فرض كنيد ميخواهيد تعدادي عكس پرتره از افراد مختلف بگيريد. براي اينكه عكسها همگي يك دست باشند، در ابتداي امر لازم است كادربندي به نحوي صورت گيرد كه سوژه مورد نظر در وسط كادر قرار داشته باشد و براي همه عكسها با يك زاويه مشخصي عمل كراپ انجام پذيرد. از طرفي ديگر بايستي پسزمينه كاملاً محو باشد تا سوژه شارپ شما در وسط كادر بدرخشد. خوشبختانه يا متأسفانه روشهاي مختلفي براي ثبت يك عكس پرتره ايده آل وجود دارد كه در برخي شرايط انتخاب بهترين روش ميتواند امري نسبتاً دشوار باشد. حتي با قاطعيت نميتوان گفت كه چه لنزي براي عكاسي در اين شرايط كاملاً ايده آل است.
اما در طرف مقابل يك لنز تلهفوتو با فاصله كانوني ۲۰۰ ميليمتر را در نظر بگيريد. براي اينكه بتوانيد سوژه را آنطور كه تمايل داريد در وسط كادر خود جاي دهيد بايستي تا حد زيادي از او فاصله بگيريد و كوچكترين لرزش باعث برهم خوردن كادر شود. از مقايسه اين دو لنز ميتوان دريافت كه بهترين فاصله كانوني براي عكاسي پرتره، محدود ۵۰ تا ۱۰۰ ميليمتر خواهد بود.
اما شايد اين سؤال پيش بيايد عكسي كه با يك لنز ۵۰ ميليمتر و ۱۰۰ ميليمتر به ثبت ميرسد چه تفاوتي با يكديگر خواهند داشت. اگر بخواهيد سوژه مورد نظر را با لنز ۵۰ ميليمتر در سايز دلخواه به تصوير بكشيد لازم است به سوژه نزديكتر شويد و اگر از لنز ۱۰۰ ميليمتر استفاده ميكنيد بايستي بيشتر از سوژه فاصله بگيريد. با اينكه اين اختلاف فاصله با سوژه تفاوتهايي را در عكس خروجي به وجود ميآورد با اين وجود به حدي محسوس نيست كه يك عكس را به طور ويژهاي نسبت به ديگري برتري دهد.
ديگر تفاوت لنز ۵۰ و ۱۰۰ ميليمتر به زاويه ديد آنها مربوط ميشود. لنز ۵۰ ميليمتر داراي زاويه ديد بيشتري ميباشد. به تعبيري ديگر اگر بخواهيد يك عكس پرتره با سايز مشخصي را با دو لنز ۵۰ و ۱۰۰ ميليمتر به تصوير بكشيد، اگر فاصله ايده آل براي عكاسي با لنز ۱۰۰ ميليمتر ۳۰ متر باشد، آنگاه براي آنكه آن عكس توسط يك لنز ۵۰ ميليمتر با همان زاويه به ثبت برسد بايد از فاصله ۱۵ متري از سوژه عكاسي كرد. آموزش عكاسي زاويه ديد بيشتر لنز ۵۰ ميليمتر به معناي آن است كه بخش وسيعتري از پسزمينه را ميتوان در كادر جاي داد. پس شايد با نزديك يا دور شدن از سوژه بتوان آن را در همان اندازه به تصوير كشيد ولي پسزمينه نمايش داده شده دو عكس قطعاً با يكديگر متفاوت خواهند بود.
- شنبه ۲۵ دی ۹۵ ۱۰:۲۴ ۱,۸۰۶ بازديد
- ۰ نظر