توصيه هاي مهم افزايش طول عمر تجهيزات عكاسي

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

توصيه هاي مهم افزايش طول عمر تجهيزات عكاسي

حفاظت از تجهيزات به گونه‌اي كه طول عمر مفيد آن‌ها را افزايش دهد همواره يكي از مهم‌ترين مسئله‌هايي است كه ذهن كاربران را درگير مي‌كند. براي مثال اغلب ما براي گوشي‌هاي موبايل خود از محافظ نمايشگر استفاده مي‌كنيم و يا از كيس‌هاي محافظ براي مقاوم‌ ساختن آن‌ها در برابر ضربه و ايجاد خط و خش بهره مي‌گيريم. از طرفي ديگر نحوه نگه‌داري و استفاده ما از ديوايس‌هاي مختلف تأثير مستقيمي بر روي عمر مفيد اين دستگاه‌ها دارد. اين مسئله براي عكاسان به مراتب از اهميت بيشتري نيز برخوردار است. در ادامه مطلب همراه ما باشيد.

اگر بتوانيم به خوبي از دوربين و تجهيزات مرتبط آن مراقبت كنيم بدون شك در هزينه‌هاي خود صرف‌ جويي قابل توجهي خواهيم كرد. سواي از آن كه عكاسي براي برخي يك شغل و حرفه بشمار مي‌رود با اين وجود درصد بالايي از مالكان دوربين‌هاي عكاسي را صرفاً علاقه‌منداني تشكيل مي‌دهند كه براي تفريح عكاسي مي‌كنند. از آنجايي كه دوربين‌ها و تجهيزات عكاسي اغلب ارزش و قيمت بالايي دارند، بدون شك نگه‌داري اصولي از آن‌ها باعث مي‌شود تا بتوانيد بدون صرف هزينه‌هاي گزاف و اضافي براي طولاني‌مدت از اين تفريح منحصربه‌فرد لذت ببريد.

در اين مطلب سعي داريم به هفت راه‌كار اساسي براي افزايش طول عمر تجهيزات عكاسي اشاره كنيم كه قطعاً مي‌تواند براي بسياري مفيد واقع شود. پس با ما همراه باشيد.

1438746687000_1163434

  • تجهيزات خود را اصولي حمل كنيد.

صرف نظر از اينكه دوربين و تجهيزات خود را داخل شهر جابجا مي‌كنيد و يا براي عكاسي از يك چشم‌انداز فوق‌العاده قصد سفر به استاني ديگر را داريد، جاي دادن تجهيزات در يك كيف امن و مقاوم و صد البته نحوه چينش تجهيزات داخل كيف از جمله مسائلي است كه هرگز نبايد از آن غافل شويد. فراموش نكنيد احتمال بروز آسيب‌هايي كه ممكن است حين حمل دوربين و تجهيزات به آن وارد آيد به مراتب بيشتر از زماني است كه از آن‌ها استفاده مي‌كنيد. پس اول از همه به يك كيف حمل مطمئن براي اين منظور نياز داريد.

اما برخي نكات كوچك ولي در عين حال مهم نيز وجود دارد كه رعايت آن‌ها هنگام چينش تجهيزات درون كيف باعث كاهش احتمال آسيب ديدن آن‌ها مي‌شود.

تجهيزات محكم در جاي خود قرار گيرند: اولين نكته‌اي كه بايد به آن توجه شود اين است كه اگر تجهيزات مورد نظر خود را به طور ايمن و دقيق در جاي مخصوص آن قرار ندهيد، هر بار كه كيف را بلند مي‌كنيد ممكن است در جاي خود جابجا شده و آسيب ببينند. در چنين مواقعي بد نيست اگر تجهيزات كاملاً محكم در جاي خود قرار نمي‌گيرند، از لوازم كوچكي مانند پك باتري يا ريموت فلاش براي پر كردن اين فضاي خالي استفاده كنيد. البته بهتر است بين آن‌ها از دستمال لنز يا پد‌ استفاده كنيد تا مانع از افتادن خط و خش و ساييدگي شود. يكي از مزيت‌هاي كيف‌هايي با امكان جابجايي پد‌ يا ديواره‌هاي جداكننده دقيقاً همين است. در اين كيف‌ها مي‌توان پدها را جابجا كرده و فضاي داخل كيف را به اندازه تجهيزات خود تقسيم‌بندي كرد. در اين صورت هم مديريت بهتري بر روي فضاي كيف داريد و هم مطمئن هستيد كه تجهيزات توسط لايه‌اي نرم محافظت مي‌شوند.

1438748185000_IMG_512416

تجهيزات ضروري را حمل كنيد: كاملاً ساده و منطقي است كه حمل تجهيزات غيرضروري به معناي پذيرش ريسك بيشتر است. معمولاً اغلب عكاسان ترجيح مي‌دهند تا حد ممكن تمام تجهيزات را با خود حمل كنند ولي اگر واقع‌‌بين باشيد مي‌بينيد كه برخي از تجهيزات حمل شده فقط اضافه وزن و ريسك آسيب‌پذيري بيشتر را در پي دارد و ممكن است هيچ وقت هم به كارتان نيايد.

تجهيزات را در جاي مناسب قرار دهيد: قرار دادن تجهيزات در جاي خود سبب مي‌شود تا در صورت نياز مستقيماً به سراغ آن‌ها رفته و بدون آنكه تمام محتويات كيف را جابجا كنيد تجهيزات مورد نظر خود را بيابيد. دست كردن در جيب كيف و هم زدن تجهيزاتي كه داخل آن قرار گرفته قطعاً تماس بيشتر ميان آن‌ها را به همراه دارد و بعيد نيست كه در اين ميان لوازم ظريف‌تر و حساس‌تر دچار آسيب‌ديدگي شوند. از طرفي ديگر اين نامنظمي مي‌تواند به از دست رفتن سوژه دلخواه منجر شود.

Green Clean Sensor Cleaning System

  • از نظافت تجهيزات غافل نشويد.

تجهيزات عكاسي مانند بسياري از لوازم ديگر داراي درزهايي هستند كه باعث ورود گردوغبار و ذرات ريز به داخل آن‌ها مي‌شود. بديهي است كه پس از مدتي، اين ذرات راه پيدا كرده به داخل تجهيزات باعث اختلال در عملكرد آن‌ها و در نتيجه كاهش عمر مفيد اين لوازم مي‌شود. برخي لنزها يا دوربين‌ها از مقاومت بيشتري در برابر نفوذ گردوخاك برخوردار هستند ولي اين بدان معنا نيست كه نيازي به توجه و مراقبت ندارند. پس نبايد هرگز از نظافت تجهيزات خود غافل شويد. البته حواستان باشد كه از چاله به چاه نيافتيد. چرا كه نظافت تجهيزات حساس مانند حسگر دوربين و يا لنزها دقت به مراتب بيشتري مي‌طلبد و اگر غير اصولي رفتار كنيد و يا از مواد تميز‌كننده غيراستاندارد بهره بگيريد ممكن است آسيب‌هايي جبران‌ناپذير به تجهيزات عكاسي شما وارد آيد. براي اين منظور توصيه مي‌كنيم از مواد تنظيف Green Clean استفاده كنيد كه از تنوع كاملي برخوردار بوده و با بالاترين استانداردهاي ممكن توليد گشته است. توصيه مي‌شود پس از هر نوبت عكاسي، چند دقيقه براي نظافت تجهيزات خود زمان صرف كنيد؛ به ويژه اگر در طبيعت به عكاسي پرداخته‌ايد. شك نكنيد كه اين كار تأثير شگرفي بر روي طول عمر دوربين و تجهيزات شما خواهد داشت.

در مطلب “7 توصيه براي افزايش طول عمر تجهيزات عكاسي (1)” به توضيح 2 راه‌كار‌ اساسي در اين مورد پرداختيم. حال در بخش دوم اين مطلب قصد داريم به تشريح 5 مورد ديگر بپردازيم كه توجه به آن‌ها مي تواند ضريب ريسك از دست دادن تجهيزات را كاهش دهد. پس در ادامه مطلب همراه ما باشيد.

EOS 5DS White Beauty 11

  • تجهيزات بادوام و مطمئن بخريد.

در بسياري از موارد خريد يك وسيله ارزان قيمت به معناي صرفه‌جويي پول بيشتر نيست. در حقيقت خريد دستگاه‌هاي باكيفيت و بادوام مي‌تواند در طولاني‌مدت پول بيشتري را براي شما پس‌انداز كند. اگر تنها به اين دليل كه فلان جنس كمي از جنس ديگري ارزان‌تر است آن را انتخاب نماييد ممكن است هزينه زيادي را صرف تعميرات كرده و يا مجبور شويد بارها جنسي مشابه آن را بخريد. ولي اگر نمونه باكيفيت‌تر آن را انتخاب كنيد احتمالاً براي سال‌هاي سال مي‌توانيد بدون صرف هزينه اضافي از آن استفاده كنيد.

10002236_5

  • احتياط شرط عقل است.

اگر قصد داريد از درخت يا تپه‌اي بالا رفته و از رودخانه‌اي خروشان عكاسي كنيد هيچ مانعي وجود ندارد ولي بايد اين‌ كار را هوشمندانه و با دقت انجام دهيد و از انجام هر كاري كه ريسك را پايين مي‌آورد دريغ نكنيد. اگر هوا باراني است مطمئن باشيد كه قطرات باران بر روي دوربين و تجهيزات نمي‌ريزد. عكاسان جسوري هستند كه اجازه نمي‌دهند ترس از دست دادن تجهيزات‌ باعث منصرف كردن آن‌ها از ماجراجويي‌هاي تصويرگري گردد با اين وجود بايد اين كار را كاملاً عاقلانه و هوشمندانه انجام داد تا آسيبي به تجهيزات آن‌ها وارد نشود.

18725542932_9fd5d9127c_b

  • به اندازه كافي استراحت كنيد.

شايد اين تيتر در نگاه اول به موضوع بحث ما بي‌ربط به نظر برسد ولي حقيقت اين است كه خستگي‌هاي ذهني و جسمي باعث بالا رفتن ضريب خطا و اشتباهات مي‌شود. بدون ترديد يكي از بهترين راه‌هاي پايين آوردن بروز خطا و جلوگيري از سهل‌انگاري داشتن استراحت كافي‌ست. در بسياري از موارد لازم است كه هنگام عكاسي كاملاً هوشيار و آماده‌باش باشيد ولي اگر ذهن و جسمتان خسته باشد به احتمال فراوان اين‌گونه نخواهد بود. بي‌دقتي يكي از مواردي است كه نقش بسزايي در وارد آمدن آسيب به تجهيزات دارد. به اندازه كافي استراحت كنيد تا مطمئن شويد بالاترين راندمان را داريد و دچار كم‌ترين سهل‌انگاري مي‌شويد.

Marsel.van_.Oosten_Japan-3000x2000

  • ديگران را از اهميت مراقبت از وسايل خود آگاه سازيد.

شايد براي برخي از شما هم پيش آمده باشد كه تجهيزات عكاسي خود را به ديگران قرض داده باشيد و يا شخصي را به عنوان همراه با خود به عكاسي برده‌ايد تا در حمل تجهيزات به شما كمك كند. اگر شخص همراه و يا كسي كه تجهيزات را به او سپرده‌ايد از اهميت مراقبت از آن‌ها اطلاع ندارد بايد او را در اين مورد آگاه ساخته و به وي بگوييد كه چطور اين كار را انجام دهد. شايد انجام اين كار كمي زمان‌بر باشد و بخشي از وقت شما را بگيرد ولي در عوض تا حد زيادي خيال شما را از بابت امنيت تجهيزات آسوده مي‌كند. البته توصيه مي‌شود تا حد ممكن از قرض دادن تجهيزات خود به ديگران خودداري كنيد. هيچ كس بهتر از خود شما از اين تجهيزات مراقبت نمي‌كند و حتي اگر شخصي كه تجهيزات را به او قرض داده‌ايد فرد بادقت و منظمي باشد با اين وجود هميشه نگران سلامت لوازم خود هستيد.

lens-destroyed

  • تجهيزات خود را بيمه كنيد.

شايد بايد اين مورد حياتي را اول از همه بيان مي‌كرديم. در هر صورت حادثه پيش مي‌آيد و خواسته يا ناخواسته ممكن است به تجهيزات آسيب جدي‌اي وارد شود. آموزش عكاسي در اين شرايط ديگر پشيماني هيچ سودي نخواهد داشت و تنها افرادي كم‌ترين حسرت را خواهند خورد كه تجهيزاتشان را بيمه كرده بودند. فراموش نكنيد كه لنز، دوربين و يا فلاش شما ممكن است قيمت چند ميليون توماني داشته باشد كه از دست دادن آن‌ها به معناي متحمل شدن زيان بزرگي‌ است. پس با بيمه كردن آن‌ها سعي كنيد استرس را تا حد زيادي كاهش دهيد. اين كار حتي بر روي جسارت شما در عكاسي نيز تأثير مثبتي خواهد گذاشت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.