12 نكته كه بايد درباره نيكون D500 بدانيد

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

12 نكته كه بايد درباره نيكون D500 بدانيد

شايد بتوان گفت بزرگ‌ترين اتفاق نمايشگاه CES2016 در حوزه تصويرگري ديجيتال مربوط به معرفي دوربين‌هاي نيكون بود. سه دوربين جديد كه توسط اين شركت معرفي شد هر سه داراي قابليت فيلم‌برداري 4K بودند. دو دوربين DSLR و يك دوربين اكشن. دوربين‌هاي DSLR نيكون شامل يك مدل فول‌فريم پرچم‌دار و همچنين قوي‌ترين دوربين غير فول‌فريم اين شركت مي‌شوند (D500 و D5) و دوربين اكشن جديد نيكون نيز KeyMission 360 است كه به طور كلي يك رده جديد در بين محصولات اين شركت به حساب مي‌آيد.

اما D500 دوربيني است كه مدل خيلي زيادي براي عرضه آن طول كشيد تا بالاخره از سوي نيكون جايگزين دوربين پرطرفدار D300S شود. پرچم‌دار نيكون در اين رده، علاوه بر فيلم‌برداري 4K كه براي نخستين بار است در يك دوربين DSLR ديده مي‌شود، داراي حسگر 20.9 MP APS-C، يك سيستم فوكوس فوق‌العاده سريع و امكان عكس‌برداري 10 فريم بر ثانيه نيز مي‌باشد.

اگرچه نيكون D500 به تازگي معرفي شده است، اما مي‌توانيد در اينجا بررسي كوتاهي از آنچه متخصصان وب‌سايت DPreview درباره اين دوربين منتشر كرده‌اند را مطالعه كنيد و با اين دستگاه پيشرفته بيشتر آشنا شويد. 

P9840208_converted
  1. Nikon D500 يا D400؟

يكي از سؤالاتي كه براي خود من هم پيش آمده اين است كه “پس D400 چي شد؟” تا همين چند روز پيش كه نيكون اين دوربين را معرفي كند، همه فكر مي‌كردند كه نام دوربين بعد از D300S طبق روال نام‌گذاري‌هاي معمول نيكون، D400 خواهد بود. نماينده نيكون در CES درباره اين نام‌گذاري نامعمول مي‌گويد: “از آنجا كه اين دوربين بسياري از امكانات و تكنولوژي‌هايش را از D5 گرفته است، براي تأكيد بر اين شباهت‌ها سعي كرديم نام‌گذاري هر دو مدل را شبيه به هم انجام دهيم”. بنابراين مي‌فهميم كه D5 و D500 از نظر امكانات شباهت‌هاي زيادي به هم دارند.

P9840209_converted

  1. بدنه‌اي شبيه به پرچمدار‌هاي رده بالا

همان‌طور كه حدس مي‌زنيد، بدنه D500 بسيار خوش‌دست ساخته شده و با در دست گرفتن آن احساس مي‌كنيد كه اين دوربين مي‌تواند سال‌هاي سال در كنار شما باقي بماند. بخش بالايي و پاييني اين دوربين از آلياژ منيزيم ساخته شده است و براي سبك‌تر شدن بدنه، بخش جلويي آن از جنس فيبر كربن است. نيكون مي‌گويد سيستم عايق‌بندي اين دوربين دقيقه همان چيزيست كه براي D810 نيز در نظر گرفته شده بود.

سيستم‌هاي كنترلي در اين دوربين شباهت زيادي به بدنه‌هاي قبلي دارد و نيكون سعي كرده ظاهر دكمه‌ها و امكانات آن‌ها را چندان تغيير ندهد. مهم‌ترين تغيير در بدنه D500 را مي‌توان افزوده شدن دكمه جوستيك براي انتخاب نقطه فوكوس خودكار به حساب آورد. اين دكمه جوستيك شبيه به چيزي است كه پيش‌تر هم در بدنه‌هاي حرفه‌اي مانند D4 ديده بوديم و از دكمه بزرگ D-Pad (دكمه چهار جهته پشت نيكون‌ها) سريع‌تر كار مي‌كند. ضمن اينكه مانند D750 ممكن است بخواهيد D-Pad را قفل كنيد كه در اين صورت استفاده از اين دكمه جوستيك جديد كاربرد بسيار بيشتري پيدا مي‌كند.

دكمه ISO اين دوربين نيز بالاخره از روي دكمه چرخان سمت چپ بدنه در مدل قبلي جابجا شد و به صورت يك دكمه مستقل در كنار دكمه شاتر قرار گرفت كه كنترل حساسيت را در حين كار راحت‌تر مي‌كند. بنابراين حالا ديگر نيازي به تغيير عملكرد دكمه ضبط ويدئو نخواهيد داشت. البته يك دكمه Fn2 نيز در پشت دوربين طراحي شده كه مي‌توانيد از آن نيز براي برنامه‌ريزي دسترسي به يكي از عملكرد‌هاي پركاربرد داخل منو‌ها استفاده كنيد.

اما نكته جالب درباره طراحي بدنه D500 (و براي اولين بار در يك دوربين سري DX نيكون)، اين است كه دكمه‌هاي دوربين در نور كم روشن مي‌شوند تا عكاسي در نور كم را ساده‌تر كنند. اين قابليت در دوربين رده‌بالاي D5 نيز وجود دارد.

P9840210_converted
  1. D500، يك دوربين حرفه‌اي براي فيلمبرداري

همان‌طور كه گفته شد، براي نخستين بار در يك دوربين DSLR شاهد فيلم‌برداري با فرمت 4K/UHD (رزولوشن 3840×2160  مگاپيكسل) با سرعت 30 فريم بر ثانيه هستيم. ضبط ويدئو‌ها نيز دقيقا روي كارت حافظه دوربين و بدون نياز به تجهيزات جانبي انجام مي‌شود. علاوه بر اين، D500 مي‌تواند ويدئوي غير فشرده را از طريق درگاه HDMI براي ضبط روي ركوردر‌هاي جانبي نيز ارسال كند و در صورت نياز اين دو نوع ضبط مي‌توانند به صورت هم‌زمان نيز انجام شوند (نرخ تبادل اطلاعات در حالت خروجي HDMI هنوز اعلام نشده است).

P9840211_converted

 

  1. يك لرزشگير جديد براي تصويربرداري

نكته مهم براي تصوير‌برداران اينكه در D500 نوعي سيستم لرزش گير نرم‌افزاري 3 محوره (عمودي و افقي و دوراني) در هنگام فيلم‌برداري با اين دوربين وجود دارد كه در حين كار با هر كدام از لنز‌هاي نيكون فعال مي‌شود. اما همان‌طور كه مي‌دانيد، نيكون سيستم‌هاي لرزش گير تصوير قدرتمندي روي برخي از لنز‌هاي خود دارد كه به VR مشهورند. در صورت استفاده از لنز‌هاي داراي VR، مي‌توانيد لرزش گير در 5 جهت را تجربه كنيد كه در محورهاي X وY، و نيز هنگام پيچش، پنينگ و تيلت مي‌تواند به طرز فوق‌العاده‌اي موجب كاهش لرزش در حين فيلم‌برداري شود.

چنين لرزشگيري پيش‌تر در دوربين‌هاي DSLR بي‌سابقه بوده و مشابه آن را تنها در برخي از دوربين‌هاي بدون آيينه مانند E-M5 II يا دوربين‌هاي كامپكت جديد كانن و سوني كه داراي حسگر 1 اينچي هستند، ديده بوديم. ما هنوز اين قابليت را در عمل آزمايش نكرده‌ايم، اما به محض تهيه اولين نمونه از اين دوربين، يكي از مهم‌ترين قابليت‌هايي است كه در نظر داريم درباره آن بررسي كنيم.

در كنار خروجي HDMI براي ويدئو‌ي غير فشرده، خروجي‌هاي ميكروفون و هدفون و همچنين درگاه ارتباطي USB 3.0 نيز در D500 طراحي شده است.

Nikon-D500-Viewfinder-Coverage

 

  1. منظره‌ياب با پوشش 100% و پراكندگي نقاط فوكوس فوق‌العاده

منظره‌ياب D500 تمام كادر را به صورت 100% پوشش مي‌دهد و بزرگنمايي آن نيز 1.0X است كه براي استفاده از تمامي 153 نقطه فوكوس خودكار آن فوق‌العاده است. از آنجائي كه ماژول اين سيستم فوكوس خودكار به طور پايه براي دوربين فول‌فريم D5 طراحي شده است، وقتي روي D500 قرار گرفته، به دليل ابعاد كوچك‌تر حسگر اين دوربين نسبت به D5، تقريباً تا لبه‌هاي تصوير را پوشش مي‌دهد. از 153 نقطه فوكوس در اين دوربين، 99 نقطه از نوع كراس هستند كه حساسيت و عملكرد آن‌ها نسبت به نقاط فوكوس معمولي بسيار قوي‌تر است (در مقايسه خوب است بدانيد نيكون D810، 51 نقطه فوكوس دارد كه از بين آن‌ها تنها 15 نقطه از نوع كراس است).

P9840213_converted

 

  1. كاليبره كردن فوكوس خودكار لنز‌ها در سريعترين حالت ممكن

يك قابليت ديگر كه خيلي دوست داريم هرچه زودتر عملكرد آن را بررسي كنيم، “Auto AF Fine-Tune” نام دارد. نيكون مي‌گويد با استفاده از اين قابليت جديد در D500 مي‌توانيد براي “كاليبره كردن خودكار” سيستم فوكوس تشخيص فاز در D500، از Live View دوربين استفاده كنيد. اين كار به مراتب راحت‌تر و سريع‌تر از استفاده از چشمي دوربين است و دقت كاليبره كردن لنز را فوق‌العاده بالا مي‌برد.

 

  1. بافر 200 عددي براي عكس‌برداري با فرمت خام

همان‌طور كه گفتم، نيكون D500 از نظر امكانات شباهت زيادي به D5 دارد. اين دوربين نيز مانند D5 در نوع خود بسيار پرسرعت است و مي‌تواند با سرعت 10 فريم بر ثانيه با بافر 200 فريم پي‌درپي عكاسي كند. (قبلاً ديديم كه سرعت عكس‌برداري نيكون D5 با 12 فريم بر ثانيه چگونه است.) D500 نيز براي رسيدن به چنين سرعتي از پردازشگر EXPEED 5 كه در D5 استفاده شده بهره گرفته است (مقايسه كنيد با رقيب مستقيم اين دوربين در برند كانن 7D Mark II كه تنها 31 عدد شات پي‌درپي مي‌زند!).

P9840212_converted

 

  1. استفاده از XQD و SnapBridge براي بالاترين كارآيي

در D500 جاي دو كارت حافظه طراحي شده است. يكي از آن‌ها از نوع SD كارت و ديگري از نوع XQD است. براي دستيابي به بالاترين كارآيي اين دوربين احتمالاً نياز به كارت XQD خواهيد داشت كه سرعت خواندن و نوشتن بسيار بيشتري نسبت به مدل‌هاي معمول SD كارت دارد و البته گران‌تر هم هست. شركت‌هاي مختلفي كارت‌هاي XQD را عرضه مي‌كنند. در نمايشگاه CES2016 هم ديديم كه سوني حافظه‌هاي XQD  جديدي را معرفي كرد كه با ظرفيت‌هاي ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گيگابايت، مي‌توانند اطلاعات را با حداكثر سرعت ۱۵۰ مگابايت بر ثانيه ذخيره كرده و با حداكثر سرعت ۴۴۰ مگابايت بر ثانيه بازخواني كنند.

كارت‌هاي حافظه XQD نوع جديدي از كارت‌هاي حافظه هستند كه احتمالاً تابه‌حال از آن‌ها استفاده نكرده‌ايد. براي انتقال اطلاعات از اين كارت‌هاي حافظه مي‌توانيد از روش‌هاي معمول مانند كارت‌خوان‌ها يا كابل USB 3.0 خود دوربين استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد از تكنولوژي ارتباطي جديد SnapBridge استفاده كنيد كه نيكون براي ايجاد ارتباط بلوتوث بين اين دوربين و تلفن‌هاي همراه طراحي كرده است.

هنگام استفاده از روش ارتباطي بلوتوث SnapBridge كه مصرف انرژي بسيار كمتري از ارتباط بي‌سيم WiFi دارد، مي‌توانيد به طور پيوسته آن را روشن بگذاريد تا علاوه بر امكان انتقال خودكار تصاوير، دوربين بتواند اطلاعات GPS (موقعيت مكاني) را از تلفن همراه متصل به آن دريافت كرده و در اطلاعات EXIF عكس ثبت كند. همچنين به لطف استفاده از امكان ارتباطي NFC در D500، مي‌توانيد تنها با يك دكمه، دوربين و تلفن همراه را به هم متصل كنيد. اين قابليت پيش‌تر در دوربين‌هاي سري NX سامسونگ هم قرار گرفته بود.

P9840216_converted

 

  1. نمايشگر لمسي بازشو با رزولوشن 4 مگاپيكسل

نمايشگر 3.2 اينچي دوربين نيز با رزولوشن 2.4 ميليون پيكسل، بسيار روشن و شفاف است و كاملاً روان كار مي‌كند. اين نمايشگر به صورت بازشو طراحي شده و براي عكاسي در زواياي بالا و پايين و همچنين براي تصويربرداري كاربرد فراواني دارد. جالب است بدانيد نيكون اگرچه در D5 هم همين نمايشگر لمسي را استفاده كرده، اما نمايشگر D5 برخلاف D500 ثابت است.

P9840215_converted

 

  1. TimeLapse داخلي براي ويدئو‌هاي خلاقانه

از قابليت‌هاي D500 مي‌توان به تايم‌لپس اشاره كرد كه امكان برنامه‌ريزي و ضبط ويدئو‌هاي تايم‌لپس داخلي با رزولوشن 4K را فراهم مي‌كند.

 

  1. همان باطري قديمي

باطري Nikon D500 از نوع EN-EL15 و همان مدلي است كه در دوربين‌هاي ديگر نيكون مانند D750، D810 و D7200 ديده بوديم. اين خبر خوبي است كه نيكون مدل جديدي را براي اين دوربين طراحي نكرده است و همچنان مي‌توانيم از باطري‌ها و شارژر‌هاي يدكي قبلي براي اين دوربين نيز استفاده كنيم.

طبق استاندارد CIPA، در Nikon D500 با اين باطري مي‌توان 1240 عكس گرفت. ضمن اينكه در صورت استفاده از باطري/گريپ MB-D17 هم مي‌توان از باطري يدكي استفاده كرد (و تعداد شات را دو برابر كرد) و هم كنترل‌ دوربين‌ ساده‌تر مي‌شود.

P9840214_converted

 

  1. بالاخره يك نكته منفي: حذف فلاش

حذف فلاش از بدنه D500 (در حالي كه در D300S فلاش وجود داشت) يك نكته منفي درباره اين دوربين است. نماينده نيكون اين نكته را به عايق‌ كردن بدنه D500 نسبت به مدل‌هاي قبلي عنوان كرده است، اما از آنجا كه حتي در D810 هم، يك فلاش كوچك چندان به عايق بودن دوربين آسيبي نمي‌زند، وجود اين فلاش مي‌توانست به عنوان تريگر يا نور پركننده استفاده زيادي داشته باشد. البته نيكون همراه با D500، يك فلاش جديد را نيز معرفي كرده كه به صورت بي‌سيم از طريق WiFi ارتباط برقرار مي‌كند و گفته مي‌شود به طور كامل با D500 همخواني دارد.

 

اگرچه نيكون زمان طولاني براي جايگزين كردن D300S با D500 صرف كرده است، اما به نظر مي‌رسد اين انتظار طولاني ارزش زيادي داشته و نتيجه آن كاملاً رضايت‌بخش است.آموزش عكاسي D500 از لحاظ امكانات واقعاً از D4s يا حتي D5 چيزي كم ندارد و به نظر مي‌رسد در جايي كه بدنه كوچك‌تر و سبك‌تر يا افزايش فاصله كانوني مد نظر باشد، مي‌تواند به راحتي جايگزين مدل‌هاي فول‌فريم شود.

اين دوربين قرار است از ماه مارس آينده (تقريباً فروردين ماه 94) با قيمت 2000 دلار براي بدنه يا 3070 دلار همراه با لنز16-80mm F2.8E ED VR عرضه شود. براي اطلاع از زمان عرضه D500 به وب‌سايت پيكسل سر بزنيد. همچنين براي اطلاعات بيشتر درباره اين دوربين مي‌توانيد اين فايل PDF از خود نيكون را مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.