نحوه استفاده از فلاش‌هاي رو دوربيني

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

نحوه استفاده از فلاش‌هاي رو دوربيني

نحوه استفاده از فلاش‌هاي رو دوربيني

شايد ديده باشيد كه عكاسان حرفه‌‌اي، به خصوص در محيط‌هاي خارج از استوديو از فلاش‌هاي رو دوربيني كه با نام‌هايي مانند Speedlite نيز شناخته مي‌شوند استفاده مي‌كنند. در اين مطلب قصد داريم مزاياي استفاده از اينگونه فلاش‌ها را بررسي كنيم و به اين موضوع بپردازيم كه چرا حرفه‌اي‌ها از فلاش‌هاي رو دوربيني استفاده مي‌كنند و از همه مهم‌تر اينكه چرا براي پيشرفت در عكاسي به استفاده كردن از اينگونه فلاش‌ها نياز داريد.

عكاسي در واقع هنر كنترل و بازي با نور است. البته نور هميشه به ميل عكاس عمل نمي‌كند و در شرايط مختلف ممكن است مجبور به استفاده از نورهاي مصنوعي باشيم. يكي از مرسوم‌ترين روش‌هاي كنترل نور استفاده از فلاش است.

ابتدايي‌ترين كاربرد فلاش در روشن كردن فضايي تاريك است. اين مورد حتي در مورد عكاسي با گوشي‌هاي موبايل نيز صدق مي‌كند. اگر بخواهيد در فضايي كم‌نور عكاسي كنيد مي‌توانيد ايزو را زياد كنيد، سرعت شاتر را كم كرده و يا ديافراگم را بازتر كنيد. ولي اين روش‌ها محدوديت‌هايي دارند. به‌طور مثال زياد كردن ايزو موجب زيادشدن ميزان نويز در تصوير مي‌شود، كم كردن سرعت شاتر مي‌تواند موجب تار شدن سوژه گردد و براي بازكردن ديافراگم نيز محدوديت‌هايي پيش رو خواهيد داشت. براي مثال ممكن است با باز كردن ديافراگم عمق ميدان موردنظرتان را از دست بدهيد.
ابتدايي‌ترين كاربرد فلاش در روشن كردن فضايي تاريك است، ولي عكاسان باتجربه از آن براي شكل‌دهي و هدايت نور استفاده مي‌كنند.

ولي كاربران پيشرفته‌ و عكاسان حرفه‌اي از فلاش براي كنترل نور و ثبت عكس‌هاي زيباتر استفاده مي‌كنند. حتي در محيط‌هاي پرنور نيز براي به دست آوردن تصويري دل‌چسب لازم است نور را در كنترل خود بگيريد و آن را بر اساس خواسته‌ي خود هدايت كنيد.

به‌طور مثال به عكس زير توجه كنيد:

اين عكس در روشنايي روز ثبت شده است. بنابراين ممكن است فرض شود كه نيازي به فلاش نيست، ولي واقعيت چيز ديگري است. عكس سمت چپ بدون استفاده از فلاش و عكس سمت راست با استفاده از فلاش گرفته شده است. مي‌توانيد ببينيد كه سوژه‌ها به‌مراتب بهتر قابل‌ديدن هستند و نوردهي روي صورت‌هايشان نيز مناسب‌تر است. بعلاوه به پس‌زمينه دقت كنيد. در عكس سمت چپ آسمان كاملاً سفيد است و هيچ‌گونه جزئياتي ندارد، ولي به لطف استفاده از فلاش در عكس سمت راست، عكاس توانسته از نوردهي كمتري استفاده كند تا جزئيات آسمان و ابرها نيز قابل ديدن باشند.

حالا با اين مقدمه توضيح خواهيم داد كه چرا فلاش داخلي دوربين يا Pop-up عملاً استفاده‌هاي بسيار محدودي دارد و اگر مي‌خواهيد عكاسي خود را يك پله جلوتر ببريد، يكي از قدم‌هاي اصلي استفاده از يك فلاش روي دوربين يا Speedlight است.

 

كنترل نور- روي دوربين

اولين مسئله در مورد فلاش‌هاي داخلي اين است كه تنها در يك جهت قابل‌استفاده هستند و نوري تند و ناملايم را از روبرو به سوژه مي‌تابانند. اين در حالي است كه نور تند و از روبرو هيچ‌گاه ظاهر دل‌چسبي را به عكس نمي‌دهد. به‌عنوان‌مثال به عكس زير نگاه كنيد:

عكس سمت چپ با استفاده از فلاش Pop-Up و عكس سمت راستي با استفاده از فلاش روي دوربين ثبت شده است. ابتدا به سايه‌هاي پس‌زمينه توجه كنيد، نور ناملايم فلاش داخلي سايه‌هايي تاريك و پركنتراست را در پس‌زمينه ايجاد كرده است كه چشمان بيننده را از سوژه‌ي اصلي منحرف مي‌كنند. ولي در عكس سمت راست عملاً سايه‌اي در پس‌زمينه ديده نمي‌شود. از طرفي تغييرات سايه به هاي‌لايت‌ در عكس سمت راست به‌مراتب ملايم‌تر اتفاق مي‌افتند. حالا به چهره‌ي كودك نگاه كنيد، متوجه خواهيد شد كه در عكس سمت چپ چهره‌اش ظاهري دوبعدي و تخت پيدا كرده است، درحالي‌كه در عكس سمت راست مي‌توانيد قسمت‌هاي مختلف چهره را با بُعدِ بيشتر مشاهده كنيد.

فلاش‌ داخلي دوربين قادر است نور را تنها در جهت روبرو بتاباند، درحالي‌كه فلاش‌هاي رو دوربيني داراي سَرِ قابل چرخش هستند و مي‌توان نور آن‌ها را در جهات مختلفي هدايت كرد.

دليل اين موضوع اين است كه فلاش‌هاي رو دوربيني يا Speedlight داراي سَرِ قابل چرخش هستند. به‌اين‌ترتيب مي‌توانيد نور را در جهت ديگري هدايت كنيد و از انعكاس آن براي روشن كردن سوژه و محيط بهره بگيريد. در اين مثال خاص، عكاس از ديوارها و سقف اتاق به‌عنوان يك منعكس‌كننده‌ي نور استفاده كرده است و سَرِ فلاش را به سمت عقب و بالا برگردانده تا نوري نرم و يكدست به دست آيد.

 

كنترل نور – جدا از دوربين

بيشتر اوقات، عكاسان از نور مستقيم استفاده نمي‌كنند و نياز دارند كه منبع نور مصنوعي خود را جابجا كنند. از مزاياي فلاش‌هاي روي دوربين يا Speedlight اين‌ است كه مي‌توانيد آن‌ها را از Hot-Shoe جدا كرده و به‌صورت بي‌سيم نيز كنترل كنيد. به‌اين‌ترتيب مي‌توان نور را از جهت موردنياز به سمت سوژه بتابانيد. براي كنترل فلاش به‌صورت بي‌سيم معمولاً به يك فرستنده بر روي دوربين و گيرنده‌ي متصل به فلاش نياز داريد. البته برخي از فلاش‌ها مانند Yongnuo YN685 يا بعضي مدل از فلاش‌هاي Nissin داراي گيرنده‌ي داخلي هستند و تنها بايد از يك فرستنده بر روي دوربين استفاده كنيد.

به‌عنوان مثالي براي استفاده از فلاش جدا از دوربين مي‌توانيد عكس زير را مشاهده كنيد:

در عكس سمت چپ از فلاش بر روي دوربين و به‌صورت مستقيم استفاده شده است و در عكس سمت راست فلاش با استفاده از راديوتريگر و جدا از دوربين به سمت سوژه تابانده شده است. مي‌توانيد مشاهده كنيد كه در عكس سمت راست اعضاي صورت به‌مراتب بُعدِ بيشتري دارند و مي‌توان جزئيات بيشتري را در مو و لباس سوژه مشاهده كرد و نتيجه‌ي آن عكسي شاداب‌تر شده است.

 

امكان ارتقا براي آينده

بيشتر عكاسان، تقريباً هيچ‌گاه تنها با يك منبع نور كار نمي‌كنند. يكي از مزاياي استفاده از فلاش‌هاي Speedlight اين است كه با ارتقاي سطح عكاسي‌تان مي‌توانيد تعداد بيشتري از آن‌ها را خريداري كنيد و به‌صورت بي‌سيم با يكديگر هماهنگشان كنيد. حتي خواهيد توانست با استفاده از راديوتريگر آن‌ها را با فلاش‌هاي استوديويي يا Monolight نيز هماهنگ كنيد و تجهيزات عكاسي خود را گسترش دهيد.

براي ثبت عكس بالا، عكاس از يك فلاش استوديويي براي نورپردازي پس‌زمينه استفاده كرده تا دانه‌هاي برف به‌وضوح قابل‌ديدن باشند و از يك فلاش Speedlight براي نورپردازي سوژه بهره گرفته است.

 

سرعت هم‌گام‌سازي بيشتر

فلاش‌هاي Pop-up تنها قادر هستند تا حداكثر سرعت شاتر 1/200 تا 1/250 عمل كنند. ولي فلاش‌هاي روي دوربين كه از High Speed Sync پشتيباني مي‌كنند مي‌توانند تا سرعت‌هاي شاتر به‌مراتب بيشتري نيز با دوربين همگام شوند. به همين دليل اگر در فضاي پرنور نياز به استفاده از ديافراگم باز داشته باشيد فلاش‌هاي Pop-up عملاً غيرقابل استفاده هستند. براي نمونه به عكس زير توجه كنيد:

عكاس براي تار كردن پس‌زمينه مجبور به استفاده از ديافراگمي باز بوده است، بنابراين با توجه به روشنايي هوا نياز داشته تا از سرعت بالايي استفاده كند، به‌خصوص براي اينكه جزئيات و رنگ‌هاي پس‌زمينه نيز قابل‌ديدن باشند.

فلاش‌هاي Pop-Up قادر هستند حداكثر تا سرعت 1/200 تا  1/250 با شاتر همگام شوند، درحاليكه فلاش‌هاي رو دوربيني تا سرعت‌هايي به مراتب بيشتر نيز Sync مي‌شوند.

بعلاوه براي عكاسي در سرعت‌هاي خيلي زياد در محيط‌هاي تاريك نيز به يك فلاش Speedlight نياز خواهيد داشت؛ به‌طور مثال براي عكاسي از لحظه‌ي برخورد يك قطره به سطح مايع مانند عكس زير:

اين عكس‌‌ با استفاده از فلاش speedlight بر روي قدرت 1/64 گرفته شده است. در چنين عكس‌هايي از سرعت شاتر نمي‌توان براي فريز كردن حركت استفاده كرد. بنابراين نوردهي دوربين بر روي حالتي تنظيم مي‌شود كه اگر از فلاش استفاده نكنيد عكسي كاملاً تاريك به دست آيد. معمولاً بهتر است از سرعت‌هاي شاتر كند مانند ½ يا كندتر استفاده شود. سپس با استفاده از سرعت زياد فلاش مي‌توانيد قطره را در لحظه فريز كنيد.

 

لوازم جانبي متنوع

فلاش‌هاي روي دوربين يا Speedlightها از انعطاف‌پذيرترين منابع نورپردازي به‌حساب مي‌آيند. يكي از مزاياي آن‌ها اين است كه مي‌توانيد انواع و اقسام لوازم جانبي را بر رويشان نصب كرده و ظاهر نورپردازي خود را آن‌گونه كه دوست داريد تغيير دهيد.آموزش عكاسي به همين دليل در بين تجهيزات عكاسان مختلف، از عكاسان طبيعت گرفته تا عكاسان مد، قطعاً اين‌گونه فلاش‌ها را خواهيد يافت.

اگر به فكر خريد فلاش روي دوربين با قيمت مناسب و هماهنگ با نيازهاي خود هستيد توصيه مي‌كنيم مطلب راهنماي خريد فلاش‌ روي دوربين را هم مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.