مسائل و مشكلات رايج و مشخصي در عكاسي وجود دارند كه براي عكاسان تازه كار و گاها براي عكاسان با تجربه نيز پيش مي آيد. خبر خوش اينكه بسياري از اين اشتباهات با رعايت چند نكته ساده به آساني قابل اصلاح اند.
1. عكس هاي تار
يكي از شكايات عكاسان آماتور اين است كه عكس هايشان تار از آب در مي آيد. مشكل اصلي عكس ها نرسيدن نور كافي به سنسور است كه در نتيجه دوربين نمي تواند يك عكس واضح بگيرد. راههاي حل مشكل عبارتند از: استفاده از سه پايه يا تك پايه (كه براي موقعيت هاي كم نور ضروري است)، افزايش حساسيت (ISO) به منظور استفاده از سرعت شاتر بالاتر و يا استفاده از فلاش براي فريز كردن هرگونه حركت.
2. كنتراست بيش از حد
يك عكس با كنتراست بسيار زياد داراي تفاوت زيادي بين ناحيه هاي روشن و تيره در تصوير است. عكس هايي كه كنتراست بالايي دارند داراي رنگ سايه هاي (تن هاي) بيش از حد معمولي تيره و روشن هستند. اين اتفاق در عكس هايي كه در روزهاي آفتابي گرفته مي شوند، بيشتر ديده مي شود. براي پركردن قسمتهاي سايه تصوير از نور فلاش استفاده كنيد يا با كاهش يك تا دو استاپ از ميزان نوردهي اختلاف نوري را كاهش دهيد.
3. قرمزي چشم
اگرچه مشكل قرمزي چشم به راحتي توسط نرم افزار برطرف ميشود، بهتر است ياد بگيريم چگونه از بروز آن در هنگام عكاسي اجتناب كنيم. قرمزي چشم معمولا براي افرادي با چشم هاي روشن پيش ميآيد. اين اثر نامطلوب ناشي از بازتاب نور فلاش از شبكيه چشم به سمت دوربين است، به دليل زاويه باريك بين عدسي و فلاش تا چشم، دوربين اين درخشش را ثبت مي كند. بهترين راه حل براي از بين بردن اين اثر نامطلوب افزايش فاصله فلاش با عدسي دوربين است. يعني تا جايي كه مي توانيد از فلاش سرخود يا پاپ آپ دوربين استفاده نكنيد. همچنين بسياري از دوربين ها تنظيمي در رابطه با كاهش اتوماتيك قرمزي چشم دارند. شيوه ديگر اين است كه سوژه مستقيما به دوربين نگاه نكند تا از بازتابش نور از چشم وي جلوگيري شود. ترفند ديگر افزايش نور محيط است تا نور بيشتري به چشم سوژه بتابد و در نتيجه مردمك كوچكتر شود. البته اين شيوه براي بيشتر موقعيت ها مناسب نيست.
4. عدم تنظيم رنگ
عدم تنظيم رنگ يا درست درنيامدن رنگ عكس يكي از مشكلات رايج در عكاسي ديجيتال است. اين مشكل با تنظيم تراز سفيدي (وايت بالانس) برطرف مي شود. راحت ترين كار انتخاب گزينه اتو وايت بالانس است و يا اين كه با توجه به شرايط نوري، وايت بالانس مناسب براي صحنه مورد نظر را بيابيد. براي مثال در عكاسي از فضاي داخلي ممكن است عكس متمايل به نارنجي باشد زيرا چراغ تنگستن نور" گرم" يا نور نارنجي از خود ساطع مي كند. با انتخاب گزينه نور تنگستن براي تنظيم وايت بالانس در اين محيط، دوربين با اضافه كردن مقداري رنگ مايه آبي به تصوير، نور زرد را خنثي كرده و باعث مي شود كه رنگ عكس متعادل به نظر برسد.
5. حذف سوژههاي فرعي
در هنگام قاببندي تصوير هدف ايجاد جذابيت براي بيننده است، اما توجه داشته باشيد كه سوژه هاي فرعي ممكن است باعث پرتي حواس شوند. به طور معمول يك نقطه تمركز اصلي در هر عكس كافي است. اگر اين نقطه كانوني در پسزمينه قرار دارد و يك نقطه فرعي (مثلا صخره) در پيش زمينه داريد، كافي است زوم كنيد تا سوژه فرعي كه توجه بيننده را از سوژه و موضوع اصلي عكس منحرف مي كند، حذف كنيد. اين اتفاق مي تواند پس از عكاسي توسط نرم افزارهاي اصلاح عكس رخ دهد. نكته اصلي داشتن عكسي است كه توجه چشم را فقط به سوژه اصلي معطوف كند.
6. سوژه دور
در هر عكسي كه ميگيريم بايد يك نكته در كادر گنجانده شود. اگر سوژه بسيار دور است تاثير چنداني نخواهد داشت. با استفاده از يك لنز زوم تله فوتو با كيفيت خوب مي توان به سوژه نزديكتر شد. يا بعد از عكاسي توسط نرم افزار عكس را برش زد. به ياد داشته باشيد كه عكس را با بالاترين وضوح ممكن بگيريد، زيرا برش عكس موجب كاهش كيفيت خواهد شد.
7. وضوح پايين
عكاسي با وضوح (رزولوشن) پايين امكان ذخيره تعداد بيشتري عكس بر روي كارت حافظه را فراهم ميآورد، اما اين فكر بسيار بدي است. استفاده از گزينه وضوح پايين علاوه بر افت كيفيت عكس، باعث مي شود تا نتوانيم عكسها را در سايزهاي بزرگ چاپ كنيم زيرا در چنين تصاويري پيكسل هاي تشكيل دهنده تصوير در هنگام بزرگنمايي ديده مي شوند. به علاوه هر بار كه فايل با فرمت Jpeg ذخيره شود، مقداري از كيفيت عكس كاسته مي شود. اگر فايل شما حجم كمي داشته باشد امكان ويرايش عكس بسيار محدود خواهد بود. توصيه مي شود كه از چند كارت حافظه يا از يك كارت حافظه با گنجايش بالا استفاده كنيد؛ عكس ها را با حجم و وضوح بالا بگيريد و از ايجاد فايل هاي بي كيفيت بپرهيزيد.
8. نويز بيش از حد
نويز در عكاسي ديجيتال معادل دانه هاي گرين در فيلم است. آن نقاط كوچك غير قابل ديدن در تصاوير با افزايش حساسيت سنسور بيشتر شده و هر چه عكس را بزرگتر كنيد، نويزهاي بيشتري به چشم مي آيند.عكاسي در شب مستعد ايجاد نويز در تصوير است زيرا دوربين مي كوشد تا جزييات بيشتري را ثبت كند. براي كاهش نويز تصوير از بزرگترين درجه تنظيم كيفيت دوربين استفاده كنيد، سه پايه به همراه داشته باشيد تا بتوانيد با كاهش ISO عكس هايي واضح ثبت كنيد.
9. نوردهي كم تصاوير
نوردهي كم زماني رخ مي دهد كه مقدار نور كافي در مرحله نوردهي براي رسيدن به سنسور وجود نداشته باشد. دليل آن مي تواند بسته بودن دريچه ديافراگم، مدت زمان نوردهي كوتاه (يا همان سرعت شاتر بالا) يا تنظيم نادرست حساسيت سنسور باشد. نتيجه نوردهي كم در دوربين هاي ديجيتال تصويري تيره تر خواهد بود كه بخش هاي سايه عكس بدون جزييات ثبت خواهد شد. براي جلوگيري از اين كار مي توانيد دريچه ديافراگم را باز كنيد تا نور بيشتري به درون دوربين برسد. علاوه بر اين با استفاده از فلاش و يا گزينه اصلاح نوردهي، مي توان ميزان نور ورودي به دوربين را اصلاح كرد.
10. نوردهي زياد
نوردهي زياد زماني رخ ميدهد كه مقدار نور در مرحله نوردهي زيادتر از حد نياز باشد. دليل آن مي تواند گشادگي بيش از حد ديافراگم، مدت زمان نوردهي طولاني تر (يا همان سرعت هاي پائين شاتر) و يا تنظيم نادرست حساسيت سنسور باشد. آموزش عكاسي نتيجه نوردهي زياد در دوربين هاي ديجيتال از بين رفتن جزييات عكس است كه هيچ فرايند اصلاح ديجيتالي، داده هاي تصويري از دست رفته را بازيابي نخواهد كرد. نوردهي زياد به خصوص در روزهاي آفتابي يا سوژههاي با رنگ روشن بسيار محتمل است. براي تصحيح نوردهي مي توانيد شاخص نورسنج دوربين را به اندازه نيم يا يك استاپ كاهش دهيد. آنگاه شاهد بازگشت جزييات بيشتر به تصوير خواهيد بود. به علاوه با استفاده از نورسنجي نقطهاي- استفاده از كاغذ با تن خاكستري به عنوان راهنماي نورسنجي- به نتيجه دقيق و مطلوب تري دست خواهيد يافت.
ترجمه: محدثه وحيدي مهر
منبع: Exposureguide
منبع:http://www.doorbinplus.com
- دوشنبه ۲۷ دی ۹۵ ۱۰:۴۷ ۲,۳۷۶ بازديد
- ۰ نظر