معرفي دوربين Canon EOS M5

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

معرفي دوربين Canon EOS M5

دوربين بدون‌آينه‌‌ي جديد كانن، EOS M5، با بهره‌گيري از سنسور 24 مگاپيكسلي و سيستم فوكوس Dual Pixel، در ماه نوامبر امسال ارائه ‌خواهد‌شد. سايت بررسي دوربين‌هاي ديجيتال، Dpreview.com، نمونه‌ي پيش توليد اين دوربين را مورد بررسي اجمالي قرارداده‌است و در مطلب حاضر، شما را با مهمترين امكانات و ويژگي‌هاي اين دوربين از ديد اين سايت آشنا خواهيم‌كرد.

دوربين بدون‌آينه‌ي EOS M5 پيشرفته‌ترين دوربين در رده‌ي دوربين‌هاي سري M كانن است و خيلي از امكاناتش نظير پردازنده‌ي Digic 7 و عملكرد مشابهِ (به ادعاي اين شركت) سيستم فوكوس خودكار Dual Pixel را از DSLR گران‌قيمت‌تر كانن، EOS 80D به ارث برده‌است. به همين دليل، انتظار مي‌رود كه اين دوربين نسبت به دوربين‌هاي قبلي اين سري از لحاظ كيفيت‌ عكس‌ها و دايناميك رنج پيشرفت قابل‌توجه‌اي كرده‌باشد.

canonm5handson-02

علي‌رغم جثه‌ي كوچكش، اين دوربين گريپ بزرگي دارد و اين موضوع سبب شده تا در دست‌گرفتن آن بسيار راحت‌ باشد. بديهي‌ است كه اين دوربين سبك‌تر از DSLRهاي كانن است و با وزن 427 گرم كيفيت ساخت بسيار خوبي هم دارد.

canonm5handson-04

در عكس بالا بخوبي مي‌توانيد متوجه اندازه‌ي كوچك اين دوربين بشويد. با اينكه EOS M5 داراي سنسوري با سايز APS-C و منظره‌يابي با دقت 2.36 ميليون نقطه در اينچ است، تقريباً در كف يك دست جاي مي‌گيرد.

در اين عكس حسگر تصوير EOS M5 را مي‌توانيد ببينيد. اين همان سنسور 24 مگاپيكسلي است كه در دوربين سطح مياني EOS 80D كانن بكار رفته‌شده و همان دامنه‌ي ISO استاندارد از 100 تا 16000 و قابل افزايش تا 25600 را ارائه مي‌دهد. نكته‌ي برجسته‌تر اين سنسور استفاده از سيستم فوكوس خودكار Dual Pixel كانن براي اولين بار در يك دوربين بدون‌آينه از اين شركت است. در اين سيستم فوكوس خودكار كه تا به امروز يكي از نقاط قوت DSLRهاي جديدتر كانن به حساب مي‌آيد، از سنسورهاي تشخيص فاز بر روي سنسور تصوير استفاده شده كه تقريباً 80 درصد سطح سنسور را پوشش مي‌دهند. نظير اين سيستم فوكوس خودكار پيش از اين در دوربين‌هاي ديگري چون Canon 5D Mark IV و Canon 80D به كار رفته‌است و نسبت به سيستم‌هاي فوكوس خودكار متكي به تشخيص كنتراست، در عكاسي در مد live view و فيلمبرداري عملكرد فوق‌العاده بهتري دارد. از سيستم فوكوس خودكار Dual Pixel CMOS AF كانن براي دنبال‌كردن سوژه‌ها هم مي‌توان بهره‌برد و انتظار مي‌رود M5 در حالت فوكوس خودكار دنبال‌كننده (Subject Tracking) عملكرد بسيار خوبي داشته‌باشد. سرعت عكاسي پياپي اين دوربين در حالت فوكوس خودكار پيوسته (AF-C) عدد قابل‌توجه‌ 7 فريم در ثانيه است كه در حالت قفل‌كردن فوكوس تا 9 فريم در ثانيه هم افزايش پيدا مي‌كند.‌

canonm5handson-07

از نماي بالا، به نظر مي‌رسد اين دوربين تركيبي است از يكي از دوربين‌هاي كامپكت سري G و يكي از DSLRهاي رده مياني كانن. Dial آشناي مد عكاسي دوربين‌هاي EOS در سمت چپ دوربين قراردارد و پيچ تنظيم جبران نوري به سبك دوربين‌هاي Powershot در انتهاي لبه‌ي راست دوربين جاي‌گرفته‌است. در ميان اين دو، دو ديال كنترل وجود دارد كه اولي دورِ دكمه‌ي شاتر دوربين قرارگرفته و دومي كمي عقب‌تر در سمت چپ پيچ تنظيم جبران نوري است. با استفاده از Dial دومي در تركيب با دكمه‌ي dial func (دكمه‌ي وسط ديال) مي‌توانيد به سرعت به تنظيماتي نظير تراز سفيدي، ISO، مد عكاسي پياپي و غيره دسترسي پيداكنيد.

canonm5handson-06

نمايشگر لمسي 3.2 اينچي با دقت 1.62 ميليون نقطه در اينچ اين دوربين كار تركيب‌بندي و فوكوس‌كردن با اين دوربين را براحتي هرچه تمام‌تر امكان‌پذير كرده‌است. در هنگام مرور عكس‌ها (Playback) هم، رفتن به عكس بعدي و زوم‌كردن با انگشت تجربه‌ي دلپذير كار با تلفن‌هاي هوشمند را تداعي مي‌كند. يك كاربرد مفيد ديگر اين نمايشگر اين است كه به هنگام عكاسي با منظره‌ياب كه نمايشگر خاموش مي‌شود مي‌توانيد با حركت انگشت بر روي آن، نقطه‌ي فوكوس مورد‌نظرتان را در منظره‌ياب انتخاب كنيد.

canonm5handson-08

نمايشگر دوربين EOS M5 قابليت چرخش 180 درجه را دارد اما بر خلاف خيلي از دوربين‌هاي ديگر در حد نهايي خود (براي عكس‌هاي سلفي يا فيلمبرداري براي ويديو لاگ) كامل رو به پايين خم مي‌شود. حالت مفيد‌تر استفاده از اين نمايشگر خم كردن آن رو به پايين براي عكاسي و فيلمبرداري از زاويه‌ي بالا است.

canonm5handson-09

علي‌رغم وجود نمايشگر لمسي و قابل‌چرخش، كانن در M5 براي دكمه‌ها و كنترل‌هاي فيزيكي كم نگذاشته و از نماي پشت، اين دوربين براي كساني كه با دوربين‌هاي كامپكت پيشرفته‌ي PowerShot كار كرده‌اند كاملاً آشناست. در نگاه اول ممكن است محل قرارگرفتن دكمه‌ي قرمز ضبط فيلم كمي برايتان عجيب باشد؛ اما فشردن آن با انگشت شست دست راست براحتي صورت مي‌گيرد.

canonm5handson-11

دقيقاً زير دستگيره، اسلات قرارگرفتن باتري اين دوربين است كه طبق استاندارد CIPA انرژي كافي براي 295 عكس را فراهم مي‌كند.

canonm5handson-12

قابليت فيلمبرداري 1080p با سرعت 60 فريم بر ثانيه (دقيقاً مثل EOS 80D) در دوربين‌هاي اين سطح كاملاً متداول است؛ اما امكان اتصال ميكروفون خارجي از طريق جك 3.5‌ ميليمتري به اين معنا است كه براي اكثر كاربردهاي فيلمبرداري (البته اگر 4K نياز نداريد!) هم مي‌توان روي اين دوربين حساب‌كرد.

canonm5handson-13

در سمت راست M5 دكمه‌ي فرو رفته‌اي وجود دارد كه براي فعال‌كردن WiFi و NFC اين دوربين است. وجود WiFi به همراه NFC و Bluetooth داخلي به اين معني است كه هم مي‌توانيد عكس‌ها را به تلفن هوشمند و يا تبلت‌ خود انتقال دهيد و هم از طريق اپليكيشن اختصاصي كانن از طريق تلفن ‌همراهتان عكاسي كنيد.

دوربين بدون‌‌آينه‌ي Canon EOS M5 در ماه نوامبر و با لنز كيت 45-15 يا لنز جديد 150-18 ميلي‌متر f/3.5-6.3 IS STM ارائه خواهد‌شد. نظر شما درباره‌ي اين دوربين چيست؟ آيا انتظارات شما را برآروده كرده‌است؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.