دوربين‌هاي مناسب براي عكاسي خياباني

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

دوربين‌هاي مناسب براي عكاسي خياباني

دوربين‌هاي مناسب براي عكاسي خياباني

بهترين دوربين‌ براي عكاسي خياباني بايد داراي چه مشخصاتي باشد؟ كدام دوربين‌ها بهترين نتيجه را در ثبت عكس‌هاي خياباني به ما ارائه خواهند داد؟ اين‌ها سؤالاتي پرتكرار هستند كه ممكن است براي كساني كه قصد شروع عكاسي خياباني را دارند، پيش بيايد. در ادامه سعي شده است تا با نگاهي بي‌طرفانه به بررسي اين موضوع بپردازيم. با پيكسل همراه باشيد.

بهترين دوربين براي عكاسي خياباني دوربيني‌ است كه در اختيار داريد!

اگر در حال حاضر دوربيني در اختيار داريد، اين دوربين مي‌تواند يك ابزار كامل براي عكاسي خياباني به حساب بيايد. در واقع عكاسي خياباني برخلاف ژانر‌هاي ديگر عكاسي نيازي به لوازم و تجهيزات گران‌قيمت ندارد و با كمترين امكانات نيز مي‌توان اين‌گونه از عكاسي را تجربه كرد. به عنوان مثال در عكاسي از طبيعت با گوشي‌هاي هوشمند يا دوربين‌هاي كامپكت نتيجه نهايي خيلي جالب نخواهد شد، ولي با همين ابزار مي‌توان در خيابان و مناظر شهري عكس‌هاي خيره‌كننده‌اي را به ثبت رساند. حتي برسون، يكي از بزرگ‌ترين عكاسان خياباني نيز از كامپكت‌ترين دوبين‌هاي موجود در بازار يعني Leica 1 براي ثبت آثار خود استفاده مي‌كرد.

البته بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه دوربين‌هاي پيشرفته و كارآمدتر، نتيجه مطلوب‌تري نيز ارائه مي‌دهند؛ بنابراين اگر به دنبال رسيدن به ايده‌آل‌ترين نتيجه ممكن در كار خود هستيد، داشتن ابزار مناسب يكي از ملزومات كار به شمار مي‌رود.

Taking My Time
Taking My Time اثري از Joel Meyerowitz

خصوصياتي كه يك دوربين را براي عكاسي خياباني مناسب مي‌كند:

. از طراحي كامپكت برخوردار باشد و بسيار ساده و راحت در دست قرار گيرد.

. سنسور دوربين ترجيحا ابعادي بزرگ داشته باشد.

. قابليت عكاسي در حساسيت ايزو‌هاي بالا را داشته باشد

. در حساسيت ايزوهاي بالا از نويز بسيار كمي برخوردار باشد.

. مجهز به لنزهاي وايد سريع (دهانه ديافراگم‌هاي باز) باشد.

. دوربين به صورت خودكار و بسيار سريع و دقيق بر روي سوژه فوكوس كند.

. شاتر دوربين بي‌سروصدا باز و بسته شود.

متأسفانه كمترين دوربيني در بازار يافت مي‌شود كه تمامي خصوصيات بالا را در خود داشته باشد. به عنوان مثال يكي از بهترين ‌گزينه‌ها براي اين ژانر عكاسي كه از مشخصات فني قابل توجهي برخوردار است، Hasselblad X1D است كه يك دوربين بدون آينه مديوم فرمت به حساب مي‌آيد. نسبت نويز به سيگنال اين دوربين بسيار پايين است و در محيط‌هاي كم‌نور نيز عكس‌هايي با كيفيت بسيار بالا را به ثبت مي‌رساند، اما اين دوربين در طراحي بدنه و راحتي با دوربين‌هاي كامپكت قطع كوچك، بسيار فاصله دارد و لنز‌هاي آن نيز از ابعاد بزرگ‌تري برخوردار است كه آن را براي حمل كمي مشكل خواهد كرد. به علاوه از لحاظ اقتصادي نيز خريد اين دوربين چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

Hasselblad X1D

دوربين A6300 سوني نيز با توجه به رزولوشن بالا، طراحي كامپكت و سيستم فوكوس خودكار بسيار سريع و قدرتمند مي‌تواند يك دوربين مناسب براي عكاسي خياباني به حساب بيايد؛ اما هيچ تضميني وجود ندارد كه اين دوربين در حساسيت‌ ايزوهاي بالا، تصوير واضح و كم‌نويزي را ارائه دهد. در ضمن قطع سنسور اين دوربين نيز APS-C مي‌باشد و در محيط‌هاي كم‌نور و تاريك نسبت به حسگر‌هاي فول‌فريم عملكرد ضعيف‌تري دارد.

دوربين‌هاي كامپكت سري RX100 سوني نيز يكي از مناسب‌ترين دوربين‌ها براي عكاسي خياباني است. اين دوربين‌ها طراحي بسيار مناسب و كامپكتي را دارند و از وزن بسيار كمي نيز برخوردار هستند و از لنز‌هاي فيكس سريع و قدرتمند زايس بهره مي‌برند.

Sony Cybershot, DSC-RX100

از گزينه‌هاي ديگر براي انتخاب يك دوربين مناسب براي عكاسي خياباني، مي‌توان به دوربين EOS M10 كانن اشاره كرد. اين دوربين با وجود اينكه داراي سنسوري در ابعاد APS-C مي‌باشد، ولي از حساسيت بالايي برخوردار است و امكان افزايش ايزوي آن تا ۲۵۶۰۰ نيز وجود دارد. نكته منفي در مورد اين دوربين، عملكرد معمولي سيستم فوكوس خودكار آن است. البته دوربين Fuji X100S نيز با توجه به شاتر بسيار بي‌سروصدايي كه دارد مي‌تواند يك انتخاب منطقي باشد. خيلي از عكاسان نيز دوربين‌هاي كمپاني Ricoh به خصوص مدل GR II را براي عكاسي در خيابان پيشنهاد مي‌كنند. نكته مهم درباره انتخاب دوربين براي عكاسي خياباني، نكاتي‌ است كه در بالا به آن‌ها اشاره شد؛ بنابراين هنگام خريد دوربين بايد به اين فاكتور‌ها توجه داشت.

Canon EOS M10

 

Ricoh GR II

اما مهم‌ترين نكته‌اي كه در انتخاب دوربين بايد به آن توجه داشت اين‌ است كه با آن دوربين احساس راحتي كنيد و مشخصات فني و قابليت‌هاي آن در مرحله دوم قرار مي‌گيرد. بهترين دوربين براي عكاسي دوربيني است كه بيشتر از همه دوستش داريد.

 
طلوع در خيابان Oxford، اثري از دام كراسلي، ۲۰۱۳

رسيدن به يك ديد شخصي در عكاسي خياباني

با تمام اين تفاسير بهترين عكاسان خياباني از دوربين‌ها و ابزار‌هايي استفاده مي‌كنند كه ظاهراً با استاندارد‌هاي ايده‌آل عكاسي بسيار فاصله دارد. اين عكاسان رنج وسيعي از دوربين‌هاي قديمي آنالوگ، دوربين‌هاي مديوم فرمت و گوشي‌هاي هوشمند را به عنوان ابزار خود استفاده مي‌كنند؛ و اصلاً اين‌طور نيست كه اين عكاسان چيز‌هايي بيشتر از ما مي‌دانند و يا اينكه نمي‌توانند ابزار‌هاي بهتري را تهيه كنند. نكته اينجاست كه آن‌ها به سبك شخصي خود رسيده‌اند و روش خود را براي عكاسي دنبال مي‌كنند؛ بنابراين مهم نيست كه با لايكا عكس مي‌گيريد يا هسلبلاد و يا يك دوربين آنالوگ قديمي؛ مهم اين‌است كه به سبك شخصي و دلخواه خود در عكاسي خياباني برسيد.آموزش عكاسي به علاوه امروز اكثر دوربين‌هايي كه به بازار عرضه مي‌شود كم يا زياد از قابليت‌هاي بالايي برخوردار هستند؛ بنابراين اصلا نيازي به خواندن و سردرگم شدن در مشخصات فني دوربين‌ها نيست. چيزي كه بسيار اهميت دارد خواندن كاتالوگ دوربين است كه شما را در كار با دوربينتان به يك استاد تبديل كند.

منبع:http://blog.pixel.ir
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.