10 سوال بسيار مهم كه موقع عكاسي بايد درباره سوژه تان مدنظر داشته باشيد!

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

10 سوال بسيار مهم كه موقع عكاسي بايد درباره سوژه تان مدنظر داشته باشيد!

وقتي دوربين ديجيتالي خود را براي عكاسي در دست گرفته ايد و قبل از اينكه شاتر را فشار دهيد به چي فكر مي‌كنيد؟ اگر مثل بيشتر عكاسان ديجيتالي باشيد به چيز خاصي فكر نمي‌كنيد و فقط مي‌خواهيد از لحظه عكس بگيريد و رد شويد. اگرچه با عادت به پرسيدن اين سوال ها قبل از عكاسي،در عكس گرفتن پيشرفت خواهيد كرد. در اينجا به ده سؤالي كه قبل از عكس گرفتن بايد از خودتان بپرسيد مي‌پردازيم.

 

۱- چه روايتي را ميخواهم به تصوير بكشم؟

story.jpg

اين سؤال بسيار مهمي ست كه در تنظيم تركيب، كادربندي، نوردهي و …كمكتان مي‌كند. در اصل سؤالي كه بايد پرسيد اين است كه”چرا اين عكس را مي‌گيرم؟ هدف عكس چه چيزيست؟ چه چيزي را مي‌خواهم به مخاطب منتقل كنم؟” با اين روش مي‌توانيد از لحظاتي كه مي‌خواهيد شكار كنيد عكس بگيريد. احتمالاً عكسي كه گرفته‌ايد يا يك عكس لحظه ايست و يا براي گرفتنش مراحل طولاني را پشت سر گذاشته ايد.

۲- نقطه كانوني عكس چه چيزيست؟

focal-point.jpg

در اين عكس نگاه اصلي مخاطبان به چه چيزيست؟ وقتي در مورد آن تصميم گرفتيد زمان آن رسيده است كه به كادربندي بپردازيد. راه‌هاي مختلفي براي تقويت كانون عكس وجود دارد.

حتما بخوانيد: راهنماي عكاسان: اكشن ويژه خودتان را براي ويرايش تصاوير در فتوشاپ بسازيد!

۳- نقاط كانوني ديگر كدامند؟

remove-clutter.jpg

وقتي در مورد كادر و سوژه‌اي كه مي‌خواهيد نگاه مخاطب به آن بيفتد تصميم گرفتيد، نگاه دوباره‌اي به‌عكس بي اندازيد تا درباره اضافه كردن و يا حذف نقاط كانوني ديگر تصميم بگيريد. وجود نقطه كانوني دوم مي‌تواند به‌عكس عمق دهد اما ممكن است حواس مخاطب را پرت كنند پس يا موقعيت خود را عوض كنيد، فاصله كانوني/عمق كانوني را تنظيم كنيد و يا آن را از عكس حذف كنيد. همچنين به ياد داشته باشيد كه براي راحتي كار، اگر در عكس دو نقطه كانوني باشد شايد ارزش آن را داشته باشد تا دو عكس جداگانه از هركدام بگيريد.

۴- چه چيزي در پس‌زمينه و پيش‌زمينه عكس است؟

background.jpg

پس‌زمينه عكس بيشترين جاييست كه حواس بيننده را در عكاسي ديجيتال پرت مي‌كند. نگاهي به پس‌زمينه سوژه بي اندازيد تا ببينيد چه چيز ديگري وجود دارد (همين كار را براي پيش‌زمينه هم انجام دهيد). ببينيد مي‌خواهيد پس‌زمينه فوكوس شود يا بلوري و تار باشد.

۵- به‌اندازه كافي نزديك شدم؟

birthday-party-3.jpg

اشتباه رايج ديگر در عكاسي ديجيتال اين است كه سوژه در كادر عكس خيلي كوچك باشد. عكس از نمايه نزديك، زنده‌تر به نظر مي‌آيد و جزئيات بيشتري از سوژه را نشان مي‌دهد. براي اين كار خودتان را به سوژه نزديك كنيد، سوژه را جلوتر بياوريد و يا از يك لنز با فاصله كانوني زياد استفاده كنيد تا حس نزديكي به سوژه ايجاد شود.

۶- منبع اصلي نور چه چيزيست؟

sunrise-2-1.jpg

هميشه به نور سوژه توجه كنيد. بدون نور مناسب جزئيات و وضوح عكس را از دست مي‌دهيد. براي جبران مي‌توانيد ميزان حساسيت نور و سرعت شاتر را زياد كنيد (كه موجب ايجاد نويز و تار شدن عكس مي‌شود). منبع اصلي نور چه چيزي است؟ از كجا مي‌آيد؟ به منبع مصنوعي نور نياز داريد؟(فلش و غيره) نياز هست كه دوربين را روي سه‌پايه ثابت كنيد تا دوربين نلرزد؟ و…

حتما بخوانيد: ۷ اشتباه رايج در عكاسي از مناظر طبيعي +روش حل مشكل

۷- كادربندي درست است؟

crooked-2.jpg

خيلي از عكس‌هاي خوب با كادربندي بيرون از خط خراب‌شده‌اند. هميشه بايد شيب افقي، مردم و ساختمان‌ها را چك كنيد. يكي از سؤال‌هاي مربوط به اين مطلب اين است كه”دوربين را درست گرفته‌ام؟” بيشتر مردم درست نمي‌گيرند و دستشان مي‌لرزد و كادربندي آن‌ها درست از آب درنمي‌آيد.

۸- از چه زاويه‌هاي ديگري مي‌توانم عكس بگيرم؟

pet-dog.jpg

اگر جلوي ده تا عكاس ديجيتال يك صحنه بگذاريد احتمالاً بيشتر آن‌ها عكس مشابهي از همان موقعيت مي‌گيرند. عكس‌هاي استانداردي كه همه مي‌توانند بگيرند را رها كنيد و در عوض سعي كنيد از زوايا و پرسپكتيو جديد عكس بگيريد تا عكس‌هايتان خاص‌تر از بقيه شود.

۹- نوع گرفتن دوربين با فرمت‌هاي مختلف چگونه تغيير مي‌دهد؟

بيشتر عكاسان عادت دارند با همان روش‌هاي هميشگي دوربين را بگيرند (افقي، منظره، عمودي و يا پرتره). اگرچه استفاده از يك روش ايرادي ندارد اما به ياد داشته باشيد كه با تغيير فرمت عكس، اثر و نقش عكس هم عوض مي‌شود. همچنين مي‌توانيد دوربين را براي عكس‌برداري بهتر، با زاويه نگه‌داريد.

حتما بخوانيد: چطور با گوشي هوشمند خود از طبيعت عكسهاي حرفه اي بگيريم؟

۱۰- مسير حركت چشم بيننده چگونه است؟

diagonal-2.jpg

اين نكته به نقاط كانوني مربوط مي‌شود اما به خاطر داشته باشيد زماني كه از سوژه ثابتي عكس مي‌گيريد، چشم بيننده هنگام ديدن آن ثابت نيست و خطوط عكس را دنبال مي‌كند و جذب رنگ و شكل عكس‌ها مي‌شود. پس به اين عوامل بصري دقت كنيد تا عكس‌هاي بهتري بگيريد.

حتما بخوانيد: آموزش ۲۰ نكته مهم عكاسي با موبايل براي تبديل شدن به يك حرفه اي!

البته نمي‌توانيد تمام اين سؤال‌هارا هنگام عكاسي به ياد بياوريد اما سري بعد كه دوربين ديجيتال به دست گرفتيد اقلاً دو سه تا از اين سؤال‌ها را از خود بپرسيد. با گذر زمان ملكه ذهنتان مي‌شوند و به خودتان مي‌آييد و مي‌بينيد تمامي اين موارد را رعايت كرده‌ايد.

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.