برترين دوربين‌هاي كامپكت با زوم بالا در سال 2016

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

برترين دوربين‌هاي كامپكت با زوم بالا در سال 2016

دوربين‌هاي شبه DSLR يا در اصطلاح Bridge و دوربين‌هاي كامپكت با لنز زوم از جمله معدود رده‌هاي دوربين‌هاي كامپكت هستند كه از گزند هجوم تلفن‌هاي هوشمند امروزي در امان ماندند. علت اين مسئله هم كاملاً روشن است؛ اين دوربين‌ها داراي زوم اپتيكال بسيار بالا و همچنين امكانات دستي بيشتري هستند كه در تلفن‌هاي هوشمند يافت نمي‌شود.

هرچند كه الان دوربين‌هاي كامپكت حرفه‌اي‌تري (و البته گران‌قيمت‌تري) با سنسورهاي يك اينچي مانند دوربين‌هاي سري RX10 سوني و FZ1000/FZ2500 پاناسونيك وارد بازار شده‌اند، اما همچنان دوربين‌هاي كامپكت مقرون‌به‌صرفه‌تري هم وجود دارند كه حساب بانكي شما را خالي نكنند. البته، در اين دوربين‌ها اندازه‌ي سنسور كوچك‌تر باعث مي‌شود كه آنها از لحاظ كيفيت تصاوير و كنترل بر عمق ميدان، نسبت به همتايان حرفه‌اي‌تر خود در رده‌ي پايين‌تري قرارگيرند؛ اما خب طبق قول معروف هرچقدر پول بدهيد همان قدر هم آش مي‌خوريد!

دوربين‌هاي زير به عنوان نامزدهاي بهترين‌ها در رده‌ي خود انتخاب شده‌اند:

  • Canon PowerShot SX60 HS
  • Canon PowerShot SX720 HS
  • Nikon Coolpix P900
  • Panasonic Lumix DMC-FZ300
  • Panasonic Lumix DMC-ZS60
  • Sony Cyber-shot HX90V
  • Sony Cyber-shot HX400V

از ميان اين هفت دوربين‌، سه دوربين در سايز كوچك جيبي با زوم بين 30 تا 40 برابر هستند و چهار دوربين شبه DSLR بوده و داراي فاصله‌ي كانوني بين 600 تا 2000 ميلي‌متر (معادل در دوربين 35 ميليمتري) هستند. در ادامه يك به يك به معرفي امكانات و مشخصات هر يك مي‌پردازيم.

canon-sx60-hs

Canon PowerShot SX60 HS

  • سنسور تصوير 16 مگاپيكسلي از نوع BSI-CMOS در اندازه‌ي 1/2.3 اينچ
  • لنز زوم با فاصله‌ي كانوني معادل 1365-21 ميلي‌متر در دوربين 35 ميليمتري با ديافراگم f/3.4-6.5
  • پشتيباني از فرمت خام يا RAW

دوربين Canon PowerShot SX60 HS با امكان زوم 65X بيشترين امكان بزرگنمايي در ميان دوربين‌هاي كامپكت كانن را داراست. براي تثبيت تصوير در هنگام بزرگنمايي، لنز اين دوربين مجهز به سيستم لرزش‌گير شده‌است. اين دوربين Bridge با بدنه‌اي شبيه دوربين‌هاي DSLR سنتي طراحي شده و LCD آن قابليت چرخش به طور كامل را دارد. همچنين، براي بهتر ديدن صحنه‌ي عكاسي، منظره‌ياب الكترونيك (EVF) هم در اين دوربين قرارداده‌شده كه البته سرعت بازسازي (refresh rate) در آن خيلي بالا نيست و اين ممكن است براي برخي افراد آزار دهنده باشد.

دوربين SX60 HS يكي از سه دوربين در اين رده است كه از فرمت خام يا RAW پشتيباني مي‌كند. عكاسي با اين فرمت اين امكان را به شما مي‌دهد كه در مرحله‌ي ويرايش عكس در نرم‌افزارهايي مثل Adobe Lightroom، بتوانيد نوردهي عكس را اصلاح كنيد و جزئيات در سايه روشن‌ها را نيز افزايش دهيد.

سنسور 16 مگاپيكسلي اندازه‌ي 1/2.3 اينچ در اين كلاس دوربين‌هاي كامپكت كاملاً متداول است. كيفيت عكس‌هاي اين دوربين بسيار خوب بوده و شارپنس و غلظت رنگ آنها مناسب است. البته اگر حاضر باشيد عكس‌ها را با فرمت خام ذخيره كرده و بعد در كامپيوتر ويرايش كنيد، مي‌توانيد به كيفيت بهتري هم دست يابيد.

با اين دوربين مي‌توانيد در حالت عكاسي با فرمت JPEG با سرعت 6.1 فريم در ثانيه و در حالت عكاسي RAW+JPEG با سرعت 1.3 فريم در ثانيه عكس بگيريد. سرعت عكاسي پياپي در هر دو حالت در صورت استفاده از كارت‌هاي حافظه‌ي سريع افت آنچناني نخواهدداشت.

از لحاظ امكانات اين دوربين هم براي عكاسان مبتدي كه بيشتر از مدهاي خودكار استفاده مي‌كنند و هم براي عكاسان مشتاق كه متمايل به كنترل دستي دوربين هستند امكانات بسيار خوبي دارد. براي عكاسي راحت‌تر در حالت زوم بالا با اين دوربين دو قابليت در SX60 HS قرار داده‌ شده‌ است. با استفاده از قابليت اول، دوربين براي اينكه بهتر بتوانيد سوژه‌تان را پيدا كنيد كمي كوچك نمايي انجام مي‌دهد و قابليت دوم باعث مي‌شود تا براي نگه‌داشتن سوژه در كادر دوربين به صورت خودكار بزرگنمايي و كوچك‌نمايي انجام دهد. از لحاظ امكانات فيلمبرداري هم، اين دوربين قادر به فيلمبرداري با رزولوشن 1080p با سرعت 60 فريم بر ثانيه و با امكان كنترل نوردهي دستي است. همچنين، يك ورودي ميكروفون هم براي اتصال ميكروفون خارجي بر روي بدنه‌ي اين دوربين تعبيه شده‌است. قابليت WiFi اين دوربين هم هرچند ابتدايي اما قابل اطمينان است.

2000964085

Canon PowerShot SX720 HS

  • سنسور تصوير 3 مگاپيكسلي از نوع BSI-CMOS
  • لنز زوم با فاصله‌ي كانوني معادل 960-24 ميليمتر در دوربين‌ 35 ميليمتري با ديافراگم f/3.3-6.9
  • فيلمبرداري 1080/60p

دوربين Canon PowerShot SX720 HS يك كامپكت ارازن‌قيمت جيبي مخصوص عكاسان سفر است. دامنه‌ي فاصله‌ي كانوني لنز اين دوربين براي ثبت تقريباً هر سوژه‌اي مناسب است. اين دوربين مي‌تواند فيلم‌ها را با كيفيت Full HD و با سرعت 60 فريم بر ثانيه ضبط‌كند.

دوربين SX720 HS از سنسور 20.3 مگاپيكسلي CMOS با فناوري BSI بهره مي‌برد و لنز آن مجهز به لرزشگير بوده و قادر به بزرگنمايي 40 برابر است. در اين دوربين قابليت‌هايي گنجانده شده كه به عكاس در هنگام عكاسي با زوم بالا كمك مي‌كند تا سوژه را پيدا كرده و در قاب نگه‌دارد.

در پشت بدنه‌ي اين دوربين چندين دكمه‌‌ گنجانده شده و تنها پيچ تنظيم دوربين هم در همين قسمت قرارداده‌شده است. مانند اكثر دوربين‌هاي كامپكت اين رده، دوربين SX720 نيز داراي يك LCD ثابت 3 اينچي است كه قابليت لمسي هم ندارد. اين دوربين تنها دوربين در ميان اين هفت دوربين معرفي‌شده در اين مطلب است كه منظره‌ياب الكترونيك ندارد.

در هنگام ضبط فيلم، سيستم تثبيت تصوير 5 محوره Hybrid به شما كمك مي‌كند تا تأثير لرزش دست در فيلم‌ها كاهش يابد. هرچند كه از لحاظ امكانات فيلمبرداري خيلي نبايد از اين دوربين انتظارات خاصي داشته‌باشيد، اما قابليت Focus Peaking در اين دوربين وجود دارد كه به شما در فوكوس كردن كمك مي‌كند. همانند دوربين‌هاي ديگر اين رده، در SX720 هم خبري از جك ميكروفون و يا هدفون نيست.

در كل، اين دوربين با زوم بسيار خوب 40X، مدهاي منظره و افكت‌هاي مختلف و WiFi داخلي به خوبي مي‌تواند نيازهاي يك كاربر غيرحرفه‌اي در عكاسي سفر را تأمين‌ كند. با هر بار شارژ باتري اين دوربين تنها قادر به گرفتن 250 عكس خواهيد بود؛ بنابراين، هنگام خريد اين دوربين، بهتر است خريد يك باتري اضافه را نيز مدنظر داشته‌باشيد.

nikon_26499_coolpix_p900_digital_camera_1127274

Nikon Coolpix P900

  • سنسور تصوير 16 مگاپيكسلي از نوع BSI-CMOS با اندازه‌ي 1/2.3 اينچ
  • لنز زوم با فاصله‌ي كانوني معادل 2000-24 ميليمتر در دوربين‌ 35 ميليمتري با ديافراگم f/2.8-6.5
  • داراي GPS داخلي

دوربين Coolpix P900 پادشاه دوربين‌هاي كامپكت زوم بالا است. بزرگنمايي خارق‌العاده‌ي 83 برابر در هيچ دوربين ديگر معرفي‌شده در اين مطلب وجود ندارد. لنز اين دوربين نه تنها دامنه‌ي زوم فوق‌العاده‌اي دارد، بلكه بسيار شارپ هم است و اين با توجه به پيچيدگي ساخت چنين لنزي تحسين‌بر‌انگيز است.

از لحاظ كيفيت عكس‌ها در فرمت JPEG بايد گفت كه P900 عكس‌هايي با رنگ‌هاي زنده و نوردهي متناسب مي‌گيرد، هرچند كه كاهش نويز داخلي دوربين ممكن است كمي از جزئيات ريز را از بين ببرد. يكي ديگر از امكانات بسيار خوب اين دوربين سيستم تثبيت تصوير P900 است كه با توجه به زوم بالاي اين دوربين كاملاً ضروري به نظر مي‌رسد. البته رسيدن به چنين ميزان بزرگنمايي باعث شده تا اندازه‌ي اين دوربين بسيار بزرگ‌تر از دوربين‌هاي كامپكت و حتي شبه DSLR معمولي باشد. از نظر اندازه‌، اين دوربين قابل مقايسه با دوربين D7200 نيكون با لنز كيت آن است.

اين دوربين داراي منظره‌ياب الكترونيك با سنسور نزديكي چشم است و نمايشگر LCD آن قابليت چرخش كامل را دارد. البته EVF اين دوربين هم نرخ بازسازي خيلي سريعي ندارد و در هنگام حركت‌دادن سريع دوربين، رنگ‌ها كمي در هم آميخته مي‌شوند. يك قابليت خيلي خوب ديگر در اين دوربين (همانند دوربين‌هاي كانن و فوجي) وجود دكمه‌اي است كه با زدن آن دوربين موقتاً كوچك‌نمايي انجام مي‌دهد تا بتوانيد سوژه‌ را پيدا كنيد و بعد از رها كردن دكمه، به صورت خودكار به بزرگنمايي تعيين شده خودتان باز مي‌گرديد.

دوربين P900 تمام امكانات متداول در دوربين‌هاي كامپكت به همراه امكان نوردهي دستي را ارائه مي‌دهد، اما نبود امكان عكاسي با فرمت خام در اين دوربين نااميد‌كننده است. فيلمبرداري 1080p با سرعت 60 فريم بر ثانيه هم در اين دوربين امكان‌پذير است، اما نبود هچ تنظيمي براي نوردهي در مد فيلمبرداري قابليت‌هاي فيلمبرداري اين دوربين را محدود مي‌كند. با اين حال، سيستم تثبيت‌ تصوير عالي اين دوربين باعث مي‌شود بتوانيد حتي در زوم بالا هم فيلم‌هاي بدون لرزش بگيريد. همچنين وجود GPS و WiFi داخلي هم مي‌تواند براي خيلي از عكاسان سفر امكان بسيار مفيدي باشد.

panasonic_lumix_dmc_fz300_digital_camera_1162645

Panasonic Lumix DMC-FZ300

  • سنسور تصوير 1 مگاپيكسلي از نوع CMOS با اندازه‌ي 1/2.3 اينچي
  • لنز زوم با فاصله‌ي كانوني معادل 600-25 ميليمتر در دوربين‌ 35 ميليمتري با ديافراگم f/2.8
  • فيلمبرداري 4K

دوربين Panasonic Lumix DMC-FZ300 نسخه‌ي جديد دوربين محبوب FZ200 است. سنسور تصوير و لنز اين دوربين همانند نسخه‌ي قبلي است، اما پردازشگر تصوير جديد، مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب و همچنين قابليت فيلمبرداري 4K به آن اضافه‌شده است.

براي عكاسي با اين دوربين هم مي‌توانيد از LCD سه اينچي OLED با قابليت چرخش كامل آن استفاده كنيد و هم از منظره‌ياب الكترونيك OLED بسيار با كيفيت آن (2.36 ميليون نقطه در اينچ) بهره ببريد. دوربين FZ300 از جديدترين سيستم فوكوس خودكار پاناسونيك بهره مي‌برد كه مي‌تواند در فوكوس ثابت تا 12 فريم در ثانيه و در حالت فوكوس پيوسته تا 6 فريم در ثانيه عكس بگيرد. علاوه به بر ضبط فيلم‌هاي 4K با سرعت 30 فريم بر ثانيه، اين دوربين داراي مد عكاسي 4K ويژه‌اي است كه با استفاده از آن مي‌توانيد از فيلم‌هاي 4K عكس‌هاي 8 مگاپيكسلي با كيفيت استخراج كنيد. WiFi داخلي هم از ديگر امكانات اين دوربين است.

هرچند كه ما هنوز نتوانسته‌ايم كيفيت عكس‌هاي FZ300 را بررسي كنيم اما با توجه با سايز سنسور اين دوربين، انتظار مي‌رود كه در نور مناسب بتوانيد با آن عكس‌هاي خوبي بگيريد. با اين حال، همانند همه‌ي دوربين‌هاي اين رده، در نور كم و ISOهاي بالا نمي‌توان كيفيت بالايي را از عكس‌هاي اين دوربين انتظار داشت. قابليت عكاسي با فرمت خام يا RAW هم در اين دوربين وجود دارد.

اين دوربين از دو جهت از ديگر دوربين‌هاي حاضر در اين مطلب برتر است: اول، لنز با ديافراگم ثابت f/2.8 كه اين دوربين را قادر مي‌سازد تا عكس‌هايي با عمق ميدان كمتر از دوربين‌هاي ديگر بگيرد و دوم قابليت فيلمبرداري با كيفيت 4K. نزديكترين رقيب اين دوربين، Olympus Stylus 1s است كه مانند دوربين پاناسونيك داراي لنز با ديافراگم ثابت f/2.8 است و البته سنسور بزرگتر و دامنه‌ي زوم كمتري دارد.

6666666666

Panasonic Lumix DMC-ZS60

  • سنسور تصوير 3 مگاپيكسلي از نوع BSI-CMOS
  • لنز زوم با فاصله‌ي كانوني معادل 720-24 ميليمتر در دوربين‌ 35 ميليمتري با ديافراگم f/3.3-6.4
  • فيلمبرداري 4K

دوربين Panasonic Lumix DMC-ZS60 يك دوربين سبك كامپكت مناسب سفر است كه امكانات عكاسي و فيلمبرداري بسيار خوبي دارد. شايد ويژگي قابل‌توجه اين دوربين EVF كوچك اما قابل استفاده آن باشد كه در كمتر دوربيني در اين رده ديده مي‌شود.

اين دوربين سبك و جمع و جور است اما مي‌توانست ارگونومي بهتري داشته باشد. هم دستگيره و هم حلقه‌ي تنظيم دور لنز اگر كمي بزرگ‌تر بودند كار با اين دوربين بسيار راحت‌تر مي‌شد. براي حلقه‌ي تنظيم دور لنز و همينطور چهار دكمه‌ي ديگر دوربين مي‌توانيد عملكردهاي ديگري تعيين كنيد. EVF اين دوربين هم همانطور كه گفته‌شد كوچك است و در حركت‌هاي سريع دوربين دچار مشكل درهم‌آميختگي رنگ مي‌شود، اما با اين حال وجود منظره‌ياب الكترونيك بخصوص براي عكاسي در زير نورآفتاب بسيار مفيد است. علاوه بر استفاده از اين EVF، مي‌توانيد كادربندي عكس‌هايتان را با LCD سه اينچي لمسي پشت دوربين هم انجام دهيد.

دوربين ZS60 هم از همان فناوري فوكوس خودكاري استفاده مي‌كند كه در بسياري از دوربين‌هاي ديگر پاناسونيك هم يافت مي‌شود. اين سيستم فوكوس امكان فوكوس از طريق تشخيص چهره را داراست و به خوبي مي‌تواند در فوكوس پيوسته، چشم‌هاي سوژه را براي تنظيم فوكوس دنبال‌كند. همچنين، عكاسي پياپي در حالت فوكوس ثابت و با سرعت 10 فريم بر ثانيه و يا در حالت فوكوس پيوسته و با سرعت 5 فريم بر ثانيه نيز با اين دوربين امكان‌پذير است. با هر بار شارژ باتري اين دوربين مي‌توانيد تا 320 عكس بگيريد كه براي دوربين زومي در اين رده متوسط محسوب مي‌شود.

پاناسونيك در پردازش عكس‌هاي JPEG در دوربين مخصوصاً در ISOهاي بالا تا حد زيادي نويز را كاهش مي‌دهد و عكس‌ها را شارپ مي‌كند كه اين در نهايت باعث مي‌شود تا جزئيات ريز در عكس‌ها از بين برود. از بررسي عكس‌هاي خام اين دوربين مي‌توانيد متوجه شويد كه لنز اين دوربين خيلي شارپ نيست كه اين با درنظرگرفتن دامنه‌ي زوم آن قابل‌پيشبيني نيز است.

اين دوربين مي تواند با رزولوشن 4K/30p و 1080p/60p فيلمبرداري كند و كيفيت فيلم‌هاي آن بسيار خوب است. همچنين، با استفاده از قابيلت‌هاي اين دوربين مي‌توانيد از فيلم‌هاي 4K عكس‌هاي 8 مگاپيكسلي استخراج كنيد و بعد از گرفتن عكس، نقطه‌ي فوكوس را در آن تعيين كنيد. براي سطح مبتدي، اين دوربين داراي امكانات فيلمبرداري بسيار خوبي شامل نوردهي دستي، Focus Peaking، Zebra Stripes و فيلتر حذف صداي باد است.

دوربين پاناسونيك ZS60 امكانات عكاسي و فيلمبرداري بسيار خوبي را در بدنه‌اي كامپكت ارائه مي‌دهد. هرچند كه كيفيت عكس‌هاي آن مي‌توانست كمي بهتر باشد، اما اكثر كاربران اين دوربين مشكلي با كيفيت عكس‌ها نخواهند داشت. وجود منظره‌ياب الكترونيك كوچك هم از نبود منظره‌ياب الكترونيك بهتر است. در كل، اين دوربين سبك و كوچك انتخاب بسيار خوبي است براي كساني كه به مستندسازي سفرهايشان از طريق ثبت عكس و ضبط فيلم علاقه ‌دارند.

44444444444

Sony Cyber-shot HX90V

  • سنسور تصوير 2 مگاپيكسلي از نوع BSI-CMOS با اندازه‌ي 1/2.3 اينچ
  • لنز زوم با فاصله‌ي كانوني معادل 720-24 ميليمتر در دوربين‌ 35 ميليمتري با ديافراگم f/3.5-6.4
  • داراي منظره‌ياب الكترونيك پاپ‌آپ (بازشو) از نوع OLED

دوربين HX90V در حال حاضر يكي از كوچك‌ترين دوربين‌هاي كامپكت با زوم بالا در بازار است. لنز داراي لرزش‌گير اين دوربين بزرگنمايي 30 برابر را ارائه مي‌كند. يكي از ويژگي‌هاي برجسته‌ي اين دوربين وجود EVF بالاجهنده OLED است كه از لحاظ طراحي شبيه EVF دوربين Sony RX100 III و RX100 IV است. اين منظره‌ياب داراي دقت 638,400 نقطه در اينچ و بزرگنمايي 0.5x است. هرچند كه رزولوشن اين EVF خيلي بالا نيست، اما با درنظر گرفتن اندازه‌ي بسيار كوچك دوربين وجود همين منظره‌ياب هم تحسين‌برانگيز است.

از لحاظ ظاهر، اين دوربين بسيار شبيه به دوربين‌هاي حرفه‌اي‌تر و گران‌تر سري RX100 سوني است. البته، دوربين‌هاي سري RX100 داراي سنسوري با اندازه‌ي بسيار بزرگتر 1 اينچي هستند، اما در عوض، دامنه‌ي زوم لنزشان نيز بسيار كمتر است. دوربين HX90V از سنسور كوچك‌تري بهره مي‌برد و همين مسئله باعث شده تا دامنه‌ي زوم بسيار بيشتري را هم بتواند ارائه‌دهد. اين دوربين داراي دو پيچ تنظيم است. يكي در پشت دوربين و ديگري در دور لنز كه قابل شخصي‌سازي است. نمايشگر LCD دوربين هم قابليت چرخش 180 درجه رو به بالا را دارد تا براي عكاسي سلفي هم بتوان از آن استفاده كرد.

از لحاظ امكانات فيلمبرداري، دوربين HX90V بسيار توانا است و مي‌تواند فيلم‌هاي 1080/60p را در دو فرمت AVCHD و  XAVC S ذخيره كند. وجود امكاناتي نظير GPS، WiFi و NFC اين دوربين را بيشتر مناسب عكاسي از سفر مي‌كند. اگرچه اين دوربين داراي دامنه‌ي ISO بسيار بالاي 12800-80 است، اما كيفيت نه چندان خوب عكس‌هايش (كه تنها در فرمت JPEG قابل ثبت مي‌باشند) در نور كم يكي از نقاط ضعف اين دوربين محسوب مي‌شود. بخشي از اين نقيصه را بايد به حساب لنز با ديافراگم نه چندان باز و كاهش نويز بيش از حد در دوربين گذاشت. اما با اين حال، در شرايط نوري خوب، كيفيت عكس‌ها و فيلم‌هاي اين دوربين راضي‌كننده است.

zzzzzzzzzz

Sony Cyber-shot DSC-HX400V

  • سنسور تصوير 4 مگاپيكسلي از نوع CMOS با اندازه‌ي 1/2.3 اينچ
  • لنز زوم با فاصله‌ي كانوني معادل 1200-24 ميليمتر در دوربين‌ 35 ميليمتري با ديافراگم f/2.8-6.3
  • قابليت عكاسي پياپي با سرعت 10 فريم بر ثانيه

دوربين HX400V در رده‌ي دوربين‌هاي Bridge قرارمي‌گيرد كه شامل دوربين‌هايي با سنسور سايز كوچك (مانند دوربين‌هاي كامپكت) و بدنه‌اي شبيه به دوربين‌هاي DSLR با امكانات دستي است. امكان زوم بسيار بالاي 50 برابر اين دوربين مديون سنسور تصوير كوچكي است كه در آن استفاده‌شده‌است.

از لحاظ ارگونومي، اين دوربين دستگيره‌ي بزرگي دارد كه گرفتن آن در دست را راحت‌تر مي‌كند. هرچند كه با اين دوربين مي‌توانيد نوردهي را با كنترل دستي كامل بر تمام پارامترهاي نوردهي انجام دهيد، اما وجود تنها يك پيچ تنظيم از سهولت انجام اين كار كاسته است. دوربين HX400V داراي يك LCD سه اينچي با دقت 921,000 نقطه در اينچ و يك منظره‌ياب الكترونيك با همين دقت تصوير است.

اين دوربين سوني توانايي عكاسي با سرعت پياپي بسيار بالاي 10 فريم بر ثانيه را دارد كه وقتي آن را با قدرت زوم بسيار خوبش جمع ببنديم به دوربيني مناسب عكاسي از سوژه‌هاي متحرك (مثل عكاسي از ورزش‌هاي پرتحرك يا حتي عكاسي از پرندگان و حيوانات) دست ‌پيدامي‌كنيم. البته اين نوع عكاسي بايد در نور خوب صورت گيرد تا سيستم فوكوس خودكار دوربين بيش از حد دچار خطا نشود. همانند همه‌ي دوربين‌هاي كامپكت با سنسورهاي سايز كوچك، اين دوربين هم در نور كم كيفيت عكس‌ چندان خوبي ندارد. دامنه‌ي ISO تقريباً كم 3200-80 (كه البته تا 12800 قابل افزايش است) و عدم پشتيباني از فرمت خام براي ثبت عكس‌ها از ديگر نقاط ضعف اين دوربين است.

از لحاظ امكانات فيلمبرداري، HX400V مي‌تواند اكثر كاربران معمول اين نوع دوربين‌ها را راضي كند. شما مي‌توانيد با اين دوربين فيلم‌هاي 1080p را با سرعت 24 يا 60 فريم بر ثانيه با فرمت AVCHD ضبط كنيد. ميكروفون داخلي استريو به همراه سيستم لرزشگير لنز از ديگر امكانات اين دوربين براي فيلمبرداري است. وجود امكانات ارتباطي كامل شامل GPS، WiFi و NFC هم آن را براي عكاسان سفر و كاربران خانگي گزينه‌‌ي جذابي مي‌كند.

برنده‌ي بهترين دوربين كامپكت سال 2016: Panasonic Lumix DMC-FZ300

دوربين پاناسونيك FZ300 تقريباً همه‌ي آنچه يك عكاس سفر غير‌حرفه‌اي از دوربينش مي‌خواهد را دارد. لنز بسيار با كيفيت و شارپ 600-25 ميليمتر (معادل فول‌فريم) با ديافراگم ثابت f/2.8 و همچنين بدنه‌ي مهر و موم شده در كمتر دوربيني در اين رده‌ي قيمتي ديده مي‌شود. منظره‌ياب الكترونيك باكيفيت OLED و LCD با قابليت چرخش كامل عكاسي و فيلمبرداري 4K در نور شديد و در زواياي دشوار را با اين دوربين راحت كرده‌است. كيفيت عكس‌ها خوب است و پشتيباني از فرمت خام هم حسن بزرگي براي اين دوربين محسوب مي‌شود. سيستم فوكوس خودكار هم در اين دوربين يكي از بهترين‌هايي است كه در يك دوربين كامپكت مي‌توان يافت. هرچند كه اين دوربين ارزان‌ترين دوربين كامپكت شبه DSLR نيست اما كامل‌ترين و بهترين آنهاست.

دوربين با امكان بيشترين زوم: Nikon Coolpix P900

بله دوربين P900 نيكون سنسور كوچك سايز 1/2.3 اينچي دارد، از فرمت خام پشتيباني نمي‌كند و تنها 200 دلار از دوربين حرفه‌اي‌تر پاناسونيك FZ1000 با سنسور بسيار بزرگ‌تر ارزان‌تر است؛ اما اين دوربين چيزي دارد كه بقيه دوربين‌ها ندارند و آن لنز زومي با قدرت 83 برابر بزرگنمايي و لرزشگير فوق‌العاده‌اي است كه استفاده از چنين قدرت زومي را امكان‌پذير مي‌كند.

بهترين دوربين كامپكت جيبي: Sony Cyber-Shot HX90V

هرچند كه اين دوربين براي عكاسي در نور كم خيلي مناسب نيست، اما در كل دوربين همه‌كاره‌اي است. اندازه‌ي بسيار كوچك با قدرت زوم بسيار خوب و EVF بالاجهنده‌ي بسيار مفيد آن را به يك دوربين همراه و سفري عالي تبديل كرده‌است. امكانات فيلمبرداري و ارتباطي (GPS، WiFi و NFC) اين دوربين هم كامل است. دو پيچ تنظيم و LCD قابل چرخش هم سهولت عكاسي و فيلمبرداري با آن را افزايش داده‌است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.