نكات مهم كه بايد قبل از خريد دوربين‌ بدانيد

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

نكات مهم كه بايد قبل از خريد دوربين‌ بدانيد

در كنار كاربران حرفه‌اي، مشترياني هم هستند كه كالاي خاصي را مد نظر ندارند و اغلب به ما اين اجازه را مي‌دهند تا مناسب‌ترين گزينه‌هاي ممكن را در اختيارشان قرار دهيم. آنها از ما نظر مي‌پرسند و ما هم سعي مي‌كنيم با توجه به نياز‌ها و پيش‌نياز‌هاي هر خريدار، از بين كالاهاي موجود برخي كالا‌ها را انتخاب كنيم. در طي اين سال‌ها نكاتي براي خريد اولين تجهيزات يا تعويض تجهيزات جديد جمع‌آوري كرده‌ايم كه خلاصه آن را در اختيارتان قرار مي‌دهيم. با ما در 5 نكته مهم كه بايد قبل از خريد دوربين جديد بدانيد همراه باشيد.

در كنار كاربران حرفه‌اي، مشترياني هم هستند كه كالاي خاصي را مد نظر ندارند و اغلب به ما اين اجازه را مي‌دهند تا مناسب‌ترين گزينه‌هاي ممكن را در اختيارشان قرار دهيم. آنها از ما نظر مي‌پرسند و ما هم سعي مي‌كنيم با توجه به نياز‌ها و پيش‌نياز‌هاي هر خريدار، از بين كالاهاي موجود برخي كالا‌ها را انتخاب كنيم. در طي اين سال‌ها نكاتي براي خريد اولين تجهيزات يا تعويض تجهيزات جديد جمع‌آوري كرده‌ايم كه خلاصه آن را در اختيارتان قرار مي‌دهيم. با ما در 5 نكته مهم كه بايد قبل از خريد دوربين جديد بدانيد همراه باشيد. 

  1. دوربين خوب  يا عكاس خوب

يكي از سوالاتي كه هر روز بارها و بارها از ما پرسيده مي‌شود اين است: بهترين دوربيني كه مي‌توانم بخرم كدام است؟[note]

 

  • يكي از دوربين‌هاي كانن؟
  • يكي از دوربين‌هاي نيكون؟
  • اصلا نه كانن و نه نيكون، يكي از دوربين‌هاي سوني يا پنتاكس يا آن دوربين جديد 100 مگاپيكسلي؟!
  • يك دوربين ارزان و خوب!

[/note]

sx280-43-crop-for-bg

بگذاريد با يك خاطره شروع كنم. چند سال پيش به يك مهماني رفتم. به محض اينكه وارد شدم صاحب‌خانه با روي خوش از من پذيرايي كرد و گفت: “عجب عكس‌هاي خوبي گرفته بودي. مطمئنم كه دوربين فوق‌العاده‌اي داري. مارك دوربينت چيه؟!” من پاسخي ندادم و فقط لبخند زدم. وقت شام رسيد. صاحب‌خانه غذاهاي خوشمزه‌اي آماده كرده بود و به راستي از شام لذت بردم. پس از شام تشكر كردم و گفتم: “”عجب غذاهاي خوبي بود. مطمئنم اجاق گاز فوق‌العاده‌اي داري. اجاق گاز شما چه ماركي است؟!”

اعتقاد به اينكه داشتن بهترين دوربين موجود، شما را به بهترين عكاس تبديل مي‌كند، مانند اين است كه تصور كنيد با خريدن راكت Roger Federer (قهرمان تنيس) مي‌توانيد مثل او تنيس بازي كنيد. تجهيزات حرفه‌اي شما را عكاس حرفه‌اي نخواهد كرد. اگرچه خريدن لنز‌هاي گران‌قيمت، احتمالا عكس‌هاي‌تان را شارپ‌تر مي‌كند يا خريدن تجهيزات حرفه‌اي نورپردازي كيفيت نورهاي‌تان را بالا مي‌برد. اما خريدن تمامي اين تجهيزات زماني كه كادربندي، نوردهي صحيح، فوكوس دقيق، شكل‌دهي نور و … درست انجام ندهيد فايده‌اي نخواهد داشت.

اما اينكه تجهيزات شما به لحاظ فني كامل باشند، لزوما باعث نمي‌شود كه عكس شما عالي يا حتي خوب باشد. برعكس حتي حرفه‌اي‌تر شدن تجهيزات گاهي اوقات به پيچيده‌تر شدن كار با آنها مينجامد و باعث مي‌شود نتيجه‌اي كه در حالت معمول از يك دوربين كاملا مبتدي مي‌گيريد از نتيجه اين تجهيزات پيشرفته بهتر به نظر برسد. در واقع يك عكس خوب، زماني خوب است كه شما را “تحت تاثير” قرار دهد و تجهيزات پيشرفته هرگز نمي‌توانند به تنهايي ميزان تاثيرگذاري يك عكس را افزايش دهند.

هيچ چيزي مانند تجربه نمي‌تواند نتيجه كار شما را بهتر كند. بنابراين شايد بهترين دوربيني كه مي‌توانيد بخريد “همان دوربيني است كه هم اكنون مي‌توانيد بخريد به اضافه  تجربه اي كه مي‌توانيد پس از آن كسب كنيد”.

2. از چه چيزي عكس مي‌گيريد؟

سوال بعدي كه بايد از خودتان بپرسيد اين است كه دقيقا دوربين را براي چه كاري مي‌خواهيد؟ طبيعي است كه براي عكس گرفتن مي‌خواهيد. اما نكته مهم اين است كه مي خواهيد از چه چيزي عكس بگيريد؟[note]

 

  • من فقط از مراسم مذهبي و سينه‌زني‌ها براي جشنواره‌ها عكس مي‌گيرم
  • من زياد به سفر مي‌روم و مي‌خواهم كه از هر كجا كه مي‌روم يك سري عكس يادگاري داشته باشم
  • من هر سال نزديك به 100 مراسم عروسي را عكاسي مي‌كنم
  • من تازه دانشگاه قبول شده‌ام و در حال يادگيري عكاسي هستم. فعلا مي‌خواهم عكس‌هايم را روي شبكه‌هاي اجتماعي مانند اينستاگرام، فيسبوك يا تلگرام منتشر كنم

[/note]

هر يك از گزينه‌هاي بالا مي‌توانند انتخاب‌هاي شما را محدود به يك سري از تجهيزات كنند كه لزوما با انتخاب‌هاي گروه ديگر يكسان نيست. ضمن اينكه برخي از توضيحات بيشتر مي‌توانند حتي انتخاب‌هاي شما در يك گروه را نيز محدود‌تر كنند. مثلا به كجا بيشتر سفر مي‌كنيد؟ آيا سفرهاي شما شامل مناطق يخزده كوهستاني يا كوير‌هاي خيلي گرم هم مي‌شود؟ آيا زمان زيادي را خارج از محيط‌هاي شهري هستيد؟ آيا در محيط‌هاي به شدت مرطوب هم قرار مي‌گيريد؟ اگر عكاسي خبري مي‌كنيد آيا مجوز عكاسي در خيابان را نيز داريد و مي‌توانيد آزادانه از دوربين‌تان استفاده كنيد؟ آيا مسئولين برگذاري مراسمي سينه‌زني كه مي‌خواهيد از آن عكس‌برداري كنيد به شما اجازه عكس‌برداري مي‌دهند؟ اگر از مراسم عروسي عكس‌برداري مي‌كنيد آيا عكاسي خبري از مهماني و شام نيز جزو برنامه‌هاي‌تان است يا صرفا در آتليه عكس مي‌گيريد؟ …

fujifilmx-m13579800401

شايد باور نكنيد، اما پاسخ شما به هر يك از همين سوالات مي‌تواند انتخاب شما را كاملا تغيير دهد. براي عكاسي سفري گاهي اوقات نياز به تعويض دوربين نداريد. دوربيني كه براي مسافرت به كوير مرنجاب مناسب است، ممكن است بتواند با يك كاور مخصوص باران در هواي باراني رامسر هم مورد استفاده قرار بگيرد. يا مثلا با يك قاب محافظ ضد آب بتوانيد از آن هنگام غواصي در كيش نيز استفاده كنيد. ممكن است هيچيك از گزينه‌هاي مربوطه برايتان مفيد نباشد و گزينه بهتر براي اين كار، استفاده از يك دوربين اكشن GoPro يا Xiaumi باشد. دوربين Canon 5D Mark III يك دوربين Full Frame است و كيفيت فوق‌العاده‌اي دارد، اما فلاش سرخود ندارد و براي عكاسي از يك مراسم عقد حتما بايد يك فلاش اكسترنال هم داشته باشيد. همين دوربين با اينكه بسيار با كيفيت است اما سرعت عكس‌برداري پي‌درپي آن تنها 6 فريم برثانيه است، در حالي كه دوربين Canon 7D Mark II كه فول‌فريم نيست و قيمتي تقريبا نصف 5D Mark III دارد مي‌تواند با سرعت 10 فريم بر ثانيه عكس بگيرد؟ نياز به يك دوربين Full Frame با سرعت عكس‌برداري بيشتري داريد؟ شايد Nikon D5 نيكون با سرعت 14 فريم بر ثانيه براي‌تان مناسب‌تر باشد، اما اين دوربين تازه معرفي شده، بهتر است كمي صبر كنيد تا وارد بازار شود.

شايد به همين دليل است كه حتي عكاسان حرفه‌اي نيز سعي مي‌كند با فروشگاه‌هاي معتبر تماس بگيرند و براي خريدهاي مهم‌شان با كارشناسان خبره مشورت كنند.

نوع عكاسي و سوژه‌هايي كه مي‌خواهيد از آنها عكس بگيريد، نه تنها روي انتخاب دوربين، بلكه روي انتخاب لنز، فيلتر، تجهيزات جانبي نورپردازي و بسياري انتخاب‌هاي ديگر شما نيز موثر است. به عنوان مثال اگر قرار است عكاسي پرتره و عروسي انجام دهيد و دوربين شما كانن است ممكن است بهترين انتخاب‌ شما برخي از لنز‌هاي پرتره كانن باشد و اگر قرار است با نيكون عكاسي كنيد و مي‌خواهيد مراسم عقد يك عروسي را نيز عكاسي كنيد، نياز به تهيه فلاش‌هاي نيكون داشته باشيد و احتمالا هيچيك از اين تجهيزات براي عكاسي سفري به جزيره كيش مناسب نيستند!

 

3. سرسپرده يك برند هستيد يا نيازمند يك برند؟

Nikon_D3300_35833807__(2_of_14)

تجربه سال‌ها فروش انواع كالاهاي مختلف از برند‌هاي گوناگون به ما نشان داده است كه هرگز نمي‌توان با قطعيت درباره يك برند خاص نظر داد. نيكون و كانن سال‌هاست كه در بازار دوربين‌هاي ديجيتال حضوري فعال دارند، اما برند‌هاي ديگر نيز كمابيش محصولاتي را در بازار عرضه مي‌كنند كه گاهي اوقات در برخي از قابليت‌ها حتي از اين دو برند پيشي مي‌گيرند. ضمن اينكه برخي كاربران اصرار دارند كه حتما از يك برند خاص، دوربين بخرند. به عنوان مثال يك از مشتري‌ها اصرار دارد كه از بين حتما دوربيني از محصولات نيكون را تهيه كند، زيرا برادر بزرگترش هم سال‌ها پيش با نيكون كار كرده و از آن تعريف كرده است. اما نكته مهم اين است كه طي اين سال‌ها امكانات دوربين‌ها پيشرفت قابل ملاحظه‌اي كرده و هم اكنون برند‌هايي در بازار هستند كه با قيمتي بسيار مناسب‌تر مي‌توانند امكاناتي بهتر از مدل انتخابي برادر اين شخص را ارائه دهند. ضمن اينكه اگر دوربيني 8 سال پيش يكي از بهترين گزينه‌هاي موجود در بازار براي عكاسي خبري بوده، امروزه ممكن است در برابر دوربين‌هاي موجود، يك گزينه كاملا كند و قديمي به شمار بيايد.

بنابراين انتخاب يك برند براي نخستين بار، مي‌تواند يك چالش مهم براي كاربران باشد. اما كاربراني كه پيشتر دوربيني از يك برند را تهيه كرده‌اند، احتمالا ممكن است برخي از تجهيزات جانبي مخصوص آن برند را نيز تهيه كرده باشند كه در صورت تعويض برند بلا استفاده باقي مي‌مانند. مثلا اگر كسي بخواهد دوربين كانن 600D و لنز EF-S 18-135mm خودش را ارتقا دهد و يك دوربين فول‌فريم تهيه كند، احتمالا فرقي نمي‌كند كه انتخاب بعدي‌اش از برند نيكون يا كانن باشد. چون بهرحال با تعويض بدنه 600D به يكي از مدل‌هاي فول‌فريم كانن مانند Canon 6D، همچنان نمي‌تواند از لنز EF-S 18-135mm خودش استفاده كند. اما اگر همين كاربر در كنار دوربين 600D خودش يك لنز EF 24-105mm هم داشته باشد، به دليل اينكه مي‌تواند در كنار يك بدنه Canon فول‌فريم از لنزي كه دارد استفاده كند، احتمالا انتخاب از بين دوربين‌هاي كانن گزينه مناسب‌تري خواهد بود.

شبيه به همين مثال‌ها را مي‌توانيم براي انتخاب‌هاي ديگري مانند فلاش‌هاي اكسترنال، باطري گريپ‌ها، لنز‌ها، ريموت كنترل و بسياري تجهيزات ديگر نيز بزنيم. به همين دليل متوجه مي‌شويم كه برخي كاربران “لزوما” بايد از بين محصولات يك برند خاص انتخاب كنند.

اما جداي از اين بايد‌ها و نبايد‌ها، گاهي اوقات نيز انتخاب‌ها در حد اعمال سليقه‌هاي شخصي است. خود من شخصا معتقدم كه در طي 10 سال گذشته هميشه بدنه‌هاي نيكون بهتر از همتاي كانني خودشان بوده‌اند. اما هنوز هم دليل اينكه از شخصا از تجهيزات كانن استفاده مي‌كنم اين است كه كانن گزينه‌هاي بهتري براي لنز در اختيارم مي‌گذارد. به عنوان مثال كانن دست‌كم 4 لنز با فاصله كانوني 70-200mm در بازار دارد و نيكون تنها 2 گزينه با اين فاصله كانوني دارد. يا براي كساني كه دوست دارند از دوربين‌هاي DSLR براي تصوير‌برداري استفاده كنند، لنز‌هاي سري STM كانن مي‌توانند فوكوسي سريع و بي‌صدا را فراهم كنند، در حالي كه نيكون به تازگي همين يكي دو هفته پيش براي اولين بار دو لنز با موتور فوكوس بي‌صدا و سريع را معرفي كرد كه فاصله كانوني آنها محدود است و هنوز هم وارد بازار نشده‌اند.

ضمنا به عنوان يك كارشناس عاشق تكنولوژي (و نه به عنوان يك عكاس) تصور مي‌كنم بهترين بدنه‌هاي دوربين عكاسي كه تابحال ساخته شده، از برند “سوني” است. طبيعي است كه هر شخصي يك برند را دوست داشته باشد.

4. “چند مگاپيكسل” را فراموش كنيد

sony-a7s-product-photos01

من دقيقا 11 سال پيش اولين دوربين ديجيتال SLR خودم را خريدم. دوربين اليمپوس E1 تنها 5.5 مگاپيكسل داشت و در سال 83 قيمت آن 970 هزار تومان بود. همراه با اين دوربين يك كارت حافظه 256 مگابايتي هم خريده بودم كه مي‌توانست حدود 100 عكس را ذخيره كند (تقريبا دو سال طول كشيد تا بفهمم چطور مي‌توان از فرمت خام آن استفاده كرد). اما با همان دوربين پروژه‌هاي عكاسي مختلفي را از عكاسي عروسي گرفته تا عكاسي محصول انجام دادم و عكس‌هاي آن را با اندازه‌هاي بزرگي تا ابعاد 50×70 سانتي‌متر چاپ كردم. هنوز هم كه عكس‌هاي آن دوران را نگاه مي‌كنم به نظرم بي‌كيفيت نيستند.

مشكل اينجاست كه اكنون تلفن همراه من دوربيني با رزولوشن 13 مگاپيكسل دارد (تقريبا دو برابر E1) اما عكس‌هاي آن حتي در اندازه چاپ 20×30 هم بي‌كيفيت است.

sensor-size-for-mag-02

مهم اندازه حسگر دوربين است. بد نيست در اين رابطه 6 دليل براي استفاده از دوربين‌هايي با حسگر بزرگتر را بخوانيد. بالا بردن رزولوشن حسگر‌ها بدون افزايش اندازه آن‌ها به افزايش نويز تصاوير و بي‌كيفيت شدن تصوير مي‌انجامد. اما نكته اينجاست كه اين تفاوت كيفيت تنها در ابعاد بزرگ تصاوير ديده مي‌شود. اگر معمولا عكس‌هاي‌تان را چاپ نمي‌كنيد، احتمالا روي گوشي تلفن همراه يا روي اينترنت تفاوت اين تصاوير مشخص نمي‌شود و مي‌توانيد به راحتي از رزولوشن بالاي دوربين‌تان لذت ببريد. اما اگر به دنبال ويرايش و چاپ عكسهايتان هستيد، حتما به دنبال دوربيني با حسگر بزرگ (حداقل حسگر‌هاي ميكرو چهارسوم) باشيد.

 

5. اندازه تجهيزات را در نظر بگيريد

nikon-d750-product-photos12

بهترين تجهيزات بازار لزوما در همه‌جا قابل استفاده نيستند.آموزش عكاسي بهترين دوربين‌هاي فول‌فريم، گران‌ترين لنز‌هاي پرتره، قوي‌ترين فلاش‌هاي اكسترنال، … همگي براي كارهاي حرفه‌اي استفاده مي‌شوند. معمولا دوربيني مانند 1DS MKIII يا 5D MKIII براي كسي كه مي‌خواهد در يك مهماني عكس‌هاي خانوادگي بگيرد يا براي عكاسي منظره، كوهنوردي مي‌كند مناسب نيستند. اين دوربين‌ها بزرگ و سنگين هستند و استفاده از آنها در همه‌جا ساده نيست.

حتي اگر پاسخ تمامي سوالات بالا را هم مي‌دانيد، باز هم بهتر است قبل از خريد به يك فروشگاه واقعي سري بزنيد و دوربين مورد نظرتان را در دست بگيريد. هيچ چيز نمي‌تواند مانند حسي كه نسبت به يك دوربين داريد، شما را به خريدن يا نخريدن يك دوربين علاقمند كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.