نكات مهم براي بدست آوردن شارپ‌ترين عكس‌هاي ممكن

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

نكات مهم براي بدست آوردن شارپ‌ترين عكس‌هاي ممكن

شارپنس بالاي تصاوير يكي از دغدغه‌هاي هر عكاسي است. بعضي‌ها حاضرند براي بدست آوردن شارپنس بيشتر با صرف هزينه‌هاي گزاف بهترين و شارپ‌ترين لنز‌هاي موجود را براي دوربين خود خريداري كنند. هرچند كه استفاده از لنز شارپ مهمترين عامل تأثيرگذار در شارپنس كلّي تصاوير يك دوربين است، اما مي‌توان با داشتن هر لنزي و با رعايت چند نكته‌ي‌ مهم بهبود قابل ملاحظه‌اي در شارپنس تصاوير ايجاد ‌كرد. بنابراين، صرف‌ نظر از اينكه از چه لنز و چه دوربيني استفاده مي‌كنيد، با رعايت تمام و يا بخشي از نكات زير مي‌توانيد عكس‌هاي شارپ‌تري خلق كنيد!

در اين مطلب فرض بر اين است كه شما داراي يك دوربين ديجيتال SLR هستيد، اما بجز نكته‌ي پنجم، نكات مطرح‌شده در اينجا درباره‌ي تمام دوربين‌هايي كه امكان تنظيمات دستي نوردهي را دارا باشند هم صادق است.

1

1) در هنگام عكاسي بر روي دست، قانون سرعت شاتر بر اساس فاصله‌ي كانوني لنز را رعايت كنيد. بر اساس اين قانون، براي خلق تصاويري بدون محوشدگي بر اثر لرزش دست مي‌بايست حداقل سرعت شاتر را بر اساس فرمول فاصله‌ي كانوني/1 تعيين كنيد. براي مثال اگر با لنزي در فاصله‌ي كانوني 200 ميليمتر عكاسي مي‌كنيد، سرعت شاتر دوربين شما بايد حداقل 1/200 ثانيه باشد. البته در مورد لنز‌هايي كه داراي تثبيت‌كننده‌ي تصوير (IS، VR) هستند مي‌توان از سرعت‌ها‌ي پايين‌تر شاتر هم استفاده‌كرد. نكته‌ي ديگر اين است كه قدرت دستان شما در ثابت نگه‌داشتن دوربين عامل بسيار مهمي است. فراموش نكنيد كه اين قانون «حداقل سرعت شاتر» را تعيين مي‌كند و بسته به اينكه چقدر دستان شما در هنگام عكاسي ثابت هستند شايد نياز باشد كه از سرعت‌هاي بالاتر شاتر هم استفاده‌كنيد. براي مثال، همانطور كه در تصوير بالا مشاهده مي‌كنيد، رعايت اين قانون منجر به تصويري بدون محو‌شدگي نشده و عكاس مجبور شده تا سرعت شاتر را يك استاپ بالاتر ببرد. علت ممكن است لرزش بيش از حد دست يا نبود تثبيت‌كننده‌ي تصوير در لنز باشد. بنابراين، براي زماني كه شارپنس بالا از اهميت مضاعفي برخوردار است، سعي كنيد هميشه فراتر‌ از اين قانون رفته و سرعت شاتر را تا يك يا دو استاپ بالاتر قرار دهيد.

2

2) شارپ‌ترين عدد f لنز (ديافراگم) خود را پيدا كنيد! تقريباً همه‌ي لنز‌ها در بازترين عدد f خود تصاويري در اصطلاح سافت يا همراه با كاهش شارپنس توليد ‌مي‌كنند. براي رسيدن به شارپنس بيشتر بايد حداقل كمي دريچه‌ي ديافراگم لنز را ببنديد تا در نهايت در يك عدد f خاص به بالاترين شارپنس قابل توليد توسط لنز خود برسيد. در مورد لنز‌هاي زوم، موضوع كمي‌پيچيده‌تر مي‌شود و بايد فاصله‌ي كانوني را هم در اين معادله درنظر بگيريد. بنابراين، در لنز‌هاي زوم، در يك فاصله‌ي كانوني مشخّص و در يك عددf  خاص قادر به توليد شارپ‌ترين تصاوير ممكن خواهيدبود. شارپ‌ترين ديافراگم براي هر لنزي متفاوت است، اما معمولاً در لنز‌هاي كيت كه داراي بازه‌ي f/3.5-5.6 هستند در فواصل كانوني 24 و 35 ميليمتر و ديافراگم f/4 و f/5.6 بالاترين شارپنس بدست مي‌آيد. براي محاسبه‌ي دقيق‌تر، بهتر است در فواصل كانوني متفاوت و ديافراگم‌هاي مختلف لنز خود را از لحاظ شارپنس تست كنيد.

3

3) در عكاسي روي دست، نوع گرفتن دوربين و حالت ايستادن شما تأثير مستقيمي بر لرزش دستان شما خواهدگذاشت. هرچقدر ثبات بيشتري داشته‌باشيد، احتمال لرزش دست‌ها هم كمتر مي‌شود. قبل از گرفتن عكس، نفس خود را به بيرون دهيد و در همان حال نگه داريد و بعد دكمه‌ي شاتر را فشار دهيد. با اين كار مي‌توانيد از تكان‌هاي خفيفي كه در اثر تنفس در بدن شما ايجاد مي‌شود جلوگيري‌كنيد. همچنين، در صورت امكان، از هر جسمي كه در اطرافتان هست به عنوان تكيه‌گاه و يا براي قرار‌دادن دوربين استفاده كنيد. اين اقدام بخصوص در سرعت‌هاي پايين شاتر و هنگامي كه سه‌پايه همراه نداريد بسيار مفيد است.

4

4) در صورت امكان از سه‌پايه استفاده‌كنيد. سه‌پايه يكي از ابزار‌هاي مهم، و در برخي از ژانر‌هاي عكاسي، ضروري براي ثبت ايده‌آل يك صحنه است! اين ابزار كاربرد‌هاي مهم زيادي دارد كه يكي از آنها ثابت نگه‌داشتن دوربين در هنگام نوردهي است. در عكاسي طبيعت و منظره و همچنين در عكاسي حيات وحش، سه‌پايه از ملزومات انكارناپذير است، اما حتي در عكاسي پرتره و هر نوع عكاسي ديگري كه امكان محو شدگي تصوير بر اثر لرزش دست وجود داشته‌باشد استفاده از سه‌پايه توصيه مي‌شود. در صورت استفاده از سه‌پايه، بهتر است از ريليس شاتر (دكلانشور) استفاده‌كنيد يا دوربين را در حالت self-timer قراردهيد تا بتوانيد تكان خفيفي كه بر اثر فشردن شاتر دوربين بوجود مي‌آيد را هم حذف كنيد. همچنين اگر از لنز‌هاي داراي تثبيت‌كننده‌ي تصوير استفاده مي‌كنيد، بر روي سه‌پايه، تثبيت‌كننده‌ي تصوير لنز را خاموش‌كنيد.

5

5) برخي لرزش‌هاي دوربين و سنسور منشأ دروني دارند. سيستم آينه‌ي دوربين‌هاي DSLR كه جلوي سنسور قراردارد و در هنگام نوردهي به سرعت به بالا مي‌چرخد (در اصطلاح پرتاب مي‌شود) خود كمي لرزش بوجود مي‌آورد كه مي‌تواند باعث كاهش شارپنس تصاوير شود. هرچند كه اين لرزش در اكثر دوربين‌ها ناچيز است (البته ميزان آن بسته به مدل دوربين متفاوت است)، اما براي حذف اين لرزش هم فكري شده‌است. چاره‌ي كار در استفاده از امكان قفل آينه (Mirror lock-up) است.آموزش عكاسي با استفاده از اين امكان، كه تقريباً در تمام دوربين‌هاي DSLR وجود دارد، قبل از نوردهي، آينه به بالا مي‌رود و سپس با تأخير، پرده‌ي شاتر باز شده و نوردهي صورت مي‌گيرد تا حركت ناگهاني آينه و لرزش ايجادشده‌ بر اثر آن همزمان با نوردهي نباشد.

رعايت اين پنج نكته مي‌تواند شارپنس تصاوير ثبت‌شده‌ي شما را به شكل كاملاً ملموسي افزايش دهد؛ اما شايد رعايت تمام اين موارد، مخصوصاً استفاده از سه‌پايه، هميشه امكان‌پذير نباشد. با اين حال، حتي در صورت رعايت برخي از آنها (نكته‌ي اول تا سوم) هم مي‌توانيد بهبود خوبي در شارپنس عكس‌هاي خود بوجودآوريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.