آموزش تميز كردن لنز و فيلتر دوربين عكاسي

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

آموزش تميز كردن لنز و فيلتر دوربين عكاسي

آموزش تميز كردن لنز و فيلتر دوربين عكاسي

تميز نگاه داشتن لنز و فيلتر يكي از مهم‌ترين كار‌هايي است كه جهت رسيدن به بهترين كيفيت ممكن در تصوير بايد رعايت شود. شايد تميز نگه داشتن لنز، امري بسيار ساده به نظر برسد ولي بايد توجه داشت كه اگر لنز را به صورت اصولي تميز نكنيم، ممكن است كه شاهد خسارت‌هاي جبران ناپذيري از جمله خراشيدگي و مات‌ شدن شيشه لنز در طولاني مدت باشيم. در ادامه به برشمردن چند قانون ساده درباره نظافت لنز‌ها و لوازم موردنياز براي اين كار، خواهيم پرداخت.

قانون اول: از تميز كردن بي‌مورد لنز پرهيز شود

معمولاً شيشه‌هاي خارجي لنزها بسيار مستحكم و مقاوم در برابر خراشيدگي ساخته مي‌شوند. با اين وجود لايه‌هاي مخصوص و مواد شيميايي‌اي كه سطح لنز را پوشانده، ممكن است كه در برابر تماس مداوم دستمال و يا مواد تميز‌كننده، خيلي مقاوم نباشند و بعد از مدتي آسيب ببينند. به همين علت است كه تا حد امكان بايد از تماس انگشت، گردوغبار و برخورد‌هاي فيزيكي، از جمله نظافت بيش از حد لنز، جلوگيري شود.

زماني كه لنز‌ و يا فيلتر‌هاي اضافي را در كيف ‌با خود حمل مي‌كنيد، پوشاندن انتها و ابتداي لنز با درپوش مخصوص آن مي‌تواند از لنز در برابر گردوغبار و تماس‌هاي فيزيكي محافظت كند و ديگر نيازي به تميز كردن لنز نيست. ولي اگر از لنز و يا فيلتري استفاده مي‌كنيد، بدون شك آن لنز و فيلتر پس از مدتي كثيف خواهد شد و نمي‌توان جلوي آن را گرفت.

قانون دوم: گرد و غبار در همه جا حضور دارد

در هر محيطي حتي ايزوله‌ترين مكان‌ها نيز گردوغبار در مقدارهاي مختلف در هوا وجود دارد. اگر چه كه اغلب لنز‌ها و دوربين‌ها در كنترل‌شده‌ترين محيط‌هاي كارخانه‌اي توليد مي‌شوند تا از نفوذ گردوغبار به داخل آن‌ها جلوگيري شود. با اينكه ميزان كم گرد‌وغبار اثر مخربي بر كيفيت تصوير نمي‌گذارد ولي مقدار زياد آن ممكن است كه وضوح و شارپنس تصوير را تحت تأثير قرار دهد. بنابراين بايد در محيط‌هاي پر گرد و خاك، از تعويض لنز تا حد امكان جلوگيري شود.

قانون سوم: از لك شدن شيشه انتهايي لنز جلوگيري شود

تماس انگشت چرب و يا لك شدن المان پشتي لنز، تأثيري به شدت منفي بر نتيجه كار خواهد گذاشت چرا كه تمام نور ورودي از سطح كوچك انتهايي لنز عبور مي‌كند و كوچكترين لكه‌اي بر روي آن مي‌تواند تأثير بسيار اغراق شده‌اي بر كيفيت تصوير بگذارد؛ بنابراين همواره بايد مراقب كثيف شدن شيشه انتهايي لنز باشيم و در صورت استفاده نكردن از لنز حتماً درپوش آن را بگذاريد تا كمتر در معرض هواي آزاد و گردوغبار قرار گيرد.

چگونگي نظافت لنز و فيلتر

براي تميز كردن لنز و فيلتر مراحل ساده‌اي پيش رو داريم، ولي اين مراحل بايد با دقت بالايي انجام گيرد:

۱. با استفاده از يك دمنده، Blower و يا برس مخصوص، گردوغبار موجود از روي سطوح شيشه‌اي زدوده شود.

۲. مقدار كمي از محلول پاك‌كننده لنز را بر روي دستمال مخصوص لنز بريزيد.

۳. با حركت‌هاي دايره‌اي و بسيار آرام، لك‌هاي اثرانگشت و جرم‌هاي سطح لنز يا فيلتر را پاك كنيد.

اين سه مرحله به آساني و در هر شرايطي قابل انجام دادن است، ولي بايد توجه داشت كه در صورت وجود لكه و جرم بر روي لنز بايد به تميز كردن آن پرداخت و در غير اين صورت از تميز كردن بي‌مورد آن جلوگيري كرد.

المان جلويي لنز، نسبت به قسمت‌هاي ديگر، بيشترين تماس را با محيط خارجي دارد. آموزش عكاسي بهترين راه براي محافظت از دهانه و شيشه لنز، استفاده از فيلتر‌هاي محافظ است كه عموماً در مقايسه با لنز قيمت بسيار كمتري دارند و به همين دليل استفاده از آن‌ها بسيار منطقي به نظر مي‌رسد؛ چرا كه اگر قرار باشد آسيب و خراشي به سطح شيشه وارد شود، بهتر است آن شيشه فيلتر محافظ باشد و نه خود لنز.

براي زدودن غبار از روي سطوح لنز، بهترين راه استفاده از دمنده‌ها و برس‌هاي مخصوص است. از پاك كردن گرد و غبار سطوح اپتيكي با دست و دستمال بايد پرهيز شود، چرا كه ممكن است همان گرد‌وغبار و يا دستمالي كه از آن براي نظافت استفاده مي‌كنيد باعث خراشيدگي شيشه شود.

از ديگر لوازم مربوط به تنظيف لنز نيز مي‌توان به محلول‌هاي مخصوص پاك كننده لنز، دستمال‌هاي ميكروفايبر و اسپري‌هاي هوا اشاره كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.