نكاتي براي استفاده‌ي بهتر از كارت‌هاي حافظه دوربين عكاسي

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

نكاتي براي استفاده‌ي بهتر از كارت‌هاي حافظه دوربين عكاسي

نكاتي براي استفاده‌ي بهتر از كارت‌هاي حافظه دوربين عكاسي

اين روزها، بيشتر افراد قطعاً به نوعي از كارت‌هاي حافظه استفاده مي‌كنند. اينگونه حافظه‌هاي جانبي را مي‌توانيد در گوشي‌هاي هوشمند، دوربين‌هاي عكاسي و فيلمبرداري و ساير وسايل الكترونيكي مشاهده كنيد. در اين مطلب قصد داريم بر اساس مقاله‌اي از Jeff Cable، مدير فروش سابق كمپاني Lexar در خصوص نحوه‌ي استفاده از كارت‌هاي حافظه توصيه‌هايي را ارائه كنيم. البته اين مطلب بيشتر براي استفاده‌ي عكاسان در نظر گرفته شده است، ولي برخي از توصيه‌ها را كاربران ساير ديوايس‌هاي الكترونيكي نيز مي‌توانند استفاده كنند.

كارت‌هاي حافظه ممكن است در نگاه اول خيلي ساده و تنها تكه‌اي از جنس پلاستيك و فلز به نظر بيايند. ولي درواقع تجهيزاتي هوشمند هستند كه از چندين بخش مختلف تشكيل مي‌شوند. به‌طوركلي هر كارت حافظه داراي دو قسمت اصلي حافظه و كنترلر است. كيفيت اين حافظه و كنترلر است كه سرعت يك كارت حافظه را تعيين مي‌كند.

كارت‌هاي حافظه تجهيزات هوشمندي هستند كه داراي دو قسمت اصلي حافظه و كنترلر مي‌باشند.

به علاوه هر كارت حافظه داراي جدول جايگذاري فايل (File Allocation Table) است كه با حروف اختصاري FAT شناخته مي‌شود. اگر به فايل‌هاي داخل هر حافظه مانند صفحات يك كتاب نگاه كنيم، جدول FAT صفحه‌ي فهرست آن كتاب است. هر بار كه شما كارت حافظه‌ي خود را فرمت مي‌كنيد درواقع اين فهرست را پاك كرده‌ايد. بنابراين تمامي فايل‌هاي شما پس از فرمت نيز در كارت حافظه وجود دارند، و تا زماني كه آن‌ها را با فايل‌هاي جديد جايگزين نكنيد پاك نمي‌شوند. پس به ياد داشته باشيد كه تنها با فرمت كردن يك كارت حافظه عكس‌هاي شما پاك نشده‌اند.

حتي اگر كارت حافظه خود را فرمت كنيد به اين معنا نيست كه عكس‌ها و اطلاعات ذخيره‌شده از روي آن حذف شده است و شانس بازگرداندن آن‌ها وجود دارد.

با اين توضيح به سراغ توصيه‌هايي براي استفاده از كارت‌هاي حافظه مي‌رويم. اين توصيه‌ها براي افزايش عمر كارت‌هاي حافظه و كم كردن ريسك خراب شدن عكس‌هاي داخل آن‌ها بسيار كاربردي هستند.

  1. عكس‌هاي خود را با استفاده از دوربين از درون كارت حافظه پاك نكنيد

منظور از جمله‌ي بالا اين است كه عكس‌هاي گرفته شده را با استفاده از خود دوربين، تك‌به‌تك پاك نكنيد. اين اشتباهي است كه حتي عكاسان حرفه‌اي نيز مرتكب مي‌شوند. درحالي‌كه دوربين شما در ثبت عكس عملكرد بسيار خوبي دارد، براي مديريت فايل‌هاي كارت حافظه چندان هوشمند نيست. به‌اين‌ترتيب جدول FAT را حسابي به هم مي‌ريزد.

به‌خصوص با توجه به كاهش قيمت كارت‌هاي حافظه و افزايش ظرفيت آن‌ها كمتر پيش مي‌آيد كه نياز به پاك كردن فايلي داشته باشيد. بگذاريد حتي عكس‌هايي كه از آن‌ها راضي نيستيد نيز در كارت حافظه باقي بمانند و بعداً با استفاده از كامپيوتر آن‌ها را مديريت كنيد. به‌اين‌ترتيب عمر كارت حافظه‌ي شما بيشتر مي‌شود و احتمال خراب شدن و از بين رفتن فايل‌هايتان در آينده نيز كاهش مي‌يابد.

بهتر است عكس‌ها و ديتا‌هاي ذخيره شده بر روي كارت حافظه را توسط كامپيوتر پاك كنيد تا طول عمر كارت‌ حافظه بيشتر شود و در طولاني مدت افت كمتري در عملكرد آن رخ بدهد.
  1. كارت حافظه‌‌ي خود را با استفاده از دوربين فرمت كنيد، نه كامپيوتر

ممكن است در جاهايي بخوانيد كه كارت حافظه را بايد با استفاده از كامپيوتر فرمت كرد. ولي واقعيت اين است كه بهترين روش فرمت كارت حافظه اين است كه آن‌ را با استفاده از همان دوربيني كه قصد داريد در آن استفاده‌اش كنيد فرمت كنيد. بله، سعي كنيد حتي كارت حافظه‌اي را كه در دوربين كانن فرمت كرده‌ايد داخل دوربين نيكون، سوني و …  قرار ندهيد و بالعكس. اگر مي‌خواهيد كارت حافظه‌ي خود را بين دو دوربين جابجا كنيد بهتر است آن را در دوربين دوم دوباره فرمت كنيد. زيرا هر سازنده‌اي از الگوريتم متفاوتي براي فرمت استفاده مي‌كند.

توصيه مي‌شود كارت حافظه خود را توسط همان دوربيني كه قصد استفاده از كارت حافظه در داخل آن را داريد فرمت كنيد.
  1. پس از هر بار خالي كردن فايل‌ها بهتر است كارت حافظه‌ را فرمت كنيد

از عكاسي برگشته‌ايد، فايل‌هاي خود را از كارت حافظه به كامپيوتر منتقل مي‌كنيد، شايد يك بك‌آپ هم در جاي ديگري مانند هارد اكسترنال نگاه مي‌داريد. توصيه مي‌شود پس از بازگرداندن كارت حافظه‌ي خالي به دوربين، آن را فرمت كنيد. به اين شكل خيالتان راحت خواهد بود كه عكس‌هاي بعدي شما به شكلي ايمن و صحيح ذخيره خواهند شد.

  1. از يك كارت‌خوان خوب استفاده كنيد

Jeff Cable مي‌گويد هر بار كه يك مشتري با او تماس مي‌گرفت و مي‌گفت كه كارت حافظه‌اش خراب شده است اولين سؤالي كه از او مي‌پرسيد اين بود كه “از چه كارت‌خواني استفاده مي‌كنيد؟”.

اگر دوربين گران‌قيمت همراه با لنزهاي ارزشمند مي‌خريد و كارت‌‌هاي حافظه‌ي پرسرعت و با ظرفيت‌هاي زياد تهيه مي‌كنيد منطقي است كه كمي بيشتر خرج كنيد و يك رم‌ريدر يا كارت‌خوان خوب و از يك برند شناخته‌شده نيز بخريد. زيرا كارت‌خوان‌ها نيز مانند خود كارت حافظه داراي كنترلرهاي هوشمند هستند و كارت‌خوان‌هاي ارزان و با برندهاي ناشناخته از كنترلرهاي ارزان و بي‌كيفيت استفاده مي‌كنند.

يك كارت‌ حافظه خوب و پرسرعت به يك كارت‌خوان مرغوب نيز نياز دارد.
  1. كارت حافظه را كاملاً پر نكنيد

با وجود اينكه اين روزها كارت‌هاي حافظه بسيار باكيفيت ساخته مي‌شوند و از انواع كنترلرهاي هوشمند استفاده مي‌كنند، باز هم ايده‌ي خوبي است كه آن‌ها را تا انتهاي ظرفيت پر نكنيد. بهتر است يك كارت حافظه‌ي با ظرفيت بيشتر خريداري كنيد تا بتوانيد همواره كمي از آن را خالي بگذاريد.

همين رويكرد را مي‌توانيد براي هارد كامپيوتر و لپ‌تاپ نيز استفاده كنيد. توصيه مي‌كنيم حداكثر تا حدود 90درصد از حافظه را پر كنيد.

 

  1. كارت حافظه را زماني كه در حال استفاده است از دوربين يا كارت‌خوان خارج نكنيد

اگر در حال انتقال اطلاعات از دوربين يا كارت‌خوان به كامپيوتر، كارت حافظه را از جايش خارج كنيد، احتمال زيادي وجود دارد كه تعدادي يا كل عكس‌هايتان را از دست دهيد. همواره اجازه دهيد دوربينتان كاملاً خاموش شود يا كار انتقال اطلاعات تمام شده باشد، چند ثانيه صبر كنيد و سپس كارت حافظه را از جايش خارج كنيد.

 

  1. اگر دوربين شما داراي دو شيار كارت حافظه است، اجازه دهيد هر عكس در هر دو كارت ذخيره شود

اين مورد تنها براي اطمينان بيشتر است. به اين شكل خيالتان راحت خواهد بود كه اگر يكي از كارت‌هاي حافظه دچار مشكل شود، عكس‌هايتان در كارت ديگري نيز ذخيره شده‌اند. در حقيقت يكي از فلسفه‌ كمپاني‌ها براي تعبيه دو درگاه كارت‌حافظه در دوربين‌ها نيز همين است.

  1. كارت حافظه‌ي خود را از برندهاي شناخته‌شده خريداري كنيد

عكس‌هاي شما حتماً برايتان از ارزش بالايي برخوردارند و كارت‌هاي حافظه تجهيزاتي هستند كه به آن‌ها براي ذخيره‌ي لحظات زندگي‌تان اعتماد مي‌كنيد. بنابراين به سراغ برندهاي شناخته‌شده و معتبر برويد. برندهاي زيادي مانند Silicon Power، Transcend، Sony ، SanDisk، ADATA و يا Lexar وجود دارند كه مي‌توانيد به آن‌ها اعتماد كنيد. ولي به‌هيچ‌وجه به سراغ برندهاي ناشناخته و يا كارت‌هاي حافظه‌ي بدون برند نرويد.

با توجه به اينكه يك كارت حافظه را مي‌توانيد براي ثبت هزاران عكس استفاده كنيد، منطقي است كه كمي بيشتر خرج كنيد و نوع خوب آن‌را بخريد.

به سراغ كارت‌هاي حافظه از برندهاي معتبر و شناخته شده برويد

درنهايت بد نيست به يك مسئله‌ي ديگر نيز اشاره كنيم:

كارت‌هاي حافظه از حافظه‌هاي جامد (Solid State) استفاده مي‌كنند كه بسيار مقاوم هستند. بنابراين درصورتي‌كه كارت حافظه‌‌ي شما درون آب افتاد فكر نكنيد كه تمامي فايل‌هايتان پاك شده‌اند. حتي درصورتي‌كه كارت حافظه در جيب لباستان بوده و درون ماشين لباسشويي رفته نيز ممكن است فايل‌هايتان سالم باشند.آموزش عكاسي با اين وجود توصيه نمي‌كنيم چنين كارتي را دوباره درون دوربين عزيزتان نصب كنيد. ولي فرصت دهيد خشك شود و به‌احتمال‌زياد تمامي فايل‌هايتان سالم هستند و مي‌توانيد آن‌ها را به حافظه‌ي ديگري منتقل كنيد.

بعلاوه نيازي نيست همه‌ي كارت‌هايتان را همواره داخل كيس نگه داريد، كارت‌هاي SD را مي‌توان به‌راحتي بدون هيچ پوششي داخل كيف و كوله گذاشت. البته ايده‌ي خوبي است كه كارت‌هاي حافظه‌ي CF را داخل كيس مخصوصي نگاه داريد. زيرا ممكن است محل ورود پين‌هاي اين نوع كارت حافظه با گردوخاك پر شوند و اتصال بين كارت و دوربين به‌خوبي برقرار نشود.

منبع:http://blog.pixel.ir
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.