زايس و ۱۷۰ سال تجربه

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

زايس و ۱۷۰ سال تجربه

زايس و ۱۷۰ سال تجربه

كمپاني زايس در آستانه يك‌صد و هفتادمين سالگرد تأسيس خود است و در اين مدت به يكي از معتبر‌ترين نام‌ها در صنعت عكاسي تبديل شده است. با اين وجود، چه ويژگي‌هايي باعث شده كه اعتبار اين كمپاني تا اين اندازه بالا برود؟ اساساً محصولات كمپاني زايس چه برتري نسبت به توليدات ديگر كمپاني‌هاي مشابه دارند؟ در ادامه سعي كرده‌ايم تا با بررسي و برشمردن خصوصيات لنز‌هاي زايس تا حد زيادي به سؤالات فوق پاسخ دهيم. با پيكسل همراه باشيد.

كمپاني زايس در سال ۱۸۴۶ توسط فيزيكدان معروف، كارل زايس تأسيس شد. اين كمپاني نه تنها در توليد دوربين بلكه در توليد ديگر تجهيزات اپتيكي از لنز عينك‌هاي طبي گرفته تا ميكروسكوپ و ليزر، سابقه طولاني را در كارنامه خود دارد.

امروزه صنعت دوربين‌هاي عكاسي بسياري از پيشرفت‌هاي خود را مديون كمپاني زايس مي‌داند. چرا كه اين كمپاني و مهندسانش را‌ه‌كار‌هاي بسياري را در ساخت لنز كشف كرده‌اند كه بسياري از خطاها‌ و انحرافات را به حداقل ميزان خود مي‌رساند.

زايس در توليد لنز‌هاي سينمايي نيز به يك غول تبديل شده است. امروزه بسياري از فيلم‌هاي سطح اول دنيا با اين لنز‌ها تصويربرداري مي‌شود. سه گانه ارباب حلقه‌ها و مجموعه فيلم‌هاي سريع و خشن از آن دسته از فيلم‌هايي است كه با لنز‌هاي وايد زايس فيلم‌برداري شده‌اند. حتي استنلي كوبريك نيز فيلم Barry Lyndon خود را با سريع‌ترين لنز جهان يعني زايس ۵۰ ميلي‌متري F0.7 فيلم‌برداري كرده است.

لنز‌هاي سينمايي Zeiss

اساساً مشخصه‌اي كه لنز‌هاي زايس را يك سر و گردن بالاتر از لنز‌هاي ديگر قرار مي‌دهد، علاوه بر پشتوانه علمي عظيمي‌ كه با خود دارد، دقت بسيار بالا و به كار بردن روش‌هايي خاص و انحصاري در ساخت لنز است. در واقع اين كمپاني با ۱۷۰ سال سعي و خطا و پژوهش‌هاي علمي در طراحي لنز‌هاي مختلف عملاً به بالا‌ترين تكنولوژي ممكن در ساخت لنز‌هاي مختلف دست يافته است.

طراحي اپتيكي لنز‌هاي نرمال و تله‌فتوي Zeiss

Planar

لنز‌هاي نرمال لنز‌هايي هستند كه فاصله كانوني آن‌ها برابر با قطر فيلم و يا حسگري است كه تصوير بر روي آن‌ها شكل مي‌گيرد؛ بنابراين در دوربين‌هاي فول‌فريم، نرمال‌ترين لنز فاصله كانوني معادل ۴۳.۳ ميلي‌متر خواهد داشت. ولي لنزهاي ديگر و با فاصله كانوني نزديك به اين عدد نيز نرمال به حساب مي‌آيند. كمپاني زايس براي ساخت اين لنز‌ها از تكنولوژي Planar بهره مي‌گيرد. Planar يك روش ابداعي در ساخت لنز است كه توسط زايس در سال ۱۸۹۶ معرفي شد. در اين روش دهانه ديافراگم بين دو گروه از المان‌هاي نوري قرار مي‌گيرد و ۸ سطح در تماس با هوا هستند. امروزه سريع‌ترين لنز‌هاي نرمال با اين روش ساخته مي‌شوند و از ميان آن‌ها مي‌توان به لنزهاي بسيار پيشرفته Otus 85 mm زايس اشاره كرد.

نمونه عكس گرفته شده با لنز Planar F1.4 85mm

Tessar

در لنز‌هايي كه با روش Tessar ساخته مي‌شوند ۴ المان نوري به كار گرفته مي‌شود و وزن تمام شده لنز بسيار پايين خواهد بود. به علاوه به لطف چيدمان خاص عدسي‌ها (المان‌ها) در كنار يكديگر، انحرافات و خطاهاي رنگي لنز به ميزان زيادي كاهش مي‌يابد.

نمونه عكس گرفته شده با لنز Sony Vario-Tessar T FE 24-70mm

Sonnar

اين روش در طراحي اپتيكي لنز در سال ۱۹۳۲ ابداع گرديد و امروزه بسياري از لنزهاي تله زايس با اين الگو طراحي مي‌شود. اين روش در واقع نسخه اصلاح شده الگوي Tessar مي‌باشد. اغلب لنز‌هاي Sonnar با دوربين‌هاي DSLR سازگار نيستند چرا كه المان پشتي لنز با آينه برخورد مي‌كند و تنها دوربين‌هاي بدون‌ آينه و بعضي از دوربين‌هاي مديوم فرمت قابليت بهره بردن از اين لنز را دارند؛ با اين حال برخي از بهترين لنز‌هاي توليد شده، با اين روش اپتيكي ساخته شده‌اند و بيشترين وضوح را ارائه مي‌دهند. لازم به ذكر است كه لنز ساخته‌شده با اين روش نسبت به دو شيوه قبلي، تصويري با كنتراست بيشتر و Flare كمتر را ارائه مي‌دهد.

نمونه عكس گرفته شده با لنز Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA

طراحي اپتيكي لنز‌هاي وايد Zeiss

تمامي لنز‌هاي وايد كمپاني زايس، در انتهاي نامشان، به عبارت Gon ختم مي‌شود كه در زبان يوناني به معناي زاويه است.

Biogon

اين روش براي ساخت لنز‌هاي وايد براي اولين بار در سال ۱۹۳۶ به كار گرفته شد. لنز‌هاي توليد شده با روش Biogon از ابعاد كوچكي برخوردار هستند و تصويري واضح و شارپ را ارائه مي‌دهند.

Distagon

Distagon در يوناني به معناي وايدانگل مي‌باشد. اكثر لنزهاي جديد وايد كمپاني زايس با اين الگو ساخته مي‌شوند. به علاوه لنز‌هاي نرمال با فاصله كانوني ۳۵ ميلي‌متر نيز با اين روش ساخته شده‌اند كه از ميان آن‌ها مي‌توان به لنز Loxia 35mm زايس اشاره كرد.

نمونه عكس گرفته شده با لنز Zeiss Milvus 35mm F/2 ZE و دوربين Canon 5D mark IV

Hologon

اين روش در سال ۱۹۶۶ به كار گرفته شد و لنز‌هاي سوپر وايدي نيز با اين الگو طراحي شده است. اغلب لنز‌هاي ساخته شده با اين روش سوپر وايد هستند. در اين لنز‌ها از ۲ يا ۳ المان به شدت انحنادار استفاده مي‌شود كه ساخت آن‌ها نيز بسيار مشكل است. لنز‌هاي هولوگان با بك‌هاي مسطح ديجيتال امروزي سازگار نيستند چرا كه تصوير در گوشه‌هاي كادر به شدت تغيير شكل مي‌دهد.

نمونه عكس گرفته شده با دوربين لايكا M3 و لنز Zeiss Hologon 15

كيفيت و وضوح لنز‌هاي Ziess

اگر به سايت DxOmark، تخصصي‌ترين و معتبرترين آزمايشگاه در تحليل دوربين‌هاي عكاسي، سري بزنيم، طبق بررسي‌ها و گزارش‌هاي مهندسين اين لابراتوار، در ميان ۱۵ لنز برتر توليد شده، ۱۰ تاي آن‌ها از محصولات شركت زايس مي‌باشد.آموزش عكاسي نكته جالب در مورد لنز‌هاي زايس اينجاست كه وضوح تصوير در عدد ديافراگم‌هاي مختلف بسيار بالاست و تغيير زيادي نمي‌كند. اين در حالي است كه در ديگر لنز‌ها بيشترين وضوح تصوير در بازشدگي ديافراگمي بين ۵.۶ و ۸ اتفاق مي‌افتد و هر چه از اين اعداد فاصله مي‌گيريم، وضوح تصوير نيز به خصوص در كناره‌هاي تصوير كاهش مي‌يابد.

به عنوان مثال لنز Zeiss Milvus 50mm كه با مانت‌هاي مختلف براي دوربين‌هاي نيكون و كانن توليد شده است نمره‌اي معادل ۴۱ گرفته است. اين عدد با توجه به سخت‌گيري‌هاي تحليل‌گران DxOmark نمره‌اي بسيار بالاست. به علاوه اين لنز بر روي يك دوربين نيكون D800 وضوحي معادل با 33PMP دارد كه به كيفيت بسيار بالاي تصوير ثبت شده اشاره دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.