آموزش عكاسي از پاييز

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

آموزش عكاسي از پاييز

آموزش عكاسي از پاييز

به نقل از كارناوال : فصل هزار رنگ خزان از راه مي رسد و آواي ميهماني شكوهمندي شما را به سوي خود مي خواند درختان كوچك و بزرگ صورت خود را به سرخاب مي آرايند

در زير شعاع هاي نوازش گر آفتاب، موي رنگين خود پريشان مي كنند و دلبرانه در انتظار طبيعت به رقصي چونان شكوهمند مي ايستند.

و اين بدان معناست كه تازه ضيافت فريبنده رنگ ها آغاز شده در آستانه ميهماني شكوه و رنگ هاي گرم خزان، كارناوال بند دوربين خود را به دور گردن مي اندازد، كفش مي پوشد و كوله به دوش راهي طبيعت بي نظير ايران مي شود تا اين شكوه را در قاب تصوير خودش جاودانه كند.

اما از عكاسي مناظر پاييزي چه مي دانيد؟

تا به حال شده به قدري رنگ ها و زيبايي مادر طبيعت شما را به حيرت آورد كه هر چه عكس مي گيريد نه حق مطلب ادا شود و نه از آن شكوه در ميان تصاويرتان اثري باشد؟

همراه با كارناوال از تكنيك هاي عكاسي پاييزي بيش تر بدانيد، اين بار متفاوت ظاهر شويد.

عكاسي پاييزي
photo by Ondřej Tuháček
عكاسي پاييزي
photo by Amir Eslami

مقدمه اي بر عكاسي پاييزي

رنگهاي باشكوه برگ هاي خزان طيف وسيعي را در بر مي گيرند كه البته هر كدام زمان رنگ بازي منحصر به خود را دارند. در برخي از مكان ها تنها در طي يك يا دو هفته برگ هاي سرخپوش و نارنجي پوش ريزش مي كنند و در برخي ديگر از مكان ها، هفته ها ميهماني الوان پاييز و بارش رنگين برگ ها به طول مي انجامد.

هر مكان بسته به گياهان و درخت هايش، رنگ هاي پاييزي مخصوص خود را دارد كه البته عواملي چون آب و هوا هم بر روي اين ضيافت رنگ تأثير دارند.

در ايران، جنگل هايي چون دامنه هاي جنگل ابر، شهرستانك و روستاي آهار از جمله مكان هايي هستند كه بسياري از عكاس هاي طبيعت ايراني پاييز خود را در آن جا مي گذارند. براي اطلاعات بيش تر از مقاصد دلبرانه و پاييزي در ايران مي توانيد مقاصدي براي تماشاي طبيعت پاييزي ايران مطالعه كنيد. يا مي توانيد برويد سراغ مناطق بكر تري از طبيعت ايران، مناطقي چون سلانه سر و طبيعت اطراف جمشيد آباد.

اگر خارج از محدوده عزيز ايران زندگي مي كنيد، مكان هايي چون كوهستان سيرا كاليفرنيا ونوادا، تپه هاي نيوانگلند، باواريا آلمان، دره جيوژايگو چين، ترانسيلوانيا روماني و كيوتو ژاپن نقاط مناسبي براي ثبت عكس هاي پاييزي هستند.

خوب است پيش از آغاز سفر و ماجراجويي عكاسانه خود، تحقيقي در مورد مكان هاي نزديك خود و پوشش گياهي آن ها انجام دهيد. به راحتي درخواهيد يافت كه زمان تغيير رنگ برگ درختان و گياهان چه زماني خواهد بود و بدين طريق بيش ترين زمان براي استفاده از اين فرصت را در اختيار داريد.

عكاسي پاييزي
photo by Masoud Rezania
عكاسي پاييزي
photo by Omid Mirshahi

 

موارد در خور توجه براي عكاسي پاييزي

۱- آب و هوا

براي ثبت عكس هاي پاييزي، آب و هوا اهميت چنداني ندارد و در هر آب و هوايي و هر گونه شرايط نوري مي توانيد بهترين ثبت هاي پاييزي خودتان را رقم بزنيد. اگر اين آفتاب و شعاع هاي دل گرم كننده اش باشد كه بر شما مي تابد، نور زيادي در اختيار داريد و مي توانيد رنگ ها را قشنگ تر ثبت كنيد. اما از طرفي زاويه نور خورشيد ممكن است رنگ ها را تحت تأثير قرار دهد و يا سايه هاي شديدي ايجاد كند كه براي برطرف كردن اثر منفي آن مي توانيد زاويه خود را عوض كنيد، از فيلتر پولاريزه استفاده كنيد و يا زماني را براي عكاسي انتخاب كنيد كه نور كم تري در آسمان وجود دارد.

اگر آسمان سفيد است، برويد سراغ عكاسي از جريئات و بي خيال عكاسي از منظره شويد. چرا كه نور ملايم آسمان سفيد، براي عكاسي از جزئيات و گياهان كوچك فوق العاده است و ديگر مشكل سايه هاي شديد و نقاط بسيار روشن را نخواهيد داشت.

شايد عكاسي در يك روز باراني نا اميد كننده به نظر برسد، اما تحت هيچ شرايطي عكاسي در هواي باراني را از دست ندهيد. چرا كه باران گياهان را مي شويد و رنگ ها به نحوي جذاب و دلپذير به نظر مي رسند. مي توانيد با استفاده از زمان هايي پايين تر از سرعت بارش باران، عكس هايي چشم نواز از باراش باران در ميان طبيعتي خزان زده و هزار رنگ را به ثبت برسانيد. براي به دست آوردن سرعت شاتري كند تر از سرعت بارش باران، تنها تجربه و چند عكس امتحاني به شما كمك خواهد كرد. پس از بارش باران نيز زمان بي نظيري براي عكاسي پيش روي شماست، خصوصا هنگامي كه پرتوان دل نواز خورشيد از ميان برگ ها سرك مي كشند و درخشش قطره هاي آب در ميان طبيعت الوان وصف ناشدني ست.

براي عكاسي در زير باران، خواندن آموزش اصول و تكنيك هاي عكاسي زير باران قطعا كمك خوبي خواهد بود.

اگر با كاهش نابگاه هوا رو به رو شديد، ممكن است شبنم هايي را بر روي برگ درختان مشاهده كنيد. اگر سرماي هوا براي شما آزار دهنده نباشد و بتوانيد عكاسي كنيد، تركيب بندي هاي متفاوتي از برگ ها و قطرات آب روي آن ها را در دست داريد.

عكاسي پاييزي
عكاسي پاييزي

۲- تكنيك هاي خلاقانه عكاسي پاييزي

براي عكس هاي متفاوت پاييزي، مي توانيد از المان هاي طبيعي يا تكنيكي استفاده كنيد كه در ادامه با تركيبي از چندين عوامل آشنا خواهيد شد.

نور پس زمينه

اگر موقعيت برگ ها به گونه اي باشد كه نور آفتاب از پشت به آن ها بتابد، خواهيد توانست رنگ ها و جزئيات برگ ها را با ظرافت و زيبايي تمام به تصوير بكشيد. همچنين اگر بتوانيد بخشي از آسمان را در پس زمينه خود به جاي بگذاريد، تضاد رنگين دل انگيزي را پديد خواهيد آورد.

انعكاس

عكاسي از برگ ها در شرايط وزش باد، دشوار است و نياز داريد كه حساسيت به نور دوربين يا ISO را بالا ببريد و شكيبايي زيادي به خرج دهيد. يك راهكار خلاقانه براي عكاسي در اين زمان، دريابيدن انعكاس رنگين برگ ها بر روي آب است. آن قدر دستتان باز است كه ساعت ها سرگرم شويد و عكس هاي متفاوتي خلق كنيد.

پرسپكتيو

برگ هاي رنگين و خزان زده كه زمين را فرش كرده اند، پس زمينه جذابي براي عكس هاي طبيعت اند. روي زمين دراز بكشيد، از بوي برگ هاي باراني و شكوه رنگ ها مدهوش شويد و سعي كنيد اين بار از زاويه ديد يك سنجاب و با محوريت پرسكتيو، عكسي را به ثبت برسانيد.

همين طور كه دراز كشيده ايد، به پشت برگرديد و اين بار عكسي از پايين، از قامت بلند درختان سرخ روي بگيريد.

عكاسي پاييزي
عكاسي پاييزي
photo by Omid Mirshahi
عكاسي پاييزي
photo by Zeynab Shirazi

آبشارها و رودخانه ها

تركيب آبشارها و رودخانه ها با زمين فرش شده چند رنگ، اتفاق بديعي است كه تنها سالي يك بار شما را به خودش مي خواند. سعي كنيد با استفاده از نوردهي طولاني و تكنيك هاي عكاسي از آبشار بر شكوه منظره سحر انگيز بيافزاييد.

نماي نزديك يا كلوز آپ

گاهي يك تركيب بندي ساده، مينيماليستي و پاييزي بسيار قدرتمند و چشمگير تر از تركيب بندي شلوغ و درهمي از درختان است. سعي كنيد نماي نزديك را امتحان كنيد و از يك برگ رنگين پاييزي به تنهايي عكاسي كنيد. براي عكس هاي نماي نزديك از دياف هاي گشوده و با عددهاي بين f/2.8 تا f/4 استفاده كنيد تا پس زمينه محو، عمق ميدان و تفكيك دلپذيري ميان اجزا داشته باشيد.

 مه و ابر

وجود مه و ابر خاصيتي رويايي به عكس شما مي بخشد، در عين حال نيز كمي رنگ ها را ملايم نشان مي دهد. پس مه را دست كم نگيريد و با امتحان زواياي مختلف، عكس بگيريد.

ارتفاع

استفاده از ارتفاع در كنار سمفوني وسيع رنگ ها، اتفاق خارق العاده اي را در عكاسي از مناظر پاييزي مي آفريند. وقتي بر فراز نقطه بلندي مي ايستيد، اين زاويه جلوه متفاوتي به عكس شما مي بخشد. به طور مثال ارتفاعي كه براي شما اين امكان را ايجاد كند تا بتوانيد به صورت مستقيم در برابر رديفي از درختان قرار بگيريد، ارتفاع مناسبي است.

عكاسي پاييزي
photo by Seyed Mohammad Shamsi
عكاسي پاييزي

۳- تنظيمات دوربين

عمق ميدان

به اين موضوع فكر كنيد كه مي خواهيد چقدر عكس شما فوكوس باشد و در نهايت ميزان گشودگي دريچه ديافراگم و عدد آن را مشخص كنيد. قطعا مي دانيد كه هر چقدر دريچه ديافراگم بازتر باشد مانند f/2.8 تا f/4، عمق ميدان كم تري خواهيد داشت و هر چقدر دريچه ديافراگم بسته تر باشد، عمق ميدان و وضوح بيش تري در اختيار شما قرار مي گيرد. انتخاب عمق ميدان مناسب، بستگي به سوژه و نوع عكاسي شما دارد. براي مثال اگر بخواهيد منظره اي پاييزي را به ثبت برسانيد، عددهاي ديافراگم f/10 تا f/13 گزينه خوبي براي شماست.

نوردهي كم تر

براي شدت بخشيدن به تن رنگ ها و درخشش دلپذيرشان، نوردهي را كم تر از حد لازم تنظيم كنيد. برا يان كار مي توانيد از گزينه جبران نوردهي يا (exposure compensation (+/-) ) استفاده كنيد و آن را بين  -0.5EV تا -1.0EV قرار دهيد.

تنظيم وايت بالانس يا نور سفيد

اگر مي خواهيد در طي ساعات طلايي روز يعني به هنگام طلوع و غروب خورشيد عكاسي كنيد، احتياجي به تنظيم خودكار وايت بالانس نداريد. چرا كه تنظيم خودكار نور نارنجي و قرمز غروب را مي زدايد. پس بهتر است وايت بالانس را روي نور روز بگذاريد تا نور و رنگ گرم خورشيد را حفظ كند. در هر حال سعي كنيد تنظيمات مختلف را امحتحان كنيد تا بتوانيد در نهايت بهترين نتيجه ممكن در تعادل رنگ را به دست آوريد.

خوب است بدانيد اگر در فرمت جي پگ (JPEG) عكاسي مي كنيد، اهميت وايت بالانس بيش تر است، ولي اگر در فرمت خام (RAW) عكاسي مي كنيد، مي توانيد تعادل و تنظيم نور سفيد و رنگ ها را در قسمت ويرايش عكس جبران كنيد.

عكاسي پاييزي

۴- تركيب بندي

وقتي در محيطي رنگين، پاييزي و دلربا قرار مي گيريد، احتمال آن كه در ميان رنگ ها و زيبايي غرق شويد و هر چيز ديگري را فراموش كنيد، زياد است.آموزش عكاسي يادتان باشد كه هزار رنگ دلفريب پاييزي يك عكس خوب به شما نمي دهد و اين تركيب بندي درست و خلاقانه است كه عكس شما را مي سازد. اگر يك تركيب بندي درست انتخاب شود، عكسي سياه و سفيد از يك تنه خالي درخت نيز بسيار قابل توجه است. پس اصول اساسي عكس منظره را به خاطر بياوريد: ايجاد يك نقطه اصلي و كانوني، استفاده از خطوط، اشكال و فرم براي ايجاد هارموني و تعادل.

براي ثبت عكس منحصر به فرد و بي نظير، تركيب بندي را هدفمند انجام دهيد و از امتحان زواياي مختلف نترسيد.

عكسي از منظره پاييزي جنگل سنگده، استان مازندران

عكاسي پاييزي
photo by Nima Tadjeddin

 منبع: http://karnaval.ir

نويسنده: زينب شيرازي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.