۱۰ توصيه مهم براي عكاسي از مناظر برفي

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

۱۰ توصيه مهم براي عكاسي از مناظر برفي

۱۰ توصيه مهم براي عكاسي از مناظر برفي

 اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه در روزهاي برفي در كنار پياده‌روي و برف‌بازي از عكاسي نيز لذت مي‌بريد، در ادامه توصيه‌هاي مخصوصي براي شما داريم.

  1. با فرمت RAW عكاسي كنيد

اين مورد تقريباً براي تمامي انواع عكاسي صادق است. وقتي با فرمت RAW عكاسي مي‌كنيد خيلي راحت‌تر و باكيفيت به‌مراتب بالاتري مي‌توانيد عكس‌ها را اديت كنيد. اين مورد به‌خصوص براي منظره‌ي برفي از اهميت زيادي برخوردار است. زيرا رنگ غالب سفيد در مناظر برفي مي‌تواند نورسنجي و تراز سفيدي دوربين را دچار خطا كند. بنابراين بهتر است با فرمت RAW عكاسي كنيد تا بتوانيد اين موارد را بعداً به‌راحتي در كامپيوتر اصلاح كنيد.

عكاسي با فرمت RAW به ويژه در مناظر برفي، آزادي عمل بسيار بيشتري در مراحل اديت و ويرايش عكس‌ها در اختيار قرار مي‌دهد.
از پوشش مناسب استفاده كنيد

در روزهاي سرد زمستاني پوشش مناسب بسيار مهم است. به‌خصوص اگر براي عكاسي به كوهستان، جنگل يا ساير مناطق دور از شهر مي‌رويد. سعي كنيد دستكشي را انتخاب كنيد كه درحالي‌كه آن را به دست داريد بتوانيد تنظيمات دوربينتان را تغيير دهيد. همراه نداشتن دستكش و كلاه مناسب مي‌تواند موجب كاهش دماي بدن شود و سلامت شما را به خطر بيندازد. اگر لباس مناسب پوشيده باشيد و سردتان نباشد تمركز فكري بيشتري هم داريد و مي‌توانيد مدت بيشتري را هم به عكاسي بپردازيد.

  1. از سرعت شاتر بالا استفاده كنيد

نگاه كردن به منظره‌ي برفي، معمولاً در بيننده حس آرامش را ايجاد مي‌كند. در زمان بارش برف اگر بخواهيد همين حس را به مخاطبان عكس خود منتقل كنيد بهتر است از سرعت‌هاي بالا استفاده كنيد. به‌طور مثال 1/250 مي‌تواند سرعت مناسبي باشد. هدف اين است كه دانه‌هاي برف شارپ و دايره‌اي ديده شوند. اين سرعت را آزمايش كنيد و در صورت نياز به سراغ سرعت‌هاي بيشتر برويد.

از عكاسي با سرعت شاتر بالا غافل نشويد. از اين طريق مي‌توانيد حس آرامش بيشتري را به مخاطبان عكس‌هاي خود القاء كنيد.

۱۰ توصيه مهم براي عكاسي از مناظر برفي

البته اين انتخاب شماست. مي‌توانيد از سرعت‌هاي كم نيز استفاده كنيد. ولي با اين كار دانه‌هاي برف به شكل خط‌هايي سفيد در عكس ديده مي‌شوند. به‌اين‌ترتيب حس آرامش و سكون با حس حركت و سرعت جايگزين خواهد شد.

  1. در روز ابري عكاسي كنيد

البته منظورمان اين نيست كه در يك روز آفتابي نمي‌توان از منظره‌اي برفي عكس خوبي گرفت. ولي در روزهاي ابري نور يكدست‌تر با سايه‌ها و هاي‌لايت‌هاي نرم در اختيار خواهيد داشت. درصورتي‌كه در يك روز آفتابي هاي‌لايت‌هاي تند كار شما را سخت خواهند كرد.

  1. بيشتر از حالت معمول نوردهي كنيد

شايد اين مورد به نظر كار اشتباهي برسد، ولي واقعيت اين است كه نورسنج دوربين شما وقتي با محيطي روبرو مي‌شود كه تقريباً تماماً سفيد است گيج خواهد شد. به همين دليل نمي‌توانيد به نورسنج دوربينتان خيلي اعتماد كنيد، بهتر است بين يك تا دو استاپ نوردهي را بيشتر كنيد. اين كار براي ثبت رنگ سفيد برف ضروري است، در غير اين صورت برف در عكستان به رنگ خاكستري ديده خواهد شد.

اگر مي‌خواهيد برف به همان سفيدي كه است در عكس‌تان ثبت شود، بيشتر از حالت معمول نوردهي كنيد

مي‌توانيد نتيجه‌ي نوردهي روي صفر و حدود 1.5 استاپ در جهت مثبت را در عكس‌هاي زير مشاهده كنيد:

  1. منظره‌ي برفي براي عكاسي سياه‌وسفيد ايده‌آل است

هنگام بارش برف، به‌خصوص در كوهستان‌ها و جنگل‌ها رنگ تأثير بسيار كمي دارد و عملاً رنگ زيادي قابل‌مشاهده نيست. به همين دليل عكاسي در حالت سياه‌وسفيد نيز مي‌تواند بسيار جذاب باشد.

  1. رنگ قرمز دوست شماست!

در پس‌زمينه‌ي سفيد و سرد محيط برفي، قرار دادن كمي رنگ گرم، به‌خصوص رنگ قرمز مي‌تواند تضاد جالبي را ايجاد كند و جذابيت عكس شما را بيشتر كند. به همين دليل اگر در محيطي كه قصد عكس داريد سوژه‌ مناسب قرمز رنگي در دسترس است سعي كنيد جايي هم براي آن در كادر تصويرتان باز كنيد.

تضاد رنگي مي‌تواند عكس برفي شما را چشم‌نوازتر كند. سوژه‌اي رنگي را در كادر تصوير خود جاي دهيد.

  1. صبح زود بيدار شويد

وقتي طي شب برف باريده سعي كنيد صبح زود بيدار شويد و بيرون برويد. اين كار چند مزيت دارد: اول اينكه افراد كمتري در محيط وجود دارند و راحت‌تر مي‌توانيد عكاسي كنيد، به‌خصوص اينكه ردپاهاي كمتري هم در برف ديده مي‌شوند. مسئله‌ي ديگر اين است كه در صورت صاف شدن هوا با بالا آمدن خورشيد بخشي از برف‌ها آب مي‌شوند و آن منظره‌ي تميز و سفيد اول صبح از بين مي‌رود.

معمولا اول صبح مناظر برفي بكر و دست‌نخورده هستند. پس زودتر از ديگران به آنجا برسيد.

به‌خصوص به مناظر اطراف با دقت زيادي نگاه كنيد. بعضي‌اوقات ممكن است خودتان يك منظره‌ي برفي زيبا را با راه رفتن در آن خراب كنيد. پس حواستان به‌جاي پاهاي خودتان هم باشد، اگر منظره‌ي زيبايي را ديديد اول مطمئن شويد كه عكس موردنظرتان را ثبت كرده‌ايد و بعد به راهتان ادامه دهيد.

  1. به سراغ جزئيات برويد

اگر لنز ماكرو داريد مي‌توانيد از دانه‌هاي برف عكس بگيريد. هر دانه‌ي برف داراي ظاهر متفاوتي است و وقتي بر روي آن‌ها زوم كنيد با اشكال بسيار جالبي مواجه خواهيد شد. اگر لنز ماكرو نداريد مي‌توانيد از دوربين‌هاي كامپكت يا حتي گوشي هوشمند نيز استفاده كنيد. دوربين‌هاي كامپكت معمولاً حالت ماكرو هم دارند كه اجازه مي‌دهد بر روي فاصله‌‌اي در حد يك سانتيمتر نيز فوكوس كنيد و تصاوير جالبي را از دانه‌هاي برف ثبت كنيد. گوشي‌هاي هوشمند نيز در اين زمينه عملكرد قابل قبولي دارند، به‌خصوص اينكه مي‌توانيد با هزينه‌ي كمي برايشان لنز ماكرو نيز تهيه كنيد.

  1. شبانه عكاسي كنيد

ممكن است مجبور شويد كمي ايزوي دوربين را افزايش دهيد، ولي به دليل انعكاس نور محيط بر روي برف، روشنايي مناسبي را در اختيار خواهيد داشت. به‌خصوص تضاد آسمان سياه با زمين سفيدپوش مي‌تواند بسيار جذاب باشد.

درنهايت سعي كنيد از گردش در روز برفي لذت ببريد.آموزش عكاسي حتي اگر عكسي هم نگرفتيد، پياده‌روي در روز برفي در طبيعت مي‌تواند بسيار آرامش‌بخش باشد. پس، از پياده‌روي در كوهستان‌ها يا جنگل‌هاي برفي لذت ببريد. در ضمن به‌عنوان يك نكته‌ي اضافي اين مورد را در نظر داشته باشيد كه به دليل پس‌زمينه‌ي سفيد، چسباندن عكس‌هاي برفي به يكديگر بسيار راحت است و مي‌توانيد با تركيب آن‌ها به نتايج جالبي دست پيدا كنيد.

منبع:http://blog.pixel.ir
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.