فلاشهاي اكسترنال يا Speedlite ها نقش مهمي را در عكاسي پرتره بازي ميكنند. همانطور كه پيشتر هم درباره اين فلاشها توضيح دادم، عكاسي خارجي (در محيطهاي خارج از آتليه) با اين فلاشها بسيار موثرتر است، البته به اين شرط كه امكانات اين فلاشها را بشناسيد و بتوانيد توازن خوبي بين نور طبيعي روز با نور فلاش ايجاد كنيد.
اگر عكاسي با فلاشهاي اكسترنال را تازه آغاز كردهايد احتمالاً در ابتداي كار با چالشهاي مختلفي روبرو خواهيد شد. مهمترين چالش عكاسي با فلاشهاي اكسترنال در نور روز، ايجاد توازن است؛ زيرا نور خورشيد هم نسبت به فلاش شما منبع نور بسيار قدرتمندتري است و هم امكان كنترل نور آن بسيار مشكلتر از نور فلاشتان است؛ اما وقتي روش ايجاد اين توازن را ياد بگيريد از كيفيت عكسهايي كه ميگيريد شگفتزده خواهيد شد.
مقدمه
همانطور كه گفتم ترفند مهم در عكاسي با فلاشها در فضاي خارجي كه ما از اين به بعد آن را با همان نام اصلي يعني Outdoor Photography ميناميم، ايجاد توازن بين دستكم دو نوردهي مختلف است: نوردهي توسط دوربين و نوردهي توسط فلاش (يا فلاشها).
از آنجائي كه ما نميتوانيم نور خورشيد را كنترل كنيم، مجبوريم مقدار نوردهي يا Exposure دوربين را بر اساس آن تغيير دهيم تا مقدار نور صحيح براي پسزمينه را به دست آوريم. درواقع ابتدا سعي ميكنيم كه دوربين را بر اساس نور محيط تنظيم كنيم و پس از آنكه نور محيط با تنظيمات دلخواه ما به دست آمد، سعي ميكنيم براي روشن كردن سوژه از تنظيمات مختلف فلاش براي تصحيح اين نور استفاده كنيم.
درك اين نكته كه با هيچ فلاشي نميتوانيد شدت نور محيط را كنترل بكنيد بسيار مهم است؛ بنابراين اگر براي نوردهي محيط به نور بهتري نياز داريد، ميبايست صبر كنيد تا زمان نور موردنظرتان فرا برسد. به همين دليل است كه بسياري از عكاسان ترجيح ميدهند در نور صبحگاهي يا نور غروب عكاسي كنند. اينها زمانهايي هستند كه نور خورشيد در زاويه پاييني ميتابد و كيفيت نور خورشيد در بهترين حالت است. اين زمانها بهقدري مهم هستند كه در عكاسي، 15 دقيقه پس از طلوع و 15 دقيقه پيش از غروب را “ساعات طلايي ” مينامند.
بسياري از عكاسان پرتره ترجيح ميدهند در اين ساعات طلايي عكاسي كنند، زيرا وقتي خورشيد در وسط آسمان قرار ميگيرد، سايههاي تيز و پركنتراست، ثبت يك عكس پرتره نرم و ملايم را مشكل ميكنند. البته روشهايي براي نرم كردن سايهها در اين حالت وجود دارد كه فعلاً درباره آنها صحبتي نميكنم.
نكته مهم ديگري كه بايد به آن اشاره كنم اين است كه وقتي از نورهاي استوديويي (يا همان فلاشها) استفاده ميكنيد، ميبايست حواستان كاملاً به سرعت شاتر دوربين باشد؛ زيرا نميتوانيد سرعت شاتر دوربينتان را بيشتر از چيزي كه به آن “سرعت سينك فلاش ” ميگويند قرار دهيد. وقتي سرعت شاتر دوربين را بيشتر از سرعت سينك انتخاب كنيد، به احتمال زياد كنارههايي از تصويرتان سياه خواهد شد و مقدار اين سياهي با افزايش سرعت شاتر بيشتر ميشود.
بهعنوان مثال در اغلب دوربينهاي ديجيتال سرعت سينك بين 1/200s تا 1/250s است؛ بنابراين سرعت شاتر دوربينتان را نميتوانيد از اين سرعت بيشتر كنيد. اگر ميخواهيد ببينيد سرعت شاتر دوربينتان چقدر است ميتوانيد از راهنماي دوربينتان استفاده كنيد. البته براي پيدا كردن سرعت سينك يك ترفند ساده نيز وجود دارد: كافي ست فلاش روي دوربينتان را باز كنيد و سپس سعي كنيد تا سرعت شاتر دوربينتان را افزايش دهيد. ميبينيد كه سرعت شاتر از يك عدد (مانند 1/250 ثانيه) بالاتر نميرود. اين همان سرعت سينك فلاش در دوربين شماست كه درصورتيكه سرعت فلاش را بالاتر از اين مقدار قرار دهيد، تصوير شما داراي لبهاي سياهرنگ ميشود.
تنظيمات سريع عكاسي Outdoor با فلاش
تنظيمات مختلفي را ميتوانيد براي عكاسي Outdoor با فلاش انتخاب كنيد؛ اما يك روش سريع و مطمئن براي اين كار بهاينترتيب است:
- دوربينتان را روي حالت M يا Manual قرار دهيد.
- سرعت شاتر دوربين را روي سرعت سينك فلاش قرار دهيد (مثلاً روي 1/250 ثانيه)
- دوربين را به سمت كادري كه ميخواهيد سوژه در آن قرار بگيرد نشانه بگيريد (در اين حالت نبايد خود سوژه در كادر باشد)
- با تغيير ديافراگمهاي مختلف چند عكس بگيريد تا بهترين تركيب نوردهي براي پسزمينه را به دست بياوريد.
- با انتخاب يك ديافراگم بهعنوان بهترين تنظيم نوردهي براي سرعت شاتر انتخابشده از سوژه بخواهيد در كادر قرار بگيرد. سرعت شاتر و ديافراگم دوربينتان را ديگر تغيير ندهيد.
تنظيمات مربوط به نوردهي در دوربين به پايان رسيد. از حالا به بعد تمامي تغييرات مربوط به تغيير نوردهي فلاش است. يك روش مطمئن براي پيدا كردن مقدار شدت نور فلاش اين است كه از يك نورسنج استفاده كنيد. نورسنجها ابزارهايي هستند كه ميتوانند بهترين تنظيمات نوردهي با فلاش را در يك نقطه به شما نشان دهند. اگر چنين ابزاري را در اختيار نداريد، ميتوانيد از همان روش سعي و خطا كه براي پيدا كردن مقدار نوردهي محيط در مرحله قبلي به كار گرفتيد، استفاده كنيد. كافي ست حالت نوردهي فلاش را روي حالت دستي و شدت مياني قرار دهيد و با تغيير شدت نور فلاش، چند عكس از سوژهتان بگيريد. بهاينترتيب ميتوانيد بفهميد كه براي روشن كردن سوژه چه مقدار نور نياز داريد. اگر نور زياد است، شدت نور فلاش را كم كنيد و اگر كم است، آن را زياد كنيد.
همچنين ميتوانيد با دور و نزديك كردن فلاش به سوژه نيز شدت نور آن را كنترل كنيد.آموزش عكاسي نور فلاش تابعيت مستقيمي از فاصله منبع نور تا سوژه دارد كه در مقالهاي ديگر به آن خواهم پرداخت.
نكته مهمي كه در اينجا بايد ذكر كنم، اهميت بررسي سريع عكسها پس از ثبت يك يا چند عكس است. جدا از اينكه اين كار به شما كمك ميكند تا اشكالات نوردهي را بلافاصله ببينيد، به شما اين امكان را ميدهد كه تغييرات نور محيط را نيز زير نظر داشته باشيد. نور محيط خصوصاً در ساعات طلايي به سرعت تغيير ميكند و بررسي عكسها به شما كمك ميكند اين تغييرات را تشخيص داده و در صورت نياز نوردهي دوربين را تغيير دهيد.
- شنبه ۲۵ دی ۹۵ ۱۳:۲۲ ۱,۷۴۶ بازديد
- ۰ نظر