مقايسه‌ دوربين عكاسي Canon 5D Mark IV و Canon 5D Mark III

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

مقايسه‌ دوربين عكاسي Canon 5D Mark IV و Canon 5D Mark III

مقايسه‌ دوربين عكاسي Canon 5D Mark IV و Canon 5D Mark III

بعد از ارائه‌ي يك نسخه‌ي جديد از يك دوربين كاملاً منطقي است كه براي درك پيشرفت‌ها و بهبود‌هاي صورت‌گرفته در دوربين جديد، آن را با نسل قبلي‌اش مقايسه كنيم. در آگوست 2016 ميلادي كانن نسخه‌ي Mark IV دوربين محبوب خود يعني 5D را معرفي كرد و حالا زمان خوبي است كه براي درك بهتر تفاوت‌ها و بهبود‌هاي دوربين جديد، آن را با Mark III كه بيش از 4 سال از زمان ارائه‌اش مي‌گذرد مقايسه كنيم. 

اگر بررسي دوربين 5D Mark IV را در وبلاگ پيكسل خوانده باشيد تا حدي در جريان پيشرفت‌ها و تفاوت‌هاي دوربين جديد كانن نسبت به مدل پيشين قرارگرفته‌ايد.

در اين مطلب، به طور اختصاصي به تفاوت‌هاي اين دو نسل از يك برند مي‌پردازم و سعي مي‌كنم تا اهميت و كارايي بهبود‌ها و تفاوت‌ها را نيز توضيح دهم. براي درك سريع تفاوت‌ها و پيشرفت‌هاي دوربين جديد Mark IV در مقابل Mark III، در جدول زير تمام تفاوت‌هاي مهم اين دو دوربين را در كنار هم آورده‌ام. در ادامه، در هر يك از زمينه‌هاي كيفيت‌ عكس‌‌ها و امكانات عكاسي، كيفيت و امكانات فيلمبرداري، سيستم فوكوس خودكار از منظره‌ياب و بهبود‌هاي ديگر، اين دو دوربين را مقايسه خواهم‌كرد.
مشخصات Canon 5D Mark IV Canon 5D Mark III
رزولوشن تصوير 30 مگاپيكسل (6720X4480) 22 مگاپيكسل (3840X5760)
پردازنده دوربين Digic 6+ Digic 5+
دامنه ديناميك در ISO پايه  13.6 استاپ 11.7 استاپ
دامنه‌ي ISO 100-32000 (قابل افزايش 50-102400) 100-25600 (قابل افزايش 50-102400)
امكان ثبت تصاوير Dual Pixel Raw دارد ندارد
سرعت عكاسي پياپي 7 فريم بر ثانيه (با ظرفيت بافر 33 عكس خام بر روي كارت حافظه CF) 6 فريم بر ثانيه (با ظرفيت بافر 17 عكس خام بر روي كارت حافظه CF)
منظره‌ياب اُپتيكال داراي پوشش تقريباً 100 درصد با بزرگنمايي 0.71x و LCD درون منظره‌ياب براي نمايش اطلاعات اضافي داراي پوشش تقريباً 100 درصد با بزرگنمايي 0.71x
سيستم فوكوس خودكار از منظره‌ياب 61 نقطه‌اي، 5 نقطه از نوع Dual Cross-type، 41 نقطه از نوع Cross-type- داراي سطح پوشش عمودي بيشتر و كارايي تمام نقاط فوكوس در f/8، همچنين امكان فوكوس دنبال‌كننده پيشرفته iTR 61 نقطه‌اي، 5 نقطه از نوع Dual Cross-type، 41 نقطه از نوع Cross-type
سيستم فوكوس خودكار در Live View Dual Pixel CMOS AF با امكان فوكوس خودكار دنبال‌كننده (Tracking) در هنگام عكاسي و فيلمبرداري فوكوس خودكار از طريق تشخيص كنتراست
سيستم نورسنجي خودكار رنگي 150,000 پيكسل به همراه IR سيستم 63 ناحيه‌اي iFCL
رزولوشن فيلمبرداري 4K DCI (4096 x 2160)، Full HD، HD Full HD، HD
ويژگي 4K Grab داراي امكان ذخيره‌ي عكس‌هاي 8.8 مگاپيكسلي از فيلم‌هاي 4K ضبط‌شده با سرعت 30 فريم بر ثانيه ندارد
نمايشگر LCD 3.2 اينچي لمسي با كيفيت 1.6 ميليون نقطه در اينچ (ثابت بر روي بدنه) 3.2 اينچي با كيفيت 1.04 ميليون نقطه در اينچ (ثابت بر روي بدنه)
درگاه USB USB 3.0 USB 2.0
WiFi دارد به همراه NFC ندارد
GPS دارد ندارد
مهر و موم بدنه مهر و موم بهتر براي مانت لنز، دكمه‌ي شاتر و درب باتري و پوشش‌هاي لاستيكي براي تمام درگاه‌هاي ارتباطي مهر و موم شده در مقابل نفوذ گرد و غبار و آب
عمر باتري 900 عكس 950 عكس
وزن 890 گرم 950 گرم

 

كيفيت عكس‌ها و امكانات عكاسي

با يك نگاه دقيق به جدول بالا مي‌توان متوجه شد كه بهبود‌ها و پيشرفت‌هاي Mark IV به نسبت Mark III در بسياري از مشخصات اين دو دوربين قابل‌ملاحظه است. اول از رزولوشن سنسور تصوير شروع كنيم كه با ارتقاي 8 مگاپيكسلي در Mark IV به 30 مگاپيكسل رسيده‌است. هرچند كه امروز ديگر جنگ مگاپيكسل بين توليد‌كنندگان دوربين به شيوه‌ي گذشته مطرح نيست و كاربران بيشتري به اين قضيه واقف شده‌اند كه مگاپيكسل بيشتر لزوماً به معني كيفيت بالاتر تصوير نيست؛ اما با توجه به پيشرفت تكنولوژي ساخت سنسور‌هاي دوربين‌هاي ديجيتال و پيشرفت‌هايي كه در زمينه‌ي توليد نمايشگرهاي با رزولوشن 4K و بيشتر صورت‌گرفته بايد از هر نسل دوربين انتظار حداقل كمي افزايش تراكم پيكسلي سنسور تصوير را داشت. بنابراين، هرچند كه در افزايش رزولوشن تصوير كانن در دوربين 5D Mark IV كمي محافظه‌كارانه عمل‌كرده تا بازار غول مگاپيكسلي‌اش، 5DS را تحت‌الشعاع قرار ندهد؛ اما همين افزايش 8 مگاپيكسلي كه مي‌تواند به افزايش جزئيات و شارپنس عكس‌ها كمك كند را هم بايد غنيمت شمرد.

اما مهم‌تر از افزايش رزولوشن تصوير، پيشرفت خوبي است كه سنسور تصوير Mark IV در دامنه‌ي ديناميك داشته و حالا با 13.6 استاپ دامنه‌ي ديناميك در ISO پايه (ISO 100) بيش‌تر ياراي رقابت با دوربين‌هايي چون Nikon D810 و Sony A7r II را دارد. دوربين Mark III از اين لحاظ يك شكست بزرگ براي كانن محسوب مي‌شد چراكه تا بيش از 4 سال، نماينده كانن با دامنه‌ي ديناميك تنها 11.7 استاپ حتي از دوربين‌هاي سطح متوسط و مبتدي نيكون هم شكست مي‌خورد! هرچند كه Mark IV از لحاظ دامنه‌ي ديناميك ركوردي را نمي‌شكند و همچنان از رقيبانش در نيكون و سوني عقب است؛ اما اين پيشرفت براي كانن حياتي بود و عدم پيشرفت در اين زمينه مي‌توانست عواقب بدي براي آينده‌ي اين برند محبوب دوربين‌هاي DSLR داشته باشد!

از لحاظ ميزان نويز ايجاد‌شده در عكس‌ها هم دوربين Mark IV علي‌رغم افزايش تراكم پيكسلي كه داشته، باز هم در تمام حساسيت‌هاي ISO بهبود خوبي را نشان مي‌دهد و نويز كمتري در عكس‌ها ايجاد مي‌كند. اين ويژگي را وقتي در كنار بهبود بسيار خوب در دامنه‌ي ديناميك سنسور اين دوربين قراردهيم، نتيجه اين مي‌شود كه در عكس‌هاي خام دوربين Mark IV مي‌توانيم بدون افزايش چشمگير نويز جزئيات بسيار بيشتري در سايه‌ها را به نسبت Mark III بازيابي كنيم!

در سرعت عكاسي پياپي هم دوربين Mark IV به نسبت نسل قبلي پيشرفت خوبي داشته و مي‌تواند با سرعت 7 فريم بر ثانيه و تا 33 عكس خام را بدون افت سرعت ثبت‌كند كه باعث مي‌شود اين دوربين حتي براي ثبت تصاوير ورزشي و اكشن هم تا حدي مناسب باشد. علاوه‌ بر اين، Mark IV قابليت ديگري دارد كه با استفاده از آن مي‌توانيد عملاً با سرعت 30 فريم بر ثانيه عكس هاي 8.8 مگاپيكسلي بگيريد. براي اين كار بايد با رزولوشن 4K و با سرعت 30 فريم بر ثانيه از صحنه‌ي مورد نظر فيلم بگيريد و بعد فريم‌هايي از آن فيلم را كه مي‌خواهيد انتخاب‌كنيد تا دوربين آنها را با فرمت JPEG ذخيره‌كند. البته در اين حالت از شاتر الكترونيكي استفاده مي‌شود كه در صورت حركت سريع سوژه يا دوربين و يا هردو مي‌تواند در تصوير اعوجاج ناشي از اثر Rolling shutter را ايجاد‌كند.

كيفيت و امكانات فيلمبرداري

همانطور كه احتمالاً در تبليغات كانن ديده‌ايد، در مورد امكانات فيلمبرداري Mark IV ويژگي فيلمبرداري با رزولوشن 4K DCI به عنوان تغيير بزرگ اين دوربين به نسبت دوربين قبلي مطرح شده‌است. دوربين Mark III فيلمبرداري با دوربين‌هاي DSLR را به يك سطح فراتر برد و براي اين منظور بسيار محبوب بوده و هنوز هم است؛ اما انتظار نمي‌رود كه Mark IV بتواند همان تأثير دوربين قبلي را داشته‌باشد! فيلمبرداري با رزولوشن 4K با اين دوربين دچار چند محدوديت بزرگ است. اول اينكه در اين رزولوشن تنها مي‌توانيد در برش 1.64x از سنسور تصوير كه كمي كوچك‌تر از اندازه‌ي سنسور دوربين‌هاي سايز APS-C كانن است فيلمبرداري كنيد. اين بدين معناست كه براي فيلمبرداري با زواياي وايد دچار مشكل خواهيد‌شد و ديگر نمي‌توانيد از امكان ايجاد عمق ميدان بسيار كم سنسور‌ فول‌فريم اين دوربين استفاده‌كنيد.  مشكل دوم به Codec غيربهينه‌ي Motion JPEG بازمي‌گردد كه تنها كدك قابل استفاده براي رزولوشن 4K در اين دوربين است. حجم فايل‌هاي فيلم‌هاي 4K با اين كدك بسيار زياد است و با يك كارت حافظه‌ي 64 گيگابايتي تنها مي‌توانيد 17 دقيقه فيلم 4K ضبط‌كنيد! نبود پروفايل Flat (C-log)، امكان Focus Peaking و Zebra Stipes هم از ديگر كمبودها‌ي اين دوربين محسوب مي‌شود. بنابراين، براي كساني كه اين دوربين را فقط براي فيلمبرداري 4K با آن مدنظرداشتند، اين محدوديت‌ها كمي نااميد‌كننده است.

اما به نظر من ويژگي جذاب اين دوربين براي فيلمبرداري رزولوشن 4K‌ آن نيست، بلكه امكان فوكوس خودكار دنبال‌كننده‌ي بسيار خوب و قابل اعتمادي است كه مي‌تواند براي بسياري از فيلمبرداران انقلابي باشد! دوربين 5D Mark IV داراي بهترين فوكوس خودكار در Live View در ميان تمام دوربين‌هاي DSLR و بدون‌آينه است! آخرين نسخه‌ي سيستم فوكوس خودكار عالي Dual Pixel CMOS AF در Mark IV قرارداده‌شده كه نه تنها در هنگام عكاسي در حالت Live View عملكرد بسيار خوبي دارد، بلكه براي فيلمبرداري هم فوق‌العاده است و به خوبي سوژه را از طريق تشخيص چهره (يا اگر انسان نباشد از طريق تشخيص بافت) به نرمي دنبال مي‌كند. اين سيستم فوكوس خودكار مخصوصاً براي ساخت فيلمهاي مستندي كه امكان يا زمان كافي براي فوكوس دستي نيست مي‌تواند نجات‌بخش باشد. در مقابل، دوربين Mark III در حالت Live View عكاسي و فيلمبرداري از فوكوس خودكار از نوع تشخيص كنتراست بهره مي‌برد كه بسيار كند‌تر بوده و به هيچ وجه كارايي سيستم Dual Pixel CMOS AF دوربين Mark IV را ندارد.

سيستم فوكوس خودكار از منظره‌ياب

تغييرات در دوربين Mark IV از لحاظ سيستم فوكوس خودكار از طريق منظره‌ياب نامحسوس‌تر از سيستم فوكوس خودكار در حالت Live View است. تعداد و نوع نقاط فوكوس در هر دو دوربين Mark III و Mark IV دقيقاً يكسان است؛ اما نقاط فوكوس خودكار در Mark IV از جهت عمودي سطح گسترده‌تري از فريم را پوشش مي‌دهند. تغيير ديگر مربوط به كارايي تمام نقاط فوكوس خودكار در حالت تك‌جهته در f/8 مي‌باشد. اين يعني كه حتي با استفاده از Teleconverterها و از دست‌دادن چندين استاپ از نور دريافتي، همچنان امكان استفاده از تمام نقاط فوكوس خودكار در دوربين Mark IV را خواهيد‌داشت. تفاوت ديگر سيستم فوكوس خودكار اين دو دوربين در اصل به سيستم نورسنجي خودكار آنها مربوط مي‌شود. در 5D Mark IV، سيستم نورسنجي خودكار رنگي 150 هزار پيكسلي اين دوربين مي‌تواند در فوكوس دنبال‌كننده (iTR) و فوكوس از طريق تشخيص چهره به سيستم فوكوس خودكار اين دوربين كمك فراواني كند. هرچند كه سيستم نورسنجي 63 ناحيه‌اي 5D Mark III مي‌تواند رنگ را تشخيص دهد اما به هيچ‌وجه نمي‌تواند در عمل دنبال‌كردن (Tracking) به سيستم فوكوس خودكار دوربين مانند سيستم نورسنجي خودكار Mark IV ياري رساند. نتيجه اين مي‌شود كه Mark IV مي‌تواند در فوكوس دنبال‌كننده و تشخيص چهره از طريق منظره‌ياب بسيار پيشرفته‌تر و بهتر از Mark III عمل‌كند.

بهبود‌هاي ديگر

يكي از امكاناتي كه در تبليغات Mark IV كانن تأكيد زيادي بر روي آن داشت امكان عكاسي در فرمت Dual Pixel Raw است. اين قابليت طبق ادعاي كانن باعث مي‌شود كه بتوانيد در فايل‌هاي خام Dual Pixel در حد Micro Adjustment (بسيار كم) فوكوس را به جلو يا عقب حركت‌دهيد؛ اما با توجه به تست‌هايي كه عكاسان مختلف انجام‌داده‌اند، اين تغيير يا به اصطلاح Shift فوكوس آنقدر كم است كه در عمل نمي‌تواند كارايي خاصي داشته‌باشد. مسئله‌ي ديگر اين است كه حجم فايل‌هاي خام Dual Pixel دو برابر فايل‌هاي خام معمولي بوده و در حال حاضر براي ايجاد تغييرات در آنها تنها مي‌توانيد از نرم‌افزار اختصاصي Digital Photo Professional كانن استفاده‌كنيد!

نمايشگر هر دو دوربين 3.2 اينچي و ثابت بر روي بدنه‌است؛ اما رزولوشن LCD دوربين Mark IV بالاتر بوده و به امكان بسيار كاربردي تشخيص لمس مجهز‌شده‌است. لمسي بودن نمايشگر Mark IV با توجه به سيستم فوكوس خودكار بسيار خوب آن در حالت Live View كاربرد مهمي دارد و عمل فوكوس‌كردن را به راحتي لمس سوژه در LCD دوربين مي‌كند. همچنين اين نمايشگر لمسي كار مرور عكس‌هاي گرفته‌شده و زوم بر روي آنها را نيز بسيار سريع و آسان‌كرده‌‌است.

از لحاظ درگاه‌هاي ارتباطي، تفاوت بزرگ بين دو دوربين، بهره‌مندي Mark IV از رابط USB 3.0 است كه انتقال سريع‌تر عكس‌ها و فيلم‌ها به كامپيوتر را امكان‌پذير مي‌كند و همچنين از طريق آن عكاسي از طريق نرم‌افزار كانن بر روي كامپيوتر (Tethered Shooting) هم با سرعت بيشتري انجام مي‌پذيرد. وجود امكان ارتباط بي‌سيم wifi داخلي به همراه NFC هم در Mark IV به انتقال هرچه راحت‌تر و سريع‌تر عكس‌ها و فيلم‌ها به تلفن‌ هوشمند، كامپيوتر و هر دستگاهي كه از DLNA پشتيباني‌كند كمك فراواني مي‌كند. همچنين، مي‌توانيد از طريق اپليكيش اختصاصي Canon Connect بر روي دستگاه‌هاي اندرويدي و مبتني بر iOS به عكاسي از راه دور با امكان كنترل پارامتر‌هاي نوردهي (سرعت شاتر، ديافراگم و ISO) بپردازيد.

در نهايت، طبق ادعاي كانن، Mark IV بهتر از دوربين قبلي مهر و موم‌شده و در مقابل نفوذ گرد و غبار و آب مقاومت بيشتري دارد، كمي از وزن آن كاسته شده و البته داراي GPS داخلي براي ثبت موقعيت جغرافيايي عكس‌هاست.آموزش عكاسي حال اگر اين سوال برايتان پيش‌‌آمده كه آيا Canon 5D Mark IV ارزش آن را دارد كه Mark III خود را بفروشيد و آنرا بخريد، پاسخ مثبت است و براي اكثر دارندگان Mark III ارتقاي بدنه‌شان به Mark IV مي‌تواند منطقي باشد.

منبع:http://blog.pixel.ir

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.