گريپ باتري چيست و چه كاربردهايي دارد؟

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

گريپ باتري چيست و چه كاربردهايي دارد؟

يكي از لوازم جانبي دوربين‌هاي DSLR گريپ باتري است كه مي‌تواند به دوربين متصل شود و امكاناتي به آن اضافه كند. در اين مطلب كوتاه به كاربرد‌هاي مختلف گريپ باتري و بررسي نوع اصل و غير اصل آن مي‌پردازم. 

كاربرد‌هاي گريپ باتري

گريپ باتري همان‌طور كه از اسمش پيداست دو كاربرد اصلي دارد. اول اينكه مي‌تواند با اضافه‌كردن يك باتري ديگر به دوربين، مدت‌زمان استفاده از دوربين بدون نياز به شارژ مجدد باتري را دو برابر كند. همچنين، در اكثر گريپ‌ها امكان استفاده از باتري‌هاي معمولي AA هم وجود دارد و اين براي زماني كه هيچ دسترسي به باتري شارژ شده‌ وجود ندارد بسيار كاربردي است.

Photographer capturing photo with professional camera

دومين كاربرد گريپ باتري در هنگام استفاده از دوربين در حالت پرتره (تصوير بالا) براي گرفتن عكس‌هاي پرتره يا هر نوع عكس ديگر است. در اين حالت، گرفتن دوربين كمي دشوار است و ممكن است لرزش‌هاي دست در سرعت‌هاي پايين شاتر باعث تاري تصاوير شود و يا گرفتن دوربين به اين حالت در طولاني‌مدت باعث خستگي دست‌ها شود. با اضافه شدن گريپ باتري، ارتفاع دوربين بيشتر شده و در حالت پرتره داراي دستگيره‌اي (گريپ) مي‌شود كه گرفتن دوربين در اين حالت را آسان‌تر مي‌كند. همچنين يك ‌دكمه‌ي شاتر بر روي گريپ باتري وجود دارد كه عكاسي در حالت پرتره را به ‌مانند حالت منظره (landscape) آسان مي‌كند. علاوه بر دكمه‌ي شاتر، در بسياري از گريپ‌ها، دكمه‌ها و پيچ‌هاي تنظيم اضافي براي تغيير سريع‌تر و راحت‌تر تنظيمات دوربين ازجمله سرعت‌ شاتر و ديافراگم نيز وجود دارد.

نحوه‌ي اتصال گريپ باتري

نحوه‌‌ي اتصال گريپ باتري به دوربين در برند‌ها و مدل‌هاي مختلف يك برند متفاوت است؛ اما دو نوع اتصال معمول گريپ‌ها از اين ‌قرار است. در نوع اول، در زير دوربين يك درگاه اتصال به گريپ وجود دارد كه با يك پوشش پلاستيكي پوشيده شده ‌است. با جدا‌كردن اين پوشش، مي‌توانيد گريپ را زير دوربين قرار دهيد تا اتصال بين دوربين و گريپ برقرار شود. همه‌ي گريپ‌ها داراي يك پيچ اتصال به رزوه‌ي سه‌پايه در زير دوربين و يك دكمه‌ي چرخان (ديال) بر روي بدنه‌ي گريپ براي چرخاندن اين پيچ ‌هستند. بعد از قرار‌گرفتن گريپ در زير دوربين، بايد اين دكمه‌ي چرخان را بپيچانيد تا پيچ گريپ در داخل رزوه‌ي سه‌پايه‌ي دوربين فرو رفته و سفت شود. در اين حالت، يك باتري درون محفظه‌ي باتري دوربين قرار دارد و باتري ديگر درون محفظه‌ي گريپ.

 

Battery Grip Kinds

در نوع دوم اتصال، دوربين داراي درگاه مخصوص اتصال گريپ نيست. در اين حالت گريپ داراي يك خشاب باتري در يك سمت است كه بايد درون محفظه‌ي باتري دوربين قرار‌گيرد تا اتصال بين گريپ و دوربين بر‌قرار شود؛ بنابراين، بايد در ابتدا باتري دوربين و درِ محفظه‌ي باتري دوربين را از آن جدا‌ كنيد و باتري دوربين را به همراه باتري دوم درون محفظه‌ي گريپ قرار دهيد. سپس، گريپ را طوري در زير دوربين قرار دهيد كه خشاب آن درون محفظه‌ي باتري دوربين فرو رود و بعد هم با پيچاندن پيچ چرخان گريپ، گريپ را بر روي دوربين سفت ببنديد.

گريپ برند يا ساخت ديگر شركت‌ها؟

Cable Attachment

 

كانن و نيكون براي بسياري از DSLR‌هاي خود يك گريپ مخصوص ارائه ‌داده‌اند كه در صورت نياز، خريداران دوربين‌هاي اين دو برند مي‌توانند گريپ‌ مخصوص دوربين خود را به‌طور جداگانه تهيه‌كنند. با اين ‌حال، قيمت گريپ‌هاي باتري اين دو شركت معمولاً بسيار بالا است و شايد براي بعضي‌ها مقرون ‌به ‌صرفه نباشد. از اين ‌رو شركت‌هاي ديگر با ساخت گريپ‌هاي مخصوص DSLRهاي اين دو برند با قيمتي بسيار كمتر از نوع اصلي‌شان، عكاساني كه به دنبال گريپ باتري ارزان‌تر هستند را هدف قرار داده‌اند. معمولاً كيفيت ساخت گريپ‌هاي اصل نيكون و كانن از نوع غير اصل آن‌ها بهتر است و بعضي از آن‌ها حتي در برابر گردوغبار و رطوبت هم مقاوم هستند. البته كيفيت ساخت گريپ‌هاي غير اصل هم مي‌تواند بسيار خوب باشد و بيشتر به شركت سازنده‌ي آن بستگي دارد. در بعضي از گريپ‌هاي غير اصل، براي فعال كردن شاتر دوم روي گريپ بايد دوربين را از طريق يك كابل كوتاه از درگاه دكلانشور (remote shutter release) دوربين به گريپ متصل كرد.

آيا شما به گريپ باتري نياز داريد؟

با توجه به كاربرد‌هاي باتري گريپ، ممكن است آن دسته از عكاسان استوديويي كه دوربين را روي دست مي‌گيرند و از لنز‌هاي سنگين استفاده مي‌كنند، وجود يك دستگيره‌ي بزرگ‌تر براي گرفتن راحت‌تر دوربين را بسيار مفيد و كاربردي بدانند؛ اما يك عكاس سفر كه به دنبال كم‌كردن وزن تجهيزات همراه خود است نمي‌تواند از وزن بيشتر و اندازه‌ي بزرگ‌تر دوربينش بعد از اتصال گريپ باتري خيلي راضي باشد. عكاسان سفر معمولاً براي افزايش مدت‌زمان قابل ‌استفاده از دوربينشان يك يا چند باتري شارژ‌ شده‌ي اضافي را همراه دارند كه در صورت نياز در دوربين قرار مي‌دهند و از اين لحاظ نيازي به گريپ باتري ندارند. بااين‌حال، احتياج يا عدم احتياج به گريپ باتري بيشتر يك امر سليقه‌اي است.آموزش عكاسي اگر كاربرد‌هاي آن برايتان مهم است و مخصوصاً در حالت پرتره زياد عكس مي‌گيريد (مانند عكاسان عروسي) استفاده از گريپ باتري مي‌تواند كار شمارا راحت‌تر كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.