10عكس دستكاري شده برتر قرن

آموزش عكاسي حرفه اي ، عكاسي ، دوربين عكاسي ، آموزش عكاسي با موبايل ، عكاسي با دوربين ، عكاسي پرتره ، آ‌موزش عكاسي مقدماتي

10عكس دستكاري شده برتر قرن

10عكس دستكاري شده برتر قرن
هيتلر
10 عكس برتر دستكاري شده برتر از نگاه مجله تايم معرفي شد.
پايگاه اينترنتي مجله تايم به تازگي دست به انتخاب 10 عكس دستكاري شده برتر از زمان ابداع اين رسانه زده كه عكاسانشان به دلايلي به اصلاح يا دستكاري آن‌ها اقدام كردند.


عكس ژنرال‌هاي جنگ داخلي
متيو بردي كه عموما به عنوان نخستين فوتوژورناليست موفق از نظر تجاري در جهان شناخته شده، استاد دستكاري نيز به شمار مي‌رفت. در اين عكسِ جمعي از ويليام تكومسه شرمان و افسران ارشدش، يك چهره توسط وي اضافه شده است.
مردان حاضر در اين تصوير ايستاده از چپ اوليور اوتيس هاوارد، ويليام باب كاك هيزن، جفرسون كولومبوس، ديويس و جوزف آنتوني ماور و نشسته از چپ جان الكساندر لوگان، شرمان، هنري وارنر اسلوكوم و فرانسيس پي بلر هستند.
در تصوير اصلي، بردي بلر را در انتهاي سمت راست اضافه كرده است. بلر يكي از فرماندهان لشكر شرمان در تهاجم نهايي سرنوشت ساز در جورجيا بود. وي لشكر هفدهم را كه از عقب از ارتش شرمان در طول نبرد آتلانتا حمايت مي‌كرد، هدايت كرد. وي مانند مردان ديگر حاضر در اين عكس نقش مهمي را در نبرد موسوم به «حركت به سمت دريا» ايفا كرد و به وارد كردن ضربه نهايي به آرمان ائتلاف جنوب كمك كرد.
 
 
عكس اصلي
سخنراني لنين براي سربازان در سال 1920
اين عكس كه توسط جي پي گولداشتاين گرفته شده و در دوران شوروي به چاپ رسيد يكي از صحنه‌هاي انقلاب روسيه بود كه بازسازي شده است.
اين عكس صحنه‌اي را به ثبت رسانده كه لنين سربازان ارتش سرخ را كه آماده عزيمت به سوي جبهه لهستان و رويارويي با سربازان جوزف پيلدوسكي هستند، تشويق مي‌كند. اما صحنه اصلي چه بود؟ اين عكس كه چند ثانيه قبل از عكس قبلي گرفته شده نشان مي‌دهد لنين در آن روز توسط لنين تروتسكي، عضو كميته مركزي كه با كلاه و سبيل در پله‌هاي جايگاه ايستاده است و لف كامنف كه پشت سر وي ايستاده، همراهي مي‌شده است.
اين دو مرد كه از سوي لنين رقيبان قدرتش شمرده مي‌شدند حذف شده و مشاركتشان در انقلاب تا اندازه زيادي از سوابق تاريخي پاك شد. با اين حال اين عكس با دو مرد حاضر در آن به طور گسترده در دهه 1920 چاپ شد و در دوران شوروي سابق حتي در دوران گورباچف بازسازي شد.
 
لنين
 
ملاقات هيتلر با لني ريفنشتال در سال 1937
فيلمساز نازي در مركز عكس با پيشوا در برلين ديدار مي‌كند. در كنار آن‌ها در سمت چپ، هنز برادر اين فيلمساز و در سمت راست ايلزه همسر وي قرار دارند؛ به زمينه‌هاي شبح مانند نزديك ايلزه در وسط سمت راست تصوير توجه كنيد.
در عكس اصلي، فرد ناپديد شده كسي جز جوزف گوبلز، پروپاگانديست ارشد رايش سوم نيست. اينكه چرا هيتلر يكي از همكاران وفادارش را از اين عكس پاك كرده همچنان يك معما مانده است. آنگونه كه تاريخ نقل مي‌كند اندكي پس از گرفته شدن اين عكس گوبلز كه در كنار پيشوا ايستاده بود پس از آگاه شدن هيتلر از ارتباط وي با يك هنرپيشه مورد غضب وي قرار مي‌گيرد.
 
 
هيتلر
 
ايالت كنت در سال1970
در اين عكس ماري آن ويچيو، 14 ساله در كنار جسد جفري ميللر، دانشجوي دانشگاه كه توسط افراد گارد ملي در جريان اعتراض عليه جنگ در ويتنام كشته شده زانو زده است. اين عكس برنده جايزه پوليتزر توسط جان فيلو، دانشجوي فوتوژورناليسم گرفته شده و به نماد دوران پرآشوب تبديل شد.
اما عكس اصلي با همه درامي كه داشته از يكي از قوانين اصلي تركيب عكس تخطي كرده است: تير حصارهاي مزرعه پشت وچيو در انتهاي سر وي تمام مي‌شوند، درست مثل اينكه در سرش فرو رفته باشد. هنگامي كه اين تصوير در مجله لايف در آن هفته منتشر شد دبيران تصميم گرفتند آن را حذف كنند.
 
 
پوستر آلبوم ابي رودز گروه بيتلز
با اينكه اين پوستر مستطيلي به‌ مناسبت انتشار دومين آلبوم اين گروه موسيقي بود به شكل متفاوت‌تري از كاور اصلي منتشر شد و يك مورد اضافي داشت كه قابل توجه‌ترين تغيير عكس اصلي بود. در اثر هنري اصلي، برخي از ناشران آمريكايي تصميم گرفتند سيگار را از دست پل بدون اجازه گرفتن از وي يا اپل ريكوردز كه دارنده حقوق اين تصوير بود، حذف كنند.
 
كاور آلبوم بيتلز
 
 
 عكس روي جلد از اپرا وينفري در تي وي گايد
اين عكس روي جلد از مجري برنامه گفت‌وگوي روزانه داراي دو دستكاري فوق‌العاده بوده كه اولي مربوط به انبوه پولهايي بود كه اپرا وينفري بر روي آن‌ها نشسته بود. در تصوير اصلي سر اپرا وينفري به طور فوق‌العاده‌اي بر روي بدن يك هنرپيشه چسبانده شده بود؛ اين دستكاري فورا از سوي طراح مد اين هنرپيشه تشخيص داده شد. [اين تصوير به متن حاضر پيوست نيست]

عكس روي جلد مارتا استيوارت در نيوزويك در سال 2005

براي گزارشي درباره دورنماي شغلي خوش بينانه‌اي كه پس از آزادي از زندان در پيش روي مارتا استيوارت قرار دارد، دبيران نيوزويك تصوير ديجيتالي مركبي از سر استيوارت را كه برروي بدن يك مدل چسبانده شده بود نشان دادند.
در تصوير واقعي كه 9 ماه قبل از انتشار گزارش نيوزويك در شوراي طراحان مد جوايز مد آمريكا گرفته شد، ملكه خانه را به شكلي بي‌پروا كه كت سفيدي به تن دارد نشان مي‌دهد. دبيران اين نشريه عكس گرفته شده را به مارك برايان براون نسبت دادند در حالي كه در واقع توسط ران گاللا، پاپاراتزي سابق گرفته شده بود.
 
 
آزمايش موشكي ايران سال 2008
اين عكسِ منتشر شده توسط يكي از خبرگزاري‌هاي ايراني، در گزارش تايم - با ذكر اين‌كه در همان زمان به‌شدت مورد توجه بسياري از روزنامه‌هاي بزرگ دنيا قرار گرفت - اين‌طور توصيف شده كه به ‌منظور پنهان كردن عمل نكردن موشك دومي از سمت راست دستكاري شده است. هرچند كه تصاوير موجود از اين آزمايش موشكي در ساير خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي ايران، تنها از جاماندگي عكاس در تنظيم زماني دقيق حكايت دارد.
 
 
كيم جونگ ايل و سربازان كره شمالي 2009
ناظران غربي PRK مدتها مظنون بودند اين عكس كه توسط KCNA، خبرگزاري رسمي كره شمالي منتشر شده دستكاري شده تا كيم جونگ ايل را در بهترين وضعيت ممكن نشان دهد. اين عكس جمعي كه به ‌دنبال شايعه بيماري كيم جونگ ايل منتشر شد، براي كشف ناهماهنگي به دقت مورد بررسي قرار گرفت.
اين عكس وي را به همراه هنگي از سربازان كره‌يي نشان مي‌داد. اما در نماي نزديك از عكس اصلي، تحليلگران بر روي بخش مركزي عكس زوم كردند كه در آن جايگاه رژه ديده مي‌شود در حالي كه به‌نظر مي‌رسد كيفيت چوب يا آهن متفاوت است كه نشان مي‌دهد كيم در حقيقت در اين عكس گنجانده شده است.
 
 
 بنيامين نتانياهو و كابينه‌اش سال 2009
روزنامه اسرائيلي ياتد نيمان اين عكس جمعي را منتشر كرد كه در آن نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي كه به تازگي انتخاب شده در سمت چپ و شيمون پرز، رييس جمهور اسرائيل در سمت راست و اعضاي دولت جديد نتانياهو قرار دارند اما نسخه تغييرنيافته اين عكس نشان مي‌دهد كه اين روزنامه دو زن عضو كابينه را با چهره مردان عوض كرده است.آموزش عكاسي زيرا بيش‌تر خوانندگان اين مجله شامل ارتدوكس‌هاي متعصبي هستند كه خدمت كردن زنان در دولت را مناسب نمي‌دانند.
 
 
 
 
گردآوري: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع خبر: isna.ir
عكسها اختصاصي سيمرغ
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.