آشنايي با عكاس و دوربين عكاسي

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

آشنايي با عكاس و دوربين عكاسي

آشنايي با عكاس و دوربين عكاسي

عكاسي به فرايند ثبت تصاوير به وسيله دريافت و ثبت نور برروي يك سطح حساس به نور، نگاتيو (فيلم) يا (سنسور الكترونيكي) گفته مي‌شود. الگوهاي نوري بازتابيده شده يا ساطع شده از اشيا بر روي سطح حساس به نور (هالوژن نقره يا سنسور)تأثير مي‌گذارد و باعث ثبت تصاوير مي‌گردد
در گذشته نه چندان دور عكاسي از اتاقك تاريك و لوازم و موادي بسيار ساده تشكيل ميشد. در حقيقت اتاق تاريك منجر به پيدايش عكاسي و دوربين عكاسي شد. اتاق تاريك عبارت از اتاقي است بي هيچ پنجره. هيچ نوري به آن راه ندارد مگر از طريق روزنه‌اي كه بر يكي از ديوارهاي اتاق تعبيه شده.

  تصاوير يا چشم‌اندازهاي روبروي روزنه به صورت وارونه بر ديوار روبرويش بازتاب مي‌يافت. بعضاً نگارگران از تصاوير بازتاب يافته به عنوان الگوي نقاشي‌شان استفاده مي‌كردند. بعدها اين اتاق تاريك در ابعاد كوچك‌تر تبديل شد به دوربين عكاسي. يعني در برابر روزنه‌اي كه وجود داشت ماده حساس به نور قرار مي‌دادند تا تصاوير بازتافته ثبت و ضبط شود. در روند تكاملي دوربين، از عدسي و لنز در جايي كه روزنه قرار داشت استفاده شد. مواد حساس به نور به فيلم‌هاي عكاسي امروزين تبديل شدند كه در انواع سياه و سفيد و رنگي (نگاتيو) و اسلايد (پوزتيو) موجود است. نگاتيوها طي فرآيند ديگري در آزمايشگاه (لابراتوار) به عكس تبديل مي‌شوند. اين روند ادامه يافت تا با پيدايش دوربين ديجيتال از حسگرهاي حساس به نور به جاي فيلم استفاده شد.
اما امروز از صنعتي پيچيده برخوردار است كه تنوع محصولات آن حيرت آور مي باشد. عكاسي موارد استفاده بسيار زيادي دارد. از جمله ميتوان به عكاسي خبري ،علمي، تفريحي و ثبت خاطرات، ،مستند سازي اشاره كرد .
" دوربين سطوح حساس به نور و نور " اركان سه گانه عكاسي اند كه شناخت هر كدام از ضروريات فراگيري عكاسي به شمار ميرود.

 

دوربين

دوربين يا همان اتاق تاريك اوليه مهمترين عامل عكاسي است كه با كمك آن عكسبرداري انجام مي شود. امروزه دوربين هاي عكاسي تنوع چشمگيري از لحاظ سيستم و شكل ظاهري دارند و هر روز به دامنه تنوع آنها افزوده مي شود. اما با تمامي اين اوصاف همگي آنها مشتركات زيادي دارند كه با كسب شناخت كافي از اين قسمتها مي توان به راحتي با دوربين هاي گوناگون كار كرد.

 

طبقه بندي دوربين هاي عكاسي

اولين نوع طبقه بندي دوربينها، براساس قطع فيلم آنهاست. كه شامل دوربينهاي قطع بزرگ ، قطع متوسط، قطع كوچك، مينوكس يا كارآگاهي و دوربين هاي خاصي مي شود.
دوربين هاي قطع بزرگ :‌حجم و وزن زيادي دارند و بيشتر در آتليه ها بر روي سه پايه استفاده مي شود و آنها را دوربين هاي آتليه اي مي نامند. با فيلمهاي تك صفحه اي موسوم به فيلم تخت كار مي كنند. فيلم هاي تخت در ابعاد 9×6 سانتي متر تا اندازه هاي 40 ×30 نيز ساخته مي شوند. در جعبه هاي 25 عددي بسته بندي مي شود اين فيلم ها را در تاريكي در محفظه اي به نام شاسي قرار مي دهند و پس از تنظيم دوربين، در محل شيشه مات گذاشته و پس از عكسبرداري برداشته مي شوند.
دوربين هاي قطع متوسط :‌كم حجم تر هستند در فضاهاي غيرآتليه اي نيز كاربرد دارند. قطع فيلم اين دوربين ها 120 است. عرض فيلمهاي 120، 5/61 ميليمتر و طول آنها ثابت است دوربين هاي مختلف تعداد متفاوتي را با اين فيلمها عكاسي مي كنند چون كادر آن متفاوت است. فيلمهاي 120، دور قرقره سياهرنگ فلزي يا پلاستيكي همراه با نوار كاغذي كه داخل آن سياهرنگ است پيچيده شده اند.
دوربين هاي قطع كوچك : اين دوربين ها كم حجم بوده و پرمصرف ترين نوع دوربين هاست. فيلم 135 و 126 مصرف مي كنند اما نوع 35 آن رايج تر است. عرض فيلم هاي 135 ، 35 ميليمتر است و براي 12،18،20،24،27،36 قطعه عكسبرداري،‌عرضه مي شود. رايج ترين كادر آن 36×24 ميليمتر است اين دوربين ها به Halffram نيز موسوم اند. در داخل محفظه ي پلاستيكي يا فلزي موسوم به «كات» قرار مي گيرند. كادر فيلم هاي 126 ، 245 × 24 ميليمتر است و فقط براي دوربين هاي نوع پك استفاده مي شود در يك طرف سوراخ دارند و در كاستهاي مخصوص قرار مي گيرند. در دوربين هاي 135 پس از اتمام فيلم قبل از بيرون آوردن آن بايد فيلم را به وسيله اهرم برگردان فيلم به داخل كاست كشيد اما در دوربين هاي 120 اين كار ضروت دارد. همين طور در فيلم هاي 126 نيز نيازي به اين كار نيست.
دوربين هاي مينوكس يا كارآگاهي : فيلم 110 مصرف مي كنند داراي جثه كوچكي هستند و كاربرد غير حرفه اي دارند.
دوربين هاي خاص:‌دوربين هاي پولارويد و دوربين هاي ويژه و تخصصي
دومين نوع طبقه بندي دوربين ها، بر اساس نحوه تشكيل تصوير در منظره ياب دوربين هاست.
در منظره ياب دوربين هاي قطع بزرگ، تصوير به صورت واژگون چپ و راست ديده مي شود و در دوربين هاي قطع متوسط، تصوير چپ و راست ديده مي شود و در دوربين هاي قطع كوچك ،‌تصوير با موضوع هم جهت است.

 

ساختمان اصلي دوربين هاي عكاسي

مهمترين قسمتهاي يك دوربين عبارتند از :
1- لنز
2- وسايل تنظيم كه به دو بخش تنظيم نور و تنظيم فاصله تقسيم ميشود.
3- منظره ياب
4- تعويض گر فيلم
5- اتاقك تاريك
6- كنتور شمارشگر فيلم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.