انواع عكاسي

انواع عكاسي

عكاسي معماري
نمونه‌اي از عكاسي معماري، بناي كولوسئوم.

عكاسي معماري، شاخه‌اي از عكاسي است كه در آن از آثار معماري و ساختمان‌ها عكسبرداري مي‌شود.[۱۰۹]

در عكاسي معماري، دو فاكتور زاويه ديد و نوع لنز مهم‌اند، زيرا معمولاً آثار معماري بزرگ هستند و عكاس هم نمي‌تواند به اندازهٔ كافي از آن‌ها فاصله بگيرد؛ به همين دليل لازم است كه زاويهٔ ديد لنز زياد باشد، يعني فاصله كانوني كم باشد تا عكاس بتواند همهٔ ساختمان و بنا را در كادر جا دهد.[۱۱۰]

عكاسي اجسام بي‌جان

عكاسي اجسام بي‌جان شاخه‌اي از هنر عكاسي است كه به ثبت تصوير از اشياء بي‌جان و معمولاً غير متحرك و اشياء محيط پيرامون مي‌پردازد. عكاسي از اجسام بي‌جان در حقيقت جزو سبك‌هاي مشكل عكاسي محسوب مي‌شود، عكاسان اين سبك بايد توانايي نورسنجي دقيق را داشته و از ذوق تركيب‌بندي بالايي برخوردار باشند. هدف اصلي در عكاسي طبيعت بي‌جان، بيان ايده و مفهومي خاص، به ساده‌ترين و روشن‌ترين شكل ممكن است.[۱۱۱]

وجه تمايز اصلي اين سبك با سايرسبك‌ها، در حقيقت به چيدمان صحنهٔ عكس مربوط است؛ چيدمان در حقيقت همان چيدن صحنه عكس و ساختن صحنه است؛ در اين سبك، عكاسان در حقيقت بيشتر عناصر عكس را مي‌سازند تا اينكه صرفاً سرگرم عكاسي باشند.[۱۱۲]

عكاسي نجومي

نمونه‌اي از عكاسي نجومي.

عكاسي نجومي شاخه‌اي از عكاسي است كه به وسيلهٔ تلسكوپ و با روش‌هاي مختلف از ستارهها و سيارات عكسبرداري مي‌كند. زمان نوردهي اين عكس‌ها معمولاً از چند دقيقه تا چند ساعت، متفاوت است. البته با دوربين عكاسي و با هر لنزي مي‌توان از ستاره‌ها و سياره‌هاي نزديك عكس گرفت.[۱۱۳] در اين نوع عكاسي استفاده از سرعت B براي نوردهي طولاني متداول است.

عكاسي ورزشي

عكاسي ورزشي، شاخه‌اي از عكاسي است كه در آن از صحنه‌هاي ورزشي و ورزشكاران عكسبرداري مي‌شود. در اين نوع عكاسي، تجهيزات و ابزارها نقش مهمي دارند زيرا سوژه متحرك است و عكاس هم از صحنه دور است بنابراين داشتن لنزهاي قدرتمندي همچون تله و زوم لازم است. همچنين دوربين هم بايد قابليت استفادهٔ پياپي شاتر را داشته باشد.[۱۱۴]

نمونه‌اي از عكاسي پرتره، محمد مصدق.
عكاسي پرتره

عكاسي پرتره، شاخه‌اي از عكاسي است كه در آن از چهرهٔ انسان عكسبرداري مي‌شود. عكاسي پرتره انواع مختلفي دارد، اما در همهٔ آنها تمركز عكس بر روي چهرهٔ اشخاص است. پرتره تنها يك عكس ساده نيست، بلكه نمايانگر افكار، اخلاق و خصوصيات فردي سوژه است.

معمولاً فاصله‌هاي كانوني لنزهاي مورد استفاده براي عكاسي پرتره بخاطر بار رواني لنزهاي وايد و نرمال، از دو برابر نرمال به بالا و بخاطر كاهش شديد عمق ميدان وضوح در لنزهاي تله بلند، كمتر از چهار برابر لنز نرمال است.[۱۱۵] بهتر است عكس‌هاي پرتره را با عمق ميدان كم (يعني با ديافراگم باز) تهيه كرد تا پس زمينه محو شده و سوژه با تأكيد بيش تري ديده شود.[۱۱۶]

عكاسي از طبيعت

نمونه‌اي از عكاسي طبيعت.

عكاسي طبيعت به شاخه‌اي از عكاسي گفته مي‌شود كه گياهان، جانوران، كوه‌ها يا صخره‌ها به نحوي ثبت شده باشند كه در آن هيچ گونه اثر مستقيم يا غير مستقيمي از حضور انسان ديده نشود، گياهان پرورش داده شده از سوي انسان، راه‌ها، حيوانات اهلي يا حيوانات وحشي خارج از محيط زيست اصلي خود، هيچ‌يك در عكس طبيعت نبايد حضور داشته باشند.[۱۱۷]

عكاسي حيات‌وحش

نمونه‌اي از عكاسي حيات وحش، يك يوزپلنگ.

عكاسي حيات وحش، شاخه‌اي از عكاسي است كه در آن از حيوانات و جانوران عكسبرداري مي‌شود. عكاسي در اين سبك، نياز به دانش بالا و تجربهٔ فراوان در زمينهٔ عكاسي و آشنايي با رفتار حيوانات گوناگون دارد. عكاسان بايد توان اثبات طبيعي بودن تصاوير را داشته باشند.[۱۱۸] عكس از حيوانات در باغ وحش، حيوانات دست آموز و اهلي شده و ساير موارد مشابه عكس طبيعت محسوب نمي‌شوند.[۱۱۹]

در اين نوع عكاسي، دهانهٔ باز لنز براي دستيابي به سرعت بالا و ثبت سوژهٔ در حال حركت و محو كردن پس زمينه استفاده مي‌شود. همچنين عكاسان حيات‌وحش، از لنز تله استفاده مي‌كنند بنابراين عكاسان حيات وحش احتياج به سه‌پايه دارند. آنها همچنين براي اين كه بتوانند به حيات وحش نزديكتر شوند احتياج به وسايلي براي استتار دارند.[۱۲۰]

عكاسي از مناظر

عكاسي از مناظر، به عكاسي از جهان پيرامون مي‌پردازد، حضور انسان يا عناصر انساني، در اين سبك محدوديتي ندارد. توانايي در ديدن زيباترين تركيب بندي در منظره و تصور آن كه در چاپ نهايي چگونه به نظر مي‌رسد و همچنين انتقال الهام عكاس به بيننده از مهمترين ماهيت‌هاي عكاسي منظره است. براي عكاسي از چشم‌اندازها، عكاسان معمولاً از لنز وايد، سه‌پايه و بسته‌ترين ديافراگم (۱۱ تا ۲۲) براي به‌دست‌آوردن بيشترين عمق ميدان استفاده مي‌كنند.[۱۲۱]

عكاسي خبري

نمونه‌اي از عكاسي خبري.

عكاسي خبري يا فتوژورناليسم به عكس‌هايي گفته مي‌شود كه پيام و هدف اصلي آنها خبر رساني است. عكاسان خبري، همان نويسندگان مقاله و مخبران خبر به وسيله تصوير يا همان عكس هستند.[۱۲۲] عكاسي خبري هنري است كه براي قصه‌گويي عكاسانه به كار گرفته مي‌شود تا زندگي را مستند كند. فتوژورناليسم ما را به عكس‌هايي ارجاع مي‌دهد كه يك داستان را بيان مي‌كند. در فتوژورناليسمم روايت عكس مقدم بر قضاوت است، يعني بايد عكس، ديگران را به قضاوت بكشد. در فتوژورناليسمم، عنوان يا مضمون مقدم بر عكس است و بايد به مخاطبان و بينندگان و كساني كه داوري مي‌كنند كمك كند تا خودشان داستان يا ماجرا را كشف كنند.[۱۲۳]

عكاسي شب
نوشتار اصلي: عكاسي در شب

عكاسي از بازتاب برج ايفل در آب، نمونه‌اي از عكاسي در شب

عكاسي در شب، به عكاسي در فضاي آزاد در ساعات شب گفته مي‌شود. در عكاسي شب، معمولاً از ديافراگم‌هاي بسته و زمان‌هاي نوردهي طولاني استفاده مي‌كنند. البته در اين حالت عمق ميدان كم مي‌شود. در اين حالت، نقاط نوراني متحرك به‌صورت خطي نوراني و كشيده در صفحهٔ حساس عكاسي ثبت مي‌شوند. اما اگر مدت نوردهي افزايش يابد، نويز تصوير نيز زياد مي‌شود.[۱۲۴]

عكاسي ماكرو

عكاسي ماكرو شاخه‌اي از عكاسي است كه از نماي نزديك و بطور معمول از سوژه‌هاي كوچك عكسبرداري مي‌كند. بطور كلاسيك، سوژهٔ موجود در يك تصوير ماكرو بزرگ‌تر از اندازهٔ آن در طبيعت است. به هر شكل امروزه تصوير برداري ماكرو، تهيه تصوير از سوژه در ابعاد بزرگتر و واضح‌تر از آن چيزي است كه در حيات ديده مي‌شود.[۱۲۵]

عكاسي صنعتي

عكاسي صنعتي يكي از شاخه‌هاي عكاسي مي‌باشد كه به سفارش يك سازمان صنعتي صورت مي‌پذيرد و به ثبت فرايندهاي توليد، محصولات، سازمان كار، كاركنان و يا تجهيزات سازماني مي‌پردازد. عكس صنعتي ممكن است با مقاصد داخلي (به عنوان مثال اداري و يا روابط صنعتي) و يا خارجي (به عنوان مثال تبليغات يا روابط عمومي) بكار گرفته شود.

تكنيك‌هاي عكاسي

ضد نور
نوشتار اصلي: ضدنور

يك تصوير ضدنور از بازي واليبال.

ضد نور (به فرانسوي: Silhouette) تكنيكي است كه در آن منبع نور در پشت سوژه قرار دارد و در قوي‌ترين حالت به دليل تندي نور، سايه‌اي از سوژه بر روي عكس ايجاد مي‌شود.[۱۲۶] زيباترين حالت زماني پيش مي‌آيد كه خورشيد در حال طلوع يا غروب است و پس‌زمينه به رنگ نارنجي يا زرد مشخص مي‌شود.[۱۲۷] عكاسي ضدنور يكي از روش‌هاي انتقال اندوه، احساس و حالت‌هاي عاطفي به بيننده است. ممكن است بيننده با ديدن اين نوع عكس‌ها به درك درست و واضحي از سوژه نرسد، اما بخش تيره و سياه تصوير باعث شكل گيري قدرت تخيل بيننده مي‌شود.[۱۲۸]

اچ‌دي‌آر (HDR)

يك تصوير HDR.

تصويربرداري دامنه ديناميك بالا (به انگليسي: High Dynamic Range Imaging) يا HDR به مجموعه‌اي از تكنيك‌هايي گفته مي‌شود كه نسبت به روش‌هاي معمول، امكان وجود دامنه ديناميك روشنايي بيشتري بين نقاط تاريك و روشن را فراهم مي‌كنند.[۱۲۹] عكس‌هاي اچ‌دي‌آر با تركيب چند عكس به وجود مي‌آيند؛ براي هر عكس اچ‌دي‌آر، بايد چند عكس با كادر كاملاً يكسان تهيه كرد (معمولاً ۳ يا ۵ عكس) و هر عكس بايد با نوردهي خاصي گرفته‌شده باشد؛ به اين ترتيب كه يك عكس با نوردهي معمولي و بقيهٔ عكس‌ها با نوردهيهاي كمتر و بيشتر.

هدف از عكاسي اچ‌دي‌آر، افزايش محدودهٔ ديناميكي است و با تركيب محدوده ديناميكي محدود عكس‌ها، به عكسي با محدوده ديناميكي بزرگ، كه اچ‌دي‌آر ناميده مي‌شود دست پيدا مي‌كنيم.[۱۳۰]

پنينگ

يك تصوير پنينگ از خودروي در حال حركت.

پنينگ (به انگليسي: Panning) يا كنارگردي دوربين، نام تكنيكي در عكاسي مي‌باشد كه براي نشان دادن تحرك سوژه‌ها به كار مي‌رود. پنينگ در حقيقت به حركات افقي، عمودي و يا چرخشيِ يك تصوير ثابت و يا ويدئو اشاره دارد. در اين تكنيك يا سوژهٔ اصلي متحرك است كه آن را از محيط ثابت اطرافش مجزا مي‌كند يا سوژه ثابت است و دوربين حركت مي‌كند كه عكاسي هر دو حالت منجر به القاي حس تحرك در عكس مي‌شوند. كاهش سرعت شاتر باعث بيشتر نمايان شدن تحرك در عكس مي‌گردد.[۱۳۱]

عكسبرداري به اين شيوه كار مشكلي است. زيرا بايد سرعت شاتر مناسبي انتخاب شود و سرعت شاتر مناسب، بستگي به سرعت سوژه دارد. از طرف ديگر، بايد چرخش يا حركت دوربين هم كاملاً مناسب باشد و در غير اين صورت سوژه هم محو مي‌شود؛ يك ابزار مناسب براي اين تكنيك، تك‌پايه است.[۱۳۲]

مادون قرمز

يك تصوير مادون قرمز. رنگ سبز درخت، به رنگ سفيد تبديل شده.

آموزش عكاسي مادون قرمز (به انگليسي: Infrared photography) تكنيكي است كه هنگام عكسبرداري، قسمت مرئي نور حذف شده و فقط پرتوهاي مادون قرمز ثبت مي‌شوند. رفتار انعكاسي مادون قرمز با نور مرئي فرق دارد و چون چشم انسان مادون قرمز را نمي‌بيند، عكس‌هايي به وجود مي‌آيد كه در واقعيت ديده نمي‌شوند. نمونه‌اي از تفاوت‌ها، انعكاس گياهان است كه در عكاسي مادون قرمز، به رنگ سفيد ثبت مي‌شوند.[۱۳۳]

براي عكاسي مادون قرمز به فيلتر مادون قرمز نياز است. اين فيلتر نور مرئي را حذف مي‌كند و فقط نور مادون قرمز را از خود عبور مي‌دهد.[۱۳۴]

سراسرنما

سراسرنما (به انگليسي: Panorama) تكنيكي است كه سبب ايجاد عكس‌هايي با فضاي وسيعتري نسبت به عكس‌هاي معمولي مي‌شود. نحوهٔ ساخت آن‌ها چنين است كه با كنار هم قرار دادن تعدادي عكس معمولي به‌وجود مي‌آيند. در اين تكنيك، بايد عكس‌هاي بيش‌تري از صحنه ثبت كرد و سپس با استفاده از نرم‌افزار آن‌ها را به‌هم چسباند. تعداد عكسي كه براي ثبت يك عكس سراسرنما لازم است، بستگي به فاصله كانوني دارد. هرچه فاصله كانوني بيش‌تر باشد، (يعني بزرگنمايي بيش‌تر و زاويه ديد كمتر) در هر عكس قسمت كمتري از صحنه جاي مي‌گيرد و در نتيجه، بايد عكس‌هاي بيش‌تري گرفت.[۱۳۵]


برچسب‌ها: ،


تاريخ : ۱۹ دى ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۳:۲۱ | نويسنده : عكاس | نظرات (0)

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :