آموزش عكاسي از مناظر با تكنيك نوردهي دراز مدت

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

آموزش عكاسي از مناظر با تكنيك نوردهي دراز مدت

آموزش عكاسي از مناظر با تكنيك نوردهي دراز مدت

عكاسي با تكنيك نوردهي دراز مدت نوعي از عكاسي است كه نتايج به دست آمده از آن بسيار زيبا هستند. در اين حالت از عكاسي، دوربين براي مدتي طولاني (در مقايسه با شرايط عادي) از سوژه عكاسي مي‌كند و در نهايت، حركات موجود در تصوير نيز در آن ثبت مي‌شوند. همراه زوميت باشيد تا با ۸ نكته در خصوص عكاسي با تكنيك نوردهي دراز مدت آشنا شويم.

نوردهي دراز مدت يا همان Long exposures نوعي از عكاسي است كه نتايج بسيار زيبايي دارد. با استفاده از اين تكنيك، يك تصوير ايستا مي‌تواند تبديل به تصويري پويا شود و اين در حالي امكان پذير است كه دوربين براي مدت طولاني‌تري از سوژه عكاسي كند و عملا نورگيري طولاني‌تري داشته باشد. در چنين تصاويري مي‌توان حركات را احساس كرد. براي مثال عكاسي با نوردهي طولاني از ابر‌هاي در حال حركت يا چمن‌هايي كه به دليل باد تكان مي‌خورند، نتيجه بسيار زيبايي دارد. در چنين شرايطي اگر دو عكس از منظره بگيريم كه يكي به صورت عادي گرفته شده باشد و در عكس ديگر از تكنيك نوردهي طولاني مدت استفاده شود، اين دو تصوير بسيار با يكديگر متفاوت خواهند بود. نتيجه تصوير ثبت شده با اين تكنيك نيز در اغلب موارد خارق‌العاده است. در اين مقاله قصد داريم تا با ۸ گام مهم در عكاسي با نوردهي طولاني مدت آشنا شويم.

اما بايد توجه داشت كه عكاسي با چنين تكنيكي نيز فرآيند چندان ساده‌اي نيست و چالش‌هايي را براي عكاس به همراه دارد. در اين نوع از عكاسي بايد به چه فاكتور‌هايي توجه كرد تا نتيجه نهايي عالي شود؟

۱- موقعيتتان را عاقلانه انتخاب كنيد

نوردهي دراز مدت

قبل از اينكه عكاسي را شروع كنيد، بايد تصميم بگيريد كه چه نوع عكسي مي‌خواهيد بگيريد و چه محيطي مد نظر شما است. اين محيط مي‌تواند يك زمين پوشيده از چمن، منظره‌اي از دريا يا بزرگراهي شلوغ باشد.

عكاسي با نوردهي دراز مدت فرآيندي در زمينه ثبت عكس است و باعث مي‌شود كه حركات نيز داخل تصوير ثبت شوند. بيشتر روي اين فكر كنيد كه مي‌خواهيد از چه سوژه‌اي عكاسي كنيد. البته بايد توجه كنيد كه چه حركاتي را دوست داريد در تصوير ثبت شوند. حركت خودرو‌ها، تكان خوردن چمن و حركت ابرها از جمله‌ي اين حركات هستند. چند لحظه فكر كنيد كه مي‌خواهيد تصوير مورد نظرتان چه شكلي باشد و اينكه كدام بخش‌هاي آن ثابت و چه بخش‌هايي متحرك خواهند بود.

۲- صبور باشيد و منتظر زمان مناسب بمانيد

نوردهي دراز مدت

در عكاسي با نوردهي طولاني، ميزان نور محيط بسيار مهم است و بهتر است كه در زمان‌هاي طلايي عكاسي‌تان را انجام دهيد. OR در دوربين‌ها ميزان نوري كه وارد لنز مي‌شود را كنترل مي‌كند. در عكاسي با نوردهي دراز مدت، دريچه دوربين براي مدت طولاني باز مي‌ماند و به همين دليل نور بيشتري با سنسور برخورد مي‌كند. با اين اوصاف بايد يكي از متغير‌هاي مربوط به نور را تغيير دهيد تا نتيجه مناسبي حاصل شود. اگر نور بيشتري وارد حسگر شود، نتيجه نهايي چندان جالب نخواهد بود.

راهكار مناسب در خصوص نور محيط اين است كه عكاسي‌تان را در زمان‌هايي نظير اوايل صبح يا اواخر عصر انجام دهيد. در چنين زمان‌هايي نور محيط بسيار كم است و به همين دليل مي‌توانيد ديافراگم را براي مدت طولاني‌تري باز بگذاريد و حركات بيشتري را ثبت كنيد.

نوردهي دراز مدت

اگر نمي‌توانيد در چنين زمان‌هايي عكاسي كنيد، نياز داريد تا از فيلتر‌هايي براي خنثي‌سازي نور محيط استفاده كنيد. توصيه مي‌شود كه اگر قصد خريد چنين فيلتري را داريد، به سراغ فيلتري برويد كه بتواند نور محيط را به ميزان ۱۰ برابر يا بيشتر كاهش دهد. اين فيلتر‌ها لايه بيشتري از يگانگي و يكتايي را به تصوير اضافه مي‌كنند و دليل اين موضوع نيز اين است كه با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد تصاويري با تكنيك نوردهي دراز مدت ثبت كنيد. اين در حالي است كه در صورت نبود فيلتر، در محيط‌هاي پرنور امكان ثبت آن‌ها وجود ندارد.

۳- بهترين لنز را انتخاب كنيد

لنز

هيچ راهكار دقيقي وجود ندارد كه بگوييم چه لنزي مناسب عكاسي با نوردهي طولاني مدت است. اما عكاسان به طور سنتي براي عكاسي از مناظر از لنز‌هايي با زاويه ديد گسترده (Wide-angle) استفاده مي‌كنند. استفاده از اين نوع لنز‌ها باعث مي‌شود كه بخش زيادي از محيط در تصوير ثبت شود.

آيا مي‌توان تصويري از منظره با لنز استاندارد ۵۰ ميلي‌متري گرفت؟ البته كه مي‌توان با چنين لنزي از منظره عكاسي كرد. اما براي اينكه حس باز و گسترده بودن محيط القا شود، بهتر است از لنز‌هايي با زاويه ديد گسترده استفاده نمود. اين نكته را نيز به خاطر داشته باشيد كه هرچه صحنه‌اي كه ثبت مي‌كنيد بزرگ‌تر باشد، مي‌توانيد حركات بيشتري را نيز ثبت كنيد.

۴- تجهيزات مناسب به همراه داشته باشيد

سه پايه

زماني كه در حال فكر كردن به اين هستيد كه مي‌خواهيد چه نوع تصويري را ثبت كنيد، بهتر است كه در خصوص تجهيزات مورد نياز نيز فكر كنيد. البته در اغلب موارد براي ثبت تصاويري با تكنيك نوردهي دراز مدت، نياز به تجهيزات يكساني وجود دارد. سه پايه يك جزء جدايي ناپذير از عكاسان مناظر است و براي عكاسي با نوردهي طولاني مدت نيز سه پايه حتما بايد وجود داشته باشد. چون در اين تكنيك دوربين براي چند ثانيه در حال عكاسي است. هر حركت دوربين مي‌‌تواند باعث خراب شدن تصوير شود. به همين دليل در طول اين مدت بايد دوربين كاملا ثابت باشد. هر لزرشي مي‌تواند تصوير را بلور كند و اين موضوع هرچه زمان نوردهي طولاني‌تر باشد، بيشتر جلوه مي‌كند. با اين اوصاف بهتر است كه يك سه پايه محكم خريداري كنيد و مطمئن شويد كه دوربينتان روي آن به اين سادگي‌ها تكان نمي‌خورد.

يكي ديگر از وسايلي كه بايد عكاسان در هنگام عكاسي با اين تكنيك به همراه داشته باشند، ريموت كنترل است. تقريبا هيچ بهانه‌اي در خصوص نخريد اين وسيله براي عكاسان مناظر قابل قبول نيست. به سادگي مي‌توانيد يكي از اين ريموت كنترل‌ها را براي دوربينتان با قيمت حدودي ۱۰ دلار خريداري كنيد. اين ريموت‌ها به دوربين متصل مي‌شوند و از طريق آن مي‌توانيد شاتر دوربين را بدون لمس خود دستگاه فعال كنيد. اين كار باعث مي‌شود كه لرزش جزئي هنگام فشار دادن دكمه شاتر خود دوربين نيز از بين برود.

۵- دوربين را به دقت تنظيم كنيد

دوربين

براي اينكه بتوانيد يك تصوير مناسب با تكنيك نوردهي دراز ثبت كنيد، بايد تنظيماتي را در دوربين در خصوص بخش‌هاي نوردهي و موارد اين چنيني اعمال نماييد. اين بدان معناست كه بايد دهانه ديافراگم را تا آنجايي كه مي‌توانيد كوچك‌تر كنيد. همچنين بايد ميزان ISO را نيز تا جاي ممكن كم كنيد تا نتيجه تمام اين اقدامات، تصويري واضح و جالب باشد. انجام اين دو تنظيم باعث مي‌شود كه بتوانيد مدت زمان نوردهي را افزايش دهيد تا تمام حركات در تصوير ثبت شوند.

خوشبختانه اعمال چنين تنظيماتي، مزاياي ديگري نيز دارد. كاهش ISO (مثل ايزو ۱۰۰) باعث مي‌شود كه ميزان نويز موجود در تصوير بسيار كم شود و كيفيت نهايي تصوير مناسب باشد. علاوه بر اين، لنز‌ها در زماني كه ديافراگم تنگ‌تر باشد، تصاوير واضح‌تري را ثبت مي‌كنند. استفاده از ديافراگم f/۸، f/۱۱ يا f/۱۶ باعث مي‌شود كه تصوير خوبي ثبت كنيد و عمق مناسبي نيز در سرتاسر بخش‌هاي تصوير داشته باشيد. عكاسي با چنين ديافراگمي باعث مي‌شود كه تصوير واضح‌تر و تميزتر از زماني باشد كه با ديافراگم f/۲۲ عكاسي مي‌كنيد.

پيشنهاد مي‌شود كه هميشه در حالت RAW عكاسي كنيد. دوربين‌ها در عكاسي با اين فرمت اطلاعات بيشتري را ثبت مي‌كنند و مي‌توانيد بعد از عكاسي ويرايش بهتري روي تصوير داشته باشيد. عكاسي در فرمت RAW باعث مي‌شود كه نيازي به تنظيم ميزان سفيدي در طول عكاسي نداشته باشيد. زيرا به سادگي بعد از ثبت تصوير مي‌توان ميزان سفيدي آن را كنترل كرد.

اگر مايل هستيد كه پيش از عكاسي، ميزان سفيدي را تنظيم كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم كه آن را در حالت عكاسي در نور روز (Daylight) قرار دهيد. البته تنظيمات دستي نيز مي‌تواند موثر باشد. بايد به گرمي و سردي رنگ‌ها نيز در زمان عكاسي توجه داشت. براي مثال در تنظيمات ميزان سفيدي بايد توجه كرد كه گرمي رنگ‌ها در زمان غروب آفتاب به شدت افزايش مي‌يابد و رنگ‌ها در زمان طلوع آفتاب سردتر مي‌شوند.

۶- روي تركيب‌بندي متمركز شويد

نوردهي دراز مدت

حال كه تمام تجهيزات را براي عكاسي آماده كرده‌ايد و تنظيمات لازم نيز روي دوربين اعمال شده است، زمان آن رسيده كه دقايقي به فكر تركيب‌بندي باشيد. بايد به اين بيانديشيد كه از چه چيزي مي‌خواهيد عكس بگيريد و چه بخش‌هايي از تصوير قرار است حركت را نشان دهند. اگر از يك صخره ساحلي عكاسي مي‌كنيد كه امواج اقيانوس به صورت در حال حركت ثبت خواهند شد، بهتر است بخش زيادي از كادر را به امواج اختصاص دهيد. اما اگر هدف‌تان ثبت تصوير از ابرها و حركت آن‌هاست، در اين صورت بايد بخش بيشتري از كادر را به آسمان و ابر‌ها اختصاص دهيد.

۷- تجسم و پيش‌بيني حركات

دوربين

عكاسي از يك صحنه در حال تغيير بيش از هر چيز نيازمند اين است كه عكاس حركات آتي را پيش‌بيني كند. عكاس بايد پيش‌بيني كند كه سوژه در لحظات بعدي در كجا قرار مي‌گيرد تا بتواند از آن عكاسي كند.

نكته: فكر كردن به اينكه ابرها در آسمان در طول عكاسي چقدر حركت مي‌كنند و حركت آن‌ها در چه جهتي است، باعث مي‌شود كه نتيجه نهايي بهتر شود.

براي مثال، در عكاسي از جزر و مد دريا، عكاس بايد بداند كه مد در كجا به آخرين حدش مي‌رسد. با اطلاع از اين موضوع، وي مي‌تواند تصوير مناسبي ثبت كند. تماشاي حركات سوژه باعث مي‌شود كه بدانيد سوژه در كجاي تصويرتان قرار مي‌گيرد و سرانجام نتيجه نهايي آن عكسي مي‌شود كه مي‌خواستيد.

۸- با ويرايش تصاوير، آن‌ها را زيباتر كنيد

نوردهي دراز مدت

اكنون كه تصاوير مورد نظر را ثبت كرديد، وقت آن رسيده تا عكس‌هايتان را ويرايش كنيد و در واقع زيباترشان سازيد.آموزش عكاسي اگرچه تصاويري كه با تكنيك نوردهي دراز مدت ثبت مي‌شوند بسيار چشم‌نواز هستند، اما بهتر است عكاسان آن‌ها را نيز ويرايش كنند تا زيباييشان دو چندان شود.

اگر عكاسي را در اوايل صبح يا اواخر عصر انجام دهيد، تُن رنگ‌ها دراماتيك ثبت مي‌شوند و به همين دليل بهتر است كمي رنگ آن‌ها را بهبود بخشيد. از آنجايي كه تصاوير را با ايزو پايين ثبت كرده‌ايد، پس نيازي نيست كه به سراغ ويرايش‌هايي براي كاهش نويز برويد. در انتها با كمي شارپ كردن تصوير، مي‌توانيد يك عكس زيبا داشته باشيد.

همان‌طور كه در اين مقاله از زوميت مطالعه كرديد، با ۸ گام براي ثبت تصاويري با تكنيك نوردهي طولاني مدت يا همان Long exposure از مناظر آشنا شديم. شما چه نكاتي را براي گرفتن تصاوير اين چنيني رعايت مي‌كنيد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.