در اين مطلب كوتاه نكاتي را پيرامون تركيببندي در عكاسي پرتره (در استوديو و در فضاي باز) مطرح خواهم كرد. برخي از مواردي كه در تركيببندي در مورد عكاسي منظره مطرح شد در اينجا هم مصداق دارد و به منظور يادآوري باز هم به آنها اشاره خواهم كرد.
همانطور كه ميدانيد عكاسي پرتره ممكن است در محيط استوديو و با پشتزمينههاي سياه و سفيد (يا رنگي) و يا در محيط باز (شهري و طبيعت) صورت گيرد. در هر دو حالت، قاببندي و برشهاي (cropping) مناسب يكي از مهارتهاي اوليهاي است كه بايد آنها را فرا بگيريد. يكي از برشهاي معروف در عكاسي پرتره، برش از سينه به بالا است. در اين برش (عكس زير) معمولاً دستها افتاده و راست هستند.
50mm lens, camera angle below eye level
اگر كمي بخواهيد تأكيد بيشتري بر اجزا و حالت صورت داشته باشيد، ميتوانيد اين برش را بيشتر به سمت صورت پيش ببريد و تقريباً شانهها را از دو طرف عكس حذف كنيد. نكتهي مهم در اينجا اين است كه هميشه كمي فضاي خالي بالاي سر سوژه قراردهيد و دقيقاً از روي موها برش ندهيد.
ممكن است حتي از اين هم فراتر برويد و تنها قسمتي از صورت را در كادر قراردهيد. در اين حالت مي توانيد تا بخشي از پيشاني و چانه را هم از كادر خارج كنيد. اين نوع قاببندي هر چند خيلي مرسوم نيست اما بيشترين تأكيد را بر روي چشمها خواهد داشت و اگر سوژه شما چشمهاي زيبايي داشته باشد، با اين قاببندي ميتوانيد اين نقطهي قوّت او را بهتر نمايان كنيد.
اما اگر كادر بازتري مدنظرتان باشد، ميتوانيد تمام بدن سوژه يا قسمتي از پايينتنه را در كادر قراردهيد. نكتهي مهم در اينجا اين است كه سعي كنيد كادرتان اعضاي بدن (دستها و پاها) را در ميانه قطع نكند. بهترين نوع برش، برش از كمي بالاتر از زانو است. برشهاي پايينتر (از ساق پا) حس خيلي خوبي به بينندهي عكس منتقل نميكند. بنابراين، سعي كنيد يا از زانو برش دهيد و يا كل بدن را در كادر حفظ كنيد. به همين منوال برش از كمي بالاتر از آرنج دست بسيار بهتر از برش از ساق دست است. در تصوير زير، خطوط سبز مكان برشهاي مجاز و خطوط قرمز مكانهايي كه نبايد از آنها برش داده شود را نمايش ميدهد.
نكتهي ديگري كه در كادربندي بايد مد نظر قراردهيد فضاهاي خالي دو طرف سوژه است. معمولاً توصيه ميشود كه اگر سوژهي شما به يك سمت كمي نيمرخ است (و شايد به همان سمت نگاه ميكند)، بهتر است در آن سمت فضاي خالي بيشتري قرار دهيد.
قانون يك سومها در عكاسي پرتره هم مطرح است. مخصوصاً در عكاسي پرتره در محيط باز و زماني كه كادرتان را به شكل تمام قد يا از ميان تنه ميبنديد، رعايت قانون يكسومها به ايجاد توازن در عكس كمك شاياني ميكند. بعضي از دوربينهاي عكاسي (بيشتر كامپكتها و بدونآينهها) امكان نمايش خطوط راهنماي قانون يكسومها را در نمايشگر دوربين دارند كه ميتواند به شما در كادربنديتان كمك كند. اما براي كادربندي دقيقتر هميشه امكان كراپكردن در فوتوشاپ وجود دارد.
با رعايت همين چند نكتهي ساده ميتوانيد كيفيت تركيببندي عكسهاي پرترهي خود را بهبود بخشيد. اما همانطور كه در خصوص تركيببندي در عكاسي منظره هم اشاره كردم، اين نكات را نبايد قوانين تخلّفناپذير تلقّي كنيد. اتفاقاً در عكاسي پرتره عدم رعايت اين توصيههاي كادربندي بسيار معمولتر از عكاسي منظره است و زماني كه آگاهانه و با درنظر گرفتن معيارهاي زيباييشناسي باشد ميتواند به خلق عكسهايي جذّاب منجر شود. براي مثال، عكس زير را در نظر بگيريد. در اين عكس برخي از نكات مطرح شده در بالا رعايت نشده است؛ اما با اين حال، حاصل كار زيبا و چشمنواز است.
بنابراين، ضمن يادگيري اين قوانين و توصيهها، هرگاه شرايط ايجاب ميكرد، براي ثبت عكسهايي خلّاقانه و جذّاب از كنار گذاشتن اين توصيهها اِبايي نداشته باشيد!
- شنبه ۲۵ دی ۹۵ ۱۱:۵۱ ۲,۰۴۲ بازديد
- ۰ نظر