آموزش عكاسي از ستارگان براي مبتدي ها

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

آموزش عكاسي از ستارگان براي مبتدي ها

آموزش عكاسي از ستارگان براي مبتدي ها

30 ثانيه در f/2.8, ISO 1250

نويسنده: Phillip Van Nostrandاگر فكر مي‌كنيد كه اين گونه عكاسي بسيار پيچيده و سخت است، بايد بگويم كه اندكي اشتباه مي‌كنيد. واقعيت آنست كه با داشتن امكانات حداقلي اين كار و اندكي گذاشتن وقت، مي‌توانيد به اندازه وسع خود از ستارگان عكاسي كنيد. در اين مقاله قصد داريم چند توصيه و ترفند و همچنين كلياتي درمورد عكاسي از آسمان شب را به شما آموزش دهيم. پس با فرانت همراه باشيد.

چه چيز‌هايي لازم داريم؟

قطعاً امكاناتي براي گرفتن عكس از ستارگان لازم است. اما اينجا چيزهايي را به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه با داشتنشان قطعاً به نتيجه بهتري خواهيد رسيد:

۱ . دوربين فول فريم؛ براي داشتن گستره حساسيت (ISO) بيشتر

۲ . لنز فيش‌آي؛ براي ثبت پهنه وسيع‌تري از آسمان در عكس

۳ . سه پايه؛ براي ثابت ماندن دوربين در نوردهي‌هاي طولاني

بدون داشتن اين امكانات هم مي‌توانيد از آسمان شب عكاسي كنيد، اما قطعاً در كيفيت كارتان تاثير خواهد گذاشت. البته بدون سه پايه مي‌توان گفت كه تقريباً غيرممكن است و با نداشتن لنز فيش آي كمي كار سخت مي‌شود، اما با نداشتن دوربين فول فريم مي‌توان كنار آمد.

25 ثانيه در f/2.8, ISO 1600

2.8, ISO 1600

تنظيمات دوربين چگونه باشد؟

عكسي كه در بالا مي‌بينيد با اين تنظيمات گرفته شده‌است؛ ديافراگم f/2.8 ، سرعت شاتر ۲۵ ثانيه و حساسيت (ISO) ۱۶۰۰ . تقريباً با اين تنظيمات به چنين عكسي دست پيدا خواهيد كرد.

تذكر : عكس از آسمان شب، درحالي كه ماه كامل و يا حتي نيمه ماه در قاب است امكان پذير نيست. به صورت كلي نبايد هيچگونه منبع نوري‌اي قدرتمند‌تر از ستارگان در قاب وجود داشته‌باشند. از سويي ديگر بايد در محلي عكاسي كنيد كه به ميزان لازم از شهر فاصله داشته‌باشد. نزديكي به شهر باعث تاثير نور آن بر عكس مي‌شود كه اصطلاحاً به اين مساله «آلودگي نوري» مي‌گويند.

25 ثانيه در f/2.8, ISO 1600

2.8, ISO 1600

چرا بايد تنظيمات دوربين اينگونه باشد؟

مهم‌ترين قسمت تنظيماتي كه گفته شد، سرعت شاتر است كه نبايد كند‌تر از ۲۵ ثانيه باشد. سرعت كند‌تر باعث ثبت حركت ستارگان (در اصل گردش زمين) در عكس مي‌شود. ثبت حركت ستارگان در عكس، گونه ديگري از عكاسي است كه با اين گونه كه ما درحال بحث درباره آن هستيم متفاوت است. پس اگر قرار باشد با سرعت شاتري بين ۱۵ تا ۲۵ ثانيه عكاسي كنيد، نياز به جبران كمي نور هستيد. بازترين ديافراگمي كه با لنزهاي فيش‌آي به آن دست خواهيد يافت f/2.8 است كه در اين صورت همچنان نور براي ثبت عكس شما كافي نخواهد بود. اينجاست كه پاي حساسيت (ISO) به بحث باز مي‌شود، تا به نوردهي عكس كمك كند. با داشتن دوربين دوربين فول فريمي مانند Canon 5D MK III يا Nikon D800 ، به راحتي مي‌توانيد حساسيت دوربين را تا ۲۰۰۰ بالا ببريد و اثر آنچناني‌اي از نويز در عكس نبينيد. در ادامه بحث نحوه كم كردن نويز در لايت روم را آموزش مي‌دهيم.

ويرايش عكس در لايت‌روم

من هميشه عكس‌هايم را در لايت‌روم به صورت گسترده‌اي ويرايش و روتوش مي‌كنم. من معمولاً بيش از يك پله نوردهي را در لايت‌روم افزايش داده و از كاهنده نويز (Noise Reduction) براي از بين بردن نويزهاي رنگي ناخواسته كه هنگام استفاده از مقادير حساسيت بالا ايجاد مي‌شود استفاده مي‌كنم. عكسي كه در زير مي‌بينيد يكي از عكس‌هايي است كه آن را پس از ثبت توسط لايت‌روم ويرايش كرده‌ام.

25 ثانيه در f/2.8, ISO 1600

و حالا تنظيماتي كه در لايت روم براي ويرايش اين عكس به‌كار گرفته‌ام مي‌بينيد.


۱ . در قسمت اول مي‌بينيد كه مقادير سفيدي (whites) را به ميزان +۴۶ افزايش داده‌ و مقادير سياهي (blacks) را به -۵۲ كاهش داده‌ام. من قصد داشتم كه بين درخشش ستارگان و تاريكي آسمان كنتراست شديدي ايجاد شود و اين كار براي رسيدن به اين هدف بهترين روش است. بالا بردن مقدار وضوح (clarity) به ميزان +۵۵ نيز به همين دليل است. از طرفي ميزان غلظت رنگ‌ (saturation) را نيز افزايش داده‌ام تا رنگ ستارگان به بهترين شكل خود نمايش داده شود.

۲ . در قسمت دوم مي‌بينيند كه اندكي وضوح عكس را از طريق پنل sharpening افزايش داده‌ام تا ستارگان برجسته‌تر به‌نظر بيايند. از طرف ديگر از پنل كاهنده نويز (Noise Reduction) استفاده كرده‌ام تا نويزهايي كه به دليل بالا ببردن وضوح ايجاد شده‌اند از بين بروند و به همين دليل بخش رنگ (color) همين پنل را نيز افزايش داده‌ام.

نكات حرفه اي

در اين قسمت با معرفي پنل split toning و نحوه كار با اسلايدرهاي آن، به شما نشان مي‌دهم كه چگونه مي‌توانيد جلوه‌اي جادويي و البته حرفه‌اي به عكس خود ببخشيد. در قسمت پاييني آسمان در عكس، ته مايه‌اي فيروزه‌اي رنگ مشاهده مي‌كنيد كه اين رنگ با بالا بردن اسلايدر رنگ در قسمت سايه‌ها (Shadows) ايجاد شده‌است.

همچنين مي‌توانيد با كم و زياد كردن اسلايدرهاي temperature و Hue تاثيرات رنگي متفاوت و جذابي بر روي عكس خود بگذاريد. در نمونه پايين تاثير سه روش اعمال temperature و Hue را بر روي عكس مشاهده مي‌كنيد.

نكته ديگري كه مي‌خواهم بگويم اين است كه ستارگان و آسمان شب را به عنوان زمينه عكس خود قرار دهيد و درپيش‌زمينه و يا اطراف قاب از درخت، كوه، خانه و يا هر آبجكت ديگري استفاده كنيد. اين باعث ايجاد جلوه‌اي جذاب‌تر در عكس شما شده و آسمان را ملموس‌تر جلوه مي‌دهد.

در پايان پيشنهاد ميكنم از محل قرارگيري كهكشان راه‌شيري مطلع شويد و سعي كنيد كمي آن را بشناسيد.آموزش عكاسي خوشبختانه به لطف اپليكيشن‌هايي كه به راحتي در دسترس هستند، رسيدن به اين منظور كار سختي نيست.

منبع:  farnet.ir -  digital-photography-school.com

 http://iaas.ir
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.