10 روش فوق العاده عكاسي پرتره

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

10 روش فوق العاده عكاسي پرتره

10 روش فوق العاده عكاسي پرتره

اگر از يك عكاس حرفه‌اي يا يك متخصص نورپردازي سؤال كنيد كه بهترين نور براي عكاسي چه نوري است بدون شك به نور طبيعي روز اشاره مي‌كند و احتمالاً مي‌گويد كه زيبا‌ترين عكس‌ها با نور روز گرفته شده‌اند. حتي رامبرانت، نقاش معروف هلندي نيز در نقاشي‌هايش نور طبيعي روز را به گونه‌اي بر روي سوژه‌هاي خود مي‌تاباند كه بيشترين تأثيرگذاري را از لحاظ زيبايي‏‌شناسي داشته باشند. اما براي ثبت تصاوير به خصوص پرتر‌ه‌هاي خارق‌العاده و تأثيرگذار كه با نور روز گرفته شده‌اند، چه نكاتي را بايد رعايت كرد و اساساً چه مي‌شود كه يك عكس‏‌هاي پرتره با نورپردازي طبيعي گاهي تا اين اندازه خيره‌كننده مي‌شوند. در ادامه سعي شده است تا با برشمردن ۱۰ راهكار، به يك نتيجه مطلوب در عكاسي پرتره با نور طبيعي رسيد؛ بنابراين اگر شما نيز قصد داريد تا با كمك نور روز عكس‌هاي پرتره جذابي خلق كنيد، با ما همراه باشيد.

۱. هدفتان از گرفتن عكس پرتره چيست؟

حتي قبل از اينكه تصميم گرفته شود كه با چه دوربيني مي‌خواهيد عكس پرتره بگيريد، بايد مشخص شود كه عكس پرتره براي چه كاري گرفته مي‌شود و آيا در كل هدفي را براي گرفتن اين عكس‌ها دنبال مي‌كنيد يا خير؟

يك عكس پرتره مي‌تواند يك كلوزآپ ساده از يك بازيگر معروف و يا يك تصوير ساده خانوادگي يا تصويري از يك مدل باشد. بنابراين استايل و نوع پرتره به كاربردي كه براي آن تعريف مي‌كنيد وابستگي دارد. انتخاب محل عكس‌برداري، به همره داشتن لباس‌هاي اضافي، گريم كردن سوژه و يا مسائل فني از قبيل زاويه ديد دوربين و عمق ميدان، همه و همه بسته به موضوع عكس پرتره مي‌تواند تغير كند.

1

۲. انتخاب مكان مناسب

بعد از مشخص شدن هدف عكس‌برداري، انتخاب لوكيشن بسيار ساده مي‌شود؛ بنابراين بايد توجه شود كه چه مكاني براي گرفتن عكس پرتره مناسب است. به عنوان مثال مي‌توان مدل را در طبيعت و در كنار درخت و رودخانه قرار داد تا حس سرزندگي القا شود.

لوكيشن يكي از تأثيرگذارترين پارامتر‌ها در تعريف و القاي فضاي درون عكس است. اگر از مدل خود در يك پياده‌روي شلوغ عكس بگيريد طبيعتاً حس متفاوتي را نسبت به زماني القاء مي‌كند كه از او در يك اتاق با فضاي خالي عكس گرفته شود. اگر در اتاق و با استفاده از نور عبوري از پنجره عكاسي مي‌كنيد، اندازه اتاق و بزرگي و تعداد پنجره‌ها تأثير به سزايي بر نتيجه نهايي خواهند گذاشت.

2

۳. كيفيت نور محيط را بسنجيد

اگر قصد داريد در لوكيشن‌هاي باز به عكاسي بپردازيد، زمان رابطه مستقيمي بر روي اثرگذاري نور خورشيد بر سوژه دارد و با توجه به اينكه در چه ساعتي از روز عكس گرفته مي‌شود، نور و سايه شكل‌گرفته بر روي سوژه نيز كاملاً تغيير مي‌كند. با توجه به اينكه نور خورشيد در ميانه يك روز آفتابي از بيشترين كنتراست برخوردار است، كنترل سايه روشن تصوير مشكل بوده و احتمال اينكه جزئيات يكي از نواحي سايه و يا روشن تصوير هنگام ثبت عكس از بين رود بسيار زياد است؛ از اين رو توصيه مي‌شود كه اين زمان را براي عكاسي پرتره انتخاب نكنيد. البته اگر هوا ابري باشد، خود ابر مانند يك ديفيوزر بزرگ نور خورشيد را پخش كرده و سايه‌هاي نرم و ملايمي ايجاد مي‌كند؛ بنابراين در روز‌هاي ابري مي‌توان هنگام ظهر نيز به عكاسي پرداخت و به نتيجه مطلوبي رسيد. هنگام غروب يا طلوع خورشيد نيز مي‌توان عكس‌هاي دراماتيكي را از مدل خود خلق كرد.

براي عكاسي در لوكيشن‌هاي سرپوشيده بايد توجه داشت كه در چه زماني بيشترين نور ممكن وارد اتاق مي‌شود. حتي مي‌توان با يك سري مقوا نور پنجره را هدايت كرد و با تغيير اندازه نور ورودي كيفيت آن را تغيير داد. هر چه ابعاد پنجره‌اي كه نور از آن وارد مي‌شود كوچك‌تر باشد سايه‌ها تند‌تر مي‌شوند و به سياهي مي‌زنند و در مقابل اگر ابعاد دريچه نور ورودي بزرگ باشد سايه‌هاي نرم‌تر و ملايم‌تري را خواهيم داشت. در ضمن فاصله مدل از پنجره نيز پارامتر‌ بسيار تأثيرگذاري بر سايه روشن ايجاد شده بر روي سوژه است. اگر مي‌خواهيد نور به صورت يكنواختي صورت مدل را روشن كند بايد او را در موقعيتي دور‌تر از پنجره قرار داد. به همين ترتيب اگر مي‌خواهيد به نوري برسيد كه از يك سمت صورت به سمت ديگر با افتي شديد همراه باشد، بايد به پنجره يا منبع نور نزديك شود.

3

۴. انتخاب بهترين زاويه و موقعيت

يكي از مزاياي عكاسي در استوديو و با نور مصنوعي اين است كه بسته به چهره مدل و رسيدن به نور دلخواه مي‌توان مقدار نور‌ها و موقعيت آن‌ها را تغيير داد. اين آزادي عمل طبعاً در عكاسي با نور طبيعي وجود ندارد؛ بنابراين اين كاملاً به عكاس بستگي دارد تا بهترين استفاده و بيشترين بهره را از نور طبيعي ببرد. در محيط‌هاي خارجي بايد مناسب‌ترين موقعيت براي قرارگيري مدل شناسايي شود و با توجه به زاويه‌اي كه خورشيد نور را مي‌تاباند موقعيت دوربين را مشخص كرد. نكته مهم اين است كه مدل نبايد به خورشيد به طور مستقيم نگاه كند و يا صورتش كاملا روبه‌روي خورشيد قرار گيرد. براي رسيدن به بهترين نتيجه، از مدل بخواهيد كمي بچرخد تا نور خورشيد در موقعيت‌هاي مختلف نسبت به صورت او قرار گيرد و آنگاه اقدام به گرفتن عكس كنيد. سپس با مرور تصاوير بهترين زاويه ممكن را براي عكاسي انتخاب كنيد.

4

۵. بيشترين بهره را از نور ببريد

تكنيك‌هايي وجود دارد كه با استفاده از آن‌‌ها مي‌توان از نور طبيعي روز بهره بيشتري را برد. هنگام استفاده از نور روز براي عكاسي، به همراه داشتن يك رفلكتور مي‌تواند براي كنترل نور و روشن كردن سايه‌هاي تصوير بسيار كارآمد باشد. به عنوان مثال هنگام عكاسي از يك مدل در يك روز آفتابي مي‌توان سوژه را در موقعيتي قرار دارد تا نور خورشيد از پشت سر به او بتابد تا لبه‌هاي تصوير درخشان شود و با كمك رفلكتور، بخشي از صورت را كه ضد نور شده است، روشن كرد. به علاوه هنگامي كه نور خورشيد بسيار شديد و تند است و نمي‌‌توان به نتيجه مطلوب رسيد، مي‌توان مدل را در سايه، مثلاً زير يك درخت قرار داد تا نور كنترل‌پذيرتر شود. ولي گاه پيش مي‌آيد كه وجود سايه‌هاي تند بر روي صورت بسيار مدل را جذاب‌تر نشان مي‌دهد. براي اين كار بايد نور به يك طرف مدل تابيده شود تا طرف ديگر در قسمت سايه قرار گيرد.

5

۶. استفاده از نور پنجره

به كار گرفتن نوري كه از ميان پنجره عبور مي‌كند و اتاق را روشن مي‌كند، به عنوان نور اصلي نورپردازي، يك تكنيك محبوب بين عكاسان است كه مي‌تواند به خلق پرتره‌هايي بسيار دراماتيك و احساسي منجر شود. قانون اصلي در اين تكنيك آن است كه هر چه مدل به پنجره نزديك‌تر شود نور تابيده شده بر او پركنتراست تر است و سايه‌هاي تند‌تري را ايجاد مي‌كند.

نور طبيعي كه از پنجره مي‌تابد خود مانند يك منبع نور مستقل عمل مي‌كند و كنترل آن بسيار راحت‌تر است. مي‌توان قسمت‌هايي از پنجره را پوشاند تا از تابيده شدن نور به قسمت‌هاي ناخواسته جلوگيري شود و يا اگر ميزان نور ورودي بيش از حد است مي‌توان از يك پرده نازك استفاده كرد تا مقداري از نور ورودي جذب شود.

6

۷. قرار دادن دوربين بر روي تنظيمات مناسب

براي رسيدن به نتيجه‌اي مطلوب در عكاسي پرتره چند تكنيك فني وجود دارد كه مي‌توان از آن‌ها استفاده كرد. اولين نكته هنگام گرفتن عكس اين است كه بر روي چشم مدل فوكوس شود چرا كه هنگام مشاهده تصوير پرتره اولين بخشي از تصوير كه توجه مخاطب را به خود جلب مي‌كند، چشم مدل است. اگر به سيستم فوكوس خودكار دوربين اعتماد نداريد، آن را به صورت دستي انجام دهيد. البته طوري بايد از چشم سوژه عكاسي شود كه پلك بالا و پايين، دايره مردمك چشم را قطع كند و دو مثلث سفيد در دو طرف مردمك ايجاد شود. همچنين بهترين لنز براي گرفتن پرتره، لنز‌هايي با فاصله كانوني ۷۰ تا ۱۳۵ ميلي‌متر است. به علاوه توصيه مي‌شود تا از عدد ديافراگم‌هاي بالا استفاده شود تا سوژه از پس‌زمينه خود جدا شود و جزئيات پس‌زمينه باعث جلب توجه نشود. به علاوه حساسيت ايزو نيز بهتر است عددي بين ۱۰۰ تا ۴۰۰ باشد تا تصوير ثبت شده از كمترين نويز برخوردار باشد.

7

 

۸. با مدل خود ارتباط برقرار كنيد

يكي از كليدي‌ترين كا‌رها كه در عكاسي پرتره بر نتيجه كار بسيار تأثير مي‌گذارد، ارتباط و مكالمه با مدل است. در مورد ايده‌هاي خود و حالت قرار گيري مدل، با او صحبت كنيد. مدل بايد با دوربين احساس راحتي كند تا بتوان از او يك عكس پرتره خوب گرفت.

8

۹. نوع نور

نوع نور بسته به اينكه خورشيد در چه موقعيتي در آسمان قرار گرفته كاملا متغير است. كيفيت و حرارت رنگ نور با توجه به اينكه چه ساعتي از روز و چه فصلي را پشت سر مي‌گذاريم، تغيير مي‌كند؛ بنابراين هميشه بايد نيم‌نگاهي به تنظيم وايت بالانس تصوير داشت. در ضمن توصيه مي‌شود كه هميشه با فرمت Raw عكاسي كنيد تا در صورت خطا در تنظيم سفيدي تصوير بتوان در مرحله اديت آن را اصلاح كرد.

9

۱۰. خودتان دست به كار شويد

مواردي كه در بالا به آن اشاره شده است تنها پيشنهاد‌هايي براي رسيدن به نتيجه‌اي بهتر در عكاسي پرتره هستند و براي مسلط شدن به اين اصول بايد خود دست به دوربين شويد تا به تمامي فنون عكاسي پرتره مسلط شويد.

10

منبع:http://blog.pixel.ir
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.