ايد. خطوط ريل راه‌آهن، تيرهاي چراغ‌برق، صندلي‌ها و سايه‌بان‌ها… شاخه‌هاي درختان، گلبرگ‌هاي گل و امواج ساقه‌هاي گندم… همه‌ي اين‌ها مي‌توانند سوژه‌هايي بالقوه براي دوربين گوشي شما باشند.

۱۲ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

اندكي درنگ كنيد و به اطراف خود بنگريد. سعي كنيد الگوهايي را بيابيد كه به‌طور مرتب با آن‌ها برخورد داريد ولي هيچ‌گاه در موردشان به‌خوبي فكر نكرده‌ايد. اين الگوها مي‌توانند همان عناصر بصري قدرتمندي باشند كه هميشه براي گرفتن عكس‌هايي جذاب با دوربين گوشي موبايل به دنبالش مي‌گشتيد.

۱۳ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

هرچقدر بيشتر به دنياي اطراف خود دقت كنيد، بيشتر الگوهاي جذاب و شگفت‌انگيز براي عكاسي موبايل خواهيد يافت. در عكس بالا استفاده از يك مجموعه‌ي عادي از مدادرنگي‌ها موجب ايجاد عكسي بسيار جذاب شده است.

۱۴ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

۵. از خطوط راهنما براي روايت يك ماجرا استفاده كنيد

هر عكاس باتجربه‌اي تاييد خواهد كرد كه خطوط راهنما يكي از قوي‌ترين ابزارها در عكاسي هستند. خطوط راهنما چشم بيننده را تشويق مي‌كند كه در طول تصوير براي رسيدن به يك نقطه‌ي تمركز حركت كند. گاه ممكن است اين سفر بصري در تصوير با عبور از بافت‌ها و الگوهايي جذاب همراه باشد.

۱۵ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

خطوط راهنما را به‌عنوان مسيرهايي در نظر بگيريد كه توجه بيننده را به مركز تمركز تصوير متصل مي‌كنند. برخي از خطوط راهنما شبيه بزرگراه‌هايي عريض هستند كه چشم را بدون هيچ وقفه‌اي به‌سرعت به مقصد نهايي مي‌رسانند. اما در موارد ديگر ممكن است اين خطوط چشم را از ميان پيچ‌وخم‌هايي حركت دهند كه بيننده را دعوت مي‌كنند اندكي درنگ كرده و از منظره لذت ببرد. تصوير زير نمونه‌اي است كه از يك خط راهنماي كاملا آشكار يعني پلكان بهره مي‌برد. پلكان چشم را دعوت مي‌كند تا براي رسيدن به بالاي عكس مسير آن را دنبال كند.

۱۶ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

عكس زير در ابتدا تمركز بيننده را به سمت مه صبحگاهي جنگل هدايت مي‌كند. سپس نگاه به پايين حركت مي‌كند تا متوجه شيب تند پله‌ها، نرده‌هاي لغزنده‌ي ساخته‌شده از بامبو شود و در نهايت به جلوي تصوير برسد.

۱۷ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

هر چيزي را كه كمك كند چشم بيننده به‌سوي سوژه‌ي اصلي هدايت شود مي‌توان جزو خطوط راهنما محسوب كرد. خطوط راهنماي ساده‌اي نظير ريل راه‌آهن، جاده‌اي در ميان جنگل يا مسير پله‌ها، همگي مي‌توانند در خدمت اين هدف قرار بگيرند. ولي اشاره‌ي يك انگشت يا حتي نگاه يك فرد هم مي‌تواند همين كار را انجام دهد. نكته‌ي مهم اين است كه خطوط راهنما روايتي را طرح مي‌كنند و نگاه بيننده را به جايي جذاب فرامي‌خوانند.

۱۸ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

پيدا كردن خطوط راهنما مي‌تواند كار دشواري باشد، بنابراين استفاده از اين تمرين چندمرحله‌اي شايد به شما كمك كند. ابتدا از سوژه‌ي اصلي خود عكسي بگيريد و آن را بررسي كنيد. سعي كنيد به اين سؤال پاسخ دهيد: آيا خط يا الگويي وجود دارد كه به نقطه‌ي تمركز مورد نظر اشاره كند؟ هرگاه يك خط راهنماي بالقوه يافتيد آن را در يك تركيب‌بندي جديد به كار ببريد و عكس ديگري بگيريد. اين پروسه را آن‌قدر تكرار كنيد تا به تصويري راضي‌كننده برسيد.

۱۹ - نكات حرفه‌اي عكاسي با دوربين گوشي موبايل

بار ديگر كه براي عكاسي با دوربين گوشي موبايل بيرون رفتيد سعي كنيد اين ۵ نكته‌ي ساده را در ذهن داشته باشيد.آموزش عكاسي فرقي نمي‌كند كجا هستيد، با استفاده از اين نكات و يك گوشي خوب شما هم مي‌توانيد عكس‌هاي فوق‌العاده‌اي بگيريد كه ارزش نگاه دوباره را دارند.

‌منبع: iPhone Photography School

mag.digikala.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.