مدتي است كه نورپردازي آتليهاي با نورهاي پيوسته يا اصطلاحاً نورهاي سينمايي با استقبال زيادي مواجه شدهاند. اين نورها برخلاف نورهاي فلاش يا Strobeها، ميتوانند به طور پيوسته روشن بمانند؛ به همين دليل ديگر مانند فلاشها كه تنها در كسري از ثانيه تابيده ميشوند، معطل زمان شارژ مجدد نميشوند و همچنين نورسنجي دوربين را محدود نميكنند.
اين نورها براي كساني كه به تازگي در حال شروع به كار با نورپردازيهاي آتليهاي هستند فوايد زيادي دارند. زيرا وقتي با نورهاي فلاش كار ميكنيد، يكي از چالشبرانگيزترين بخشهاي كار، حدس زدن درباره جهت و شدت نور در حال تابش است. اينكه چقدر نور لازم داريد، آيا سايهها ملايم يا تيز هستند، جهت تابش نورها بايد دقيقه چگونه باشد، نورهاي مختلف در كنار هم چه تركيبي را ايجاد ميكنند، و …بخشي از سختترين آموزشها در هنگام يادگيري كار با فلاشهاي آتليهاي هستند.
نورهاي پيوسته به شما كمك ميكنند كه با تغيير شدت و جهت هر نور تأثير يك نور را بهصورت زنده ببينيد. بهعنوان مثال ميتوانيد سريعاً ببينيد كه با تغيير جهت نور، سايهها به چه شكلي روي چهره يك شخص تشكيل ميشود و به اين ترتيب دستيابي به اصول نورپردازي كلاسيك مانند نورهاي رامبراند يا پروانهاي بسيار سادهتر از نوردهي با فلاشها خواهد بود. همچنين براي عكسبرداري از محصولات در عكاسي تبليغاتي نيز استفاده از اين نورها به شما كمك ميكند تا ميزان بازتاب و شدت انعكاسهاي روي محصولات را به راحتي مشاهده كرده و آنها را تغيير دهيد.
البته بهعنوان يك عكاس پرتره بههيچوجه استفاده از فلاشهاي آتليهاي را رد نميكنم، اما چيزي كه ميتوان با اطمينان گفت اين است كه براي عكاسان تازهكار، استفاده از نورهاي پيوسته سينمايي، روند يادگيري كار با نورها را سريعتر ميكند و ديگر نيازي نيست كه پس از گرفتن هر عكس، تأثير هر تغيير را روي نمايشگر دوربين نگاه كنند.
اين روزها نورهاي پيوسته با قيمت و تنوع زيادي در بازار عرضه ميشوند و ميتوان با هزينهاي ناچيز، انواع تجهيزات شكلدهنده نور را نيز براي آنها تهيه كرد. البته مانند فلاشهاي آتليهاي، براي نورهاي پيوسته نيز انواع تجهيزات جانبي مانند سافتباكسها، چترها، اسنوت و غيره در دسترس هستند.
نكته مهمي كه درباره نورهاي پيوسته وجود دارد اين است كه در هنگام استفاده از آنها ديگر محدود به سرعت سينك فلاش در دوربينهاي ديجيتال نيستيد و ميتوانيد از سرعتهاي خيلي بالاتر از سرعت سينك مانند 1/1000 ثانيه و بيشتر (كه براي جلوگيري از محوشدگي در برخي از پروژههاي عكاسي تبليغاتي اهميت زيادي دارد) استفاده كرد.
عكاسي پرتره با نورهاي LED
يكي از انتخابهاي خوب براي شروع، استفاده از نورهاي LED نه چندان گرانقيمت است. دقت داشته باشيد كه اگرچه برخي از نورهاي LED داراي تجهيزات شكلدهنده نور مانند ديفيوزر طلقي (براي نرم كردن نور) يا شيدر سرخود هستند، اما احتمالاً بايد براي نگهداري آنها سهپايههاي مخصوص نورهاي آتليهاي كه جداگانه به فروش ميرسند را تهيه كنيد. براي شروع به عكاسي پرتره با نورهاي LED بايد ابتدا آداپتور برق اين نورها را به برق شهري متصل كرده و آنها را در نزديكي سوژه قرار دهيد. لازم نيست نگران گرماي اين نورها باشيد، شدت گرماي اين نورها بسيار كمتر از چيزي است كه بتواند از فاصله يكي دو متري سوژه را آزار دهد. بهتر است براي عكاسي پرتره از ديفيوزر روي LED براي ايجاد سايههاي نرم استفاده كنيد.
همانطور كه گفته شد، يكي از مزاياي استفاده از استفاده از نورهاي پيوسته اين است كه شدت نور در هنگام گرفتن عكس تغييري نميكند، بنابراين ميتوانيد با اطمينان از سيستم نورسنجي دوربينتان استفاده كنيد. در هنگام استفاده از فلاشهاي آتليهاي، شدت نور در لحظه گرفتن عكس نسبت به آنچه كه پيش از گرفتن عكس توسط نور مدلينگ تابيده ميشود تغيير بسيار زيادي ميكند و اين مسئله باعث بلااستفاده شدن نورسنج دوربين ميشود. اغلب عكاسان در چنين حالتي از نورسنجهاي حرفهاي استفاده ميكنند كه ميتوانند سرعت و ديافراگم مناسب براي استفاده از فلاشهاي آتليهاي را به شما نشان دهند. اما در هنگام استفاده از نورهاي LED، شدت نور روي سوژه در لحظه گرفتن عكس، همان چيزي خواهد بود كه نورسنج دوربين ميتواند چند لحظه پيش از ثبت عكس به شما نشان دهد. بنابراين ميتوانيد با قرار دادن دوربين روي وضعيتهاي نورسنجي خودكار مانند P، A يا S (در دوربينهاي كانن معادل P، Av و Tv) براي انتخاب سرعت و ديافراگم مناسب، از نورسنج خود دوربين كمك بگيريد.
ميتوانيد در همان ابتدا حساسيت دوربين را روي 100 و وضعيت عكسبرداري را روي P قرار دهيد و يك عكس بگيريد. با بررسي اطلاعات عكس، ميتوانيد سرعت و ديافراگم مناسب براي اين مقدار نور را از روي عكسي كه دوربين روي حالت خودكار P گرفته است به دست آوريد. بهعنوان مثال دوربين اين عكس را با مشخصات سرعت 1/100 ثانيه و ديافراگم f/8 گرفته است. براي دستيابي به عمق ميدان كمتر، ميتوانيد ديافراگم لنزتان را تا جاي ممكن باز كنيد. ابتدا دوربين را روي حالت M يا دستي قرار دهيد و به هر مقداري كه ديافراگم لنز را باز ميكنيد، ميبايست با بالا بردن سرعت شاتر دوربين، شدت نور اضافي را كنترل كنيد. بهعنوان مثال اگر ديافراگم لنز را روي f/2.8 قرار داديد، ميبايست سرعت شاتر دوربين را نيز به اندازه سه استاپ (فاصله بين f/8 تا f/2.8) سريعتر كنيد. يعني سرعت ميبايست تقريباً روي 1/1000 ثانيه قرار گيرد.
دقت داشته باشيد كه استفاده از چنين سرعتي در هنگام عكاسي با فلاشهاي استوديويي معمولي غيرممكن است. منظور من از فلاشهاي معمولي، فلاشهاي ارزانقيمتي هستند كه داراي قابليت عكسبرداري با سرعت سينك بالا يا HighSpeed Sync را ندارند.
استفاده از رفلكتورها در كنار نورهاي پيوسته بسيار ساده و كاربردي است، از آنجا كه ميتوانيد تأثير فاصله و شدت بازتاب نور از اين تجهيزات را بهصورت زنده مشاهده كنيد، ميتوانيد با استفاده از آنها، بهعنوان نور پركننده، سايههاي تيز نور اصلي را ملايمتر كنيد.
براي زيباتر شدن كار ميتوانيد از نورهاي پيوسته ديگر همراه با طلقهاي رنگي براي نوردهي به زمينه يا ايجاد نورهاي موضعي روي سوژه استفاده كنيد. نورهاي پيوسته LED اغلب داراي كلوين ثابت و نزديك به كلوين نور خورشيد هستند. اما استفاده از نورهاي موضعي رنگي، ميتواند سيستم تراز سفيدي خودكار (White Balance) دوربين را به اشتباه بيندازد.آموزش عكاسي در چنين حالتي ميتوانيد علاوه بر انتخاب كلوين دستي يا گزينه Kelvin در تنظيمات تراز سفيدي دوربينتان، از سيستم ذخيرهسازي فايل RAW نيز استفاده كنيد تا بعداً بتوانيد در هنگام ويرايش عكس در كامپيوتر، با خيال راحتتر رنگهاي تصوير را تصحيح نماييد.
- یکشنبه ۲۶ دی ۹۵ ۰۹:۳۱ ۱,۸۸۵ بازديد
- ۰ نظر