پس از خريد دوربين چه كارهايي انجام دهيم

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

پس از خريد دوربين چه كارهايي انجام دهيم

اميدواريم از خريد دوربين‌ جديدتان راضي باشيد. اگر اين دوربين جديد را از پيكسل خريده‌ايد، احتمالاً همكاران ما توضيحات زيادي را درباره آنچه كه بايد پس از خريد يك دوربين جديد انجام دهيد برايتان توضيح داده‌اند؛ اما اگر دوربين جديدتان را از پيكسل نخريده‌ايد، احتمالاً لازم است پس از خريد چند كار مهم را انجام دهيد كه دوربين‌تان در بهترين شرايط قرار بگيرد و بتوانيد به بهترين شكل ممكن از آن استفاده كنيد. در اينجا درباره 10 كار مهمي كه پس از خريد دوربين جديد بايد انجام دهيد توضيح مي‌دهيم.

 

1.تنظيم چشمي

viewfinder01ديوپتر، ويزور، منظره ياب، يا چشمي همگي نام بخشي از دوربين‌هاي DSLR هستند كه از داخل آن مي‌توانيد تصوير روبرو را در آن مشاهده كنيد. در دوربين‌هاي DSLR اين بخش از دوربين، حتي زماني كه دوربين خاموش است نيز تصوير روبروي لنز را به شما نشان مي‌دهد. اخيراً در بسياري از دوربين‌هاي بدون آيينه نيز چشمي الكترونيكي طراحي شده است كه اگرچه با خاموش شدن دوربين، مانند نمايشگر دوربين غيرفعال مي‌شود، اما در اين دوربين‌ها نيز چشمي دوربين مي‌بايست در همان ابتدا از لحاظ فوكوس دقيق بررسي و تنظيم شود.

تنظيم چشمي مستقيماً روي وضوح تصويري كه از داخل آن مي‌بينيد تأثير مي‌گذارد. خصوصاً اگر معمولاً عينك به چشم مي‌زنيد يا اجزاي تصوير را به‌وضوح نمي‌بينيد، تنظيم چشمي دوربين بسيار ضروري است. يك روش ساده براي اينكه بفهميد چشمي دوربين دقيقه فوكوس شده است يا خير، اين است كه اعداد و نقاط فوكوس داخل چشمي را با دقت نگاه كنيد. نوشته‌ها و نقاط فوكوس داخل چشمي بايد در شارپ‌ترين حالت ممكن باشند. براي اطمينان از فوكوس دقيق اين اعداد، پيچ كوچك كنار چشمي را به آرامي بچرخانيد و وضوح نوشته‌ها را بررسي كنيد.

 

2.بررسي تنظيمات كيفيت عكس
ic_BTV001به دلايلي كه همچنان بر خود من هم سؤال است، برخي از دوربين‌ها به‌صورت پيش‌فرض روي تنظيمات كيفيت عكس متوسط يا حتي كيفيت مخصوص وب تنظيم شده‌اند. ضمن اينكه بسياري از دوربين‌ها به دليل جلوگيري از افزايش حجم تصاوير، تنظيمات كيفيت عكس‌ها را روي حالت فايل خام يا RAW قرار نمي‌دهند. هيچ‌كس دوست نداريد با دوربين گران‌قيمتي كه به‌تازگي خريده‌ است شروع به عكاسي كند و بعد عكس‌ها را روي كيفيت‌هاي كوچك و فشرده ببيند؛ بنابراين بهتر است بلافاصله پس از خريد يك دوربين، براي بررسي كيفيت واقعي دوربين‌تان آن را روي حالت RAW يا RAW+JPEG قرار دهيد. نكته مهم اينكه در اغلب موارد، فايل خام دوربين‌هاي جديد ممكن است توسط نرم‌افزار فتوشاپ قديمي نصب‌شده روي كامپيوترتان باز نشود؛ بنابراين اگر از پشتيباني فايل‌هاي خام دوربين‌تان در اين برنامه اطمينان نداريد، بهتر است گزينه RAW+JPEG را انتخاب كنيد تا دست‌كم در ابتداي كار بتوانيد فايل‌هاي عكس‌برداري شده را مشاهده كنيد. در غير اين صورت احتمالاً مجبور به نصب و استفاده از نرم‌افزار اختصاصي‌ هستيد كه همراه دوربين‌تان ارائه‌شده است.

 

3.چند ابزار پاكيزگي تجهيزات هم تهيه كنيد

[two_third]

احتمالاً تجهيزات شما به طور پيوسته نياز به تميز كردن دارند. حتي اگر روي لنز‌ دوربين‌تان فيلتر‌هاي UV نيز نصب كنيد، احتمالاً خود اين فيلتر‌ها به جاي عدسي لنز كثيف مي‌شوند و بلافاصله روي كيفيت عكس‌هايتان تأثير مي‌گذارند. خيلي از كاربران در چنين مواقعي، با “ها كردن” روي بدنه دوربين و استفاده از آستين لباس اقدام به تميز كردن تجهيزاتشان مي‌كنند! اما براي تجهيزات گران‌قيمت، فيلتر‌هاي حرفه‌اي، بخش‌هاي داخلي دوربين و حتي پاكيزگي چشمي دوربين‌ها هم ابزارهاي پاكيزگي مخصوصي وجود دارد كه نه تنها قدرت پاكيزگي آن‌ها بيشتر است، بلكه باعث آسيب ديدن يا سائيدگي تجهيزات نيز نمي‌شوند. بد نيست دست‌كم يك دستمال و محلول خوب براي اين كار تهيه كنيد تا از در آينده از هزينه‌هاي اضافي احتمالي در امان بمانيد.

[/two_third]

[one_third_last]

[info]لازم است پس از خريد چند كار مهم را انجام دهيد كه دوربين‌تان در بهترين شرايط قرار بگيرد و بتوانيد به بهترين شكل ممكن از آن استفاده كنيد.[/info]

[/one_third_last]

 

4.يك كارت پشتيبان بخريد

بسياري از دوربين‌هاي جديد، داراي دو شكاف جاي كارت حافظه هستند. كارت حافظه اضافي در اين دوربين‌ها مي‌تواند پس از كارت اوليه، براي ذخيره كردن تعداد بيشتري عكس يا ويدئو پر شود. البته اين كار را مي‌توانيد با خريدن يك كارت با گنجايش بيشتر هم انجام دهيد؛ اما اغلب اين دوربين‌ها به شما امكان مي‌دهند تا يك نسخه پشتيبان از عكس‌هاي كارت اول را روي كارت دوم هم ذخيره كنيد. در صورتي كه پروژه‌هاي مهمي مانند عكاسي عروسي يا خبري انجام مي‌دهيد، مي‌توانيد با تهيه يك كارت اضافي و انتخاب گزينه پشتيبان در تنظيمات كارت دوم، با خيال راحت به عكس‌برداري بپردازيد.

 

5. گريپ و باطري اضافي بخريد

29994-canon_battery_grip_bg_e2nهيچ‌چيز مثل تمام شدن باطري يا از دست رفتن عكس‌ها در يك پروژه حرفه‌اي نمي‌تواند به سابقه كاري شما لطمه بزند. تمام دوربين‌ها تنها يك محل قرارگيري باطري دارند و نمي‌توان اين باطري‌ها را اضافه كرد؛ اما اغلب دوربين‌هاي DSLR داراي گريپ جداگانه‌اي هستند كه نه تنها استفاده از دوربين را (خصوصاً براي عكس‌برداري عمودي) ساده‌تر مي‌كنند، بلكه به شما اجازه مي‌دهند يك يا چند باطري ديگر را نيز در اين گريپ قرار دهيد و به اين ترتيب، حجم باطري و مدت‌زمان شارژ دوربين‌تان افزايش مي‌يابد. همچنين در صورتي كه از دوربين‌هاي بدون آيينه استفاده مي‌كنيد، احتمالاً نياز به چند باطري اضافي داريد. باطري اين دوربين‌ها معمولاً خيلي سريع خالي مي‌شود و اغلب اوقات زماني براي شارژ مجدد آن‌ها نداريد؛ بنابراين مي‌توانيد با يك يا چند باطري يدكي خيال خودتان را از بابت باطري دوربين آسوده كنيد.

 

6.تنظيمات دوربين را با مدل قبلي يكي كنيد

در صورتي كه دوربين جديدي كه خريده‌ايد اولين دوربين شما نيست، احتمالاً لازم است برخي از تنظيمات دوربين را با مدل قبلي هماهنگ كنيد. اين تنظيمات مي‌تواند از خاموش كردن صداي “بيپ” فوكوس خودكار تا وارد كردن اطلاعات كپي‌رايت تصاوير دوربين را شامل شود. بسياري از كاربران تنظيمات دوربين را تغيير نمي‌دهند و تصور مي‌كنند كه اگر برند سازنده دوربينشان همچنان همان برند قبلي است، تنظيمات دوربينشان هم مانند قبل خواهد بود.

بنابراين بهتر است قبل از شروع به عكس‌برداري، تنظيماتي مانند حداكثر حساسيت خودكار، نحوه عملكرد دكمه fn يا AF پشت دوربين، روش‌هاي سينك فلاش و غيره را مجدداً بررسي و تنظيم كنيد.

 

7.يك بند جديد، محافظ صفحه‌نمايش يا محافظ سيليكوني بخريد

easycover-camera-case-for-nikon-d5200برخي از كاربران براي محافظت از دوربينشان فقط به “استفاده بااحتياط” بسنده مي‌كنند؛ اما روش‌هاي ساده‌تر و مطمئن‌تري براي محافظت از دوربين‌ها وجود دارد. جداي از انواع بند‌هاي حرفه‌اي گردني و شانه آويز كه امكاناتي بيشتر از بند معمولي دوربين دارند، محافظ‌هاي صفحه‌نمايش و همچنين محافظ‌هاي سيليكوني دوربين‌ها، مي‌توانند به‌راحتي دوربين شما را در مقابل بسياري آسيب‌هاي فيزيكي، قطرات باران، خط و خش و ساييدگي محافظت كنند. برخي از اين محافظ‌ها نيز بسيار زيبا طراحي شده‌اند و علاوه بر محافظت، ظاهر دوربين جديدتان را زيباتر هم مي‌كنند.

 

8.يك كيف خوب تهيه كنيد

در صورتي كه از قبل يك كيف مناسب براي دوربين‌تان تهيه نكرده‌ايد، حتماً در كنار هزينه خريد دوربين، هزينه خريد يك كيف را نيز لحاظ كنيد. اگرچه اغلب دوربين‌هاي ديجيتال امروزي بدنه‌اي قوي و مقاوم دارند، اما به‌هرحال بايد به ياد داشته باشيد كه اين تجهيزات، تركيبي از ابزارهاي الكترونيكي و شيشه هستند. البته داشتن يك كيف مخصوص و مناسب دوربين‌تان علاوه بر حفاظت از خود دوربين، امكان نگه‌داري و حفظ تجهيزات جانبي ديگر مانند لنز‌ها، باطري‌ها، شارژر، فلاش و كارت‌هاي حافظه را نيز فراهم مي‌كند كه دليل ديگري براي خريد يك كيف مناسب است.

 

9.گارانتي و بيمه دوربين را بررسي كنيد

اگرچه اين مورد يك كار خسته‌كننده است، اما بهتر است در هنگام خريد چند دقيقه‌اي شوق استفاده از دوربين جديدتان را كنار بگذاريد و كارت گارانتي يا بيمه همراه آن را با دقت بررسي كنيد. البته پيشنهاد مي‌كنيم كه سعي كنيد از يك فروشگاه مطمئن و باسابقه خريد كنيد، اما اگر به هر دليلي از جايي نامطمئن خريد كرده‌ايد، سعي كنيد تك‌تك جملات، شماره سريال‌هاي وارد شده، زمان و شرايط گارانتي و مهر و امضاي فروشگاه را بررسي كنيد. ممكن است اين كار براي شما يا فروشنده كمي وقت‌گير باشد، اما از پيش آمدن اتفاقات ناخوشايند بعدي جلوگيري مي‌كند.

 

10.درباره دوربين‌تان بيشتر ياد بگيريد

خواندن دفترچه راهنما، ديدن ويدئو‌هاي آموزشي، مطالعه مقالات و وب‌سايت‌هاي تخصصي به شما كمك مي‌كند چيزهاي بيشتري درباره دوربين‌ جديدتان ياد بگيريد. دوربين‌هاي جديد علاوه بر افزايش كيفيت، معمولاً قابليت‌هاي جديدي نيز دارند كه احتمالاً روش كار با آن‌ها را نمي‌دانيد.آموزش عكاسي برخي وب‌سايت‌ها مانند پيكسل داراي بخشي براي آموزش و اطلاع‌رساني درباره تجهيزات و قابليت‌هاي جديد دوربين‌هاي ديجيتال هستند. با سر زدن به اين وب‌سايت‌ها علاوه بر اينكه چيزهاي جديدي را ياد مي‌گيريد، احتمالاً با پيشنهاد‌هاي ويژه، تخفيف‌ها و كالاهاي جديدي آشنا مي‌شويد كه در آينده مي‌تواند كيفيت كاري شما را بالا ببرد.

از دوربين جديدتان لذت ببريد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.