استفاده از رفلكتور و ديفيوزر براي بهبود كيفيت عكس‌ها

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

استفاده از رفلكتور و ديفيوزر براي بهبود كيفيت عكس‌ها

استفاده از رفلكتور و ديفيوزر براي بهبود كيفيت عكس‌ها

در عكاسي، هيچ‌چيزي مهم‌تر از نور نيست. تمام پارامترهاي عكاسي به نوعي به نور مرتبط مي‌شوند؛ بنابراين تقريباً مي‌توان گفت كه اگر درك و كنترل مناسبي بر نور محيط داشته باشيم، مي‌توانيم به نتيجه‌اي مطلوب و خيره‌كننده دست يابيم. يكي از ابزار‌هايي كه براي كنترل و بهبود نتيجه نورپردازي به آن نياز داريم، رفلكتور است. رفلكتور‌ها هم در داخل و هم در خارج استوديو، براي نورپردازي ابزاري كاملاً مناسب و در عمده موارد به نوعي ضروري خواهند بود. رفلكتور‌ها مي‌توانند به‌عنوان بازتاب‌دهنده و پخش‌كننده نور و يا ديفيوزر به كار گرفته شوند. در ادامه با بياني ساده به انواع مختلف رفلكتورها و كاربرد‌هاي آن‌ها اشاره خواهيم كرد.

انتخاب‌ بهترين و مناسب‌ترين رفلكتور

رفلكتورها در انواع، رنگ و ابعاد مختلف تحت برندهاي متفاوت به بازار عرضه مي‌شوند. انتخاب بهترين و كارآمدترين گزينه، موضوعي است كه هنگام انتخاب رفلكتور بايد به آن توجه زيادي داشت.

سايز رفلكتور:

اگر مي‌خواهيد عكاسي را از سبك پرتره شروع كنيد و يا دنبال رفلكتوري پرتابل و قابل‌حمل هستيد، رفلكتور‌هاي كوچك انتخاب‌ بسيار مناسبي به نظر مي‌رسند. بايد به اين نكته توجه داشت كه هر چه ابعاد رفلكتور يا ديفيوزر بزرگ‌تر شود، نور تابيده شده بر روي سوژه نرم‌تر شده و شاهد سايه‌هاي محوتري خواهيم بود. كارآمدترين سايز رفلكتور كه هم پاسخگوي نيازهاي آتليه‌اي باشد و هم براي عكاسي در محيط‌هاي خارجي به كار آيد، حدود ۴۰ اينچ يا ۱ متر است؛ چرا كه معمولاً قابليت جمع شدن دارند و حمل و نقل آن‌ها نيز آسان است.

رنگ رفلكتور:

نقره‌اي: رنگ نقره‌اي رفلكتور نواحي روشن يا به اصطلاح هاي‌لايت‌ها را تقويت مي‌كند و كنتراست تصوير را افزايش مي‌دهد. رفلكتورهاي نقره‌اي براي نورپردازي‌هاي ويديويي و عكاسي سياه‌و‌سفيد، بسيار مناسب هستند.

طلايي: رفلكتور‌هاي طلايي يك نور پر‌كننده گرم طلايي به تصوير مي‌بخشند و استفاده از آن‌ها در عكاسي پرتره، به خصوص در استوديو يا زير نور غروب، مي‌تواند نتيجه بسيار خيره‌كننده‌اي را به همراه داشته باشد.

سفيد: رفلكتور‌هاي سفيد تأثيري در حرارت رنگ نور نمي‌گذارند و رنگ‌ها بدون تغيير به ثبت مي‌رسند. به همين دليل در عكاسي صنعتي كه ثبت دقيق جزييات سوژه امري بسيار مهم است، استفاده از رفلكتور‌هاي سفيدرنگ مي‌تواند بهترين انتخاب باشد.

مشكي: از رنگ مشكي رفلكتور به عنوان پرچم يا فلگ استفاده مي‌شود. رنگ مشكي بيشترين جذب نور را دارد، به همين دليل اگر مي خواهيم از تاباندن نور به قسمتي از سوژه جلوگيري شود، مي‌توانيم از سطح مشكي رفلكتور استفاده كرده و آن را بين منبع نور و سوژه قرار دهيم.

نيمه شفاف: اكثر رفلكتور‌ها، با جدا كردن لايه خارجي‌شان، تبديل به ديفيوزر مي‌شوند. ديفيوزر‌ها معمولاً سفيد و نيمه شفاف هستند و بين منبع نور و سوژه قرار مي‌گيرند و با پخش كردن نور، باعث نرم‌تر شدن سايه و كاهش كنتراست مي‌شوند.

Backlight يا نور پشت:

بك لايت به خصوص هنگام استفاده از نور‌هاي طبيعي، زيبايي بسيار دراماتيك و جذابي را به سوژه مي‌بخشد. استفاده از بك لايت، يك حاشيه نازكي از نور يا همان ريم‌لايت كناره‌هاي سوژه را روشن مي‌كند. براي خلق تصويري با ريم‌لايت، بايد سوژه را پشت به منبع نور كه همان خورشيد است قرار داد به گونه‌اي كه نور خورشيد از پشت به آن بتابد و رفلكتور را در مقابل سوژه و با زاويه‌اي كه بازتاب نور خورشيد مستقيماً به آن بتابد، قرار دهيم. در اين صورت تمام قسمت‌هاي سوژه به طور كامل روشن مي‌شود و اگر به دنبال سايه‌هايي محو، در قسمت‌هايي از سوژه هستيم مي‌توان رفلكتور را كمي به كناره برد.

روشن كردن سايه‌هاي بسيار تيره:

در بعضي از مواقع به دليل وجود اشياي تيره در صحنه و با به علت شرايط نور‌پردازي، قسمت‌هايي از سوژه به شدت تيره مي‌شوند و اگر از آن‌‌ها عكسي‌ بگيريم، خيلي جذاب به نظر نخواهند رسيد. براي حل اين مشكل مي‌توان رفلكتور را مستقيماً مقابل سايه قرار داد و تا حدي آن را روشن نمود.

قرار دادن رفلكتور، در حالت‌هاي مختلف نتيجه‌هاي متفاوتي را مي‌تواند در پي داشته باشد و بايد با قرار دادن آن‌ها در موقعيت‌هاي مختلف به صورت تجربي به نورپردازي دلخواه خود رسيد.آموزش عكاسي قواعد و فرمول‌هاي بسياري به عنوان راهنماي استفاده از رفلكتور‌ها تا به حال نوشته شده ولي واقعيت اين است كه بايد خود فرد دست‌به‌كار شود و با امتحان كردن حالات ممكن به نتيجه‌اي ايده‌ال و سبك شخصي خود برسد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.