نكات مهم براي عكاسي بهتر با تلفن‌هاي هوشمند

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

نكات مهم براي عكاسي بهتر با تلفن‌هاي هوشمند

1) يكي از چالش‌هاي عكاسي با تلفن همراه گرفتن عكس‌هاي شارپ و بدون محوشدگي است. علّت اصلي محو‌شدن عكس‌ها لرزش دست در هنگام فشردن دكمه‌ي شاتر (دكمه‌ي تنظيم صدا در بعضي گوشي‌ها) يا لمس صفحه‌ي نمايش تلفن است؛ بنابراين، براي جلوگيري از محوشدن عكس‌ها تا جاي ممكن سعي كنيد در هنگام عكاسي تعادل كافي براي ثابت نگه‌داشتن بدن و دستهايتان را داشته ‌باشيد. مطمئناً اگر براي نگاه ‌داشتن گوشي از هر دو دست استفاده‌كنيد لرزش دست كمتر خواهد بود.

1 (Custom)

هر جا كه ممكن بود، گوشي را بر روي جسم ثابتي كه در محيط وجود دارد قراردهيد يا از آن جسم به عنوان تكّيه‌گاه براي دستهايتان استفاده‌كنيد. اين موارد زماني كه سوژه ثابت باشد مي‌تواند به شارپ‌تر شدن عكس‌ها كمك‌ كند. اگر سوژه‌ي متحركي داريد (براي مثال كودكان در حال بازي) براي اينكه حركت سوژه باعث محوشدگي‌اش نشود بايد سرعت شاتر دوربين گوشي را بالا ببريد. بعضي از گوشي‌هاي رده‌بالاي امروزي، در برنامه دوربين خودشان امكان تنظيم دستي سرعت شاتر را فراهم كرده‌اند، اما اگر برنامه‌ي دوربين گوشي شما اين تنظيمات را ندارد مي‌توانيد از اَپ‌هاي قابل‌ دانلود ديگر استفاده كنيد. بسته به سرعت حركت سوژه، با بالا بردن سرعت شاتر (مثلا تا 500/1 ثانيه) مي‌توانيد حركت سوژه را در اصطلاح فريز (ثابت) كنيد.

2 (Custom)

2)كادربندي يكي از مهارت‌هاي عكاسي است كه محدود به عكاسي با تلفن همراه نيست، اما آنچه كادربندي با گوشي‌هاي هوشمند را كمي متفاوت مي‌كند وايد بودن لنز دوربين اين گوشي‌ها است. به جهت اينكه دوربين گوشي‌هاي هوشمند براي عكاسي منظره و سلفي مناسب باشد، توليدكنندگان در اين گجت‌ها از لنز‌هاي وايد استفاده مي‌كنند كه هرچند آنها را براي عكاسي منظره و سلفي مناسب مي‌سازد، اما براي عكاسي پرتره مشكلاتي مانند اعوجاج تصوير را به همراه دارد. لنز‌هاي وايد مخصوصاً در گوشه‌هاي تصوير اعوجاج يا به نوعي اغراق در پرسپكتيو را بوجود مي‌آورند. همچنين، معمولاً كيفيت و شارپنس تصوير در گوشه‌ها كمتر از مركز تصوير است. بنابراين، براي بدست‌آوردن بهترين كيفيت در عكاسي پرتره سعي كنيد، هميشه سوژه‌تان را در مركز قاب قراردهيد و از قراردادن سوژه در منتهي‌اليه دو طرف كادر اجتناب‌كنيد. اگر براي رعايت قانون يك سوم‌ نمي‌خواهيد كه سوژه‌تان كاملا ً در مركز تصوير باشد، بعد از گرفتن عكس، آن را طوري كراپ كنيد كه قانون يك سوم رعايت شود.

3 (Custom)

3) تقريباً تمام گوشي‌هاي هوشمند امروزي داراي فلاش‌ LED هستند كه براي عكاسي در نور كم و شب مورد استفاده قرار‌ مي‌گيرد. شايد استفاده از فلاش در شب اجتناب‌ناپذير باشد؛ اما توصيه ما به شما اين است كه حتي در نور روز هم از فلاش استفاده‌كنيد. در جايي كه نور كافي باشد (مثل يك روز آفتابي)، فلاش گوشي مي‌تواند نقش يك رفلكتور (بازتاب‌دهنده نور) را براي روشن‌‌كردن سايه‌ها ايفا كند. همچنين، در عكس‌هاي رو به خورشيد، استفاده از فلاش سوژه‌ي شما را از تاريكي خارج مي‌كند. تأثير ديگر فلاش در افزايش شارپنس تصاوير است. توجه داشته ‌باشيد كه قدرت خروجي فلاش‌هاي گوشي‌هاي هوشمند خيلي زياد نيست؛ بنابراين بايد در فاصله‌ي نسبتاً نزديكي (حداكثر 3 الي 4 متر) از سوژه‌ي خود عكاسي كنيد.

4 (Custom)

4) اگر از تلفن همراه خود بيشتر براي عكاسي منظره استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد با كم‌كردن حساسيّت ISO تا حداقل ممكن، كيفيت عكس‌هاي خود را افزايش دهيد. در عكس‌هاي گرفته ‌شده با گوشي‌هاي هوشمند، نويز يكي از مهمان‌هاي ناخوانده‌اي است كه نمي‌توان از شر آن خلاص شد، اما مي‌توان ميزان آن را به حداقل رساند. براي اين كار بايد در صورت امكان در اَپليكيشن دوربين و يا در برنامه‌اي كه امكان تنظيم دستي ISO را فراهم مي‌كند، ميزان ISO را تا جاي ممكن (حداقل اين ميزان در اكثر گوشي‌ها ISO 100 است) كاهش‌ دهيد. نكته‌ي مهمي كه در اينجا وجود دارد اين است كه از آنجايي كه ديافراگم در دوربين‌هاي اين گجت‌ها ثابت است، براي جبران كاهش حساسيّت ISO، نرم‌افزار دوربين سرعت شاتر را كاهش مي‌دهد تا نور بيشتري به سنسور تصوير برسد. اين بدين معني است كه امكان اين كه لرزش دست باعث محوشدن تصوير شود بيشتر مي‌شود. در اين موارد، مي‌توانيد دوربين را بر روي تايمر 10 ثانيه قرارداده و بعد از فوكوس‌كردن و فشردن دكمه‌ي شاتر، گوشي را در جايي (مثلاً روي تخته سنگي يا تنه‌ي درختي) ثابت قراردهيد. براي سهولت بيشتر و حفظ سلامت گوشي، بهترين كار خريد يك سه‌پايه‌ي كوتاه است كه ضمن ثابت نگه‌داشتن گوشي، جاگير و سنگين نيست و قابليّت حمل خوبي دارد. پايين نگه‌داشتن حساسيّت ISO بيشترين تأثير را در بالابردن كيفيت عكس‌هاي تلفن‌هاي هوشمند دارد.

5 (Custom)

5) چهار نكته‌ي قبل مربوط به مرحله‌ي گرفتن عكس بود، اما بعد از گرفتن عكس هم همچنان مي‌توانيد كيفيت عكس‌هاي خود را ارتقا بخشيد. براي هرچه بهتر انجام ‌شدن ويرايش‌هاي بعد از عكاسي هميشه در تنظيمات گوشي، كيفيت و رزولوشن عكس‌ها را در بالاترين مقدار ممكن قرار دهيد. اگر با نرم‌افزارهاي ويرايش عكس مانند فوتوشاپ‌ آشنايي داريد مي‌توانيد كيفيت عكس‌هاي موبايلي را به طرز شگفت‌انگيزي بهبود ببخشيد. يكي از اولين اقدامات شما بايد رفع اعوجاج تصوير ناشي از وايد بودن لنز باشد. بعد از آن مي‌توانيد در صورت نياز نوردهي (exposure)، كُنتراست، تراز سفيدي و جزئيات در سايه‌روشن‌ها را بهبود بخشيد. همچنين، اشباع رنگ را افزايش و نويز تصوير را كاهش دهيد. تمامي اين موارد در Adobe Camera Raw به سادگي قابل ‌انجام است. براي دسترسي به camera raw، بعد از بازكردن عكس در فوتوشاپ، با فشردن كليد‌هاي ctrl، shift و A وارد محيط اين فيلتر مي‌شويد (البته فقط در فتوشاپ CC).آموزش عكاسي اما اگر با فوتوشاپ آشنايي نداريد (در آينده مطالبي در مورد آموزش‌هاي اوليه فوتوشاپ از جمله camera raw خواهيم نوشت)، اَپ‌هاي مختلفي براي انجام اين تنظيمات در سيستم عامل اندرويد و iOS وجود دارد كه يكي از معروف‌ترين آنها instagram‌ است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.