همه چيز درباره لنز و دوربين آيفون ۷

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

همه چيز درباره لنز و دوربين آيفون ۷

Lake Burton by Lauren Smith

بدون شك يكي از اصلي‌ترين دلايلي كه وجود دارد، قابليت‌هاي به اشتراك‌گذاري عكس‌ها و ويدئوهاي ثبت شده با تلفن‌هاي همراه است. شما با گوشي موبايل خود عكس يا فيلمي مي‌گيريد و در يك چشم به‌ هم زدن همان فيلم يا عكس را در پيج اينستاگرام يا كانال تلگرام خود ارسال مي‌كنيد و در كسري از ثانيه، كامنت‌ها و لايك‌هاي فراواني را در حساب خود اندوخته خواهيد كرد. همين مسئله به طرز عجيبي شما را نسبت به گرفتن عكس و فيلم با گوشي موبايل خود سوق مي‌دهد و دقيقا به همين دليل است كه روز به روز به محبوبيت دوربين‌هاي تلفن‌هاي همراه افزوده مي‌شود.

1456441232189

در سال‌هاي اخير گوشي‌هاي موبايل قادر به ثبت عكس‌هايي با رزولوشن بيش از 10 مگاپيكسل و ركورد فيلم‌هايي با رزولوشن فول اچ‌دي و 4K شده‌اند. تا همين حد هم براي 90% از كاربران اين گجت‌ها كاملا كافي و راضي‌كننده به نظر مي‌رسد. با اين وجود هنوز هم افرادي هستند كه دلشان مي‌خواهد تا كيفيت دوربين گوشي‌ موبايل خود را به دوربين‌هاي DSLR نزديك و نزديك‌تر كنند. گوشي‌هاي اپل كه با نام تجاري آيفون شناخته مي‌شوند، از همان اولين نسل خود به دوربيني توانمند مجهز گشته و اين سنت تا به امروز نيز پابرجاست. از طرفي به علت فروش چند صد ميليوني آيفون در سال‌هاي اخير و تبديل شدن آن به محبوب‌ترين گوشي موبايل تمام ادوار، شركت‌هاي بي‌شماري يافت مي‌شوند كه ميلي سيري ناپذير براي توسعه و ساخت لوازم جانبي براي اين محصول دارند.

در مطلب پيش رو قصد داريم 4 مورد از بهترين لنزهاي ساخته شده براي آيفون را معرفي كنيم كه قابليت‌هاي عكاسي آن را تا حد زيادي افزايش داده و به ثبت تصاويري خلاقانه با كيفيت و وضوح بيشتر كمك شاياني مي‌كنند.

Olloclip-650-80

  • OlloClip 4-in-1 Lens

شايد ديدن نام اولوكليپ در صدر اين فهرست برايتان چندان عجيب نباشد. چراكه اگر تا بحال حتي براي يك‌بار هم در اينترنت به جستجوي برترين لنزهاي جانبي براي موبايل پرداخته باشيد، حتما نام اولوكليپ را در همان نتايج اول جستجو مشاهده كرده‌ايد. البته عده‌اي اولوكليپ را بهترين لنز معرفي شده براي آيفون مي‌دانند كه جا دارد تا اين ادعاي نادرست را اصلاح كنم. اولوكليپ بهترين لنز معرفي شده براي آيفون نيست، بلكه مقرون‌به‌صرفه ترين لنز موجود است كه در ازاي رقم پرداختي، قابليت‌هاي مناسبي را به دوربين گوشي آيفون شما مي‌افزايد. در اين ليست نيز ارزان‌ترين در ميان سه لنز ديگر خواهد بود. در اين كيت Olloclip، يك لنز فيش‌آي، يك لنز وايد و دو لنز ماكرو 10x و 5x وجود دارد. اين لنزها به صورت كليپسي بر روي دوربين گوشي نصب مي‌شوند و به طور همزمان روي دوربين جلو و پشتي آيفون را مي‌پوشانند.

معايب: كيفيت عكس‌ها فوق‌العاده نيست – براي استفاده از آن حتما بايد كيس گوشي را از آن جدا كرد

SonyQX10-650-80

  • Sony QX10

سوني QX10 در حقيقت همان حسگر و لنز بكار رفته در دوربين كامپكت WX150 اين كمپاني است كه توسط يك مبدل بر روي لنز دوربين آيفون متصل شده و باعث تقويت ويژگي‌هاي تصويربرداري آن مي‌شود. همچنين QX10 از طريق واي‌فاي يا NFC با گوشي آيفون ارتباط برقرار مي‌كند. در تست‌هاي صورت گرفته توسط اين لنز كه حسگري 18.2 مگاپيكسلي را نيز در خود جاي داده است، شاهد افزايش چشم‌گير كيفيت عكس‌هاي ثبت شده با آيفون هستيم. اين لنز سوني داراي فاصله كانوني 100-28 ميلي‌متر است و ويدئوهاي فول‌ اچ‌دي 1080p را با كيفيت بالايي ركورد مي‌كند. علاوه بر اين امكان بهره‌گيري از كارت حافظه ميكرو SD نيز براي QX10 وجود دارد. اگر به دنبال كيفيت بالاتري هستيد بهتر است نيم‌نگاهي هم به QX100 بياندازيد.

معايب: كنترل محدود در حالت دستي – سايز كوچك نمايشگر

DxO_ONE_iPhone_Angle-650-80

  • DxO One

همين ابتدا اين نكته را متذكر شويم كه كيفيت بسيار بالايي را مي‌توان از DxO One انتظار داشت. هرچند كه ابعاد اين ماژول بزرگ‌تر از اكثر رقباي خود است با اين وجود به لطف حسگر 1 اينچي 20.2 مگاپيكسلي و لنزي با فاصله كانوني 32 ميلي‌متر و بازشدگي ديافراگم f/1.8، مي‌توان DxO One را يكي از اصلي‌ترين گزينه خريد براي افرادي قلمداد كرد كه به طور كاملا حرفه‌اي با آيفون خود عكاسي مي‌كنند. هرچند كه بسياري از سايت‌هاي بررسي كننده‌ي اين محصول، قيمت نزديك به 2 ميليون تومان آن را جزو نكات منفي آن بشمار نياورده‌اند، با اين وجود نمي‌شود از اين مسئله به آساني عبور كرد. DxO One از طريق واي‌فاي ارتباط پايداري با گوشي آيفون شما برقرار خواهد كرد و براي اطمينان بيشتر نسبت به ثبات اين ارتباط، شركت سازنده از يك اتصال نوري نيز كمك گرفته كه خيال كاربر را از اين حيث به طور كامل آسوده مي‌كند. ضمنا درگاه مخصوص كارت‌ حافظه موجود بر روي بدنه DxO One اين امكان را فراهم آورده تا از كارت‌هاي حافظه MicroSD براي آن بهره بگيريد و فايل‌هاي RAW خود را به طور مستقيم بر روي ان ذخيره كنيد.

معايب: عملكرد ضعيف باتري – دسترسي محدود هنگام قفل بودن گوشي

Zeis***oLens-650-80

  • ExoLens with Optics by Zeiss Wide-Angle

شركت آمريكايي ExoLens در بخش اپتيكي اين لنز خود به سراغ دستاورد كمپاني صاحب‌نام زايس رفته است. پس طبيعي است كه كيفيت اپتيكي بالايي را از اين محصول شاهد هستيم ولي نبايد فراموش كرد كه براي دستيابي به اين سطح از كيفيت، لازم است تا بهاي آن را نيز بپردازيد. اين لنز وايد چشم‌اندازي وسيع‌تر را هنگام ثبت عكس با گوشي آيفون در اختيار قرار مي‌دهد و مي‌توان افراد يا سوژه‌هاي بيشتري را در كادر تصوير خود جا داد. ساختار فريم ExoLens از جنس آلومينيوم آنودايز شده مي‌باشد و وزن اندكي دارد. استفاده از عناصر Aspherical در ساختار اين لنز نيز سبب شده تا احتمال بروز پراكندگي‌هاي رنگي در تصاوير به حداقل برسد. همچنين پوشش ضد‌بازتابي عدسي‌ها سبب شده تا بازتاب داخلي به حداقل رسيده و نور به شكل يكنواخت از ميان آن ها عبور كرده و وضوح و شارپنس بالايي را شاهد باشيم.

معايب: ابعاد بزرگ – قيمت گران

شب گذشته اپل در سالن بل گراهام شهر سانفرانسيسكو مراسم اختصاصي خود را برگزار كرد و از محصولات جديدش پرده‌برداري كرد. مسلما مهم‌ترين دستگاه‌هايي كه در خلال اين مراسم تقريبا 2 ساعته از آن‌ها رونمايي به عمل آمد، گوشي‌هاي آيفون 7 و 7 پلاس بودند.

اين دو گوشي گرچه از منظر طراحي تغييرات چنداني نسبت به نسخه‌هاي پيشين آيفون نداشتند، با اين وجود ويژگي‌هاي ريز و درشت جذابي به آن‌ها افزوده شده است. يكي از مورد توجه‌ترين بهبود اين دو گوشي بدون شك مربوط به دوربين آن‌هاي مي‌شود كه در ادامه به آن خواهيم پرداحت.

sss7

آيفون 7

مسلما يكي از ويژگي‌هايي كه در آيفون 7 بهبود چشمگيري داشته دوربين آن است. آيفون 7 از حسگري 12 مگاپيكسلي بهره مي‌برد كه از جذب‌ نور بسيار بيشتري نسبت به حسگر بكار رفته در دوربين آيفون 6اس برخوردار است. مي‌دانيم كه جذب نور بيشتر يك حسگر به معناي امكان ثبت عكس‌هايي با نوردهي بالاتر است. حال به اين سنسور يك لنز جديد با گشادگي ديافراگم f/1.8 را نيز اضافه كنيد كه قابليت عكاسي در محيط‌هاي تاريك و شرايط نوري ضعيف را تا حد زيادي افزايش مي‌دهد. اين لنز نسبت به لنز موجود در دوربين آيفون 6اس وايدتر مي‌باشد و متشكل از 6 عدسي منحصربه‌فرد است كه به گفته اپل كمك شاياني به ثبت عكس‌هايي شارپ و با وضوح بالا مي‌كند. همچنين يك حسگر فليكر جديد نيز در دوربين اين گوشي وظيفه تنظيم خودكار سرعت شاتر را عهده دار است.

sss77

اما شگفتي‌هاي دوربين آيفون 7 هنوز پايان نيافته است. يك فلاش LED چهارگانه – كه در نوع خود اولين است – در كنار دوربين پشتي اين دستگاه جاي گرفته است. اين فلاش علاوه بر آنكه در عكاسي و يا فيلم‌برداري در محيط‌هاي كم‌نور بسيار كارامد است، تاثير قابل توجهي بر روي توناليته رنگ‌ها مي‌گذارد تا رنگ‌هاي ثبت شده در عكس خروجي به آنچه در واقعيت است كاملا نزديك باشد. اما به زعم اپل براي آنكه يك دوربين تماما حرفه‌اي را هميشه خود داشته باشيد به چيز بيشتري به جز لنز و حسگر باكيفيت نياز داريد و آن هم يك لرزشگير اپتيكال است. تا پيش از اين، لرزشگير اپتيكال دوربين تنها در انحصار نسخه‌هاي پلاس آيفون بود ولي اكنون آيفون 7 عنوان اولين آيفون غير از پلاس را يدك مي‌كشد كه به اين مكانيسم پيشرفته مجهز شده است. به لطف اين لرزشگير اپتيكال، تكان‌هاي ناشي از لرزش دست و گوشي موبايل هنگام عكاسي و فيلم‌برداري تا حد زيادي كنترل و برطرف شده تا كم‌ترين اثر مخرب را بر روي شارپنس و وضوح تصاوير ثبت شده بگذارد.

ss77

آيفون 7 پلاس

شگفتي در دوربين آيفون 7 پلاس به اوج خود مي‌رسد. همان‌گونه كه در شايعات و اخبار مرتبط نيز آمده بود، سرانجام اين گوشي به دوربين دوگانه مجهز شد كه مي‌تواند دريچه‌هاي وسيعي را در زمينه عكاسي با موبايل بر روي كاربران خود باز كند. دوربين آيفون 7 پلاس داراي دو حسگر 12 مگاپيكسلي مي‌باشد كه لنز در نظر گرفته شده براي يكي از اين حسگرها از نوع وايد با بازشدگي ديافراگم f/1.8 بوده و ديگري از نوع تله‌فوتو مي‌باشد كه حداكثر گشودگي دهانه ديافراگم f/2.8 را ارائه مي‌دهد. همكاري اين دو لنز وايد و تله با يكديگر موجب شده تا عمق ميدان عكس‌هاي ثبت شده توسط اين دوربين تا حد زيادي مشابه دوربين‌هاي DSLR باشد. شايد برايتان جالب باشد كه مي‌توان توسط دوربين اين فبلت اپل، عكس‌هايي با پس‌زمنيه محو و بوكه زيبا را خلق كرد. از اين رو بدون شك آيفون 7 پلاس مي‌تواند علاقه‌مندان به عكاسي پرتره را هيجان‌زده كند چرا كه اين گوشي در اين بخش توانمندترين است. براي سوئيچ كردن بر روي دوربين‌هاي اين گوشي نيز يك دكمه در اپليكيشن دوربين نمايان مي‌شود كه با لمس آن مي‌توان به سادگي از بين دوربين اول يا دوم يكي ار انتخاب كرد.

iphone_7_post_bokeh

دوربين سلفي و Live Photos

اپل براي دوربين جلويي هر دو آيفون جديد خود حسگري 7 مگاپيكسلي را در نظر گرفته كه در قياس به دوربين سلفي آيفون 6اس، عكس‌هاي به مراتب شارپ‌تري را ثبت مي‌كند و غناي رنگي بيشتري را ارائه مي‌دهد.آموزش عكاسي درست مانند آيفون 6اس و 6اس پلاس، دوربين Facetime آيفون 7 و 7پلاس نيز از فلاش رتينا سود مي‌برد. همچنين اين دوربين قادر است ويدئوهايي با رزولوشن فول اچ‌دي را ركورد كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.