روشهاي تار كردن عكس با موبايل

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

روشهاي تار كردن عكس با موبايل

روشهاي تار كردن عكس با موبايل

استفاده‌ي خلاقانه از تكنيك تار كردن (Creative Blur) در عكاسي مي‌تواند بسيار مفيد باشد ولي اجرا كردن آن با دوربين گوشي موبايل در مقايسه با دوربين DSLR چندان آسان نيست. تقريبا در دوربين تمام گوشي‌هاي موبايل كنترل محدودي روي عمق ميدان (Depth of Field) وجود دارد كه در نتيجه ايجاد افكت تار كردن در عكاسي موبايل را مشكل مي‌كند. بااين‌حال افكت تار كردن مي‌تواند تاثيرات زيادي در عكس داشته باشد. تار كردن مي‌تواند حال و هوايي رؤيايي در عكس ايجاد كند، نگاه بيننده را به‌سوي سوژه‌ي اصلي بكشاند يا حسي از حركت و سرعت بيافريند. نحوه‌ي استفاده از اين افكت به انتخاب شما بستگي دارد. و اما چگونه بايد از تكنيك تار كردن در عكاسي موبايل استفاده كرد؟ با ماهمراه باشيد تا با هم چندين روش مختلف افزودن Blur به عكس‌هاي موبايلي و تاثير هر كدام را بررسي كنيم.

۱. استفاده از عمق ميدان در عكاسي موبايل براي تمركز روي سوژه

اصطلاح «عمق ميدان» (Depth of Field) به محدوده‌اي از تصوير اشاره دارد كه در عكس شارپ و داراي فوكوس كامل است. اشيايي كه جلوتر يا عقب‌تر از اين محدوده قرار داشته باشند در عكس تار به نظر خواهند رسيد. در دوربين‌هاي DSLR ايجاد افكت تار كردن پس‌زمينه يا پيش‌زمينه كه تاثير بوكه (Bokeh) ناميده مي‌شود با استفاده از كنترل عمق ميدان از طريق تنظيم اندازه‌ي دريچه‌ي ديافراگم انجام مي‌شود.

با توجه به اندازه‌ي نسبتا كوچك سنسور و فاصله‌ي كم لنز تا آن در گوشي‌هاي موبايل، به دست آوردن عمق ميدان كم و تاثير بوكه در عكاسي موبايل نيازمند اين است كه خيلي به سوژه نزديك شويد. در نتيجه در شرايط عادي براي ايجاد تاثير بوكه بهتر است از اپليكيشن‌هايي تخصصي نظير Big Lens يا Tadaa استفاده كنيد كه به‌طور ويژه براي همين منظور طراحي شده‌اند. البته امكان دسترسي به ابزارهايي براي ايجاد تاثير بوكه در اپليكيشن‌هاي ويرايش عكس كامل‌تري نظير Snapseed، Enlight يا Filterstorm Neue هم وجود دارد. فارغ از اپليكيشني كه براي ايجاد تاثير بوكه به كار مي‌بريد اين نوع از تار كردن مي‌تواند روشي عالي باشد براي كم كردن تاثير عناصر مزاحم در پس‌زمينه‌ي عكس و ايجاد تمركز بيشتر روي سوژه‌ي اصلي.

۰۱ - عكاسي موبايل - تار كردن - Creative Blur

عكس از Firery Broome

۲. استفاده از تار كردن براي تغيير حال و هواي عكس

اضافه كردن تاري به عكس مي‌تواند حال و هوايي رؤيايي را در آن ايجاد كند. از اين تكنيك اغلب در عكاسي منظره و عكاسي پرتره استفاده مي‌شود. در اينجا هم تار كردن مي‌تواند تمركز بيننده روي سوژه‌ي اصلي را بيشتر كند. انواع بسيار متفاوتي از افكت Blur وجود دارد ولي يك نوع خاص به نام Gaussian Blur بيش از همه براي اضافه كردن حال و هواي رؤيايي به عكس مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با اضافه كردن اندكي تاري ممكن است موفق شويد از طريق عكسي كه در حالت عادي بسيار معمولي به نظر مي‌رسد احساسات و عواطف خاصي را منتقل كنيد.

يك روش مناسب ديگر براي ايجاد حال و هواي رؤيايي در عكس استفاده از تكنيك نوردهي طولاني (Long Exposure) هنگام عكاسي از ابرها يا آب است. اين تكنيك همانند چيزي كه در عكس زير مشاهده مي‌كنيد مي‌تواند حس و حالي اثيري و روحاني به عكس بدهد. اين عكس با استفاده از آيفون ۶s و سه‌پايه از طريق روي هم قرار گرفتن مجموعه‌اي از فريم‌ها با مجموع زمان نوردهي بيش از ۴۰ ثانيه ثبت شده است. براي انجام دادن اين كار دشوار از حالت Light Trails در يك اپليكيشن دوربين مخصوص iOS به نام NightCap Pro استفاده شده؛ فوكوس دستي روي حالت بينهايت (infinity)، زمان نوردهي هر فريم روي ۱/۳ ثانيه، تراز سفيدي روي ۳۲۰۰ كلوين و حساسيت ISO روي ۸۰۰ تنظيم شده بوده است.

۰۲ - عكاسي موبايل - تار كردن - Creative Blur

عكس از MomentsForZen

۳. استفاده از تكنيك تار كردن در لبه‌هاي كادر عكس

اضافه كردن تاري در لبه‌هاي خارجي (Outer Blur Vignette) روشي ديگر است براي ايجاد حس و حال متفاوت در عكس. اين نوع تاري نرم و ملايم Gaussian Blur نام دارد كه نويز يا گرين را كاهش مي‌دهد، جزئيات ظريف را محو مي‌كند و به عكس كيفيتي خيالي و فراواقعي مي‌بخشد. هرچند امكان استفاده از افكت Gaussian Blur در كل تصوير هم وجود دارد ولي استفاده از آن همراه با افكت Outer Vignette معمولا حاشيه‌هاي تصوير را اندكي روشن‌تر يا تيره‌تر مي‌كند تا تمركز بيننده بيشتر روي مركز عكس قرار بگيرد. معمولا در تكنيك تار كردن لبه‌هاي خارجي عكس، بخش‌هاي خارجي‌تر به شكلي عميق‌تر تار مي‌شوند و به مركز تصوير هم همان نوع افكت Blur‌ به شكلي ظريف‌تر اعمال مي‌شود. براي مثال در تصوير زير عكاس از يك تركيب خاص لنز و فيلم در اپليكيشن عكاسي محبوب «هيپستاماتيك» Hipstamatic استفاده كرده كه به شكلي دقيق افكت تار كردن را به حاشيه‌هاي خارجي پرتره اضافه كرده است. اين افكت تمركز بيننده را كاملا به سمت صورت سوژه هدايت مي‌كند.

Elaine-Taylor-1

عكس از Elaine Taylor

۴. انتقال حس سرعت از طريق افكت Radial Blur

در شرايط خاصي ممكن است لازم باشد حسي از سرعت را در عكس‌هايتان ايجاد كنيد. يك نمونه‌ي واضح زماني است كه قصد داريد از سوژه‌هايي سريع نظير يك مسابقه‌ي دوچرخه‌سواري، خودروهاي در حال حركت يا كودكي در حال دويدن عكس بگيريد. براي رسيدن به اين تاثير در شرايط مختلف ممكن است تصميم بگيريد از افكت‌هايي نظير Radial Blur يا تكنيك‌هايي نظير Light Trails استفاده كنيد تا حس سرعت را به وجود آوريد.

هنگام عكاسي با يك دوربين DSLR مي‌توان از يك لنز زوم استفاده كرد و با جلو يا عقب بردن زوم در لحظه‌ي عكاسي حس سرعت را در عكس ايجاد كرد. ولي طبيعتا ازآنجاكه امكان انجام چنين تكنيكي با دوربين گوشي موبايل وجود ندارد، در عكاسي موبايل بايد از اپليكيشن‌هاي ويرايش عكس براي افزودن افكت Radial Blur استفاده كنيد. اين تكنيك اجازه مي‌دهد مركز عكس را فوكوس نگه‌داريد و به حاشيه‌هاي خارجي نوعي تاري خطي رو به خارج اضافه كنيد.

۰۴ - عكاسي موبايل - تار كردن - Creative Blur

عكس از Michael Kistler

۵. القاي حس حركت با استفاده از Motion Blur

اگر قصد داريد حس حركت را در عكس خود بزرگنمايي كنيد معمولا استفاده از تاري حركتي يا Motion Blur مفيد خواهد بود. اين افكت حتي مي‌تواند باعث شود اشياي بي‌حركت به نظر متحرك برسند. يك روش معمول ديگر براي القاي حس حركت استفاده از تكنيك «پنينگ» (Panning)‌ است. براي اجراي اين تكنيك روي سوژه‌ي مورد نظر خود فوكوس كنيد و هم‌زمان با حركت كردن آن شما هم دوربين را در همان جهت حركت دهيد. اگر اين كار را به‌خوبي انجام دهيد درحالي‌كه مابقي تصوير محو شده سوژه به شكلي نسبتا واضح ثبت خواهد شد. همچنين مي‌توانيد براي ايجاد حس حركت از افكت‌هاي «تاري خطي» (Linear Blur) در اپليكيشني مانند Snapseed استفاده كنيد.

۰۵ - عكاسي موبايل - تار كردن - Creative Blur

عكس از Michael Kistler

۶. استفاده از تار كردن عكس براي ساخت تصاوير انتزاعي

گزينه‌ي ديگر براي استفاده از تار كردن اين است كه تمام انواع آن را تجربه كنيد و اجازه دهيد روحيه‌ي انتزاعي درونتان بروز پيدا كند. با اين روش مي‌توانيد تصاويري خلق كنيد كه شايد به هيچ چيز واقعي مشخصي شباهت نداشته باشند ولي با تركيبي از نور، سايه، رنگ و شكل تجربه‌ي بصري مطلوبي مهيا مي‌كنند.

براي مثال در عكس زير عكاس با تفكري خلاقانه از يك لنز موبايل ماكرو براي گرفتن عكس پرتره استفاده كرده است. به‌عنوان يك روش جايگزين شما مي‌توانيد از اپليكيشن‌هايي نظير Longexpo يا Slowshutter براي خلق تصاوير محو از طريق تكنيك نوردهي طولاني استفاده كنيد. يا مي‌توانيد براي رسيدن به تصويري كاملا انتزاعي پيش از تنظيم كردن نور، كنتراست و غلظت رنگ، با اپليكيشن Snapseed تصوير خود را كاملا تار كنيد.

۰۶ - عكاسي موبايل - تار كردن - Creative Blur

عكس از Brendan O Se

اپليكيشن‌هايي براي ايجاد افكت Blur

اپليكيشن‌هاي بسيار متنوعي وجود دارند كه مي‌توانيد براي به دست آوردن هر نوع افكت Blur‌ مورد نظر از آن‌ها بهره بگيريد. طبيعتا هر كدام از اين اپليكيشن‌ها ممكن است نقاط قوت و ضعف خاص خود را داشته باشند. از افكت Lens Blur اپليكيشن Snapseed براي تار كردن پس‌زمينه عكس و تمركز بيشتر روي سوژه گرفته تا گزينه‌هاي پيشرفته‌تر اپليكيشني نظير Tadaa، كارهاي بسيار زيادي در اين زمينه وجود دارد كه مي‌توانيد تنها با استفاده از اپليكيشن‌ها انجام دهيد. همان‌طور كه در طول مقاله هم اشاره شد اپليكيشن‌هايي نظير Afterfocus، Big Lens و Slowshutter هم مي‌توانند به شكل‌هاي مختلفي به شما كمك كنند.

در مجموع تار كردن تصوير مي‌تواند فرصت‌هاي خلاقانه‌ي بسيار زيادي را د اختيار علاقه‌مندان عكاسي موبايل قرار دهد. استفاده از Blur مي‌تواند گستره‌ي وسيعي را از شبيه‌سازي عمق ميدان كم و تاثير بوكه تا توليد تصاويري كاملا انتزاعي را در بر بگيرد. فراموش نكنيد كه تمام آن‌ها را بيازماييد و همواره از عكاسي لذت ببريد.آموزش عكاسي اگر شما هم نكته‌اي براي اضافه كردن به آنچه گفته شد داريد خوشحال خواهيم شد آن را در بخش نظرات با ما در ميان بگذاريد. اگر اين مقاله را مفيد يافتيد لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراك بگذاريد.

‌منبع: Mobiography

ديجي كالا- ديجي مگ

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.