آموزش عكاسي حرفه اي با موبايل

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

آموزش عكاسي حرفه اي با موبايل

آموزش عكاسي حرفه اي با موبايل

اين روزها با پيشرفت تكنولوژي استفاده از تلفن هاي همراه در زندگي روزمره بيشتر از قبل شده است. تلفن هاي همراه بسيار پيشرفته شده اند و داراي دوربين هايي قوي براي عكاسي ميباشند. كيفيت اين دوربين ها نيز هر روزه پيشرفت كرده و بهتر ميشوند.

موارد زير اصول اوليه عكاسي هستند كه در زمان استفاده از دوربين موبايل بايد آنها را در نظر بگيريد. بهتر است قبل از گرفتن هر عكس يك بار آنها را در ذهن مرور كنيد و دقت كنيد كه به درستي رعايت شده اند.

از نور محيط به درستي استفاده كنيد:
توجه كنيد كه سوژه شما در بهترين نقطه تابش نور باشد و زاويه را به نحوي تنظيم كنيد كه خودتان در مسير اين تابش نباشيد و نور به سمت لنز دوربين شما تابيده نشود. بهترين حالت اين است كه نور از پشت دوربين مستقيما به صورت سوژه بتابد. حتما با كمي جابجايي به نقطه بهينه اي مي‌رسيد كه بهترين زاويه تابش نور را داشته باشيد.



لنز دوربين را تميز نگه داريد:
شايد بسيار ساده به نظر برسد ولي اين نكته‌ معمولا درمورد لنز دوربين موبايل ناديده گرفته مي شود. در مورد دوربين هاي عكاسي معمولا دقت مي‌كنيم كه لنز را تميز نگه داريم و با حساسيت بيشتري با آنها برخورد مي‌كنيم. اما در دوربين هاي موبايل به خاطر ماهيت آنها و تماس مكرر با دست، اغلب اين نكته را ناديده مي گيريم. بدون داشتن يك لنز تميز رعايت بقيه نكات بي‌فايده خواهد بود.


از زوم ديجيتال خودداري كنيد:
صدها بار اين نكته را شنيده‌ايد! و البته هرچه از بي مصرف بودن اين امكان بگوييم، مبالغه نكرده ايم. اگر مي‌خواهيد از فاصله كمتري از يك سوژه عكاسي كنيد راه هاي بهتري وجود دارد كه بايد از آنها استفاده كنيد. مثلا مي‌توانيد عكس را كراپ كنيد. اين در واقع همان كاري است كه زوم ديجيتال براي شما انجام مي‌دهد اما با اين تفاوت كه كيفيت عكس شما را خراب مي‌كند. بهتر است حتي المقدور به سوژه خود نزديك شويد و از زوم ديجيتال استفاده نكنيد.

 

اگر هم خواستيد روي قسمتي از تصوير زوم شود، عكس را به صورت عادي بگيريد و بعدا با فتوشاپ آن را زوم كنيد. قول ميدهيم نتيجه كار خيلي بهتر از زوم با دوربين موبايل خواهد بود.


به نور فلاش دقت كنيد:
فلش هاي LED، امكاني هستند كه شركت ها بيش از حد در مورد آنها تبليغ مي‌كنند. و اين در حالي است كه معمولا تاثيرات نامطلوبي را بر روي عكس‌هاي شما مي گذارند. البته در محيط هايي كه شما با مشكل كمبود نور مواجه هستيد به وظيفه خود عمل مي‌كنند اما در بسياري از موارد نيز بي مورد روشن مي شوند و عكس شما را خراب مي كنند. به همين دليل در اغلب مواقع اگر آن را خاموش كنيد، به مراتب عكس بهتري خواهيد گرفت. در مواردي هم كه نمي‌توانيد تشخيص دهيد كه آيا نور محيط كافي است يا خير، حتما يك عكس با فلش و يكي هم با فلش خاموش بگيريد.


نرم‌افزار دوربين خود را ارتقا دهيد:
ممكن است نرم‌افزار استاندارد دوربين موبايل شما براي انجام تنظيمات حرفه اي محدود باشد. ولي مي‌توانيد از نرم‌افزار هاي جانبي استفاده كنيد. به عنوان مثال CameraZOOM FX براي سيستم عامل آندرويد و يا +Camera براي iPhone قابل استفاده هستند. نرم افزارهاي جانبي كه تعداد آنها كم هم نيست، دايره عملكرد شما را به شدت توسعه مي دهند.


كيفيت تصوير را كنترل كنيد:
در مدل هاي مختلف، امكان عكاسي با رزولوشن هاي مختلف به شما داده شده است. تنها حسن عكاسي با كيفيت پايين، سرعت بالا در ذخيره سازي تصوير و سهولت در ارسال عكس است، پس در شرايطي كه قصد ارسال تصوير را نداريد و يا با كمبود حافظه روبرو نيستيد، تنظيمات دوربين را بر روي بالاترين سطح رزولوشن قرار دهيد.


گزينه Stable Shot را روشن كنيد:
يكي از مشكلات اساسي در عكاسي با دوربين موبايل، لرزش دست در هنگام عكاسي است و اينكه با توجه به اندازه صفحه نمايش موبايل، تشخيص اينكه تصوير تار شده است يا خير، راحت نيست. شما مي‌توانيد به جاي اينكه در زمان عكاسي مانند يك تك تير انداز نفس تان را حبس كنيد، گزينه Stable Shot را درون تنظيمات دوربين خود فعال كنيد تا به كمك شما بيايد.

 

با فعال كردن اين امكان، دوربين تا زماني كه دست شما براي يك مدت كوتاه ثابت نشود (معمولاً يك يا دو ثانيه) عكس را ثبت نمي‌كند. همچنين شما اين امكان را داريد كه ميزان حساسيت را نيز تنظيم كنيد تا به حد مطلوب شما برسد.


تراز سفيدي (With Balance):
شايد پيش از اين هم در زمان عكاسي با دوربين هاي ديجيتال اين تجربه را داشته ايد كه رنگ‌هاي عكس شما با رنگ‌هاي واقعي تصوير تفاوت پيدا كرده اند و يك لايه رنگي آبي يا نارنجي كل تصوير را پوشانده است. اين اتفاق معمولا در زماني كه نور محيط كافي نيست مي‌افتد. مثلا در زماني كه در هواي ابري عكاسي مي‌كنيد.

 

يكي از مواردي كه شما بايد به آن توجه داشته باشيد، وايت بالانس تصوير است. معمولا دوربين ها در اين زمينه به خوبي عمل مي‌كنند اما همانطور كه گفته شد در شرايطي كه نور محيط مناسب نباشد يك لايه رنگي بر روي تصوير پديدار مي شود. چرا كه دوربين در تشخيص صحيح رنگ ها دچار اشتباه ميشود.

اولين اقدام شما براي اصلاح اين مورد اين است كه بلافاصله بعد از باز كردن نرم افزار دوربين عكس نگيريد و زماني در حدود 5 ثانيه به لنز دوربين فرصت دهيد تا با نور محيط منطبق شود. اما در صورتي كه پس از زمان داده شده، همچنان تصوير كدر به نظر ميرسيد، لازم است در قسمت تنظيمات دوربين گزينه مناسب را به صورت دستي انتخاب كنيد. معمولا گزينه هاي نور روز (Daylight) و هواي ابري (Cloudy) و يا فلورسنت (Fluorescent) در بخش تنظيمات كمك خوبي هستند.



تنظيم ميزان نور ورودي به لنز (Exposure):
يكي از ضعف‌هاي اساسي دوربين هاي موبايل در تشخيص ميزان نوردهي مناسب است، مخصوصا در زمان عكاسي در نور كم. اكسپوژر (Exposur) يكي از بهترين ابزارهايي است كه شما براي تنظيم دوربين در نور كم در اختيار داريد. با استفاده از اين گزينه مي‌توانيد ميزان نوري كه به لنز دوربين وارد مي‌شود را افزايش دهيد و معمولا بعد از انجام اين كار كيفيت عكس‌هاي شما به مراتب بهتر خواهد شد.


عكس‌هاي خود را باز هم بهتر كنيد:
هميشه از روي صفحه مانيتور كامپيوتر بهتر مي‌شود در مورد عكس قضاوت كرد و آن را اصلاح نمود. الان وقت آن است كه عكس‌هايي را كه گرفته‌ايد به كامپيوترتان منتقل كنيد و كمي با آنها بازي كنيد. براي اصلاح عكس لازم نيست كه در كار با فتوشاپ حرفه‌اي باشيد.آموزش عكاسي با نرم‌افزارهاي مختلفي اين كار قابل انجام است. برنامه هاي Gimp ,Paint و يا حتي iPhoto اين كار را برايتان انجام مي دهد.

 البته بسياري از نرم افزارهاي موجود بر روي دوربين ها هم اين امكان را براي شما فراهم كرده‌اند ولي اين كار روي كامپيوتر و صفحه مانيتور با كيفيت بهتري انجام مي شود. كمي تغيير در سطح رنگ‌ها تصاوير شما را طبيعي تر مي‌كند و گاهي هم تنها با سياه و سفيد كردن يك عكس آن را به يك عكس بسيار خوب تبديل مي كنيد.

منبع: sarzamindownload.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.