۱۱ لنز فوق العاده تاريخ عكاسي

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

۱۱ لنز فوق العاده تاريخ عكاسي

تقريباً چيزي در حدود دو قرن از اولين باري كه انسان توانست زمان را در غالب يك قاب تصوير منجمد كند، مي‌گذرد. دو قرن است كه علم و هنر عكاسي بدون وقفه در حال پيشرفت است و لنزهاي زيادي براي دوربين‌هاي مختلف طراحي شده ولي تمامي اين لنزها ارزش يكساني ندارند و بعضي از آن‌ها توجهات بيشتري را به خود جلب كرده است. در ادامه به بررسي برخي از عجيب‌ترين لنزهاي تاريخ خواهيم پرداخت. با پيكسل همراه باشيد.

۱- لنز لوموگرافي پيتزوال مخصوص عكاسي پرتره

اين لنزها از سال ۲۰۱۳ توسط صنعت لوموگرافي دوباره در مركز توجهات قرار گرفت؛ اگرچه كه عدسي اصلي اين لنزها در سال ۱۸۴۰ توسط ژوزف پيتزوال طراحي شده‌اند. اين لنز از دو عدسي دوبلت و يك ديافراگم waterhouse تشكيل شده است. تصويري كه توسط اين لنز ثبت شده باشد، در حواشي با افت شديد كيفيت و وضوح همراه خواهد بود و داراي بوكه‌هابي نرم و كرم رنگي است كه فضاي عكس را بسيار نوستالژيك و قديمي مي‌كند. امروزه در بازار، مبدل‌هاي اين لنز براي اتصال به دوربين‌هاي مختلفي از جمله كانن و نيكون وجود دارد.

5200mmcanonebay

۲- لنز فيش آي ۶ ميلي‌متري F2.8 NIKKOR، يك سوپروايد تمام عيار

لنز فيش‌آي ۶ ميلي‌متري NIKKOR در سال ۱۹۷۲ توسط نيكون رونمايي شد. نكته جالب توجه در مورد اين لنز آن است كه مي‌تواند زاويه‌اي معادل ۲۲۰ درجه را پوشش دهد و اين بدين معناست كه عدسي ابن لنز وايد قادر است تا حدودي زوايايي از پشت خود را نيز در تصوير ثبت كند. اين لنز از ۱۲ المان اپتيكي در ۹ گروه تشكيل شده است. به علاوه لنز فيش‌آي ۶ ميلي‌متري NIKKOR به شش فيلتر داخلي براي تنظيم وايت‌ بالانس تصوير مجهز است. آخرين نمونه ساخته شده از اين لنز در لندن به قيمت ۱۶۰۰۰۰ دلار فروخته شده است.

nikon-6mm-f2-8-fisheye-lens

۳- لنز Carl Zeiss Planar 50mm f/0.7، سرعتي فوق‌العاده

بازشدگي دهانه ديافراگم تا f/0.7! اين لنز بدون شك آن را به يكي از سريع‌ترين لنز‌هاي تاريخ بدل كرده است. شركت زايس لنز Planar 50mm را در سال ۱۹۶۶ به سفارش ناسا ساخت تا اين سازمان بتواند از سطح ماه عكس بگيرد. تنها ۱۰ نمونه از اين لنز تا به حال توليد شده است. ۱ عدد توسط خود كمپاني زايس نگه‌داري مي‌شود، ناسا ۶ نسخه از اين لنز را در اختيار دارد و سه‌تاي ديگر آن را استنلي كوبريك كارگردان معروف خريده است. اين لنز‌هاي به قدري سريع و پرقدرت هستند كه كوبريك توسط آن‌ها و فقط زير نور چند شمع توانست صحنه‌هاي موردنظر خود در فيلم Barry Lyndon را فيلم‌برداري كند.

50mm

۴- لنز سوپر تله‌فوتوي Apo Sonnar T1700mm F4 محصول شركت زايس

اين لنز به سفارش يك قطري كه دوستدار عكاسي از طبيعت است طراحي و ساخته شده است. كمپاني زايس از اين لنز در نمايشگاه Photokina 2006 رونمايي كرد. نكته جالب توجه اينجاست كه هم نام خريدار و هم قيمت اين لنز نامشخص مانده است. از اين لنز تنها يك نمونه ساخته شده است و در ساختار اپتيكي آن از ۱۵ المان اپتيكي در ۱۳ گروه بهره گرفته شده است. اين لنز غول‌آسا براي اتصال به دوربين قطع متوسط طراحي شده است.

zeiss1700-01

۵- لنز 200-500mm f/2.8 سيگما، يك هيولاي ورزشي

اين وسيله‌اي كه در تصوير مي‌بينيد يك بازوكا نيست! بلكه تنها يك لنز ورزشي بسيار سريع است كه توسط كمپاني سيگما طراحي و توليد شده است. لنز 200-500mm f/2.8 سيگما يكي از سريع‌ترين لنز‌هاي ورزشي است كه تا به حال روانه بازار شده است و با دو تله كانورتوري كه سيگما براي آن طراحي كرده است به راحتي فاصله كانوني آن تا ۱۰۰۰ ميلي‌متر نيز مي‌رسد. نكته عجيب اينجاست كه اين لنز براي اتوفوكوس به يك باتري جداگانه نياز دارد! اگر اين لنز را در بازار توانستيد پيدا كنيد قيمت آن چيزي در حدود ۲۶۰۰۰ دلار خواهد بود كه در بازار ايران اين قيمت به عدد‌هاي بالاتري نيز مي‌رسد.

009475l sigma_200-500

۶- لنز ۵۲۰۰ ميلي‌متري F14 كانن، يك تلسكوپ به تمام معنا

اين لنز پرايم كه توسط كانن طراحي شده است خود به تنهايي مي‌تواند مثل يك تلسكوپ عمل كند. وزن آن چيزي بيشتر از 90 كيلوگرم است بنابراين براي عكاسي با اين لنز حتماً به يك پايه مخصوص نياز خواهيد داشت. لنز ۵۲۰۰ ميلي‌متري كانن داراي بازشدگي ديافراگم ثابت F14 است و براي فوكوس كردن بر روي سوژه‌‌هايي با فاصله بيشتر از ۴۸ كيلومتر كاربرد دارد. تنها سه نمونه از اين لنز به‌خصوص توليد شده است كه يكي از آن‌ها چند سال پيش در فروشگاه اينترنتي eBay با قيمت ۵۰٬۰۰۰ دلار به فروش رفت.

20121019_122401_zps5a0033da

 ۷- لنز Noctilux-M 50mm f/0.95 لايكا، سرعت و دقت در كنار هم

شهرت كمپاني لايكا به خاطر مهندسي آلماني و دقيق در ساخت دوربين و لنزهاي عكاسي است. لنز Noctilux-M 50mm f/0.95 يكي از سريع‌ترين لنزهاي توليد شده توسط لايكا است. اگر چه كه اين لنز سريع‌ترين لنز تاريخ به شمار نمي‌رود ولي در ميان لنز‌هاي aspherical (غير كروي) از بيشترين سرعت ممكن و حداكثر بازشدگي دهانه برخوردار است. غيركروي بودن المان‌هاي اين لنز موجب شده است كه در بازترين عدد ديافراگم يعني F0.95 نيز تصويري واضح و شارپ ارائه دهد. لايكا در زمان توليد اين لنز ادعا كرده بود تصويري كه توسط آن ارائه مي‌شود نزديك‌ترين زاويه ديد و پرسپكتيو را به چشم انسان دارد. Noctilux-M 50mm f/0.95 در بازار‌هاي خارجي چيزي در حدود ۱۰۰۰۰ دلار قيمت دارد.

leica_11_602_50mm_f_0_95_noctilux_m_aspherical_586190

۸- لنز Meyer Optik Trioplan f/2.8، بوكه‌هاي حبابي و خيره‌كننده

اين لنز براي اولين‌ بار در سال ۱۹۱۶ توسط هوگو مير طراحي شد. فاصله كانوني ۱۰۰ ميلي‌متري و F2.8 باعث شده است كه اين لنز قديمي بوكه‌هايي خارق‌العاده و زيبا را در پس‌زمينه خلق كند. Trioplan f/2.8 لنزي كوچك بود كه در دوره‌ي خود با استقبال شديد علاقه‌مندان روبه‌رو شد.

8295545632_9d58503ed5_o

۹- لنز Lensbaby Composer Pro 50، رسيدن به فوكوس دلخواه

Lensbaby Composer Pro 50 يك لنز كنترل عمق‌ ميدان است كه توسط آن مي‌توان به تناسب و عمق ميدان دلخواه خود در تصوير رسيد. اين لنز كنترل عمق ميدان را از تاري شديد پس‌زمينه گرفته و وضوح كامل از فواصل نزديك تا بي‌نهايت را ممكن كرده است. اين لنز با فاصله كانوني ۵۰ ميلي‌متر و بازشدگي دهانه ديافراگم F2.5 با هر دو نوع قطع سنسور فول فريم و APS-C‌ سازگار است.

cpii_e50_1500

 ۱۰- لنز 1200mm f/5.6 كانن، غول المپيكي

شايد لنز ۱۲۰۰ ميلي‌متري كانن ركوردي را در اين ليست نشكسته باشد ولي داراي ويژگي‌هاي است كه باعث شده تا در ميان ۱۱ لنز منحصر به فرد تاريخ قرار گيرد. اين لنز از ۱۳ المان اپتيكي در ۱۱ گروه مجزا تشكيل شده است و چيزي در حدود ۱۶.۵ كيلوگرم وزن دارد. لنز 1200mm f/5.6 كانن با فاصله كانوني ثابت يك لنز پرايم به حساب مي‌آيد و براي اولين بار براي ثبت تصاوير المپيك تابستاني ۱۹۸۴ لس‌آنجلس به كار گرفته شد. به لطف فاصله كانوني بلند، اين لنز به يك انتخاب ايده‌ال براي عكاسان ورزشي و طبيعت بدل گشته است. كانن تا به حال ۱۰۰ نمونه از اين لنز را روانه بازار كرده است كه آخرين آن در سال ۲۰۱۵ با قيمت ۱۸۰٬۰۰۰ دلار توسط فروشگاه B&H به فروش رسيد.

1661991858001_4206375957001_canon-1200mm-yt

۱۱- لنز APO-Telyt-R 1:5.6/1600mm لايكا، گران‌ترين لنز تاريخ

يك پادشاه قطري ۲٬۰۶۴٬۵۰۰ دلار براي لنز APO-Telyt-R 1:5.6/1600mm لايكا پرداخته و آن را به گران‌ترين لنز تاريخ صنعت عكاسي بدل كرده است. لايكا از اين لنز سوپر‌تله تنها دو نمونه طراحي كرده است كه يكي از آن‌ها در آلمان و ديگري در قطر نگه‌داري مي‌شود. اين لنز يك هيولاي ۶۰ كيلوگرمي‌ است كه طولي معادل ۱.۲۲ متر دارد.

234143z10p5j9pmp59ahv4

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.