عكاسي چيست

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

عكاسي چيست

عكاسي چيست

عكاسي در لغت به معناي روش عكاسي و عكسبرداري است و همچنين به عمل و شغل عكاس نيز گفته مي‌شود.اين هنر در اكثر زبان‌هاي جهان فتوگرافي خوانده مي‌شود كه تركيبي از دو كلمهٔ يوناني فتو به معني نور و گرافي به معني ثبت يا نگارش است.بنابراين، فتوگرافي به معناي نقش كردن با نور است.
عكاسي يعني ثبت و ايجاد يك تصوير؛ كه در دو مرحله انجام مي‌شود: نخست، به‌دست‌آوردن تصوير به وسيلهٔ دوربين و ثبت آن روي نگاتيو (فيلم) يا گيرنده تصوير الكترونيكي و دوم، ظاهر كردن تصوير مخفي حاصل از دوربين عكاسي و پايداركردن آن.

در اين فرايند، دريافت و ثبت نور بر روي يك سطح حساس به نور، مانند نگاتيو يا گيرنده تصوير، باعث مي‌شود الگوهاي نوري بازتابيده شده يا ساطع شده از اشياء بر روي سطح حساس به نور (نقره كلريد يا گيرنده) تأثير گذارد و باعث ثبت تصاوير گردد.

عكاسي داراي سه جنبهٔ علمي، صنعتي و هنري است؛ به‌عنوان يك پديدهٔ علمي متولد شد، به‌شكل يك صنعت گسترش يافت و به عنوان هنر تثبيت شد.[۷] عكاسي توسط يك فرد كشف و تكميل نشده‌است، بلكه نتيجهٔ تلاش بسياري از افراد در زمينه‌هاي مختلف و اكتشافات و نوآوري‌هاي آنان در طول تاريخ است و سال‌ها قبل از اختراع عكاسي، اساس كار دوربين عكاسي وجود داشته‌است اما اولين تصوير ليتوگرافي نوري در سال ۱۸۲۲ ميلادي توسط مخترع فرانسوي، ژوزف نيسه‌فور نيِپس توليد شد و پس از آن توانست عكسي دائمي از طبيعت به نام اصطبل و كبوترخانه را خلق كند. او با همكاري لوئي داگر، آزمايش‌هايي را بر تركيبات نقره براساس يافته‌هاي يوهان هاينريش شولتز انجام دادند و داگر در سال ۱۸۳۷ توانست روش داگرئوتايپ را اختراع كند.

تئوري عكس رنگي سه‌رنگ، توسط جيمز كلرك ماكسول در سال ۱۸۵۵ پيشنهاد شده بود. برپايهٔ نظريهٔ او، نور مرئي از سه رنگ اساسي قرمز، سبز و آبي، تشكيل شده‌است. پس فيلمي از سه لايه ساخت كه هر لايهٔ آن نسبت به يكي از سه رنگ‌هاي اوليه حساس بود و توانست نخستين عكس رنگي را در سال ۱۸۶۱ به ثبت برساند.

جورج ايستمن در سال ۱۸۸۴ ميلادي فيلم رول را كه فيلمي از جنس پلاستيك آغشته به امولسيون ژلاتيني است را ابداع كرد و با ساخت دوربين جعبه‌اي در سال ۱۸۸۸، عكاسي را براي مردم عادي مقرون به صرفه نمود و تحول مهمي در عكاسي ايجاد كرد. ادوين لند نوعي دوربين آنالوگ ظهور فيلم فوري موسوم به دوربين پولارويد را اختراع كرد كه بلافاصله پس از عكسبرداري، نسخهٔ چاپ‌شدهٔ عكس را پرينت مي‌كردند و عكس گرفته‌شده يك دقيقه بعد و در مدل‌هاي جديدتر تا چند ثانيه بعد، قابل رويت بود.

در عكاسي آنالوگ، بايد تمامي تدبيرات اعمّ از: اصلاح رنگ، نور و كنتراست را قبل از نوردهي انجام داد. چون تقريباً بعد از نوردهي و ظهور فيلم، در اين خصوص كار زيادي نمي‌شود انجام داد. ظهور در عكاسي به معناي مواجهه دادن فيلم عكاسي يا كاغذ عكاسي با مواد شيميايي است كه باعث تبديل شدن فيلم به يك تصوير منفي (نگاتيو) يا مثبت (اسلايد)، و يا كاغذ به تصوير عكس مي‌شود در حالي كه عكاسي ديجيتال به فرايند ثبت تصاوير به وسيلهٔ دريافت و ثبت نور بر روي سطح حساس به نور سنسور الكترونيكي گفته مي‌شود. الگوهاي نوري بازتابيده شده يا ساطع شده از اشياء بر روي سطح حساس به نور سنسور تأثير مي‌گذارد و باعث ثبت تصاوير مي‌گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.