راهنماي خريد بهترين لنز

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

راهنماي خريد بهترين لنز

اين طبيعت عكاسان است كه فارغ از تعداد لنزهاي فعلي‌‌شان هميشه نيم‌نگاهي به خريد يك لنز جديد داشته باشند. البته گزينه‌هاي متعددي هنگام خريد لنز پيش روي اين افراد قرار دارد كه هر كدام به نوبه‌ي خود وسوسه كننده نيز به نظر مي‌رسند. در اين مطلب قصد داريم براي اين تصميم‌گيري كمكي هرچند كوچك به اين افراد علاقه‌مند كرده باشيم. 

اولين و كليدي‌ترين سؤالي كه پيش از خريد يك لنز جديد بايد از خود بپرسيد اين است كه چه قابليتي مورد نياز شماست كه لنز فعلي‌تان فاقد آن است؟ اغلب پاسخ‌هايي كه از جانب افراد به اين سوال داده مي‌شود در دو دسته جاي مي‌گيرد؛ اولي زوم و دومي سرعت. اجازه دهيد ابتدا لنزهايي را معرفي كنيم كه مي‌توانند گزينه‌هاي خوبي به عنوان يك لنز سريع باشند.

 

50mm-1.8

لنز‌هاي پرايم يا فيكس سريع

اغلب لنزها داراي حداكثر بازشدگي ديافراگم متفاوتي هستند كه معمولاً بين f/3.5 تا f/5.6 قرار دارد. اين بازشدگي ديافراگم براي عكاسي در يك روز آفتابي و در فضاي باز مناسب به نظر مي‌رسد. حتي در مكان‌هاي سرپوشيده هم مي‌توان با كمك فلاش يا منبع نورهاي ديگر عكس‌هاي خوبي را با اين ديافراگم به ثبت رساند؛ اما مشكل اصلي لنزهايي با اين ميزان بازشدگي ديافراگم هنگام عكاسي در محيط‌هاي كم‌نور نمود پيدا مي‌كند. درست همين‌جاست كه بسياري از عكاسان به فكر خريد يك لنز سريع مي‌افتند.

اما لنز سريع چيست و چه ويژگي‌هايي دارد؟ لنزهاي سريع به لنزهايي گفته مي‌شود كه داراي بازشدگي ديافراگم f/2.8 يا بيشتر هستند. ديافراگم بازتر به معناي رسيدن نور بيشتر به سطح حسگر است و اين مسئله مي‌تواند راهگشاي عكاسي ايده آل در محيط‌هاي كم‌نور باشد.

از طرفي لنزهاي فيكس يا پرايم به لنزهايي اطلاق مي‌شود كه داراي فاصله كانوني ثابتي هستند. به همين دليل اين لنزها فاقد قابليت بزرگنمايي مي‌باشند. لنزهاي پرايم غالباً ديافراگم بازتري نسبت به لنزهاي زوم دارند و از همين رو براي فيلم‌برداري با دوربين‌هاي DSLR انتخاب ايده آلي بشمار مي‌روند.

معمولاً محبوب‌ترين لنزي كه عكاسان به عنوان لنز دوم آن را انتخاب مي‌كنند لنز 50mm f/1.8 است. اين لنزها اغلب چندان گران‌قيمت نبوده و به اندازه‌اي وايد هستند كه بتوان يك عكس دسته جمعي با آن گرفت. از طرفي بازتر بودن ديافراگم باعث مي‌شود عكس‌هايي با پس‌زمينه محو و بوكه زيبا را خلق كنيد. البته بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر لنز 50mm خود را روي دوربيني با حسگر APS-C ببنديد فاصله كانوني معادل آن بر روي حسگر فول‌فريم برابر با 75mm خواهد بود؛ بنابراين اگر احساس مي‌كنيد به لنزي وايد‌تر نياز داريد شايد خريد يك لنز 35mm انتخاب بهتري براي شما باشد. اين لنز نسبت به 50mm كمي وايدتر است و براي عكاسي پرتره در فضاهاي كوچك نيز مناسب‌تر خواهد بود. البته اگر باز هم لنز سريع وايد‌تر از اين مي‌خواهيد آنگاه بهتر است به سراغ لنزهاي 28mm يا 24mm f/1.8 برويد.

از طرف ديگر اگر لنزي سريع مي‌خواهيد كه براي عكاسي پرتره از فاصله‌اي دورتر ايده آل باشد آنگاه يكي از بهترين گزينه‌هاي پيش رو لنز‌ 85mm f/1.8 است. اين لنزها به دليل فاصله كانوني بيشتر از اعوجاج كم‌تري برخوردار هستند و به همين دليل براي عكاسي پرتره انتخابي عالي بشمار مي‌روند.

70-200-mm

لنزهاي تله زوم

لنزهاي تله‌ زوم براي عكاسي ورزشي، عكاسي حيات وحش و يا عكاسي از هر سوژه‌اي كه در فاصله‌اي دور از شما قرار دارد مناسب است. اگر تاكنون عكاسي از برخي سوژه‌ها را صرفاً به دليل كافي نبودن بزرگنمايي لنز خود از دست داده‌ايد با خريد يك لنز تله زوم ديگر در آينده چنين حسرتي را نخواهيد خورد. شايد در حال حاضر از يك لنز كيت 200mm نيز استفاده مي‌كنيد، ولي در ديافراگم f/5.6 سرعت شاتر به اندازه‌اي بالا نيست كه بتوان حركت سوژه را فريز كرد.

70-200mm f/2.8 رايج‌ترين لنز تله زوم محسوب مي‌شود. اين لنز‌ها به اندازه كافي سريع هستند تا بتوان عكس‌هايي از سوژه‌هاي در حال حركت به ثبت رساند و بوكه‌هاي زيبايي را در عين شارپ بودن سوژه با آن خلق نمود. اگر از دوربين قطع DX يا APS-C بهره مي‌گيريد به اين نكته توجه داشته باشيد كه با بستن اين لنز بر روي دوربين خود، فاصله كانوني معادلي در حدود 300-105 ميلي‌متر خواهيد داشت. اگر سرعت بالايي كه لنزهاي f/2.8 فراهم مي‌آورند چندان به كارتان نمي‌آيد مي‌توانيد به سراغ لنزهاي 200-70 ميلي‌متر با f/4.0 برويد. همچنين اگر داشتن قابليت بزرگنمايي بالا اولويت اصلي شما براي خريد لنز جديد است مي‌توانيد نيم‌نگاهي هم به لنزهاي 300-18 يا 300-70 ميلي‌متر بياندازيد.

مسئله ديگري هنگام خريد لنزهاي تله زوم وجود دارد كه بسيار حائز اهميت مي‌باشد و آن اين است كه آيا به سيستم لرزشگير داخلي نياز داريد يا خير. معمولاً شركت‌هاي سازنده لنز از نام‌هاي مخفف و انحصاري براي سيستم لرزشگير بكار رفته در لنزهاي خود استفاده مي‌كنند. نيكون سيستم لرزشگير خود را VR، كانن IS، تامرون VC و يا سيگما OS مي‌نامد. لرزشگير لنز تا حد زيادي لرزش و تكان‌هاي ناشي از دست و دوربين را كنترل كرده و به ثبت تصاويري باكيفيت و شارپ كمك شاياني خواهد كرد. از ديگر مزاياي اصلي بهره‌مندي از سيستم لرزشگير اين است كه مي‌توان در نبود سه‌پايه نيز از سرعت شاتر بالا و طولاني استفاده كرد و عكس‌هاي مطلوبي با نويز پايين را در شرايط نوري ضعيف به ثبت رساند.

در بخش دوم اين مطلب به بررسي لنزهاي زوم وايد و ماكرو خواهيم پرداخت.

در بخش اول اين مطلب در مورد دو شاخه از لنزهاي پرايم سريع و تله زوم صحبت كرديم و توضيح داديم كه اين لنزها براي چه افرادي مناسب بوده و هنگام خريدشان بايستي به چه نكاتي دقت داشت. در بخش دوم اين مطلب نيز قصد داريم در مورد لنزهاي زوم وايد و ماكرو سخن بگوييم. البته توصيه مي‌كنيم مقدمه بخش اول را مطالعه فرماييد. چرا كه نكات خوبي در آن مطلب بيان شده كه ممكن است در كل براي انتخاب يك لنز مناسب به كارتان آيد. با ما در بخش دوم راهنماي خريد لنز جديد همراه باشيد.

Wide-angle_0

لنزهاي زوم وايد

اگر پاسخ شما به سؤالي كه در ابتداي بخش اول مطرح شد اين باشد كه مي‌خواهيد افراد بيشتري را در كادر تصوير خود جاي دهيد و يا تمايل به ثبت عكس‌هاي Landscape وايدتري داريد آنگاه بايد انتخاب‌هاي خود را به لنزهاي زوم وايد محدود كنيد.

در بالا به طور مختصر در مورد لنزهايي با فاصله كانوني 28mm و 24mm صحبت كرديم ولي گاهي اوقات چيزهايي فراتر از اين را از لنز دوم خود انتظار داريد؛ قابليت‌هايي كه بايد آن‌ها را در لنزهاي زوم وايد جستجو كنيد. لنزهاي زوم با فاصله كانوني‌هاي متفاوت از برندهاي مختلف وجود دارد كه بنا بر سليقه خود مي‌توانيد آن‌ها را تهيه كنيد. يكي از گله‌مندي‌هايي كه اكثر عكاسان در مورد لنزهاي زوم دارند، شارپنس پايين عكس‌ها چه در حالت وايد و چه در حالت زوم است. با اين وجود بسياري از عكاسان و منابع معتبر لنز 16-11 ميلي‌متر f/2.8 توكينا را يكي از شارپ‌ترين لنزهاي سوپر وايد مي‌دانند. اگر فاصله كانوني اين لنز برايتان كافي‌ست مي‌توانيد اطمينان داشته باشيد كه اين لنز توكينا جزو بهترين‌ها در اين شاخه است.

tokina_2

لنزهاي ماكرو

قطعاً تاكنون برايتان پيش آمده كه عكس‌هاي ماكروي بي‌نظيري از حشرات يا گل‌ها مشاهده كرده‌ايد و سعي داشته‌ايد تا با لنز كيت خود عكس‌هاي مشابهي را به ثبت برسانيد. به احتمال زياد در انجام چنين كاري ناموفق بوده‌ايد چرا كه آن عكس‌هاي فوق‌العاده‌اي كه نظر شما را جلب كردند با لنزهايي مخصوص اين كار گرفته شده‌اند. اصلي‌ترين مشكلي كه هنگام تلاش براي ثبت عكس ماكرو با لنز كيت خود با آن مي‌شويد مسئله فوكوس است. براي ثبت عكس‌هاي ماكرو نياز به لنزي داريد كه از حداقل فاصله فوكوس پاييني برخوردار باشد. به لنزهايي با اين ويژگي لنزهاي ماكرو مي‌گويند. لنزهاي ماكرو اغلب داراي حداقل فاصله فوكوس ۳۰ سانتي‌متر و كم‌تر و همچنين بيشينه فاصله فوكوس نامحدود هستند. به همين دليل هم مي‌توان از آن‌ها براي عكاسي ماكرو استفاده كرد و هم مي‌توان عكاسي طبيعت كرد. البته باز هنگام خريد لنز ماكرو همان دو سؤال رايج مطرح مي‌شود. اينكه به لنزي سريع نياز داريد يا لنزي وايد بيشتر به كارتان خواهد آمد.

nikon-105

نكات مهمي وجود دارد كه هنگام خريد لنز ماكرو بايد به آن توجه داشته باشيد. اول نكته اين است كه هرچه لنز ماكرو وايدتر باشد، بايد از فاصله‌اي نزديك‌تر بر روي سوژه فوكوس كنيد. براي مثال اگر قصد عكاسي ماكرو از يك گل را داشته باشيد و بخواهيد كه ساير گل‌ها نيز به صورت محو در تصوير ثبت گردند آن‌گاه به يك لنز وايد ۴۰ يا ۵۰ ميلي‌متر نياز داريد. از طرف ديگر اگر قصد عكاسي ماكرو از يك حشره در حال پرواز را داشته باشيد آنگاه لنز ۴۰ يا ۵۰ ميلي‌متر چندان به كارتان نخواهد آمد چون نمي‌توانيد در آن شرايط خيلي به سوژه نزديك شويد. پس بايد به سراغ يك لنز ۸۵ ميلي‌متر يا بيشتر برويد. نكته‌ ديگري كه در اين ميان قابل تأمل مي‌باشد اين است كه اگر براي عكاسي از سوژه خيلي به آن نزديك شويد تا حد زيادي ميزان نور كم شده و سايه ايجاد مي‌شود. به اين ترتيب به لنزي سريع‌تر با بازشدگي ديافراگم بيشتر نيازمند خواهيد بود. آموزش عكاسي در حالت كلي اگر نگران تشكيل شدن سايه هستيد بهتر است لنزي با فاصله كانوني بيشتر تهيه كنيد تا مجبور نشويد خيلي به سوژه نزديك شويد.

در اين مطلب چند شاخه از لنزها را به طور مختصر و مفيد بررسي كرديم. بسيار بهتر است كه قبل از خريد لنز جديد خود نگاهي به اين مطلب بياندازيد تا با آگاهي بيشتر نسبت به خريد لنز جديد اقدام كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.