8 نكته مهم براي عكاسي با دوربين DSLR

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

8 نكته مهم براي عكاسي با دوربين DSLR

8 نكته مهم براي عكاسي با دوربين DSLR

حالا زمان اين رسيده كه قدم به بازي عكاسي بگذاريد. هرچند كه خريد DSLR به يكباره شما را تبديل به عكاس حرفه‌اي نخواهد كرد، اما راه‌هايي براي بهبود عكاسي شما و يادگيري كار كردن با دوربين وجود دارد.

چگونه بيشترين كاربرد را از DSLR ببريد:

1. دفترچه راهنما را بخوانيد

دفترچه راهنمايي كه همراه با دوربين هست را مطالعه كنيد. افرادي كه به تازگي DSLR خريده‌اند معمولا به خاطر هيجان به دفترچه راهنماي دوربين توجهي نكرده و سريعا شروع به عكاسي با دوربينشان مي‌كنند و ارزش اطلاعاتي كه دفترچه راهنما در اختيارشان قرار مي‌دهد را نمي‌دانند. اگر با دفترچه راهنماي انگليسي دوربين‌ها راحت نيستيد، از روي وب‌سايت نورنگار، به دنبال دفترچه راهنماي فارسي دوربين‌تان بگرديد. از روي دفترچه‌ي راهنما ياد مي‌گيريد كه هر دكمه روي دستگاه براي چه كاريست و مي‌توان از همه‌ي ويژگي‌هاي دوربين استفاده كرد.
اگر دوربين دست دوم خريده‌ايد و دفترچه راهنما نداشت، به راحتي مي‌توانيد آن را از اينترنت دانلود كنيد (كه معمولا با فرمت PDF موجود هست و در اختيارتان قرار مي‌گيرند). همچنين مي‌توانيد ويديو‌هاي آموزشي را در آپارات و يوتيوب نورنگار تماشا كنيد.

2. كار كردن درست با لنز‌هاي كيت را ياد بگيريد

خيلي از مردم قبل از هر كاري لنز‌هاي كيت را با لنز‌هاي بهتري مثل ماكرو يا telephoto عوض مي‌كنند. اما اگر تازه شروع به عكاسي با دوربين DSLR كرده‌ايد، لنز‎هاي كيت به اندازه‌ي كافي به شما كمك مي‌كنند تا با مد‌هاي مختلف دوربين خود عكاسي كنيد.
همچنين به تازه‌كارها اين اجازه را مي‌دهد كه تا جايي كه امكان دارد به سوژه نزديك شده و پشت‌زمينه را كمي محو كنند و فوكوس را روي سوژه نگه دارند. همچنين مي‌توانند از لنز كيت خود براي عكاسي در فاصله‌ي زياد از سوژه استفاده كنند. لنز كيت براي كساني كه نياز به عكاسي در زاويه‌ي وايد را دارند نيز مناسب است.
پس قبل از اينكه لنز كيت خود را كنار بگذاريد و به سراغ لنز‌هاي پيشرفته برويد، با آن تمرين كنيد.
توضيح كامل‌تري در مورد لنز‌هاي كيت را در مقاله‌ي ديگري با نام “ترفند‌هايي براي عكاسي پرتره با لنز‌هاي كيت” آورده‌ايم.

3. با تنظيمات دستي دوربين DSLR خود، كار كنيد

دوربين DSLR

بالاخره اولين دوربين DSLR خود را خريديد. تبريك مي‌گم! حالا زمان اين رسيده كه قدم به بازي عكاسي بگذاريد. هرچند كه خريد DSLR به يكباره شما را تبديل به عكاس حرفه‌اي نخواهد كرد، اما راه‌هايي براي بهبود عكاسي شما و يادگيري كار كردن با دوربين وجود دارد.

چگونه بيشترين كاربرد را از DSLR ببريد:

4.تنظيمات دوربين خود را ذخيره كنيد.

دوربين DSLR
اگر از دوربين‌هاي  DSLR نيكون مانند Nikon D3400 استفاده مي‌كنيد، از ويژگي‌هاي My Menu استفاده كنيد. از تنظيماتي كه بهترين كارايي را براي شما دارد سر دربياوريد و در اين منو ذخيره‌اش كنيد كه دفعه‌ي بعدي كه به آن نياز داشتيد بدون هيچ مشكلي گزينه‌اش را انتخاب كنيد. براي اين كار، دكمه‌ي تنظيمات Save/Load را به سمت راست كشيده، و بعد دوباره به حالت قبل برگردانيد تا اطلاعات مورد نظر ذخيره شود. انجام اين كار تنظيمات مورد نظر را روي كارت حافظه ذخيره مي‌كند و به شما اين اجازه را مي‌دهد كه كمي از وقت خود را ذخيره كنيد و دوباره تنظيمات را وارد ننماييد.
براي بازيابي تنظيمات ذخيره شده، تنها كافيست راه‌هاي بالا را دوباره تكرار كنيد و تنظيمات را بارگذاري كنيد.

5.عكاسي با فرمت RAW

عكاسي با فرمت RAW به شما اين اجازه را مي‌دهد كه اطلاعات بيشتري را در زمان پردازش بازيابي كنيد. عكس‌هايي كه در فرمت RAW هستند خيلي راحت‌تر ويرايش مي‌شوند، به خصوص قابليت ويرايش تراز سفيدي در فايل خام بسيار راحت كنترل مي‌شود. فراموش نكنيد اگر دوربين جديدي داريد و نمي‌توانيد فايل خام آن را باز كنيد، حتما از روي وب‌سايت نورنگار پلاگين فايل‌هاي خام ادوبي 9.7 را دانلود و نصب كنيد.

6. از كارت حافظه‌ي سريع‌تر استفاده كنيد.

استفاده از يك كارت حافظه‌ي پرسرعت مي‌تواند پردازش دوربين شما و قابليت عكاسي پشت‌سر هم آن را ارتقاء ببخشد. براي فهميدن سرعت كارت‌ حافظه‌ي خود، تنها كافيست كلاس آن را چك كنيد. هرچه‏‌قدر شماره‌ي كلاس كارت حافظه بالاتر باشد، سرعتش بيشتر است.
در هر صورت كارت‌هاي حافظه يكي از مهم‌ترين تجهيزات دوربين‌ها هستند كه شناخت كافي آن به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد يك قدم به شناخت كامل دوربين‌ نزديك شويد.

7. از باتري يدكي استفاده كنيد.

دوربين DSLR
براي اينكه بتوانيد ساعت‌ها عكاسي كنيد، داشتن دو باتري كه بتوان آن‌ها را به طور دائم عوض كرد، باعث مي‌شود  در مكان‌هاي فوق‌العاده حداكثر زمان را براي عكاسي داشته باشيد. برخي از باطري‌هاي يدكي مانند سري Extreme Hahnel همچنين باعث مي‌شود طول عمر باتري اصلي شما بيشتر شود و اجازه مي‌دهد كه هر از چند گاهي باتري اصلي نيز استراحت كند.

8. از فلاش نرم‌كننده‌ي نور استفاده كنيد.

دوربين DSLR

با استفاده از فلاش روي دوربين به عنوان فلاش نرم‌كننده مي‌توانيد بدون ايجاد سايه‌هاي خشن، از نور نرم اين فلاش استفاده كنيد. اگر نمي‌خواهيد زياد هزينه كنيد، مي‌توانيد از يك دستمال سفيد استفاده كرده تا به جاي نرم‌كننده‌ي نور عمل كند.

و مهم‌ترين ترفند: تمرين كنيد، تمرين كنيد، تمرين كنيد! بسياري از مردم خيلي زود از دوربين DSLR خود دست مي‌كشند و نااميد مي‌شوند.آموزش عكاسي ترفندهاي بالا را دنبال كنيد و از دوربين DSLR خود تا جايي كه مي‌توانيد استفاده كنيد. وجودش را در دستانتان حس كنيد و كنترل را به دست بگيريد. با استفاده‌ي مداوم از دوربين DSLR سريعا به آن عادت خواهيد كرد، كار كردن با آن برايتان راحت خواهد شد و اعتماد به نفس بيشتري راجع به استعداد عكاسي خود خواهيد داشت.

منبع: http://noornegar.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.