آموزش عكاسي پرتره با دوربين گوشي موبايل

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

آموزش عكاسي پرتره با دوربين گوشي موبايل

آموزش عكاسي پرتره با دوربين گوشي موبايل

فرقي نمي‌كند كه يك عكس سلفي مي‌گيريد، از كودكان خود در حال بازي عكاسي مي‌كنيد، در خيابان به عكاسي از غريبه‌ها مي‌پردازيد يا از دوستان و خانواده دعوت مي‌كنيد تا براي يك عكس پرتره حالت بگيرند؛ دوربين گوشي موبايل براي ثبت كردن احساسات و سرشت افراد ابزاري بسيار قدرتمند است. قطعا دوربين گوشي موبايل قوي‌ترين دوربين براي عكاسي پرتره نيست، ولي نبايد تصور كنيد كه امكان گرفتن پرتره‌هايي زيبا و با كيفيت با دوربين موبايل وجود ندارد. با رعايت كردن چند نكته‌ي فني ساده، مواردي در زمينه‌ي تركيب‌بندي و استفاده از لوازم جانبي مناسب مثل لنزهاي باكيفيت، مي‌توانيد عكس‌هاي پرتره‌ي خود را بهبود ببخشيد. با آموزش عكاسي پرتره با دوربين گوشي موبايل در مدرسه عكاسي موبايل همراه باشيد تا برخي از اين نكات را با هم مرور كنيم.

نورپردازي بسيار مهم است

يكي از انتقادهايي كه به دوربين گوشي‌هاي موبايل وارد مي‌شود اين است كه در غلبه بر شرايط نوري دشوار به اندازه‌ي دوربين‌هاي DSLR يا دوربين‌هاي بدون آيينه قدرتمند نيستند. براي مثال فلش دوربين‌هاي موبايل درست مانند فلش داخلي دوربين‌هاي عادي تقريبا بي‌مصرف است. نور اين فلش‌ها بيش از حد مستقيم و خشن است و در اكثر مواقع دامنه‌ي پويا را بيش از حد بالا مي‌برد. قرمز شدن چشم‌ها هم يكي از مشكلات شايع هنگام استفاده از اين فلش‌ها است.

هر چند هم دوربين‌هاي مرسوم و هم دوربين گوشي‌هاي موبايل در زمينه‌ي عكاسي در نور كم پيشرفت بسيار خوبي داشته‌اند، ولي هنوز هم اگر تلاش كنيد در نور ناكافي عكس پرتره بگيريد گوشي شما با مشكل مواجه خواهد شد. در نتيجه بايد سعي كنيد نور بيشتري به سوژه برسانيد.

اگر روز است و در محيطي داخلي با دوربين گوشي موبايل عكاسي مي‌كنيد، احتمالا مي‌توانيد با دعوت كردن سوژه به نزديكي يك پنجره به آساني نور خوبي را براي عكاسي پرتره در اختيار داشته باشيد. اين كار كمك مي‌كند از نور طبيعي بهره ببريد كه به مراتب بهتر از نور فلش دوربين گوشي موبايل است. اگر نوري كه از ميان پنجره نفوذ مي‌كند مستقيم يا بيش از حد شديد است، سعي كنيد آن را با استفاده از پرده يا كركره پراكنده يا كنترل كنيد. اگر پنجره فاقد پرده يا پوشش است مي‌توانيد از يك تكه كاغذ سفيد استفاده كنيد. كاغذ سفيد نور را به خوبي پراكنده مي‌كند و براي حذف كردن سايه‌هاي خشن و ايجاد عكسي ملايم‌تر و نرم‌تر مناسب است.

اگر در فضاي باز باشيد گزينه‌هاي زيادي براي رسيدن به نور مناسب عكاسي پرتره در اختيار خواهيد داشت. طبيعتا اگر روز باشد دوربين گوشي موبايل مي‌تواند از نور بسيار زيادي بهره بگيرد. فقط فراموش نكنيد كه نور خورشيد در ميانه‌هاي روز بسيار تند و خشن است. در نتيجه بايد به دنبال جايي در سايه بگرديد تا سوژه در نور زياد و خشن غوطه‌ور نباشد. همچنين اشتباه است اگر تصور كنيد دوربين گوشي موبايل نمي‌تواند نور كافي براي ثبت كردن يك عكس پرتره در شب را از منابعي مانند چراغ‌هاي خيابان، نورافكن‌ها يا حتي چراغ جلوي خودروها جذب كند. به عكس بالا توجه كنيد تا ببينيد چگونه نور محيطي حاصل از چراغ‌هاي شهري نور كافي براي ثبت كردن يك تصوير مناسب را در اختيار دوربين گوشي موبايل قرار داده است.

تنظيم نوردهي

طبيعتا مهم‌ترين بخش يك عكس پرتره چهره‌ي سوژه است. بنا بر اين لازم است هنگام عكاسي پرتره با دوربين گوشي موبايل، نوردهي را براي صورت سوژه تنظيم كنيد. تقريبا دوربين تمام گوشي‌هاي هوشمند مدرن اين امكان را به شما مي‌دهد كه با ضربه زدن روي صفحه‌نمايش در محلي كه چهره‌ي سوژه قرار گرفته است اين كار انجام دهيد. اگر از اپليكيشن‌هاي پيشرفته‌تر استفاده كنيد حتي ممكن است كنترل بيشتري روي اين كار داشته باشيد. براي مثال برخي از اپليكيشن‌هاي عكاسي اجازه مي‌دهند نورسنجي را بر اساس يك نقطه انجام دهيد و فوكوس را روي نقطه‌ي ديگري تنظيم كنيد.

معمولا وقتي از چهره‌ي سوژه نورسنجي كنيد به عكسي با نوردهي مناسب خواهيد رسيد. حتي اگر نوردهي عكس بي‌نقص هم نباشد، ويرايش عكس و انجام تغييرات ظريف بسيار آسان‌تر خواهد بود. تفاوتي هم نمي‌كند كه ويرايش را با استفاده از اپليكيشن‌هاي ويرايش عكس روي گوشي موبايل انجام مي‌دهيد يا عكس را به كامپيوتر منتقل مي‌كنيد تا با دقت بيشتري آن را ويرايش كنيد. اگر به هر دليلي متوجه شديد كه رسيدن به نوردهي صحيح براي چهره‌ي سوژه ممكن نيست، بهتر است خطا را به سمت نوردهي كم (underexpose) متمايل كنيد. در اين حالت بازسازي كردن تناليته و رنگ طبيعي پوست با ويرايش، آسان‌تر از زماني است كه اين بخش‌ها بيش از حد نوردهي شده باشند.

پس‌زمينه را فراموش نكنيد

درست است كه در عكاسي پرتره سوژه ستاره‌ي تصوير است، ولي پس‌زمينه هم نقش مهمي در ميزان موفقيت كلي عكس بازي مي‌كند. اغلب پرتره‌ها زماني بيشتر اثرگذار خواهند بود كه پس‌زمينه‌اي ساده داشته باشند. چرا؟ به اين دليل كه چيز زيادي براي منحرف كردن توجه بيننده از سوژه وجود نخواهد داشت. به زبان ساده، هر قدر هم كه سوژه‌ي شما جذاب و گيرا باشد، باز هم يك پس‌زمينه‌ي ساده مي‌تواند به حفظ تمركز مخاطب روي آن كمك كند.

پس‌زمينه‌هاي ساده شكل‌هاي گوناگوني دارند. در عكاسي سنتي استفاده از ديافراگم باز براي كاهش دادن عمق ميدان يكي از ترفندهايي است كه كمك مي‌كند پس‌زمينه را با يك بوكه‌ي زيبا پر كنيد. انجام اين كار با دوربين گوشي موبايل به دليل ابعاد كوچك سنسور و لنز ممكن نيست. البته برخي از گوشي‌ها مانند آيفون ۷ پلاس يا هواوي P9 از دوربين دوتايي و محاسبات رياضي براي شبيه‌سازي تاثير عمق ميدان كم و ايجاد افكتي شبيه بوكه استفاده مي‌كنند.

راه حل جايگزيني كه مي‌توانيد استفاده كنيد اين است كه سوژه را واقعا در برابر يك پس‌زمينه‌ي ساده قرار دهيد. ديواري با يك رنگ ملايم مي‌تواند گزينه‌ي مناسبي باشد. قرار دادن سوژه در برابر پرده يا هر پارچه‌ي ساده‌ي ديگري هم خوب است. حتي مي‌توانيد به سوژه نزديك‌تر شويد تا ميزان كمتري از فضاي پس‌زمينه در عكس ديده شود. همچنين بد نيست عكاسي از زواياي غير معمول را هم بيازماييد. مانند عكس بالا كه از زاويه‌اي كاملا رو به پايين گرفته شده است.

استفاده از لنز مناسب

يكي از مهم‌ترين ايرادهايي كه به عكاسي پرتره با دوربين گوشي موبايل گرفته مي‌شود اين است كه تقريبا در تمام آن‌ها از لنزهاي وايدي استفاده شده كه براي گرفتن عكس‌هاي پرتره‌ي دلچسب چندان مناسب نيست. البته استثناهايي مانند آيفون ۷ پلاس هم وجود دارند كه علاوه بر لنز وايد به يك لنز با زاويه ديد بسته‌تر هم مجهز شده‌اند. لنز دوم آيفون ۷ پلاس زاويه ديدي معادل يك لنز ۵۶ ميلي‌متر روي دوربين فول فريم دارد كه كاملا براي عكاسي پرتره مناسب است. براي ساير گوشي‌هاي موبايل مي‌توانيد از لنزهاي مخصوص دوربين گوشي موبايل استفاده كنيد. لنزهايي مخصوص عكاسي پرتره با دوربين موبايل ساخته شده كه انواع با كيفيت آن‌ها مي‌تواند به ثبت عكس‌هاي پرتره‌ي زيبا و شارپ با دوربين گوشي موبايل كمك كند.

كلام آخر؛ عكاسي پرتره با دوربين گوشي موبايل

گاهي اوقات شانس ثبت كردن يك عكس پرتره‌ي زيبا زماني در برابر شما قرار مي‌گيرد كه تنها گوشي موبايل را همراه خود داريد. در اين شرايط اگر نكات و ترفندهايي را كه در اين مقاله بيان كرديم دنبال كنيد، شانس بيشتري براي گرفتن يك عكس پرتره‌ي ارزشمند خواهيد داشت. مراقب ميزان روشنايي باشيد تا مطمئن شويد سوژه به خوبي نوردهي شده است. از سوي ديگر نبايد نور به قدري شديد باشد كه سايه‌هايي خشن توليد كند. نورسنجي را روي چهره‌ي سوژه تنظيم كنيد تا مطمئن باشيد عكس به خوبي براي تناليته‌ي پوست نوردهي خواهد شد.آموزش عكاسي مراقب پس‌زمينه هم باشيد تا مبادا در جلب توجه بيننده با سوژه‌ي اصلي رقابت كند. در نهايت بد نيست دوربين گوشي موبايل خود را به يك لنز پرتره‌ي با كيفيت هم مجهز كنيد. باور كنيد رعايت كردن همين چند نكته‌ي ساده مي‌تواند تفاوت بسيار زيادي در عكس‌هاي پرتره‌اي ايجاد كند كه با دوربين گوشي موبايل مي‌گيريد.

‌منبع: Photography Talk

منبع: mag.digikala.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.