آموزش نحوه عكاسي در شب

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

آموزش نحوه عكاسي در شب

اكثر علاقه‌مندان به عكاسي، دردسر‌هاي زيادي را هنگام عكاسي در شب تجربه كرده‌اند. تصوير بسيار كم‌نور، عكسي با نويز بالا يا سوژه‌هاي محو و گنگ مواردي هستند كه در عكاسي شب احتمالا با آن‌ها مواجه مي‌شويم؛ اما بايد چه اصولي را رعايت كنيم تا به بهترين نتيجه ممكن در عكاسي شب برسيم؟ اساساً دوربين ما توانايي ثبت تصاوير با كيفيت و وضوح بالا را در شب دارد؟ و با اينكه در عكاسي شب عملكرد دوربين تا چه اندازه به نوع لنز متصل به آن بستگي دارد؟در اين مقاله سعي شده است به صورت كلي جواب سؤالات فوق داده شود و به يك ديد كلي در زمينه عكاسي در شب رسيد.

رسيدن به بهترين نتيجه در عكاسي شب، در مرحله اول به تنظيمات مناسب دوربين بستگي دارد. در واقع تنظيم صحيح دوربين، كليد رسيدن به نتيجه مطلوب در تمام زمينه‌هاي عكاسي است. جالب است بدانيد كه يك قانون كلي براي تنظيم دوربين در عكاسي شب وجود ندارد و بايد تنظيمات دوربين بر اساس محيط و آن چيزي كه در پايان مي‌خواهيم به آن برسيم تعيين شوند. با اين وجود متن زير مي‌تواند راهنماي مفيدي براي علاقه‌منداني باشد كه مي‌خواهند شگفتي‌هاي شب را به ثبت برسانند.

trvphoto_649-00086

كنترل نوردهي

اكثر دوربين‌ها مي‌توانند به صورت خودكار پارامتر‌هاي مربوط به نوردهي مثل ايزو و سرعت شاتر را با توجه به نور محيط محاسبه كند. قرار دادن تنظيمات نوردهي در حالت خودكار شايد كار را بسيار راحت كند ولي با توجه به اينكه كنترل تمامي تنظيمات به دوربين سپرده‌شده ممكن است تصوير نهايي با چيزي كه در ذهنتان مي‌خواهيد به آن برسيد بسيار تفاوت داشته باشد. حالت‌هاي خودكار ديگري مثل حالت اتوماتيك S و P در دوربين‌هاي نيكون و Tv, Av در دوربين‌هاي كانن نيز وجود دارد. در حالت اول تنها كافي است كه سرعت شاتر را تنظيم كنيد و بقيه تنظيمات را به دوربين بسپاريد. در حالت دوم نيز اولويت نوردهي به تنظيم ديافراگم داده مي‌شود؛ يعني كافي‌ است با توجه به عمق ميداني و وضوحي كه مي‌خواهيد در تصوير داشته باشيد ديافراگم خود را تعيين ‌كنيد تا پارامترهاي ديگري مثل ايزو و شاتر به صورت خودكار محاسبه ‌شوند. در اين حالت ممكن كه سرعت شاتر دوربين بسيار كاهش يابد؛ بنابراين استفاده از سه‌پايه هنگام گرفتن عكس ضروري است. يا تمام اين تفاسير در حالت خودكار بسيار بعيد به نظر مي‌رسد كه دوربين تصوير مورد نظر شما را ارائه دهد.

اكثر عكاسان حرفه‌اي هنگام عكاسي در شب توصيه مي‌كنند كه تنظيمات دوربين را بر روي حالت اتوماتيك قرار ندهيد و پارامترهاي مربوط به نوردهي يعني ايزو، سرعت شاتر و عدد ديافراگم را خودتان تنظيم كنيد تا به نتيجه مطلوب برسيد؛ اما در مواقعي حالت‌هاي نيمه خودكار اولويت شاتر و اولويت ديافراگم نيز مي‌تواند كارآمد باشد.

trvphoto_104-2648

نورسنجي

انواع متدهاي نورسنجي در دوربين‌هاي ديجيتال در واقع تعيين مي‌كند كه نور كدام نواحي از كادر براي نوردهي دقيق تصوير محاسبه شود. حالت نورسنجي نيز بسته به شرايط محيطي كه در آن به عكاسي مي‌پردازيم بايد تعيين شود. به طور طبيعي در شب به علت نور كم، كنتراست زيادي بين آسمان شب و سوژه‌هاي روي زمين وجود ندارد؛ بنابراين نورسنجي در حالت نقطه‌اي يا ناحيه‌‌اي مي‌تواند انتخاب درستي باشد. در مناطق شهري كه نورهاي مصنوعي بسياري وجود دارد براي اوراكسپوز نشدن عكس مي‌توان به صورت نقطه‌اي بر روي منابع نور، نورسنجي كرد.

trvphoto_649-00065

ايزو

در عكاسي شب بسياري از مباحث مطرح شده در مورد حساسيت ايزو است. در هنگام عكاسي بر روي سه‌پايه، حساسيت ايزو مي‌تواند با توجه به نيازتان خيلي كم يا زياد باشد. ولي در مواقعي كه به‌ناچار براي جلوگيري از تاري بيش از حد تصوير بايد سرعت شاتر را بالا برد، ايزو به يك پارامتر كليدي تبديل مي‌شود. در اين مواقع بايد بين ايزو و سرعت شاتر يك مصالحه برقرار كرد تا عكس ثبت شده از كمترين نويز ممكن برخوردار شود.

trvphoto_640-00316

كاهش نويز تصوير

اكثر كمپاني‌هاي توليد كننده دوربين‌هاي ديجيتال به طور مستمر بر روي كاهش نويز تصوير هزينه بسياري صرف مي‌كنند؛ اما اغلب تصاوير ثبت شده در شب به علت بالا بودن ايزو نويز بالايي دارند. بسياري از دوربين‌ها هنگام ذخيره سازي، عكس خام را به فرمت JPEG تبديل مي‌كنند. در اين فرمت براي كاهش نويز تصوير، از وضوح و جزييات آن كاسته مي‌شود؛ بنابراين بهترين روش براي كاهش نويز تصوير ذخيره آن با فرمت RAW و اصلاح آن در نرم‌افزارهايي مثل ادوبي فتوشاپ يا لايت روم است.

trvphoto_659-0196

انتخاب لنز و دوربين مناسب

اگر شما لنز مناسبي را در عكاسي شب به همراه نداشته باشيد تقريباً غير ممكن است كه به يك تصوير ايده‌آل از يك منظره در شب دست يابيد. لنزهايي كه حداكثر بازشدگي ديافراگم بالايي دارند يعني عدد ديافراگم آن‌ها چيزي در حدود F1.2 تا F2 است، لنزهاي بسيار مناسبي در عكاسي شب به شمار مي‌روند. به عنوان مثال يك لنز با عدد ديافراگم F1.2 در يك سرعت شاتر به خصوص دو برابر بيشتر از يك لنز با ديافراگم F2 نور دريافت مي‌كند؛ بنابراين آزادي عمل بيشتري را هنگام استفاده از يك لنز F1.2 در اختيار خواهيم داشت. دوربين نيز بسته به اين كه از چه سنسوري استفاده مي‌كند مي‌تواند در نتيجه نهايي بسيار تأثيرگذار باشد. مثلاً حسگر فول فريم در ايزو‌هاي بالا به طور معمول نويز كمتري نسبت به حسگرهاي APS-C توليد مي‌كنند. به علاوه نسبت نويز به سيگنال‌ها در سنسور‌هاي مختلف متفاوت است؛ بنابراين اگر مي‌خواهيد آموزش عكاسي در شب را به صورت اختصاصي دنبال كنيد بايد دوربيني تهيه كنيد كه سنسور آن از كمترين نويز ممكن برخوردار باشد.

منبع:http://blog.pixel.ir

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.